انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

نتایج گردهمایی بین‌المللی حزب کمونیست چین و احزاب مارکسیست جهان

مترجم: ک. رادین برگرفته از : سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه، ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۲ *

در ۲۸ ژوئیه، گردهمایی بین‌المللی احزاب مارکسیست با عنوان «پراتیک ملی و کنشگری مارکسیسم در سده ۲۱» برگزار شد. این نشست به‌صورت آنلاین و به ابتکار کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شد.

متجاوز از ۳۰۰ نماینده از بیش از ۱۰۰ حزب کمونیست و کارگری اروپا، آسیا، آفریقا، استرالیا، آمریکای شمالی و جنوبی در کار گردهمایی بین‌المللی حزب کمونیست چین و مارکسیست‌های جهان شرکت کردند. حزب کمونیست فدراسیون روسیه توسط فعالان حزب به ریاست رئیس کمیته مرکزی «گنادی زیوگانف» نمایندگی شد. معاونان کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه «د. گ. نوویکوف» و «ال. ای. کلاشنیکف»، اعضای هیأت رئیسه و دبیران کمیته مرکزی، اعضای هیأت‌های منتخب حزب و کومسومول جزو شرکت‌کنندگان بودند. در جریان مراسم افتتاحیه این گردهمایی، نامه‌های تبریک رهبران احزاب کمونیست جمهوری خلق چین، جمهوری سوسیالیستی ویتنام و جمهوری کوبا قرائت شد. «شی جین پینگ» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام «نگوین فو ترونگ» و دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا «میگل دیاز کانل» برای شرکت‌کنندگان در جلسه آرزوی کار پُربار کردند و ماهیت دیدگاه‌های خود در مورد مسائل صلح و سوسیالیسم در مرحله کنونی را بیان داشتند. «شی جین پینگ» در پیام خود، افتتاح این گردهمایی را به گرمی ‌به حاضران تبریک گفت و گرم‌ترین سخنان را خطاب به رهبران احزاب سیاسی بیان کرد. دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نامه‌ای خطاب به شرکت‌کنندگان اشاره کرد که:

«مارکسیسم تئوری پیوسته در حال تکامل و صریح است. انطباق مارکسیسم با شرایط ملی و دوران کنونی امکان می‌دهد که این تئوری تحقق یابد و سرشار از انرژی شود. در نتیجه تفحص و کاوش کارآمد و تلاش‌های مشترک احزاب سیاسی مارکسیست جهان، مارکسیسم در سده بیست و یک پیوسته افق‌های نوینی را می‌گشاید، به موفقیت‌های نو دست یافته و نیروی حیاتی جدیدی از خود نشان می‌دهد. حزب کمونیست چین به تلفیق اصول اساسی مارکسیسم با واقعیت‌های مشخص چین و فرهنگ سنتی چین ادامه می‌دهد. حزب مارکسیسم را با توجه به ویژگی‌های کنونی و واقعیت‌های چین پیش می‌برد و پیوسته مسیر ساخت سوسیالیسم با ویژگی‌های چین را دنبال می‌کند. جهان با آهنگی شتابان دستخوش تغییرات عمیق است. بشریت بار دیگر بر دو راهی تاریخ ایستاده است. انطباق مارکسیسم با شرایط ملی و معاصر ادامه دارد. اندیشه‌های مارکسیسم راه بشریت را با حقایق جهان روشن می‌کند. احزاب سیاسی مارکسیست مسئولیت مشترکی دارند».

رهبر کمونیستهای چین در پیام خود تأکید بر این نکته را مهم دانست که حزب کمونیست چین «آماده است همکاری با احزاب سیاسی مارکسیست را تعمیق بخشد، نبض دوران را در دست داشته باشد، مارکسیسم را به‌طور مستمر غنی ساخته و تکامل بخشد تا نیروی قدرتمند حقیقت خود را در ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت نشان دهد».

«نگوین فو ترونگ»، به نمایندگی از کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام و از طرف خود، در پیام خود به همه شرکت‌کنندگان در جلسه سلام صمیمانه‌ای را ابراز کرده گفت: «با برگزاری این گردهمایی، ما یاد و خاطره انقلابیونی را که در مبارزه برای آزادی و سوسیالیسم کشته شدند، گرامی‌ می‌داریم. در مبارزه برای آزادی و سوسیالیسم، در سده نوزدهم، بشریت به یک ایده مترقی نیاز داشت و آن زمان مارکسیسم نمایان شد. این تئوری مورد نظر در حکم پایه‌ای علمی ‌و ابزار نیرومندی برای رهایی و مبارزه برای آزادی است. در جریان انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، مارکسیسم تبدیل به ابزار قدرتمند و نیرویی شد که قادر بود مردم را در مبارزه برای سعادت و آزادی مردم رهبری کند. اگرچه مارکسیسم در مرحله‌ای معین با برخی مسائل جدی مواجه شد، اما همچنان یک دکترین بسیار مهم در تاریخ بشریت باقی مانده است. صد سال است که حزب کمونیست چین به‌طور مداوم در حال نوآوری بوده است. از هجدهمین کنگره حزب کمونیست چین، تحت رهبری رفیق «شی جین پینگ»، سوسیالیسم را با ویژگی‌های چینی به‌عنوان بخش مهمی ‌از مارکسیسم در دنیای کنونی تثبیت کرد. مردم چین در این روند پیشرفت‌های بزرگی داشته‌اند. حزب ما از دستاوردهای جمهوری خلق چین بسیار قدردانی می‌کند و من این نتایج را به رفقای چینی به گرمی‌ تبریک می‌گویم.

در نامه رهبر حزب کمونیست ویتنام اشاره شد که: «رهبر ما «هوشی مین» به نمونه انسانی با آرمان‌های والا تبدیل شد. او برای تأمین زندگی شایسته برای مردم، تئوری مارکسیسم را پذیرفت. می‌توان گفت که مارکسیسم جوهر تعمیم قانون‌مندی تکامل بشری است. برای سالیان متمادی این تئوری اساس و راهنمای عمل حزب ما بوده است. مارکسیسم برای مبارزه در راه خوشبختی و آزادی ویتنام حائز اهمیت است و مهم‌ترین نقش را در حل مشکلاتی که بر سر راه ما قرار می‌گیرد ایفا می‌کند».

دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام در بخش پایانی پیام خود خطاب به شرکت‌کنندگان در گردهمایی گفت: مارکسیسم مشعل روشن‌کننده راه تکامل کشور ما و کل بشریت بوده، هست و خواهد بود!».

«میگل دیاز کانل» به‌نام کمونیست‌های کوبا از کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نامه خوشامدگویی خود به‌خاطر دعوت از وی برای شرکت در چنین نشست مهمی‌ تشکر کرد. وی خاطرنشان کرد که در پلاتفرم این گردهمایی، نمایندگان احزاب مارکسیست از کشورهای مختلف «می‌توانند دستاوردهای خود را در زمینه تکامل تئوری و تجربه عملی در مبارزه برای عدالت اجتماعی، در پیشبرد امر عدالت به سطحی بالاتر در میان بگذارند».

رهبر کوبا در سخنرانی خود اشاره کرد که :«مارکسیسم از زمان تأسیس خود به راهنمای علمی‌ جنبش‌های پرولتری و مبارزات بین‌المللی طبقه کارگر تبدیل شده است. مارکسیسم ظرفیت قدرتمندی را برای خود پیشبردی و خودبه‌سازی ، برای تحلیل نقادانه تجربه انباشته شده، برای بسط بینش، چشم‌انداز و تحقق اهداف خود بدون هیچ‌گونه محدودیت جزمی، دارد. به همین دلایل است که مارکسیسم توان نیرومند خود را در تکامل جامعه معاصر نشان می‌دهد».

«تجربه مارکسیسم با بهترین نمونه‌های سنن انقلابی و ملی ما آمیخته شده است. مارکسیسم جامع و صریح است. «خوزه مارتی» و «فیدل کاسترو روس » یکی از بهترین نمایندگان آن هستند. ایده‌های «مارتی» و «فیدل» همچنان در حال تکامل و همچنان الهام‌بخش انقلابیون کوبا هستند. حزب کمونیست کوبا کارهای نوآورانه زیادی در زمینه تکامل تئوری مارکسیستی انجام می‌دهد. کمونیست‌های کوبا در هشتمین کنگره خود، به ایده‌ها و اصول بنیادیی مسلح بودند که آنها را در مرحله کنونی هدایت می‌کند. حزب در دسامبر ۲۰۲۱ برای اجرای تصمیمات کنگره هشتم در نشست هشتم پلنوم سوم، بحثی تئوریکی در مورد تکامل مارکسیسم ــ لنینیسم در عصر نوین برگزار کرد.

به عقیده رهبر کوبا، چین سوسیالیستی در مرحله کنونی نقش مهمی ایفا می‌کند: «دستاوردهای جمهوری خلق چین الهام‌بخش کل جهان است. از دیدگاه مارکسیسم ــ لنینیسم، ایده‌های رفیق «شی جین پینگ» در مورد ساخت سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در عصر جدید، تجربه مهمی ‌را برای کشورهای سوسیالیستی جهان، احزاب کمونیستی و چپ فراهم می‌کند. وضعیت کنونی ثابت می‌کند که اتحاد احزاب مارکسیست در رویارویی با چالش‌های مشترک رو به رشد است و تنها وحدت مبتنی بر تنوع می‌تواند ما را در رسیدن به پیروزی یاری کند».

صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه «آ. گ. زیوگانف» در مراسم افتتاحیه این گردهمایی با ارائه گزارشی در مورد مسائل مبرم تکامل جنبش بین‌المللی کمونیستی و فعالیت‌های حزب کمونیست فدراسیون روسیه سخنرانی کرد. رهبر کمونیست‌های روسیه صمیمانه‌ترین درودها را به شرکت‌کنندگان در نشست فرستاد. او صادقانه از دوستان چینی برای ابتکار عمل در برگزاری چنین بحث مهمی ‌تشکر کرد و ابراز اطمینان کرد که تبادل نظر احزاب مارکسیست به امر وحدت در مبارزه در راه سوسیالیسم خدمت خواهد کرد. کمونیست‌های روسیه سهم خود را در مبارزه برای صلح، عدالت اجتماعی و انسان‌گرایی ادا می‌کنند. در ژوئیه سالجاری، در پلنوم مشترک چهارم کمیته مرکزی و کمیسیون مرکزی کنترل و حسابرسی حزب مسائل مورد‌نظر را ضمن در نظر گرفتن موضوع «بحران سیستمیک سرمایه‌داری، جنگ اطلاعاتی و وظایف حزب کمونیست در مبارزه برای سوسیالیسم مورد بحث قرار دادند».

صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه در سخنرانی خود در گردهمایی احزاب مارکسیست توجه شرکت‌کنندگان را به موفقیت‌های برجسته حزب کمونیست چین در توسعه تحولات سوسیالیستی، مبارزه برای صلح و توسعه پایدار جلب کرد: «از زمان تأسیس جمهوری خلق چین، طی چندین دهه، چین مسیری را طی کرده است که کشورهای توسعه‌یافته صدها سال برای آن صرف کردند. در یک دوره کوتاه تاریخی، این کشور بر میراث نیمه‌فئودالی و نیمه‌استعماری غلبه کرد و به یک قدرت جهانی تبدیل شد. در سال ۲۰۲۱، چین سرانجام به فقر پایان داد. پیشرفت مستمر یک دولت بزرگ تأمین می‌شود. وظایف استراتژیک توسعه ملی ــ اهداف «دو قرن» و جوان‌سازی بزرگ ملت چین، با موفقیت اجرا می‌شود. رشد سریع اقتصادی و ثبات اجتماعی در چین قدرت سوسیالیسم را تأیید و ماهیت سازنده آن را نشان می‌دهد.

رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه به اهمیت استثنایی آموزش، درک و استفاده از تجربه حزب کمونیست چین اشاره کرد و گفت: «منطق رویدادها به‌طور قانع‌کننده‌ای ثابت می‌کند که چین سوسیالیستی به لوکوموتیو پیشرفت و ستاره‌ راهنمای همه بشریت تبدیل شده است. تجربه جمهوری خلق چین در واقع اهمیت جهانی پیدا کرده است. این تجربه نیازمند مطالعه و تعمیم با توجه به شرایط ملی هر کشور است».

«گنادی زوگانوف» یادآور شد که درک تئوریک از فعالیت‌های خود برای کمونیست‌ها بسیار مهم است:ذ«و.ای . لنین مصراً تکرار می‌کرد که تحلیل مشخص از اوضاع مشخص روح زنده مارکسیسم است. ادامه‌دهنده کار لنین «ای. و. استالین» نوشت: «مارکسیسم در تکامل خود نمی‌تواند با تجارب نو و با دانش جدید غنی نشود.» در این راستا، ما از تماس‌های بین حزبی خود در مورد مسائل مربوط به فعالیت‌های تئوریکی با کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، آکادمی‌ علوم اجتماعی چین و سایر مراکز فکری جمهوری خلق چین بسیار قدردانی می‌کنیم. امروز، همه احزاب ما نگران تنش فزاینده در صحنه جهانی و تهدید فزاینده جنگ هستند. در این شرایط، بخش عظیمی‌ از کره زمین طرح و ایده جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت، شانسی منحصر‌به‌فرد برای زندگی مسالمت‌آمیز و توسعه هماهنگ را می‌بیند. حرکت به‌سوی این هدف، ساختن جهانی نو و عادلانه را بر اساس احترام به حاکمیت همه کشورها، بر اساس نگرش دقیق به فرهنگ‌ها و سنت‌های همه مردم ممکن می‌سازد».

«گنادی زیوگانف» به‌ویژه به کارهایی که کمونیست‌های روسیه در ارتباط با تدارک صدمین سالگرد تشکیل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی انجام دادند اشاره کرد. وی از همه احزاب برادر دعوت کرد تا در رویدادهای بین‌المللی که در دسامبر سالجاری به‌مناسبت این تاریخ در مسکو برگزار می‌شود، شرکت کنند. صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه از احزاب کمونیست و مترقی همه کشورهای جهان خواست تا در مبارزه با تهدیدات امپریالیستی، ارتجاع و فاشیسم و برای اینکه بشریت را از بدترین سناریوهای تکامل رویدادها حفظ کنند هر چه بیشتر متحد عمل کنند. رهبر کمونیست‌های روسیه گفت «با همکاری مشترک و دسته‌جمعی، ما قطعاً پیروز خواهیم شد! و این پیروزی بر وحشی‌گری سرمایه‌داری، پیروزی بزرگ مشترک ما خواهد بود!».

در چارچوب این اجلاس عمومی، نمایندگان احزاب کمونیستی و کارگری کشورهای جهان به بررسی نتایج مشخص و نوین‌ترین دستاوردهای پیاده کردن مارکسیسم در مرحله کنونی پرداختند. به سهم چین در پراتیک سوسیالیسم و ​​نقش ایده‌های «شی جین پینگ» در فعالیت‌های تئوریکی نیز اشاره شد. چشم‌انداز تقویت نفوذ احزاب سیاسی مارکسیست در سده بیست و یک مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در گردهمایی اطلاعاتی را در مورد پیشرفت‌های تئوریکی و گام‌های عملی خود در مبارزه برای صلح و عدالت اجتماعی مبادله کردند.

«لیو جیانچائو»، مدیر بخش بین‌المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، برای شرکت‌کنندگان در اجلاس عمومی‌ گردهمایی سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود خاطرنشان کرد که مارکسیسم یک اثر و آفریده بزرگ در تاریخ بشریت است، یک سیستم نظری تأثیرگذار با اهمیت جهانی. امروزه، افراد بیشتری، به‌ویژه نسل جوان، توجه خود را به ایده‌های مارکسیسم معطوف می‌کنند و این مسأله در حال تبدیل شدن به یک نیروی قدرتمندتر است. علیرغم این که سوسیالیسم در زمان خود با مشکلات قابل توجهی روبرو بود، احزاب مارکسیست موفق شدند در این آزمون ایستادگی و مقاومت کنند، نبض دوران را بگیرند، نوآوری را در تئوری و عمل پیش ببرند، به برخی موفقیت‌های امیدوارکننده دست یابند و ماهیت علمی ‌و حقانیت مارکسیسم را کاملاً اثبات کنند.

آنطور که «لیو جیانچائو» تأکید کرد، واقعیت‌ها به‌طور انکارناپذیری گواهی می‌دهند که تاریخ به پایان نرسیده و هرگز پایان نخواهد یافت. مارکسیسم سرشار از انرژی است و سوسیالیسم آینده‌ای امیدوارکننده دارد. «کارل مارکس» و «فردریش انگلس» بارها گفته اند که تئوری دگم نیست، بلکه در حکم راهنمای عمل است. تاریخ تکامل سوسیالیسم در سراسر جهان به ما این امکان را می‌دهد تا درک کنیم که تنها تلفیق تنگاتنگ اصول مارکسیسم با شرایط و ویژگی‌های ملی، ترویج نوآوری‌های تئوریکی و عملی امکان یافتن راهی برای کامیابی و موفقیت را می‌دهد. تاریخ حزب کمونیست ‌چین تاریخ پیشرفت مستمر در فرآیند تطبیق مارکسیسم با شرایط خاص چین و دوران معاصر است. حزب ‌کمونیست ‌چین در هجدهمین کنگره خود، ایده‌های «شی جین پینگ» در مورد سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی در عصر نوین را به‌عنوان راهنمای عمل پذیرفت. این ایده‌ها محتوای سوسیالیسم علمی ‌را غنی کرده است و آنطور که «لیو جیانچائو» خاطرنشان کرد: «مارکسیسم چین معاصر، مارکسیسم سده بیست و یک، جوهر فرهنگ چینی و روح چینی در عصر کنونی و دال بر جهشی نو در چینی کردن مارکسیسم است و ​​سهم مهمی‌ را در ارتقاء امر سوسیالیسم در جهان و ​​پیشرفت بشریت ادا می‌کند.

در جریان اجلاس عمومی، گزارش‌هایی در مورد موضوعات مبرم مختلف از فعالیت‌های جنبش بین‌المللی کمونیستی توسط نمایندگان زیر ارائه شدند: «پانی یاتوتو» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب انقلابی خلق لائوس، «روزاریو بنتونگ» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس مدرسه عالی حزب «نیکو لوپز»، «نگوین ون تان» نایب رئیس کمیته نظری مرکزی حزب کمونیست ویتنام، ،«سولی ماپایلا» و «خوزه دو سوزا» دبیران کل احزاب کمونیست آفریقای جنوبی و پرتغال، «روزانا کامبرون» رئیس مشترک حزب کمونیست ایالات متحده آمریکا.

در چارچوب این گردهمایی چندین جلسه بحث و گفت‌وگو برگزار شد. در بحث مسائل تئوری و عمل سوسیالیسم نمایندگان زیر شرکت کردند : «خوان ییبین» معاون رئیس انستیتوی تاریخ و ادبیات حزب و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، «گیلرمو تالرا» صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست شیلی، «ولاد باترینسیا» دبیر اجرایی حزب سوسیالیست جمهوری مولداوی و رئیس فراکسیون پارلمانی جمهوری مولداوی، «مارسلو رودریگز» عضو کمیته سیاسی حزب کمونیست آرژانتین، «آلکسی سوکول» دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس، «الیاس جابور» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست برزیل، «کاترژینا کونچنا» رئیس حزب کمونیست جمهوری چک و موراویا، دبیر کمیته حزب دانشگاه پکن «هائو پینگ»، «الکساندر باربی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست هند (مارکسیست)، «نایل سایفولین» معاون رئیس حزب خلق قزاقستان، «موانداویرو مگانگا» صدر ملی حزب کمونیست کنیا، «ایشاک ماسالیف» صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست‌های قرقیزستان، «خوزه رویا» عضو کمیته اجرایی ملی حزب کار مکزیک.

همچنین نمایندگان زیر نظر خود در مورد موضوع گردهمایی را بیان کردند: «خوان کاستیلو»، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اروگوئه، «لی یی» معاون مدرسه حزبی حزب کمونیست چین، «ژن ژانمینگ» معاون رئیس « CAON»، «اندرو اوون» دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست استرالیا، «دیلیپ باروا» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست بنگلادش (مارکسیست ــ لنینیست)، «برت دی بلدر» رئیس بخش بین‌المللی حزب کارگران بلژیک، «احمد شعبان» دبیر کل حزب سوسیالیست مصر، «رائد فهمی» دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق، «ژانگ دونگان» دبیر کمیته حزب دانشگاه «رنمین»، «رام کرکی» عضو کمیته دائمی ‌دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست نپال (مرکز مائوئیست)، «بسام اس صالحی» دبیر کل حزب مردم فلسطین، «امباکو لو»، دبیر امور بین‌الملل حزب آفریقایی برای دموکراسی و سوسیالیسم (سنگال)، «دوغو پرینچک» صدر حزب وطن ترکیه، «الا رول» صدر کمیته مرکزی حزب کمونیست بریتانیای کبیر (مارکسیست ــ لنینیست) ، «فانگ جیانشان»، معاون سردبیر روزنامه «مردم» ارگان رسمی ‌کمیته مرکزی حزب کمونیست چین.

در جریان تدارک و برگزاری گردهمایی، نمایندگان حزب کمونیست چین بارها خاطرنشان کردند که اهمیت ویژه‌ای برای این نشست در ارتباط با تدارک کنگره بیستم حزب کمونیست چین قائل هستند. همه شرکت‌کنندگان در گردهمایی احزاب مارکسیست بر اهمیت تبادل‌نظر، چشم‌اندازها و ضرورت ادامه گفت‌وگو بین خود احزاب و تعمیق بیشتر همکاری‌های مختلف اشاره کردند.

https://kprf.ru/party-live/cknews/۲۱۲۲۹۰.html