فروید در دادگاه غیابی کمونیسم

sigmund freud 1856-1939 آرام بختیاری روانکاوی فروید در لباس ایدئولوژی و جهانبینی. فروید…

خالد شیدا

آقای "خالد شیدا" (به کُردی: خالید شەیدا) شاعر کُرد، زاده‌ی…

تخیل در نماد هنر و مذهب و درهم تنیده گی…

نویسنده: مهرالدین مشید از رویا های باطل تا ایده آل های…

واژه چهار و ترکیب سازی های آن در زبان فارسی 

نوشته : دکتر حمیدالله مفید  زبان فارسی از خانواده زبان زبان…

نظر و نظریه

دکتر بیژن باران فرق نظر با نظریه چیست؟ عقیده/ نظر…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی 

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

پس لرزه های اختلاف و تکانه های آن بر مخفی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرمایه گذاری های تازه بر سر حقانی و…

چند شعر کوتاه از رها فلاحی

 (۱) من گرسنه‌ام، سیر نمی‌شوم! هرچه کتاب می‌خوانم... (۲) خوابم نمی‌گیرد، عروسک‌هایم، هیچ لالایی بلد نیستند... (۳) گرچه گفتنش…

نشست دوحه: در مبانی حقوق داخلی یا سلطه آمریکایی؟

در این تحلیل سلطه آمریکایی یا افغانستان هراسی بر قدرت…

سُرورگم شده

میرعنایت الله سادات              …

طالبان، حقوق زنان و نشست دوحه

سیامک بهاری اواخر ماه ژوئن امسال، سومین نشست دوحه برای آنچه…

فلسفۀ امرور، سفسطۀ فردا و فلسفۀ پس فردا، سفسطۀ پس…

نویسنده: مهرالدین مشید مطلق انگاری و بسته شدن دریچه های انعطاف…

دو جهت شناخت- مکمل بودن و وابستگی آن‌ها به یکدیگر

یوری آنتونوف (Yuri Antonov)  ا. م. شیری فرآیند شناخت در دو جهت…

در بارۀ تغییر تقسیمات طبقاتی

یوری آنتونوف (Yuri Antonov) ا. م. شیری بسیاری از نویسندگان به تغییر…

تعامل سیاسی روپوشی برای توطیه های ژرف و مرموز بر…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان دارالقرای گروه های تروریستی تحت حاکمیت طالبان با…

    عید قربان

           در ماتم قربانی باز  کویند که  عید قربا نست لیک چشم سحر…

             بزرنفاق انگریزی

                                            درو آن با داس روسی  استعمارگران جهان بمنظور غصب سرزمینها ی…

دولت و خدمت!

دولت به انگلیسی State و به فرانسوی Etate  و یا…

عید در غربت

 عید طرب با لب خندان کجاست  میله به آن قرغه و…

چه قیامت برپا کرده طالب!

امین الله مفکر امینی      2024-04-06! چــه قیامت برپــا کرده اند طالــــب درمیــــهــنِ…

«
»

پولیتیکو: «دکترین خاورمیانه» بایدن در حال فروپاشی است

جیک سالیوان در سخنرانی ماه سپتامبر خود نزدیک‌ترین مفهوم “دکترین بایدن” در خاورمیانه را کاهش فشارها از منطقه خاورمیانه، ‌تنش‌زدایی و در نهایت یکپارچه سازی منطقه معرفی کرده بود.

به اعتقاد او، دولت آمریکا برای انجام این کار بر سه رویکرد سیاسی ترویج عادی روابط سازی اعراب و اسرائیل، پیگیری دیپلماسی با ایران و تلاش برای ایجاد ائتلاف‌های اقتصادی تکیه کرده است. چون بایدن معتقد بود این سه خط راهبردی تنش‌ سال‌های ریاست جمهوری ترامپ را کاهش داده و اتحاد امنیتی جدیدی را در منطقه ایجاد می‌کند.

پولیتیکو در ادامه نوشت: در رویکرد بایدن در قبال خاورمیانه درگیری اسرائیل و فلسطین نادیده گرفته شد، پست‌های دیپلماتیک کلیدی مانند سفیر آمریکا در مصر خالی ماند و وظیفه دیپلمات های آمریکایی در منطقه تنها دور نگه داشتن خاورمیانه از میز بایدن عنوان شد.

به تصریح این گزارش، بایدن معتقد بود که گسترش پیمان ابراهیم و دستیابی به آتش بس با ایران به کشورش اجازه می دهد تا از موضوعات مربوط به خاورمیانه دور بماند. اما بحرانی که این کشور سعی کرد نادیده بگیرد این است که با همین سیاست ها امروزه خاورمیانه را به آستانه جنگی گسترده‌تر سوق داده است. چون اثری از ائتلاف امنیتی اعراب و اسرائیل دیده نمی شود. اکثر کشورهای عربی برای ایفای نقش در این بحران ضعیف بوده و همین موضوع آمریکا را مجبور کرد تا نیروهایش را به منطقه ای که می خواست ترک کند، بازگرداند.

پولیتیکو تمرکز اصلی سیاست بایدن را عادی سازی اعراب و اسرائیل عنوان کرد. سیاستی که بایدن مشتاقانه آنرا از ترامپ اقتباس کرده بود. تیم او ساعت های زیادی را صرف رایزنی با مقامات سعودی و اسرائیلی درباره توافق های سه جانبه کرده تا بتوانند سعودی‌ها را به به رسمیت شناختن اسرائیل واداشته و به توافق‌نامه ابراهیم بپیوندند. آمریکا امیدوار بود احساس تهدید از سوی ایران، کشورهای عربی منطقه را به ایجاد یک اتحاد نظامی و امنیتی با اسرائیل سوق دهد، ‌هدفی که تاکنون محقق نشده است.

پولیتیکو افزود: با وجود اینکه در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه دولت آمریکا از آغاز عملیات طوفان الاقصی تاکنون دو گروه ناو هواپیمابر را به شرق دریای مدیترانه منتقل و باتری‌های دفاع موشکی را در سراسر خاورمیانه مستقر کرده است، اما کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیلی‌ها همسو نشدند و همچنان می کوشند بی‌طرف بمانند. سعودی‌ها نشان داده اند که همچنان به توافقات خود برای تنش زدایی با ایران که در ماه مارس انجام شد، متعهد هستند. از سوی دیگر با این که حاکمان امارات مشتاق سرنگونی حماس هستند اما آنها نیز در پی اجتناب از جانبداری در این جنگ منطقه ای هستند.

این گزارش تاکید کرد که طی تحولات اخیر منطقه، کشورهای حاشیه خلیج فارس سعی کردند منافع ملی خود را به تمایل آمریکا برای یک اتحاد امنیتی منطقه ای ضد ایرانی، ترجیح دهند.

پولیتیکو در پایان چنین نتیجه گیری کرد که آمریکا سال‌ها است توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل رهبری می شود تاجایی که نقش این کشور از یک میانجی درگیر به یک تماشاگر بیکار تنزل یافته است. دکترین بایدن تاکنون به گونه ای طراحی و عملیاتی شد که گویی عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی می تواند جایگزینی برای صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها باشد. پس می توان چنین گفت که مناقشه اسرائیل و فلسطین همچنان بحران اساسی خاورمیانه است که در دکترین بایدن جایی برای آن دیده نشده است.