خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

نیروهای امنیتی متعهد به حمایت و برخورد صادقانه نیاز دارند

فرهاد

کارها امروز نیرنگ است و بس

میزنند از صلح ولی جنگ است و بس

دیگران در فضا بالا شدن

بر سر ما نشه ئی بنگ است و بس

خنجانی

به تاریخ 28/7/1394 اشرف غنی رئیس جمهور کشور که در ارگ ریاست جمهوری در جمع شماری از نیروهای امنیتی کشور سخن میگفت اظهار داشت که نیروهای امنیتی پا به اصل ثبات کشور هستند ما اکنون نیروهای امنیتی نیرومندی در کشور داریم افزود نیروهای امنیتی ما به تامین امنیت و دفاع از کشور هستند و مردم در کنار نیروهای امنیتی خود را امن احساس میکنند در ادامه گفت افتخار جنگیدن تفاوت نیروهای امنیتی ما و دشمنان ما است. وی میگوید از تصمیم تاریخی رئیس جمهور اوباما و دیگر همکاران بین اللملی ما برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان استقبال میکنم این تصمیم نتیجه مشورت با بزرگان افغانستان است و خاطر نشان کرد که اعتماد امروز جهان نتیجه فعالیت های امنیتی ماست. وی تصریح کرد افغانستان هیچ گاه آزادی خود را قربانی نخواهد کرد باید از فرصتهای پیش آمده به درستی استفاده کنیم و از همه میخواهم حمایت از نیروهای امنیتی را در راس کار خویش قرار دهند. در اخیر گفت جنگ راه حل نیست من از افغانهای که تمایل به صلح دارند میخواهم به ما بپیوندند دروازه مکتب ها را باز کنیم همدلی سیاسی از پیش زمینه های موفقیت ماست!

مردم و آگاهان امور دیدگاه های خویش در رابطه به رهنمود های اشرف غنی ابراز نموده در صورت عملی شدن یک گام مثبت بخاطر تقویه قوای مسلح و کاهش جنگ در کشور دانسته می افزایند در حالیکه که کشور و مردم ما در یک جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج که ده ها هزار هراس افگنان تروریستان به حمایت ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان بر ضد مردم و کشور ما جنایات خونین را انجام داده اند و میدهند مواجه میباشند!

با وجود داشتن مورال عالی و دستاوردهای بزرگ قوای مسلح کشور نیاز به حمایت و برخورد صادقانه دارند با تاسف که در این رابطه تا هنوز کمبودی ها و نواقص ها به نسبت عدم برخورد غیر مسئولانه عده از مقامات ذیصلاح وجود داشته و دارد. یک سرباز پولیس ملی که از وقوع دو صد انفجار جلوگیری کرده است و در هنگام خنثی سازی یک ماین دستان خود را از دست داده است نذیر احمد نام دارد در کابل بستری است میگوید که در دو هفته هیچ کس از او خبر گیری نکرده است. برادر دیگر سرباز متذکره نیز پولیس بود یکی از آنان کشته شده و دیگر بعد از زخم برداشتن فلج شده است. وی میگوید هنگام خنثی سازی ماین در غزنی هر دو دست خود را از دست دادم و نزدیک به دو هفته است که در شفاخانه ایمرجنسی در کابل بستری هستم. در ادامه گفت دو نیم سال میشود به حیث پولیس وظیفه مینمایم در حوزه سوم غزنی هر روز صبح در مناطق خطرناک ماین ها را جمع و خنثی میکردم. این سرباز دو فرزند دارد. پس از قطع شدن دستهایش بیشتر نگران سرنوشت خانواده و کودکانش است. وی میگوید مادر و پدر فوت نموده همسر و دو طفل دارم و حالا کرایه خانه ام مانده نپرداخته ام میترسم معاشم قطع نشود. برادر نذیر احمد میگوید با وجود کارهای شایسته وی تا کنون هیچ کس از خانواده وی دلجویی نکرده است و به دیدن وی نیامده می افزاید یک برادرم شهید سه طفل دارد و دیگرش پولیس بود در موترش ماین ماندند حالا فلج است هفت کودک دارد. هیچ کسی برایش کمک نکرده حالا این برادرم که دست هایش قطع شده قوماندان امنیه غزنی حتی یک زن نزد چه رسد که بیایند و از وزارت داخله هم کسی نیامده است.

مردم میگویند اظهارات فوق نشان میدهد که سران و مسئولین در مورد سربازان و افسران که در راه خدمت به وطن و مردم خود را قربانی نموده توجه و دلسوزی نداشته یکی از عوامل که سبب پیشروی ها تروریستان در بعضی از ولایات گردیده عدم توجه و دلجویی به سربازان افسران زخمی اعمال نفوذ دشمنان وطن و مردم در ارگانهای ذیربط که در گسترش نا امنی ها  اثر گزار بوده و میباشد در صورتیکه یک سرباز افسر اطمینان به رسیدگی و دلجویی خانواده اش نداشته باشد پس چطور میتواند با مورال عالی در سرکوب هراس افگنان سهم بگیرد.

در این رابطه مثال های زیاد وجود دارد که فرزندان خانواده های سربازان با آنهائیکه در دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال ملی زخمی معیوب شهید شده دست گدایی را در بازارها روستا ها شهرها به سوی مردم دراز مینمایند. این کار لکه ننگ و مایه شرمساری به سران و مقامات ذیصلاح بوده که بالای قصرها، بلند منزل ها، شهرک های غیر قانونی و غارت شده لم داده هنوز هم سنگ دفاع از حق عدالت، مردم دوستی و آزادی را به سینه میزنند. جنرال دوستم معاون اول رئیس جمهور در شهر شبرغان گفت ما مزدوران آی.اس.آی را دستگیر میکنم به هیچ اجنبی اجازه جسارت به افغانستان را نمیدهیم. مردم میگویند داگز د امیدان می افزایند تجربه ثابت ساخته که یکی از عوامل پیروزی های جنرال دوستم در جنگ مواظبت و دلجویی از سربازان و افسران بوده از این لحاظ با اطمینان که بالای افسران و سربازان دارد در سرکوبی هراس افگنان خودش و فرزندانش سهم گرفته موفق بوده اند.

معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع ملی میگوید که طالبان شفاخانه دوکتوران بی مرز را در شهر کندز به مرکز جنگی شان مبدل ساخته بودندو بر فراز آن شفاخانه بیرق شانرا بر افراشته بودند. یک روز قبل مدیر کل سازمان دوکتوران بی مرز بعد از بازدید شفاخانه این سازمان در کندز اعلام کرده بود که این حمله عمدی بوده ستانکزی می افزاید این شفاخانه جایی بود که طالبان میخواستند مانند یک پایگاه از آن کار بگیرند زیرا هر کس به شمول ما و نیروهای بین اللملی می دانستند که این شفاخانه جایی مصئون است و کاری در برابر این شفاخانه انجام دهیم اما هنگامی که در یکی از دیوار های شفاخانه پرچم طالبان نمایان شد در این صورت شما چی فکر میکنید هرگاه از درون این شفاخانه تیراندازی نمیشد بمباران اشتباه بر این مرکز صورت نمی گرفت..

ادعاهای فوق در حالی صورت میگیرد که سازمان دوکتوران بی مرز حضور طالبان مسلح را در محوطه شفاخانه بی بنیاد و ادعایی احمقانه خوانده اند. یک هواپیمای سی 130 نیروهای امریکایی هژده روز قبل این شفاخانه را بمبارد کرد که در نتیجه این رویداد 22 تن غیر نظامی کشته و بیست و یک تن دیگر زخم برداشتند. در حالیکه مطابق قوانین بین اللملی در هیچ وقت زمان و مکان به شمول جنگ اول و دوم جهانی بمبارد هوایی و حملات نظامی بالای شفاخانه جرم محسوب شده با تاسف سرپرست وزارت دفاع ملی بخاطر خاموش ساختن احساسات مردم کشور موجودیت طالبان را در شفاخانه بهانه قرار داده تا بتواند از جنایات انجام شده را غیر یک نیاز جلوه دهد!

خلاصه تجربه چهار دهه به خصوص چهارده سال اخیر ثابت ساخت یکی از عوامل عمده افزایش و گسترش خونریزی در کشور بر علاوه موجودیت ده ها هزار لانه تروریزم در آن طرف خط دیورند مداخله صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما نصب افراد و گروه های که متهم به عاملین فساد گسترده غارت ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم؛ غاضبین میلیونها جریب زمین کشتار ده ها هزار بیگناه در کشور از جمله شهر کابل، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، عاملین انواع خشونت های خانواده گی، خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، جنگ افروز و متجاوز بالای زنان، کودکان میباشند. در اریکه قدرت عدم جمایت و مواظبت و دلجویی از افسران، سربازان، قهرمانان به خصوص آنهائیکه در جریان دفاع از تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت ملی معیوب، معلول و شهید شده بوده و میباشند. در حقیقت این عمل خصمانه و ظالمانه سبب پائین آمدن مورال عده از نظامیان شده که از قرارگاه های خویش عقب نشینی وسایل، تجهیزات نظامی خویش را به دشمن واگذار نموده اند. سقوط ولایات کندز ولسوال غورماچ و سایز نقاط اثبات ادعای ماست!

به باور ما وقت آن رسیده که اشرف غنی رئیس جمهور یکبار دیگر بخاطر رسیدگی به خانواده های سربازان و افسران که غرض دفاع از مردم، دولت، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال شهدای ملی شهید، معلول، معیوب گردیده در این شرایط آماده باش قوای مسلح هیئت را توظیف تا سربازان و مردم ما از این بیشتر به قوای مسلح قهرمان باورمند و همکار شوند تا به یاری خداوند (ج) و قوای مسلح قهرمان همکاری مردم هراس افگنان سرکوب حامیان منطقه ئی و جهانی شان شرمسار گردند!