کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

نظام ضد انسانی لیبرالیزم که درزندگی مردم ما حاکم شده دارای خصوصیات ذیل است

فشرده ء خصوصیات نو لیبرالیزم .

««ازادی یی که نولیبرالیزم عرضه میکند واین چنین جذاب ومسحور کننده به نظر می اید، وقتی که پیاده می شود ازادی برای کوسه های ماهی خوار است نه ماهی هایی که طعمه انان میشوند. ازادی عمل صیاد است نه صید.»».

نولیبرالیزم مناسبات انسانها را درماهئیت ان در  رقابت می بیند. دراین مدرسه انسانها ویا شهروندان به نام ” مصرف کننده ” تعریف میشود، که در دادستد حق اراده وانتخاب دارد. بهترین گزنیش انها در والاترین شکل با سازوکار خرید وفروش درفرایندی بازار عملی است. دراین فرایند انسانهای نخبه ، وشایسته مورد  ستایش میباشند و انسانها ی که کسب وکار ندارند، انسانهای تنبل وبی ارزش اند ومجکوم تحقیر می شوند.این رویکرد به خاطر ان است تامردم بفهمند منافعیی را که بازار تضمین میکند دولت با برنامه ریزی خود نمی توانند و هرگز دست یافتنی وموافق نمی گردد.

هرنوع عملکرد ورویکردهای که ضد منافع سرمایدار ورقابت ازاد قرار بگیرد، مغایربا ازادی تلقی میشود. مالیاتها بالای ثروتهای هنگفت تقلیل  بایدبکند و نظارت بر اجرات بالای ان ضعیف وخدمات اجتماعی به بخش خصوصی تعلق بگیرد، اتحادیه کارگری که برای چانه زنی مزد کارگر میباشد و عملکرد طبیعی بازار را غیر واقعیی ارایه می کند ، باز نگیری شود. نابرابری  به عنوان فضلیت برایشان چنین معنا می گیرد: پاداشی برای مفید بودن تولید برای ثروت ، چون با افزایش ثروت صاحبان سرمایه وجاری شدن ان درجامعه ،تمامی اقشار از ان بهره می برند.بازار ضامن اینست که هر کس براساس لیاقتش بهره برد.

بی اعتنایی به بیکاران جامعه ،اگر کسی بیکار باشد ناشی از عدم شایستگی  ،خلاقیت وبیداری وهوشیاری وناتوانی ان میباشد.مهم نیست که کرایه منزل سر سام اور بلند باشد و کسی نه تواند نسبت عدم پول درحساب جاری خود در بانک  ماهانه بپردازد.علت ان ناشی ازعدم بکارگیری بهتر عقل واینده نگرشخص تلقی میشود! مهم نیست که فرزندان مستمندان در مکتب خود میدان ورزشی نه داشته باشند  ویا فرزندانشان به کودکستان نه روند . از نظر نخبه گان نولیبرالیزم :در دنیای که رقابت حاکمیت دارد،انان که عقب می مانند به عنوان بازنده تعریف می شوند وخودشان باید این تعریف را بپذیرند. بناعن درمیدان رقابت جهان لیبرالیزم منفعت طلبی فردی براساس رقابتهای سرسام اور برای جمع اوری ثروت و تسلط بالای منابع اعظیم ملی کشورها که تولید تنها برای ارزش ونه برای مصرف انسانها هست، میباشد.  به این رو ،اگر کسی فقیر نادار باشد و کار سالم بهتر مسلکی وتعارفی نداشته باشد باید بیمرند وزندگی برایشان زندان رقتبار عمال جامعه سرمایداری خواهد بود. .

خلاضه اینکه:  نولیبرالیزم یک ایدیولوژی سر پا، استعماری  واستبدادی و غیر عادلانه ضد حقوق انسان که تنها درارزوی ثروتمندشدن  وبهره وری از انسانها زحمتکش بوده ،تا ازاین طریق سرمایه های هنگفت کمایی نمایند.  جنگ خون ریزی توسط بنیادگرایان دینی ومذهبی با هرنوع عمل ضد بشری که سرمایه وبهره بوجود اورد قابل قبول ،ستایش و پشتبانی انها قرار میگرد. مانند طالبان، داعش ،القاعده واحزاب سنتگرای اسلامی درجهان . این نیروها به مثابه وسایل افزارستمگران نولیبرالیزم  برای اهداف خویش درگوشه وکنار جهان بالای کشورهای که از ایشان اطاعت ودرخط ایدیولوژی مضحک نولیبرالیستی قرار ندارند، استفاده ،میشود؛ اگر برای تحقق این هدف، میلیونها انسان کشته ومهاجر شوند مهم نه بود ه ، وبرای شان ارزش ندارد ، بلکه ارزش ومفدیتش درانست تا جاسوسان وبلی گویان خودرا به کرسی قدرت برسانند.چنانچه امروز بعداز خاورمیانه وافغانستان ،اقدام به سرنگونی جکومت منتخب مردم  وینزویلا کرده اند ،تا این کشور مستقل وعدالتخواه واخرین میراث سوسیالیزم را به انقیاد خود بیاورد،تا ثروتهای ملی انکشور را به یغما ببرند. این امر شان به مخالفت شدید اکثریت مردم صلح دوست وینزویلا وجهان شده است واماده گی خودرا درفاع از رهبری نیکلاس مادورو ابراز داشته اند. اما امریکا کوشش میکند بابراه اندازی کودتای نظامی و تحریمهای اقتصادی بیشتر دولت مادورو را ساقط به عوض ، نوکر دست نشانده خود که مخالف ریس جمهورمنتخب برحق  مردم وینزیلا میباشد، به کرسی بنشاند. کشورهای مترقی و عدالتخواه واحزاب چپ کمونیستی وسوسیالیستی هرنوع همکاری وهماهنگی اقدامات کودتا را توسط دولت امریکا علیه انقلاب بولیواری محکوم نموده انرا اقدام تجاوزکارانه وخلاف نورم های بین المللی وحقوق یک ملت وزیر پا گذاشتن قانون اساسی ان کشورمیداند.

علی رستمی