زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

پوتین: آیا این روسیه است که موشک در مرز مکزیک و آمریکا مستقر کرده؟ 


نظرات ولادیمیر پوتین در مورد زیر پا گذاشتن خط قرمز روسیه توسط پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و آمریکا

فرستنده: حسین تلاش

به گزارش راشیا تودی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای درباره احتمال پیوستن اوکراین همسایه روسیه به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی ناتو پاسخ هایی را ارائه داد که در زیر می‌خوانیم.

پوتین در این مصاحبه بر این نکته مهم تاکید کرد که «« که نیمی از جمعیت اوکراین تمایلی برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو و ندارد او این گرایش مردم اوکراین را گرایش عاقلانه ارزیابی میکند.»

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسی «روسیه یک» توضیح داد که چگونه مذاکرات مربوط به عضویت اوکراین در ناتو را ارزیابی می کند. وی با اشاره به اینکه ادعا می شود ایالات متحده هیچ قولی در مورد پیوستن به اوکراین نداده است، گفت که او در این مورد هشدار می‌دهد که چنین سناریوی ممکن است.
» به هر حال ما باید این نکته را در نظر بگیریم که هیچ کس نمی آید بگوید نه!«

رئیس جمهور روسیه به یک نکته مهم تاریخی دیگر نیز اشاره کرد و یاد آوری کرد که وقتی لهستان و رومانی نیز به ناتو پیوستند (لازم به یاد آوری است که آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در یک معاهده {با گرباچف – فرستنده} توافق کردند که پس از این که اتحاد شوروی به عنوان یک کشور از بین برود و فدراسیون روسیه جایش را بگیرد هیچ یک از کشورهای سابق پیمان ورشو نباید وارد پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو شوند – مترجم) بدون هیچ مسئله ای آمریکا و پیمان ناتو سیستم ضد هوایی و ضد موشکی را در این کشورها مستقر ساختند.، ولادیمیر پوتین بر این نکته تاکید کرد که این واقعیت را نباید فراموش کرد که از این سیستم ضد موشکی می‌ توان برای حمله به روسیه هم استفاده کرد و موشک های مستقر در رومانی و لهستان در فاصله زمانی ۱۵ دقیقه می‌تواند مسکو را مورد هدف قرار دهند.

مصاحبه گفت بیایید فقط تصور کنیم که اوکراین به عضویت ناتو درآمده، به عنوان مثال موشک‌های ناتو که در اوکراین مثلاً در دنژپروپتروفسک یا خارکف مستقر می ‌شوند برای رسیدن به مرکز روسیه و یا مسکو تنها ۷ تا ۱۰ دقیقه وقت لازم دارد آیا به نظر شما این زیر پا نهادن و گذشتن از خط قرمز ما توسط ناتو و اوکراین نیست؟

ولادیمیر پوتین در ادامه پیشنهاد کرد فقط این تصور را بکنید که این خط قرمز برای آمریکا توسط روسیه زیر پا گذاشته شود و روسیه موشک های خود را در کوبا مستقر کند، جایی که زمان پرواز موشک ها تا مراکز صنعتی و یا واشنگتن پایتخت این کشور تنها ۱۵ دقیقه طول بکشد شما فکر می کنید که آمریکایی ها نسبت به این عمل ما چه عکس العملی نشان دهند؟

پوتین در ادامه سخنانش گفت: «و برای کاهش زمان پرواز به هفت تا ده دقیقه ، ما باید موشک های خود را در مرز جنوبی کانادا یا در مرز شمالی مکزیک مستقر کنیم. آیا این خط قرمز برای ایالات متحده خواهد بود یا خیر؟ وبرای ما چطور؟ شما باید در مورد آن فکر کنید.”

وی تأكید كرد كه گسترش ناتو و نزدیك شدن وسایل تهاجمی و نظامی ناتو با مرزهای روسیه عامل بسیار مهمی برای امنیت روسیه است. دو موج اخیر گسترش ناتو منجر به روابط نسبتاً قابل تحملی بین روسیه و اتحاد دفاعی غرب ناتو منتهی شد. با این وجود، «نگرانی» های روسیه در مورد آن «به سادگی از سوی غربی‌ها نادیده گرفته شده است».

موضوع اصلی گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیون روسیه ۱ ٬ ولادیمیر پوتین رابطه با همسایه اوکراین بود. رئیس جمهور روسیه یادآور شد که مردم اوکراین اکنون از نظر تاریخی خود را روسی و ارتدکس می نامیدند. حتی امروز میلیون ها نفر در اوکراین زندگی می کنند که خود را بخشی از تمدن مشترک با روسیه می دانند. وی افزود: «آنها نمی خواهند كه بخشی از این تمدن با قسمت دیگری از تمدن درگیر شود و به ساز یک موسیقی غریبه برقصند.»

او بر این نکته تاکید کرد که اوکراین تحت انقیاد و نفوذ غرب می‌تواند به یک مرکز ضد روسی تبدیل شود.

پوتین همچنین اشاره کرد که حداقل نیمی از شهروندان اوکراین نمی خواهند به اتحاد آتلانتیک شمالی بپیوندند. او آنها را «افراد باهوش» و عاقل خواند. «من این را به عنوان یک کنایه به کار نمیبرم، من معتقد نیستم که آنهایی که موافق پیوستن به پیمان ناتو هستند٬ احمقند؛ اما باید بر این نکته تاکید کنم که، کسانی که با پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی ناتو مخالفند٬ نمی‌ خواهند که در خط مقدم جبهه از آنها به‌ عنوان گوشت دم توپ استفاده شود«

در اوکراین، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، میخائیل پودولجاک، درباره مصاحبه ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه با خبرنگار شبکه یک روسیه اظهار نظر کرد. وی اظهارات رئیس جمهور روسیه را پروپاگاندا خواند.

وی گفت: «اگر ما به طور جدی در مورد جامعه اوکراین و کشورهای غربی صحبت کنیم، واضح است که بحث در مورد زمان پرواز موشک ها به هیچ وجه جدی گرفته نمی شود.»

او در ادامه صحبت ‌هایش ادعا کرد که «اوکراین همیشه با کشورهای غربی در مورد تصمیمات امنیتی مشاوره کرده است، به نظر ما اوکراینی ‌ها پیوستن به پیمان ناتو به ما یک ضمانت اضافی امنیتی می ‌بخشد، ما این تصمیم را با توجه به گذشته تاریخی کشور مان می گیریم».

پودولجاک در ادامه مدعی شد: «به هرحال ، روسیه در گذشته هم با کشورهای عضو ناتو هم مرز بوده و هیچ موشکی یا تهدید دیگری که علیه روسیه در این کشورها مستقر شده باشد٬ … مشاهده نشده است. بنابراین ما یک بار دیگر با افسانه ها و وسواس کلیشه وار سر و کار داریم.»

((لازم به یاد آوری است که در کشورهای سابقه عضو پیمان ورشو که اکنون به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی ناتو درآمده ‌اند٬ سیستم های ضد موشکی و پرتاب موشکی مستقر شده است که مستقیماً مناطق مرکزی صنعتی و نظامی روسیه را نشانه رفته‌ اند و ادعای مقامات اوکراینی در مورد اینکه تهدیدی علیه روسیه توسط کشورهای عضو ناتو وجود ندارد٬ کاملاً غیر واقعی است. مترجم))

پایان