شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

کشوریکه تاریخ ندارد

حکام نظامی اش میگویند با افغانستان دشمنی تاریخی دارند ! هفتاد…

دنیای پرآشوب

رسول پویان در این دنیای پرآشوب و فقر و فتنه دلتنگم فـلـک…

گردهمایی اعتراضیه فعالین حقوق زن درکشورشاهی

تاریخ هشتم مارچ سالجاری گردهمایی به ابتکار چتراتحاد ملی زنان…

روز جهانى زن را گرامى ميداريم

هشتم مارچ روز جهانی زن است که همه ساله بخاطر…

مبنا و منبع قانون چیست؟

مبنا لاتغییر و ثابت می باشد و منبع تحول پذیر…

افغانستان تحت حاکمیت طالبان، لکه ی ننگی بردامان سیاستگران بدنام…

نویسنده: مهرالدین مشید حکومت طالبان ابتذالی برخاسته از عمق فاجعه ی…

ماهیت « حقوقی »قرارداد دوحه 

https://youtu.be/J4E-bizAX1I?si=p5LkiwAjRdExuv8-

به مناسبت روز همبستگی بین المللی زنان!

پیام اجماع بزرگ ملی افغانستان «اجماع بزرگ ملی افغانستان» که ائتلاف…

نظام حقوقی سیاسی برای کشور٬ در مثال درخت!

ریشه درخت: ریشه٬ مردم و نسل موجود می باشد. که ارده…

پیدایش جهان و جامعه

دکتر بیژن باران پیدایش اتفاقی کیهان، زمین، انسان مستقل از…

مقام زن

نام نیکویت بزرگ و قامتت بالا بلند هرچه گوید دشمنان در…

روز هشتم مارچ این روز اقدس زن باید ستود!

امین الله مفکر امینی       2024-08-03! اینـــروزاقــــــدسِ زن را باید ســــتود نه تنها…

اگر خواهیم زنده گی مثل انسان!

امین الله مفکر امینی  2024-29-03! مــــا نهراسیــدیم ونهراسیم زهیـــاهوی نبـــــــردِ دشمنـــــان  سربکف بوده…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست دوم سرزمینی که تاریخ آن با خون تبعیدیان نوشته شده…

     زبان مادری را پاس میداریم  

زبان مادری عالی ترین پیوند انسانهاست  نمیدانم چگونه مقصد این پاسدار…

«
»

هشداری که باید جدی گرفت؛ انسانیت در خطر جدی است!

گزارش سازمان ملل متحد که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است هشدار می‌دهد، سلامتی ده‌ها میلیون نفر در دهه‌های آینده با سوء تغذیه، خشکسالی و بیماری‌های مرتبط با تغییر اقلیم تضعیف خواهد شد و در معرض تهدید است.

محققان هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم در این گزارش که قرار است در سال ۲۰۲۲ منتشر شود، درباره تاثیرات گرم شدن کره‌زمین هشدار می‌دهند و معتقدند که بسیاری از این تاثیرات در کوتاه مدت اجتناب ناپذیر است.

غذا


طبق این گزارش تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۸۰ میلیون نفر دیگر در معرض گرسنگی قرار خواهند گرفت که علت آن برداشت بد محصول، کاهش ارزش غذایی برخی از محصولات و افزایش قیمت است.

سلامت انسان بر روی سه رکن استوار است: غذا، دسترسی به آب و سرپناه. در غیر اینصورت انسان‌ها آسیب‌پذیر هستند و به فروپاشی تهدید می‌شوند


ماریا نیرا، مدیر گروه محیط زیست، تغییرات آب و هوا و بهداشت سازمان جهانی بهداشت در اینباره می‌گوید: «سلامت انسان بر روی سه رکن استوار است: غذا، دسترسی به آب و سرپناه. در غیر اینصورت انسان‌ها آسیب‌پذیر هستند و به فروپاشی تهدید می‌شوند.

کمبود آب می‌تواند کشت برنج را تا ۴۰ درصد در مناطق تولید کننده به خطر بیندازد در حالیکه تولید ذرت جهان از سال ۱۹۸۱ به این طرف چهار درصد به دلیل تغییرات آب و هوا کاهش یافته است. در همین مدت تولید ارزن و سورگوم [دانه ذرت خوشه‌ای] نیز به ترتیب ۲۰ و ۱۵ درصد کاهش یافته است.

برداشت بد محصولات به مدت ۵۰ سال به‌طور پیوسته افزایش یافته و افزایش حوادث شدید آب و هوایی به طور فزاینده‌ای بر روی تولید تاثیر می‌گذارد.

پیش بینی می‌شود مصرف پروتئین از برنج، گندم، جو یا سیب‌زمینی بین شش تا ۱۴ درصد کاهش یابد کمبودهایی که تا ۱۵۰ میلیون نفر دیگر را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.



به این موارد باید فشار بیشتر بر روی زمین به دلیل افزایش تقاضا برای زیست‌سوخت یا کاشت درختان برای جداسازی کربن را اضافه کرد. همه این عوامل قیمت‌ها را تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

این موضوع بیش از ۱۸۰ میلیون نفر از افراد کم درآمد را در آستانه سوء تغذیه مزمن قرار خواهد داد. این خطر همچنین توزیع نامتقارنی دارد و بیشتر در قاره آفریقا و همچنین جنوب شرق آسیا پیش‌بینی می‌شود رخ دهد.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود که بیش از ۱۰ میلیون از کودکان در آفریقا یا آسیا تا سال ۲۰۵۰ دچار سوء تغذیه یا راشیتیسم شوند.

آب


خلاصه این گزارش چهارهزار صفحه‌ای می‌گوید که در موضوع آب بیش از نیمی از جمعیت جهان در وضعیت غیر امن قرار خواهند گرفت. به طوریکه تقریبا ۷۵ درصد از منابع زیرزمینی آب که منبع اصلی تامین آب آشامیدنی ۲.۵ میلیارد نفر است می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گیرد در حالی که ذوب شدن یخچال‌های طبیعی به شدت روی چرخه آب [رودخانه‌ها، دریاها، تبخیر، باران] تاثیر گذاشته است. پدیده‌هایی که می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ منجر به آوارگی ۳۰ تا ۱۴۰ میلیون نفر در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین شود و تولید ناخالص داخلی را به نصف کاهش دهد.

بیماری‌ها


گرم شدن زمین باعث گسترش مناطق مناسب برای ناقلین بیماری به ویژه پشه‌ها می‌شود. تا سال ۲۰۵۰ نیمی از ساکنان سیاره زمین می‌توانند در معرض بیماری‌هایی مانند تب دنگی، تب زرد یا ویروس‌هایی مانند زیکا قرار گیرند.

مالاریا یا بیماری لایم قربانی‌های بیشتری خواهند گرفت و مرگ و میر ناشی از اسهال در کودکان با وجود توسعه اقتصادی- اجتماعی دست کم تا اواسط قرن افزایش خواهد یافت.

بیماری‌های مربوط به کیفیت هوا از جمله آلودگی ازن معمولا در مورد امواج گرما نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این گزارش هشدار می‌دهد خطر آلودگی آب یا غذا از سوی سموم دریایی افزایش می‌یابد.

زیرساخت‌ها


کارشناسان هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم همچنین پیش بینی می‌کنند فشارهای بر سیستم‌های درمانی مانند آن چیزی که در طی همه‌گیری کووید-۱۹ ظاهر شد، عواقب قابل توجه و منفی برای آسیب‌پذیرترین افراد به دنبال خواهد داشت.

استفانی تای، محقق در موسسه منابع جهانی می‌گوید: کووید، خطوط گسل در سیستم‌های بهداشتی ما را برجسته کرده است. تاثیرات تغییرات آب و هوایی حتی برای مدت زمان طولانی‌تر و از راه‌هایی که ما هنوز درک کاملی از آن‌ها نداریم سیستم‌های بهداشتی را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد.