کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

نشست سران کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی

برگرفته از : وبلاگ ساکر ــ The Saker ــ ۱۶ ماه مه ۲۰۲۲ * و سایت «اشتراک» **

پوتین: بار دیگر، مایلم به اهمیت هماهنگی نزدیک بین اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی در موضوعات سیاست خارجی، اقدامات هماهنگ در سازمان ملل و سایر پلتفرم‌های چندجانبه، و ارتقای رویکردهای مشترک برای تعدد مسائل امنیتی بین‌المللی اشاره کنم.
در این زمینه، ایجاد همکاری با شرکای «طبیعی» خود در سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مشترک‌المنافع مهم است. به‌هر حال، ما فکر می‌کنیم که اعطای وضعیت ناظر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در سازمان پیمان امنیت جمعی مناسب و صحیح است ــ در این مورد بحث خواهیم کرد.

سران روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در این نشست که همزمان با ۳۰‌مین سالگرد معاهده امنیت جمعی و ۲۰‌مین سالگرد تأسیس این سازمان برگزار شد، شرکت کردند.

تمرکز اصلی این نشست بر روی موضوعات کلیدی همکاری در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، مشکلات بین‌المللی و منطقه‌ای، و اقدامات برای بهبود بیشتر سیستم امنیت جمعی بود.

در این دیدار، رهبران بیانیه شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی را در رابطه با ۳۰‌مین سالگرد معاهده امنیت جمعی و ۲۰‌مین سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی امضا کردند. آنها همچنین قطعنامه سازمان پیمان امنیت جمعی و شورای امنیت جمعی، برای اعطای جایزه به شرکت‌کنندگان در ماموریت حفظ صلح این سازمان در جمهوری قزاقستان را امضا کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: همکاران، ظهر بخیر!
خوشحالم که به همه شما در مسکو خوش‌آمد می‌گویم.
به پیشنهاد رئیس دوره‌ای ما ارمنستان، در مسکو گرد هم آمدیم، زیرا ۳۰ سال پیش معاهده امنیت جمعی در اینجا شکل گرفت و ۲۰ سال پیش بر اساس این معاهده، سازمان پیمان امنیت جمعی امضا و ایجاد شد.
این بدان معناست که ما تقریباً در یک روز دو سالگرد داریم: به ترتیب در ۱۴ و ۱۵ ماه مه ‌در سال ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲. من از این بابت به شما تبریک می‌گویم.
امیدوارم که این سازمان که در طول سال‌ها به یک ساختار بین‌المللی کامل تبدیل شده است، حتی در زمان‌های سخت به توسعه خود ادامه دهد. مایلم در این زمینه متذکر شوم که هر دو سال ۱۹۹۲ و ۲۰۰۲ دوران سختی بودند. آنها هرگز تمام نمی‌شوند.
این سازمان نقش بسیار مهمی ‌در فضای پس از شوروی ایفا می‌کند ــ یک نقش تثبیت‌کننده. امیدوارم از این نظر توانایی‌ها و تأثیرگذاری آن بر وضعیت منطقه و مسئولیت ما بیشتر شود.
در اینجا مایلم سخنان خوش‌آمدگویی خود را به پایان برسانم و رشته سخن را به رئیس شورای امنیت جمعی ، نخست‌وزیر ارمنستان، بسپارم.

نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان، نیکول پاشینیان: متشکرم آقای پوتین.
همکاران، من می‌خواهم به همه شما خوش‌آمد بگویم!
من همچنین می‌خواهم به‌خاطر دو سالگردی که رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرد، تبریک بگویم. معاهده امنیت جمعی در ۱۵ مه ۱۹۹۲ امضا شد و تصمیم در مورد تأسیس سازمان پیمان امنیت جمعی در ۱۴ مه ۲۰۰۲ اتخاذ شد. ما امروز تا حدودی به‌مناسبت هر دو سالگرد دور هم جمع شده‌ایم.
من پیشنهاد می‌کنم نظرات خود را در مورد این سالگردها و وضعیت فعلی مانند همیشه ــ به ترتیب حروف الفبا ــ بیان کنیم. لطفاً نظرات خود را در ۳ تا ۵ دقیقه مطرح کنید ــ این بخش باز است.
پس از آن اسنادی را که آماده امضا هستند، امضا می‌کنیم و بعد پشت درهای بسته بحث خود را ادامه می‌دهیم.
من ادامه صحبت را به رئیس‌جمهور بلاروس می‌سپارم. ادامه بدهید لطفاً.

رئیس‌جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو: آقای پاشینیان، دوستان عزیز!
[برگرفته از سایت «اشتراک»، مترجم: محمد چابکی]
همانطور که ولادیمیر ولادیمیروویچ گفت، نشست امروز در شرایط دشواری برگزار می‌شود. زمانی که جهان درحال شکل‌گیری جدید است.  نظم جهان به‌طور غیرقابل برگشت دیگر متعلق به گذشته نیست. با این حال، غرب برای حفظ مواضع گذشته خود پافشاری می‌کند. همه ابزارها، از شمشیربازی ناتو در مرزهای غربی گرفته تا جنگ هیبریدی (جنگ ترکیبی) تمام عیار، از‌جمله مواردی که در حوزه مسئولیت سازمان ما قرار دارد و تاکنون در درجه اول علیه روسیه و بلاروس به‌کار گرفته است.
ناتو به‌شدت در حال تقویت خود است و نیروهای بی‌طرف دیروز ــ فنلاند و سوئد ‌ــ را به  تور خود می‌کشاند، و بر اصل «هر کس با ما نیست، علیه ماست» عمل می‌کند. ناتو ریاکارانه به جهت‌گیری تهاجمی ‌ادامه می‌دهد. موضع  تدافعی و واقعاً صلح‌طلبانه سازمان پیمان امنیت ‌جمعی در تقابل با این جهت‌گیری است.
حضور نظامی ‌ایالات متحده در غرب کشورما در حال تقویت است . ساختار نظامی ‌غرب به‌سرعت مدرنیزه شده و ناتو درحال تمرینات متعدد است. در حال حاضر، در قلمرو ۱۹ کشور اروپایی، از‌جمله در نزدیکی مرزهای ما در لهستان، یک رزمایش بزرگ که (تاکنون در تاریخ بی‌سابقه است)  برای «منافع اروپا ــ ۲۰۲۲» در حال برگزاری است. خودتان حدس بزنید از چه کسانی محافظت می‌شود.
اکنون گروه‌های متشکل از ۱۵‌هزار پرسنل نظامی ‌در مرز بلاروس و لهستان وجود دارد که سال گذشته به‌بهانه بحران مهاجرت مستقر شده‌اند. علاوه بر این  نیروهای دائمی ‌در لهستان قرار دارد که اکثرا آمریکایی هستند. در مرز لهستان ــ بلاروس دیگر مهاجران نیستند ولی سئوال این است که این نیروها درآنجا چه کار می‌کنند؟
بدیهی است امروز تهدیدی برای بلوک آتلانتیک شمالی وجود ندارد. علاوه بر ۱۵‌هزار نفری که در قلمرو لهستان و کشورهای بالتیک در عملیات نیروهای مسلح ایالات متحده و نیروهای مسلح ترکیبی «حضور» دارند، یک گروه تقویتی بیش از ۱۰‌هزار نفری پرسنل نظامی ‌در بخش شرقی اضافه شد. اگر ۷ سال پیش ۳۵۰۰ نیرو در این مکان وجود داشت، اکنون حدود ۴۰‌هزار نفر در قلمرو لهستان، کشورهای بالتیک وجود دارد. من هنوز درباره اوکراین صحبت نکردم.
در اینجا تعامل نظامی ‌ما در چارچوب اتحادیه بلاروس و روسیه و عضویت بلاروس در سازمان پیمان امنیت جمعی، هشیاری خاصی برای آن سوی مرزها است. این هوشیاری نشان می‌دهد که اگر این اتفاق و نگرانی برای یک جنگ در خاک بلاروس رخ می‌داد، چه اتفاقی می‌افتاد. به‌هر حال، آنها در سال ۲۰۲۰ (در برگذاری انتخابات ) آنرا تجربه کردند.
 امروز هیچ موضوعی مهم‌تر از درگیری اوکراین، در جهان نیست. از سال ۲۰۱۴، همه ما تمام کمک‌های لازم را برای راه‌حل مسالمت‌آمیز ارائه داده‌ایم. در اصل، ما با هرکسی که آماده نشستن پشت میز مذاکره است، این مذاکره را در چارچوبی انجام می‌دهیم. [بلاروس و شخص رئیس‌جمهور الکساندر لوکانشکو، اولین کشور میانجی صلح بود و در این مسیر امکانات مذاکرات مینسک ۱ و ۲ را با طرفین درگیر فراهم کرد. م)
واضح است که اوکراین به ناسیونالیسم و ​​نازیسم دامن زده، آن را تحریک و تغذیه کرده است. ما در اودسا دیدیم که چگونه مردم را زنده زنده سوزاندند. اوکراین با نازیسم، روس‌هراسی و اسلحه تغذیه شد. آنها از هر روشی برای مسموم کردن آن استفاده کردند.
پس از انتخابات بلاروس در سال ۲۰۲۰، به‌جای تعامل با بلاروس، در طول دو سال دائماً با اقدامات غیردوستانه همسایه جنوبی خود، اوکراین روبرو هستیم. اوکراین علیه ما فعالانه تحریم‌ها را اعمال کرد. درصورتیکه غربی‌ها از‌جمله آمریکایی‌ها هنوز علیه ما تحریم‌ها را اعمال نکرده بودند.
 به‌خاطر بیاوریم حریم هوایی ما بسته شد، ارتباطات راه‌آهن با مشکل روبرو گردید، سپس آنها شروع به آموزش شبه‌نظامیان کردند و آنها را به بلاروس فرستادند.‌ اسلحه از مرزها عبور کرد. اقدامات تحریک‌آمیز توسط پهپاد‌های شناسایی در حریم هوایی بلاروس انجام شد. به‌خوبی روشن شد که واقعیت‌ها و تهدیدهایی که برای امنیت ملی ما وجود دارد، غیرقابل انکار است.
به‌همین دلیل ما به‌درستی مکانیسم حمایت، در چارچوب اتحاد با روسیه را فعال کردیم. حتی قبل از شروع عملیات ویژه روسیه، بلاروس به رشد غیرقابل توجیه حضور نظامی‌ غرب در اوکراین و در کل منطقه توجه داشت. ما بارها در این مورد صحبت کرده‌ایم و هشدار داده‌ایم که اوضاع به‌سمت درگیری پیش می‌رود.
با توجه به این انتظار می‌رفت غرب و بالاتر از همه ایالات متحده از پیشنهاد معروف روسیه برای آغاز مذاکره بر سر تضمین‌های امنیتی استفاده کند. هر چند دیر یا زود در آینده روند قابل پیش‌بینی گفت‌وگو به نتیجه خواهد رسید. اما اینکه تا آن زمان از اوکراین چیزی باقی خواهد ماند، قابل سئوال است.
ا کنون، ما در غرب، از‌جمله در واشنگتن، تنها میل به طولانی کردن درگیری را می‌بینیم. برای این منظور، اوکراین همچنان با تسلیحات پمپاژ می‌شود، چرا؟
تضعیف روسیه تا حد امکان، غرق کردن او، همانطور که در این درگیری، جنگ را می‌سازند تا گسترده‌تر شود. اگر هدف این است، احتمالاً هیچکس نمی‌تواند بی‌طرف بماند.
خطرناک‌ترین تلاش برای تجزیه اوکراین است. هزاران زیرمجموعه ایجاد شده تحت پوشش نیروهای حافظ صلح وارد اوکراین می‌شوند تا از آنان «حفاظت» کنند. اصول حقوق بین‌الملل، اتحاد و همبستگی همفکران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی چنین همبستگی و کمک را در روزهای سخت در ژانویه سال جاری نشان داده‌اند. آیا حوادث قزاقستان را به‌خاطر دارید؟ به‌هنگام بودن و کارآمدی این گام‌ها به‌وضوح روابط متحدان نزدیک، قابلیت دوام و پتانسیل سازمان، تضمین امنیت کشورهای عضو را برای تمام جهانیان به نمایش گذاشت. هیچکس در غرب حتی جرأت نکرد در آن وضعیت دخالت کند. چون ما همه با هم هستیم قوی‌تر هستیم.
با این حال، آیا امروز می‌توان ادعا کرد که ما در سازمان خود همچنان به پیوندهای همبستگی مقید هستیم. همانطور که رویدادهای اخیر نشان می‌دهد، از دیدگاه ما (شاید من اشتباه می‌کنم)، به‌نظر نمی‌رسد. اما همین بس که ممنوعیت اعمال شده توسط برخی از شرکای سازمان پیمان امنیت جمعی ما برای پروازهای خطوط هوایی ملی سایر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی به کشورهایشان را یادآوری کنم.
در برابر فشارهای وحشیانه و خشن تحریمی‌ غرب یک‌پارچه، مفاهیم وحدت و همبستگی همیشه کافی نیست. متأسفانه این از رأی‌گیری در سازمان‌های بین‌المللی مشخص است.
با رضایت ضمنی شرکای ما، بلاروس و روسیه برخلاف تمام قوانین زندگی بین‌المللی، صرفاً با میل و هوس غربی‌ها، از سازمان‌های بین‌المللی طرد و اخراج می‌شوند.
بله، فشار وجود دارد. فشار سخت و ناجوانمردانه است. برای شما ــ اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هم دقیقاً چنین موقعیت‌های وجود دارد.
بدون تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی، بدون تشکل، فردا ممکن است وجود نداشته باشیم، چرا که نشانه‌های از سوی دشمنان و مخالفان ما، برای سست کردن پایه‌های استحکام  و روابط متحدانه ما به‌طور سیستماتیک وجود دارد، در این امر ما با عدم تقویت روابط خود تاحدی به غرب کمک می‌کنیم. من مطمئن هستم اگر به‌عنوان یک جبهه متحد عمل می‌کردیم، این تحریم‌های جهنمی ‌به قول خودشان نمی‌توانست در جلوی ما قرار گیرد.
توجه کنید اتحادیه اروپا چگونه یک‌پارچه عمل می‌کند و رأی می‌دهد و چگونه دارای نظم درونی است، حتی با کسانی که با تصمیمات موافق نیستند. این سئوال مطرح می‌شود که چه کسی ما را از این سرچشمه نزدیکی باز می‌دارد. در اینجا لازم به یادآوری است، چرا به سادگی له می‌شویم و از هم می‌پاشیم.
در ژانویه، من هشدار دادم که هدف اصلی نیروهای خارجی تضعیف ثبات و برهم زدن مسیر تکاملی ما در سراسر فضای پساشوروی است. ما از بلاروس شروع کردیم، سپس عفونت به قزاقستان سرایت کرد و اکنون روسیه در ردیف بعدی قرار دارد. همانطور که می‌بینیم در ارمنستان نیز مشکلاتی ایجاد شده است.
نیاز به بازگویی نیست. اکنون کاملاً واضح است که غرب در سازمان‌ها و انجمن‌های همگرایی در فضای پس از شوروی، فشار خود را افزایش خواهد داد.
آنچه باید برای تقویت سازمان پیمان امنیت جمعی در شرایط بی‌سابقه کنونی انجام شود:
 من می‌توانم مراحل بعدی را ببینم، اولویت‌های، بسیاری وجود دارد. امامعلی شریپوویچ (رئیس‌جمهور تاجیکستان) زمانی که در مورد چالش پیشِ روی آن منطقه صحبت می‌کرد، به‌طور طولانی به آنها اشاره کرد.
اولین مورد: تقویت تعامل سیاسی، هماهنگی کشورهای عضو برای افزایش کارایی، سازوکار و رایزنی در زمینه مسائل سیاست خارجی و امنیتی وجود دارد. ما باید بیشتر در تریبون‌های بین‌المللی صحبت کنیم تا صدا و مواضع سازمان ما دیده و شنیده شود. موضعگیری و صدای ما  باید مثل غربی‌ها متحدانه انجام شود.
بگذارید وزرای خارجه ما فکر کنند که کجا و چگونه این کار را انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسند. بگذارید آنها فکر کنند چگونه باید به موج جدیدی از گسترش ناتو پاسخ سیاسی دهیم. ما باید از قبل موضع سازمان پیمان امنیت جمعی را بررسی کنیم و منافع خود را به گوش جامعه جهانی برسانیم. ما باید در این امر متحد باشیم. تنها روسیه نباید نگرانی خود را ابراز کند و تنها علیه گسترش ناتو بجنگد.
دومین مورد: مقابله با چالش‌ها و تهدیدها در فضای اطلاعاتی، از‌جمله مبارزه با جعل اطلاعات. اکنون جنگ هیبریدی (ترکیبی) علیه ما راه‌اندازی شده و مولفه جنگ اطلاعاتی اصلی‌ترین آن است. مقابله با این امر، ضروری است. حداکثر استفاده از پتانسیل توافقنامه ۲۰۱۷ سازمان پیمان امنیت جمعی در زمینه همکاری‌های امنیتی اطلاعاتی، برای ترویج و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی که از طرف مخالفان غربی به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پاسخگویی موثر به جعلیات و ضدِ تبلیغ، ما باید به‌طور جدی در این‌باره  فکر کنیم و شاید راه و متد چین در مبارزه ضدِ اطلاعاتی به‌ویژه در شبکه‌های مجازی و اینترنتی را دنبال کنیم.
باید وظایف مناسب برای همه ــ وزارتخانه‌های خارجه، خدمات ویژه در دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی ــ تعیین شود.
سومین مورد: بدیهی است که نیاز به تقویت مؤلفه پیش‌بینی و کار تحلیلی در فعالیت دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد. من مطمئن هستم که ساختارهای مشابهی در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ناتو وجود دارد. ایجاد واحد‌هایی در دبیرخانه که مسئول تجزیه و تحلیل و برنامه‌ریزی استراتژیک باشند، ممکن است. من فکر می‌کنم که دبیرکُل باید روی این موضوع کار کند.
چهارمین مورد: توصیه می‌شود در مورد ترکیب و پتانسیل مراکز تحلیلی کشورهای عضو با تشکیل شبکه‌ای از این ساختار برای تهیه اسناد و دسته‌بندی آنها در مورد موضوعات مختلف در دستور کار بین‌المللی، فکر شود.
دوستان عزیز، آنچه من دراین شرایط سخت پیشنهاد می‌کنم، چیز ساده ای‌است، زیرا ما در مرحله پیچیده‌تر به توافق نخواهیم رسید. شاید با گام‌های اولیه همانطور که قبلاً گفتید بتوان با کندوکاو بیشتری پیش رفت.
همکاران عزیز، همه می‌دانند که دوران تاریخی (جهان تک قطبی) که قبلاً وجود داشت به پایان می‌رسد. هیچ بازگشت با سفارش قبلی وجود نخواهد داشت. ما نمی‌توانیم بدون حضور در یک معماری جدید جهانی، آنچه را که توسط غرب در حال انجام دادن است اجازه دهیم. من معتقدم که سازمان پیمان امنیت جمعی باید جایگاه خود را در سیستم بین‌المللی توازن قوا در جهان برقرار کند. سازمان پیمان امنیت جمعی پتانسیل قدرتمندی برای توسعه دارد. اما چگونه باید از آن به‌طور مؤثر استفاده شود. آیا در ۲۰ ــ ۱۰، شاید ۳۰ سال آینده اصلاً می‌توانیم سازمان پیمان امنیت جمعی را حفظ کنیم، امروز  بستگی به خود ما دارد.
پس از ارمنستان، ریاست سازمان پیمان امنیت جمعی به بلاروس خواهد رسید. علاوه بر زمینه‌های کاری امیدوارکننده که در بالا ذکر شد، ما در حال حاضر به‌طور جدی در حال بررسی پیشنهادات جدید به‌منظور توسعه هستیم . این دستورالعمل به‌زودی به اطلاع شما خواهد رسید. ما روی همه همکاران حساب باز کردیم ما چاره‌ای جز حداکثر حمایت و کار سازنده نداریم.
با تشکر از توجه شما!

نیکول پاشینیان: متشکرم، آقای لوکاشنکو.
من از قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان می‌خواهم که صحبت کند.

رئیس‌جمهور قزاقستان قاسم جومارت توکایف: آقای پاشینیان، همکاران!
اول از همه، مایلم از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برای سازماندهی این نشست سالگرد شورای امنیت جمعی تشکر کنم. نشست امروز ما در برگزاری دو سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی است.
در طول سال‌ها، سازمان ما ثابت کرده است که برای توسعه بیشتر یک مکانیسم موثر برای همکاری چندجانبه دارای پتانسیل جدی بوده است.
پس از تأسیس سازمان پیمان امنیت جمعی، یک سیستم قابل اعتماد برای امنیت جمعی در گستره وسیع اوراسیا ایجاد گردید. اهداف اصلی این سازمان، تقویت صلح و ثبات، و همچنین امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، و حفاظت از تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای عضو آن است.
نهادهای کاری دائمی ‌سازمان پیمان امنیت جمعی، با موفقیت کار می‌کنند. فرمت‌های مختلفی برای همکاری و تعامل نزدیک وجود دارد. اقتدار، اجرای قانون و قابلیت‌های حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در حال تقویت است.
ما بر مقابله با تروریسم و ​​افراط‌گرایی بین‌المللی، قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و سلاح، و نیز مهاجرت غیرقانونی تمرکز می‌کنیم. در این زمینه ما به تحولات افغانستان اهمیت زیادی می‌دهیم. وضعیت ناپایدار آنجا و همچنین فعالیت بی‌امان گروه‌های مسلح در خاک افغانستان همچنان امنیت و ثبات کشورهای ما را تهدید می‌کند. من معتقدم سازمان پیمان امنیت جمعی باید هر تهدید احتمالی را در نظر بگیرد و در عین‌حال توجه بیشتری به تضمین امنیت مرزهای جنوبی آسیای مرکزی داشته باشد.
در میان‌مدت، توسعه قابلیت حفظ صلح سازمان یک اولویت بدون قید و شرط است. کار فعالی در این زمینه در حال انجام است. نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی تشکیل شده‌اند و هر سال هم بهتر و بهتر می‌شوند. طرحی برای تجهیز آنها به سلاح‌های مدرن، تجهیزات و ابزارهای ویژه در حال تدوین است.
همانطور که می‌دانید، به ابتکار قزاقستان، مؤسسه نماینده ویژه دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی در امور حفظ صلح تأسیس شده است.  این به این معنی است که همه چیز آماده است و ابزارهای لازم در محل قرار دارد و ما پیشنهاد می‌کنیم که زمان آن فرارسیده است تا هدف مشارکت سازمان پیمان امنیت جمعی در فعالیت‌های حفظ صلح سازمان ملل متحد را تعیین کنیم.  
این گام باعث ارتقای وضعیت حقوقی سازمان پیمان امنیت جمعی و تضمین مشارکت این سازمان در عملیات بین‌المللی حفظ صلح می‌شود.
همکاران،
ارزیابی‌های ما از توسعه سازمان پیمان امنیت جمعی و دیدگاه مشترک از جنبه‌های کنونی امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، زیربنای بیانیه سالگرد شورای امنیت جمعی است. مایلم از ارمنستان برای ریاست سازنده و روسیه برای ابتکار به‌موقع برای برگزاری این مجمع تشکر کنم.
با تشکر از توجه شما.

نیکول پاشینیان: متشکرم، آقای توکایف.
در ادامه رئیس‌جمهور قرقیزستان سخنرانی می‌کند. آقای صدیر جپاروف لطفاً صحبت کنید.

رئیس جمهور قرقیزستان صدیر جپاروف: ظهر بخیر.
آقای پوتین، آقای نیکول پاشینیان، رئیس شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی، آقایان سران کشورها،
از دیدار با شما در مسکوی مهمان‌نواز خوشحالم.
من می‌خواهم با تبریک شروع کنم. ابتدا می‌خواهم ۷۷‌مین سالگرد پیروزی بزرگ را به ملت‌های برادر تبریک بگویم. در ۹ مه، هزاران نفر در سراسر قرقیزستان در راهپیمایی هنگ جاویدان با شعارهای «شکوه ابدی قهرمانان» و «هیچکس فراموش نمی‌شود، هیچ چیز فراموش نمی‌شود» شرکت کردند. جمهوری این عید را مقدس می‌داند، زیرا مظهر شکست نازیسم و ​​فاشیسم توسط مردم شوروی است و همواره روز ادای احترام خالصانه‌ای است به‌یاد و خاطره قهرمانانه پدران و پدربزرگ‌های ما.
ثانیاً، من می‌خواهم ۳۰‌مین سالگرد امضای معاهده امنیت جمعی و ۲۰‌مین سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی را به همه ما تبریک بگویم. ما کاملاً از بیانیه سیاسی که قرار است امروز در رابطه با این دو روز تاریخی اتخاذ شود، حمایت می‌کنیم.
رویدادهای بین‌المللی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تصمیمات استراتژیک اتخاذ شده برای تضمین امنیت مشترک و جمعی از برست تا ولادی وستوک درست بوده است.
در عین‌حال، من خوشحالم که متذکر می‌شوم که سازمان پیمان امنیت جمعی در طول عمر خود، با قوی‌تر شدن قابلیت‌هایش، به مأموریتی که به آن محول شده بود، عمل کرده و به‌عنوان یک نهاد توسعه یافته است. در این رابطه، مایلم از استانیسلاو ساس، دبیرکُل سازمان پیمان امنیت جمعی، تمامی‌ اسلاف وی در این سمت و کارکنان دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی به‌خاطر خدمات خالصانه‌اشان در راستای منافع امنیت کشورهای عضو سازمان قدردانی کنم.
همکاران،
وضعیت بین‌المللی کنونی، هم از نظر امنیت جهانی و هم از نظر اقتصاد جهانی، جایی برای خوش‌بینی نمی‌گذارد. تهدیدات امنیتی و تنش‌های نظامی‌ و سیاسی به مرزهای منطقه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی نزدیک شده است. تلاش برای مداخله از بیرون در امور داخلی کشورهای عضو افزایش یافته است.
برای مثال، در اوایل سال جاری، ما مجبور بودیم به یک کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی کمک کنیم تا از بحران امنیتی که به‌طور غیرمنتظره‌ای در آن قرار گرفته بود، بدر‌آید. پاسخ ما سریع و مؤثر بود. من کاملاً از تصمیم برای اعطای جایزه به شرکت‌کنندگان در این ماموریت حفظ صلح حمایت می‌کنم.
وضعیت در مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی، عمدتاً به دلیل فعالیت‌های بدون مانع گروه‌های تروریستی مذهبی رادیکال در برخی استان‌های افغانستان، نگران‌کننده است. حامیان خارجی این گروه‌ها برنامه‌های گسترده‌ای برای آسیای مرکزی دارند. من فکر می‌کنم که ما باید توجه و تحلیل خود را روی موضوع افغانستان متمرکز کنیم. انجام یک بسته کامل از اقدامات سیاسی ــ دیپلماتیک و نظامی‌ ــ فنی برای تأمین امنیت در این زمینه ضروری است. در عین‌حال، ارائه کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان نیز مهم است. هموطنان ما در میان آنها هستند.
همکاران،
ما به طور جدی نگران جنگ تحریم‌ها هستیم.  اقتصاد قرقیزستان هنوز از همه‌گیری ویروس کرونا بهبود نیافته است و اکنون تحریم‌ها تهدیدی برای امنیت غذایی و انرژی، پایداری اقتصاد کلان و ثبات اجتماعی ایجاد کرده است.
در این شرایط، ما باید یک رویکرد مشترک برای کاهش پیامد تحریم‌ها و جلوگیری از وخامت اوضاع اجتماعی ــ اقتصادی در کشورهایمان را بررسی و تدوین کنیم. ما به‌زودی در نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا و اولین مجمع اقتصادی اوراسیا در شهر بیشکک فرصتی برای این کار خواهیم داشت.
همکاران، من شخصاً به‌عنوان رئیس هیأت‌های خود، از شما می‌خواهم روسای وزارتخانه‌ها و ساختارهای تجاری را نیز در آن شرکت دهید، امیدوارم.
در خاتمه، باز هم روز پیروزی بزرگ و دو سالگرد پیمان امنیت جمعی را به شما تبریک می‌گویم.
من صمیمانه برای شما و ملت‌های دوست در سازمان پیمان امنیت جمعی، صلح، ثبات، رفاه و سعادت آرزو می‌کنم.
با تشکر از توجه شما.

نیکول پاشینیان: متشکرم آقای جپاروف.
من سخن را به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه می‌سپارم.
آقای رئیس جمهور، لطفاً ادامه دهید.

ولادیمیر پوتین: دوستان و همکاران،
من با سخنرانان قبلی موافقم، در واقع، سازمان پیمان امنیت جمعی به‌طور قابل توجهی در چند دهه گذشته قوی‌تر شده است و به‌عنوان یک ساختار دفاعی موثر منطقه‌ای که امنیت و ثبات در فضای اوراسیا را تضمین و به‌طور قابل اعتماد از حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو محافظت می‌کند، شهرت شایسته‌ای به‌دست آورده است.
مهم این است که همکاری در سازمان پیمان امنیت جمعی همیشه بر اساس روح روابط واقعی اعضا، بر اساس اصول دوستی و همسایگی، احترام و توجه به منافع یکدیگر، کمک و حمایت متقابل بنا شده است. همین اصول است که همکاری ما را در شرایط دشوار کنونی هدایت می‌کند.
عملیات موفقیت‌آمیز حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی، که در ژانویه ۲۰۲۲ به درخواست رهبران قزاقستان در آن کشور برگزار شد، بلوغ سازمان ما و توانایی واقعی آن را برای مقاومت کافی در برابر چالش‌ها و تهدیدات حاد نشان داد.
گروهی از نیروهای جمعی که برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام شدند، از تسخیر قدرت توسط افراط‌گرایان، از‌جمله آنهایی که از خارج هدایت می‌شدند، جلوگیری کردند و به تثبیت سریع اوضاع سیاسی داخلی در جمهوری کمک کردند.
استفاده از نیروهای حافظ صلح به درخواست رهبری قزاقستان، اولین عملیات از این نوع در تاریخ سازمان پیمان امنیت جمعی بود. این عملیات نقاط قوت همکاری عملی بین ساختارهای نظامی ‌و سرویس‌های امنیتی ما را آشکار کرد و در عین‌حال نشان داد که برای بهبود آن ما باید برای چه چیزهایی تلاش و روی چه چیزهایی تمرکز کنیم.
امروز، ما بیانیه مشترکی را امضا خواهیم کرد که در آن، با در نظر گرفتن تجربیات به‌دست آمده، از‌جمله در طول عملیات فوق‌الذکر، بر عزم کشورهایمان برای ادامه همکاری به‌عنوان شریک در زمینه‌های مختلف توسعه نظامی ‌و دفاعی، و گسترش و تقویت اقدامات هماهنگ ما در عرصه جهانی تأکید می‌شود.
در عین‌حال، کاملاً منطقی است که وظیفه اصلی ما در شرایط کنونی، بهبود هرچه بیشتر و ساده‌سازی کار سازمان پیمان امنیت جمعی و نهادهای حاکم بر آن است. ما همچنین تسلیحات و تجهیزات مدرن را در اختیار نیروهای جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی قرار خواهیم داد، قابلیت همکاری نیروهای نظامی‌ آنها را افزایش خواهیم داد و اقدامات مشترک آژانس‌های نظامی ‌و سرویس‌های مخفی خود را به‌طور مؤثرتر هماهنگ خواهیم کرد.
ما در طول تمرینات سازمان پیمان امنیت جمعی، عملیات مربوطه را همیشه ساده می‌کنیم و قرار است چنین رزمایش‌هایی را گسترش دهیم. در پاییز امسال، برنامه‌هایی برای برگزاری یک سری تمرینات مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان وجود دارد. من مطمئن هستم که این اقدامات آمادگی رزمی ‌آژانس‌های نظامی‌ کشورهای ما را تقویت می‌کند و هماهنگی آنها را بهبود می‌بخشد و همچنین کل پتانسیل حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی را افزایش می‌دهد.
ما همچنین معتقدیم که سازمان پیمان امنیت جمعی باید به تلاش‌های خود برای مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته ادامه دهد.  سازمان‌های مجری قانون در کشورهای ما در این زمینه به‌طور موثر با یکدیگر همکاری می‌کنند تا برای خنثی کردن پتانسیل منابع سازمان‌های تروریستی بین‌المللی، از جذب افراد جلوگیری کنند.
تلاش برای حفظ امنیت بیولوژیکی نیز نیازمند جدی‌ترین توجه است. مدت‌هاست که ما زنگ خطر فعالیت بیولوژیکی نظامی‌ ایالات متحده در فضای پس از شوروی را به صدا در‌آورده‌ایم.
همه می‌دانند که پنتاگون ده‌ها آزمایشگاه و مرکز تخصصی بیولوژیکی را در منطقه مشترک ما راه‌اندازی کرده است و آنها به‌هیچوجه به جمعیت کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنند کمک‌های پزشکی عملی ارائه نمی‌کنند. وظیفه اصلی آنها جمع‌آوری مواد بیولوژیکی و تجزیه و تحلیل شیوع ویروس‌ها و بیماری‌های خطرناک برای اهداف خود است.
اکنون در جریان عملیات ویژه در اوکراین، شواهد مستندی به‌دست آمد که نشان می‌دهد در مجاورت مرزهای ما اجزای سلاح‌های بیولوژیکی ساخته شده است که ناقض کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی و سمی ‌است و روش‌ها و مکانیسم‌های احتمالی به‌کار گرفته شده است تا وضعیت اپیدمیولوژیک در فضای کشورهای پسا‌شوروی را بی‌ثبات سازد.
در این راستا، ما روی همکارانمان برای حمایت از اجرای هرچه سریع‌تر ابتکار روسیه برای عملیاتی کردن شورای تعیین شده سازمان پیمان امنیت جمعی حساب می‌کنیم.
بار دیگر، مایلم به اهمیت هماهنگی نزدیک بین اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی در موضوعات سیاست خارجی، اقدامات هماهنگ در سازمان ملل و سایر پلتفرم‌های چندجانبه، و ارتقای رویکردهای مشترک برای تعدد مسائل امنیتی بین‌المللی اشاره کنم.
در این زمینه، ایجاد همکاری با شرکای «طبیعی» خود در سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مشترک‌المنافع مهم است. به‌هر حال، ما فکر می‌کنیم که اعطای وضعیت ناظر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در سازمان پیمان امنیت جمعی مناسب و صحیح است ــ در این مورد بحث خواهیم کرد.
من می‌خواهم بر وظیفه‌ ما، وظیفه‌ای که اولویت بالایی برای ما دارد تأکید کنم تا مشترکاً یاد و خاطره پیروزی در جنگ بزرگ میهنی، شاهکار مردمانی که جهان را به قیمت فداکاری‌های عظیم و جبران‌ناپذیر خود از شر نازیسم نجات دادند، برجسته و همواره گرامی ‌بداریم و با هرگونه تلاش برای سفید کردن جنایات نازی‌ها و همدستان و پیروان مدرن آنها مقابله کنیم.
این امر به‌ویژه در حال حاضر بسیار مهم است، زمانی که در تعدادی از کشورهای اروپایی بناهای یادبود قهرمانان آزادی‌ به‌طرز وحشیانه‌ای تخریب می‌شوند، گل گذاشتن بر بناهای یادبود ممنوع می‌شود، و برای بازنویسی تاریخ تلاش‌های بدبینانه‌ای صورت می‌پذیرد و در عین حال از قاتلان و خائنان تمجید، و به قربانیان آنها توهین و بدین ترتیب بر روی شاهکارهای کسانی که فداکارانه برای پیروزی جنگیدند و در جنگ پیروز شدند، خط کشیده می‌شود.
متأسفانه، در کشور همسایه ما، اوکراین، مدت‌هاست که گرایشات نئونازیسم رو به افزایش است، که البته برخی از شرکای ما از «غرب جمعی» چشم خود را بر روی آن می‌بندند و در نتیجه در واقع فعالیت‌های آنها را تشویق می‌کنند. همه اینها همراه با موج بی‌سابقه روس‌هراسی جنون‌آمیز، در کشورهای غربی به اصطلاح متمدن و از نظر سیاسی درست، یکجا و باهم انجام می‌شود.
در واقع، ما می‌شنویم که مردم می‌گویند، افراطیون همه جا هستند، که درست است. تندروها همه جا هستند و به هر طریقی از مخفیگاه‌های زیرزمینی خود بیرون می‌آیند و خود را می‌شناسانند. با این حال، هیچ کجا ــ من می‌خواهم بر این موضوع تأکید کنم ــ در هیچ کجا نازی‌ها در سطح کشوری مورد تجلیل قرار نمی‌گیرند و حتی مقامات یک کشور متمدن راهپیمایی هزاران مشعل به‌دست نئونازی را با نمادهای نازی تشویق نمی‌کنند. این چیزی است که در هیچ کجا اجرا نمی‌شود. اما متأسفانه این اتفاق در اوکراین رخ می‌دهد.
گسترش اتحاد آتلانتیک شمالی مشکلی است که به‌نظر من کاملاً مصنوعی ایجاد می‌شود زیرا در راستای منافع سیاست خارجی ایالات متحده انجام می‌شود. به‌طور کلی، ناتو در واقع به‌عنوان ابزار سیاست خارجی یک کشور واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کار به‌طور مداوم، ماهرانه و بسیار تهاجمی ‌انجام می‌گیرد. همه اینها وضعیت پیچیده امنیتی بین‌المللی را تشدید می‌کند.
در مورد گسترش، از جمله الحاق دو عضو جدید آینده، فنلاند و سوئد، به شما همکاران اطلاع می‌دهم که روسیه هیچ مشکلی با این کشورها ندارد. هیچ مشکلی وجود ندارد! از این نظر، در ارتباط با گسترش ناتو به این کشورها، هیچ تهدید مستقیمی ‌برای روسیه وجود ندارد. اما گسترش زیرساخت‌های نظامی‌ آن در این سرزمین‌ها، با توجه به تهدیداتی که برای ما ایجاد می‌شود، قطعاً واکنش ما را در پی خواهد داشت. خواهیم دید که چگونه خواهد بود. اما به‌طور کلی، مشکلات از هیچ ایجاد می‌شوند. از این رو، ما هم به شیوه‌ای مناسب به آن پاسخ خواهیم داد.
جدای از هر چیز دیگری، جدا از این سیاست پایان‌ناپذیر گسترش، اتحاد آتلانتیک شمالی فراتر از مقصد جغرافیایی خود، فراتر از منطقه یورو آتلانتیک در حال ظهور است. این کشور به‌طور فزاینده ای در تلاش برای مدیریت مسائل بین‌المللی و کنترل اوضاع امنیتی بین‌المللی است. می‌خواهد در دیگر مناطق جهان تأثیر و نفوذ داشته باشد، اما عملکرد واقعی‌اش جای تأمل دارد. این قطعاً نیازمند توجه بیشتری از سوی ماست.
در پایان، می‌خواهم مجدداً تأکید کنم که روسیه در کمک به تعمیق روابط ائتلاف راهبردی با همه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت اجتماعی ادامه خواهد داد. ما تمام تلاش خود را برای بهبود و توسعه همکاری موثر در چارچوب سازمان امنیت جمعی انجام خواهیم داد و البته از کار مستمر ریاست ارمنستان در این زمینه حمایت خواهیم کرد.
در مورد عملیات نظامی ‌ویژه روسیه در اوکراین، ما مطمئناً در این مورد بحث خواهیم کرد و من جزئیات آن را در مورد علل آن و تلاش‌های رزمی ‌فعلی به شما اطلاع خواهم داد. اما، البته، ما این کار را پشت درهای بسته انجام خواهیم داد.
با تشکر از توجه شما.

نیکول پاشینیان: متشکرم آقای پوتین.
امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان سخنران بعدی ما است. لطفا ادامه بدید.

امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان: همکاران،
ابتدا می‌خواهم ۳۰‌مین سالگرد امضای معاهده امنیت جمعی و ۲۰‌مین سالگرد تأسیس سازمان امنیت جمعی را به شما تبریک بگویم.
مایلم از رئیس‌جمهور روسیه برای تشکیل جلسه امروز به‌مناسبت این رویدادهای مهم که برای همه ما مهم هستند، تشکر کنم. سالگردها فرصت خوبی برای تأمل در مسیر طی شده و توسعه سازمان امنیت جمعی و شناسایی چشم‌اندازهای همکاری چندجانبه به‌منظور تقویت سیستم امنیت جمعی مشترک در پرتو واقعیت‌های جدید است.
در طول دوره مورد بررسی، سازمان امنیت جمعی خود را به‌عنوان یک عامل مهم در تقویت صلح و تضمین امنیت و ثبات منطقه‌ای تثبیت کرده است. ماموریت موفق صلحبانی سازمان در اوایل سال جاری به‌وضوح این را نشان داد. ما یک چارچوب قانونی گسترده، نهادهای کاری و هماهنگی لازم و همچنین سازوکارهایی را با هدف تحقق اهداف سازمان ایجاد کرده‌ایم.
در عمل، در سازمان امنیت جمعی، به تقویت و تحکیم اعتماد متقابل توجه لازم می‌شود.  روابط بین‌المللی سازمان ما در حال گسترش است. سال گذشته، ما روند تأیید و تصویب را تکمیل کردیم و نهادهای ناظر را زیر نظر سازمان امنیت جمعی و شرکای آن تحت ریاست تاجیکستان راه‌اندازی کردیم.
رزمایش‌های میدانی و ستاد فرماندهی به‌صورت دائمی ‌انجام می‌شود و اقداماتی برای تأمین تسلیحات و تجهیزات نظامی‌ مدرن به نیروها و وسایل سیستم امنیت جمعی در حال انجام است. همه اینها به حفظ درجه بالایی از آمادگی رزمی، تحرک، آموزش و مهارت‌های پرسنل فرماندهی و خدمات برای ارائه راه‌حل‌های مشترک برای وظایف مشترک کمک می‌کند.
امروز، سازمان امنیت جمعی یک پلتفرم مهم برای گفت‌وگو و همکاریِ برابر بین کشورهای عضو در هر سه بعد اساسی است: تعامل سیاسی، همکاری نظامی‌ و تلاش‌های مشترک برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای مدرن.
استراتژی امنیت جمعی تا سال ۲۰۲۵، که منعکس‌کننده اصول تعامل ما در میان‌مدت است، سند مهمی ‌است که سازمان ما را در مسیر توسعه خود هدایت می‌کند. ارزیابی مشترک ما از وضعیت و چشم‌انداز توسعه سازمان در بیانیه مشترکی که پس از اجلاس اتخاذ خواهیم کرد، منعکس شده است.
قابل توجه است که امروز ما با وظایف کم‌اهمیتی برای تقویت امنیت مشترک خود روبرو هستیم. با توجه به رشد چند برابر چالش‌ها و تهدیدات برای امنیت، ما باید تلاش‌های مشترک را برای تقویت پتانسیل و قابلیت‌های سازمان افزایش دهیم.
به‌عنوان مثال، می‌بینیم که در ۴۰ سال گذشته عوامل منفی در افغانستان انباشته شده و وضعیت نظامی ــ سیاسی و اجتماعی ــ اقتصادی آن کشور را بدتر کرده است. در این راستا، سازمان پیمان امنیت جمعی باید برای سناریوهای مختلف در مرزهای جنوبی آماده باشد.
تاجیکستان قصد دارد به مشارکت فعال در تضمین امنیت مشترک در مناطق مسئولیت این سازمان ادامه دهد.
متشکرم.

نیکول پاشینیان: خیلی ممنون.
همکاران، اگر امکان داشته باشد، اکنون در مقام ملی صحبت خواهم کرد.
قبل از هر چیز، می‌خواهم از رئیس‌جمهور روسیه برای میزبانی از نشست سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو و استقبال گرم تشکر کنم. البته، سالگرد سازمان ما همچنین فرصت بسیار خوبی برای جمع‌بندی نتایج میانی و بحث در مورد چشم‌اندازهای توسعه بیشتر سازمان است.
رئیس‌جمهور بلاروس سؤالات مهمی ‌را در مورد تعامل بین کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی مطرح کرد و صراحتاً به موضوعات نسبتاً مشکل‌زا اشاره کرد. به‌طور کلی، تحولات مثبت زیادی در تاریخ سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد، زیرا در واقع مهمترین عامل در تأمین امنیت و ثبات در منطقه بوده، هست و خواهد بود.
اما همانطور که می‌بینیم، ما در این اجلاس سالگرد سازمان امنیت جمعی، نه‌تنها در مورد مسائل مربوط به سالگرد بحث می‌کنیم، از آنجا که وضعیت در حوزه مسئولیت سازمان امنیت جمعی نسبتاً متشنج است، می‌خواهم به برخی از موضوعاتی که رئیس‌جمهور بلاروس اشاره کرد نیز بپردازم.
در مورد رأی‌گیری توسط کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی، این موضوع در واقع وجود دارد. اغلب، رأی ما هماهنگ نیست، اما این چیز جدیدی نیست. این برای مدت‌های طولانی در سازمان ما معمول بوده است. ارمنستان بارها این موضوع را مطرح کرده است و ما بارها و بارها در روند عادی تجارت در مورد آن صحبت کرده‌ایم. واضح است که این موضوع نیز نیاز به بحث بیشتر دارد.
با توجه به تعامل و همچنین واکنش و مکانیسم‌های واکنش سریع، این موضوع برای ارمنستان نیز یک موضوع حیاتی است، زیرا همانطور که مستحضر هستید، سال گذشته در این روزها، نیروهای آذربایجان به خاک ارمنستان حمله کردند. ارمنستان به سازمان پیمان امنیت جمعی متوسل شد تا سازوکارهایی را که در مقررات مربوط به واکنش سازمان پیمان امنیت جمعی به شرایط بحرانی ۱۰ دسامبر ۲۰۱۰ پیش‌بینی شده است، فعال کند که سندی است که توسط شورای امنیت جمعی تأیید شده است. متأسفانه نمی‌توانیم بگوییم که سازمان همانطور که جمهوری ارمنستان انتظار داشت پاسخ داد.
مدت‌هاست که ما موضوع فروش تسلیحات توسط کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی به کشوری غیردوست با ارمنستان را مطرح می‌کنیم که از این سلاح‌ها علیه ارمنستان و مردم ارمنستان استفاده می‌شود. این هم یک مشکل است.
راستش را بخواهید، واکنش کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی در طول جنگ ۴۴ روزه ۲۰۲۰ و دوران پس از جنگ، جمهوری ارمنستان و مردم ارمنستان را چندان خوشحال نکرد، اما من می‌خواهم بر نقش ویژه‌ای که فدراسیون روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه شخصاً در توقف جنگ در قره باغ کوهستانی ایفا کرده است، تأکید کنم.
من می‌خواهم مجدداً تأکید کنم که ارمنستان به بیانیه‌های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ متعهد است. من به بیانیه‌های سه‌جانبه رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه، رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان و همچنین بیانیه‌های سه جانبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، اشاره می‌کنم.
من فکر می‌کنم جمع‌بندی نتایج بسیار مهم است، اما ارمنستان، به‌عنوان یکی از اعضای بنیانگذار سازمان پیمان امنیت جمعی، به توسعه بیشتر این سازمان متعهد است و آن را عاملی کلیدی در ثبات و امنیت در منطقه اوراسیا و همچنین امنیت جمهوری ارمنستان می‌داند و با نگرشی مثبت از توسعه بیشتر این سازمان حمایت کامل می‌کند.
اکنون سخن را به استانیسلاو ساس دبیرکُل سازمان پیمان امنیت جمعی می‌سپارم تا او در مورد اسنادی که قرار است امضا کنیم ما را در جریان قرار دهد.

استانیسلاو ساس دبیرکُل سازمان پیمان امنیت جمعی: آقای رئیس، اعضای شورای امنیت جمعی،
ابتدا، مایلم از شما برای نشست امروز که به سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی اختصاص داشت تشکر کنم. ۲۰ سال برای یک سازمان بین‌المللی مدت زمان زیادی نیست. با این حال، در این سال‌ها راه بسیار طولانی را طی کرده است ــ از شکل‌گیری ایده دفاع جمعی تا سازمان بین‌المللی چند‌وجهی که امروز است.
بنابراین، مایلم از این فرصت استفاده کنم و این سالگرد را به شما سران کشورها تبریک بگویم و از زحمات شما برای ایجاد، توسعه و تقویت سازمان ما تشکر کنم. این را به این دلیل می‌گویم که البته بدون توجه و حمایت همیشگی شما همه اینها غیرممکن بود.
شما یک بررسی تحلیلی از فعالیت‌های سازمان پیمان امنیت جمعی در طول ۲۰ سال موجودیت آن در پوشه‌های خود روی میز دارید. این بررسی به دستور رئیس‌جمهور جمهوری تاجیکستان تهیه شده است. اتفاقاً کار ما روی این بررسی بسیار جالب و مفید بود. در آستانه چنین سالگردهای بزرگ، ما سعی کردیم نگاهی به مسیر طی شده داشته باشیم و وضعیت سازمان پیمان امنیت جمعی را ارزیابی کنیم. ما احساس خوبی داشتیم که با ما ماند: دلایلی برای افتخار داریم.
مکانیسم هماهنگی سیاست خارجی در قالب سازمان پیمان امنیت جمعی به‌خوبی عمل می‌کند. با استفاده از این مکانیسم، ما موضع تثبیت شده کشورهای خود را در مورد مسائل فوری منطقه‌ای و جهانی شکل می‌دهیم. من با رئیس‌جمهور بلاروس موافقم که این در این روزها به‌وضوح کافی نیست. ما نباید از پاسخ‌ها، پاسخ‌های تلفیقی به مبرم‌ترین مسائل اجتناب کنیم.
ما با سازمان‌های بین‌المللی منطقه‌ای و ساختارهای مربوطه آنها همکاری کرده‌ایم. ما اصل اولویت دادن به ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک برای دستیابی به اهداف سازمان پیمان امنیت جمعی را حفظ کرده‌ایم و مهم‌تر از آن در حال پرورش آن هستیم. این احتمالاً یکی از ارکان اصلی سازمان ما است.
در طی این سال‌ها، ما به‌طور قابل توجهی سازمان پیمان امنیت جمعی را گسترش داده‌ایم.
ظرفیت نظامی. ما در حال نوسازی ساختار، تجهیزات و آموزش ارگان‌های مسئول مدیریت و تشکیل یک سیستم امنیت جمعی هستیم.
ما تشکیل یک سیستم یکسان برای آموزش پرسنل، نهادهای مدیریتی و نیروها را دستاورد مهم سازمان امنیت جمعی می‌دانیم. البته بالاترین شکل این سیستم در تمرینات متفرقه و مشترک برنامه ریزی شده ای که هر ساله برگزار می‌کنیم، تجسم می‌یابد.
ما مکانیزمی‌ موثر برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای مدرن مانند قاچاق مواد مخدر، مهاجرت غیرقانونی، تروریسم بین‌المللی و جرم و جنایت با استفاده از فناوری اطلاعات ایجاد کردیم و در حال توسعه آن هستیم. برای این منظور اقدامات مشترک اضطراری و پیشگیرانه انجام می‌شود و عملیات ویژه به‌طور منظم صورت می‌پذیرد. نتایج ارتباط و اثربخشی آنها را نشان می‌دهد.
تشکیل جعبه ابزار امنیت بیولوژیکی جمعی در حال تکمیل است. این موضوع امروز مطرح شد و فکر می‌کنم دوباره به آن بازگردیم.
سیستم واکنش به بحران سازمان پیمان امنیت جمعی، جایگاه مهمی ‌را اشغال کرده است. با توجه به اولین تجربه عملی به‌دست آمده در آزمایش این سیستم در قزاقستان، احتمالاً منطقی است که امروز به مسائل مربوط به بهبود سیستم واکنش به بحران نیز توجه کنیم.
توسعه بیشتر سازمان ما با در نظر گرفتن تصمیمات و دستورالعمل‌های شما انجام خواهد شد ــ من از ابتکارات و دستورالعمل‌های امروز سپاسگزارم ــ و بر اساس برنامه برای اجرای استراتژی امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی تا سال ۲۰۲۵.
به‌هر حال، سال آینده ما باید آماده‌سازی داده‌های اولیه برای توسعه استراتژی امنیت جمعی جدید سازمان پیمان امنیت جمعی برای دوره بعدی، ۲۰۳۰ ــ ۲۰۲۶ را شروع کنیم. زمان آن فرارسیده است و وضعیت اکنون به طور قابل توجهی با پنج سال پیش متفاوت است. این نیز به معنای کارهای زیادی است که باید انجام شود و احتمالاً کشورهای ما را مستلزم پیوستن به نیروهای تحلیلی خواهد کرد.
آقای رئیس و اعضای شورای امنیت دسته‌جمعی
دو سند زیر برای بررسی و امضای شما ارائه شده است: پیش‌نویس بیانیه شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد ۳۰‌مین سالگرد معاهده امنیت جمعی و ۲۰‌مین سالگرد سازمان پیمان امنیت جمعی. و پیش‌نویس تصمیم شورای امنیت جمعی «در مورد اعطای جایزه به شرکت‌کنندگان در ماموریت حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در جمهوری قزاقستان».
پیش‌نویس، برجسته‌ترین شرکت‌کنندگان در عملیات حفظ صلح را به‌رسمیت می‌شناسد. شش نفر از نظامیان ما، از‌جمله فرمانده ماموریت حافظ صلح ما در قزاقستان، سرهنگ ژنرال آندری سردیوکوف، به دلیل رهبری ماهرانه، آماده‌سازی و اجرای این عملیات و تعدادی نیروی نظامی‌ برای دریافت نشان افتخاری سازمان پیمان امنیت جمعی، نشان درجه یک و دو توصیه می‌شوند. از پرسنل نظامی که ‌به دلیل مشارکت فعال و ایثار در این عملیات برای دریافت مدال تقویت امنیت جمعی توصیه می‌شوند، قدر دانی خواهد شد.
مدارک مراحل تصویب لازم را طی کرده و توسط نهادهای قانونی به‌تصویب رسیده و آماده امضا می‌باشد.
من از شما می‌خواهم که این دو سند را در نظر بگیرید و حمایت کنید.
متشکرم.

نیکول پاشینیان: همکاران، من پیشنهاد می‌کنم به‌سمت امضای اسناد برویم.

* https://thesaker.is/president-of-russia-vladimir-putin-meeting-of-the-heads-of-state-of-the-collective-security-treaty-organisation/‎

** سخنرانی الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس