اشکی در پای فراق و فریادی در برهوت تنهایی و…

نویسنده: مهرالدین مشید صدایی که وجودم را تا ژرفنای استخوان لرزاند در…

ترجمه‌ی شعرهایی از ابراهیم اورامانی شاعر عراقی

(١) آمدن بهار و تابستان و  زمستان عادی‌ست  مشکل پاییز است، چو می‌آید، تو می‌روی!. (٢) با…

رسوایی ها!

امین الله مفکر امینی        2024-23-09! به رسوایی هــا ی میهن گره خورده…

فرهنگ روبرو در سیاست!

فرهنگ روبرو در سیاست عبارت از شتاب عمل بسوی نتیجه٬…

هشدار به مردم درون افغانستان و باشندگان شمال کشور

 تحریر از : مهریه شهاب گرچه فعالیت گروپ های مافیایی رهزن…

تشکیل حکومت در تبعید؛ بخشی از راه حل و به…

نویسنده: مهرالدین مشید تشکیل حکومت در تبعید و دراز راه ی…

 مارشال دوستم حکومت جلای وطن می خواهد و طالبان حکومت…

     تحرکات تازه ،عمر طالبان را طولانی تر می سازد.   …

تقسیم جامعه به: نخبه گان- عوام، نژادگرایانه است

Elitetheorie: آرام بختیاری  تئوری الیت-توده ها، ارتجاعی است. جامعه شنایان چپ، تئوری الیت…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید اسلام سیاسی و بی پایگی آن در متون…

بختیار علی محمد

استاد "بختیار علی محمد" (به کُردی: بەختیار عەلی موحه‌مه‌د)، شناخته…

آرمان ضداجتماعی-ضد ترقی در عرفان

دکتر بیژن باران آیا عارفان ضداجتماعی بودند؟ آیا رفتارشان با…

              پروژه تاپی (TAPI)

نوشته کریم پوپل مورخ۱۶.سپتمبر.۲۰۲۴ کالنگ دنمارک                                  انتقال لوله گاز از ترکمنستان به هند پس…

نشانه هایی از رستاخیز مردمی و نگرانی های رهبران طالبان

نویسنده: مهرالدین مشید آنسوی افق های تاریک و طلوع خورشید آزادی…

صید گرفتار 

چو برگی در شکنج پنجه های باد پاییزم  به خواری و…

داستان «تو را دوست دارد!»

نویسنده «تولگا گوموشای» مترجم «پونه شاهی» نگهبان کلاس‌ام، بنابراین، در طول…

ترجمه داستان «علی بابا و چهل راهزن»

نویسنده «آنتوان گالاند»؛ مترجم «اسماعیل پورکاظم» در زمان‌های بسیار پیش از…

دولت از اسلام یا در اسلام؟

دولت از اسلام عبارت از حکومت قانون استکه: ارزش های…

دل صدپاره 

رسول پویان  اگر یک لحظه گـردد در تمام عمر همدردم  ز ژرفای…

نگاهی به برخی از لایه های اجتماعی

ترجمه. رحیم کاکایی یوری آنتونوف اساساً، هر فرد و هر گروه اجتماعی…

دیدی گذرا بر اندیشه های اصلاحی در اسلام و جایگاه…

نویسنده: مهرالدین مشید تروریسم بازتولید اسلام سیاسی و بی پایه بودن…

«
»

 مارشال دوستم حکومت جلای وطن می خواهد و طالبان حکومت همه شمول

     تحرکات تازه ،عمر طالبان را طولانی تر می سازد.      نوشته ی : اسماعیل فروغی

     در سه ساله گی زمامداری مذهبی ـ قومی طالبان درافغانستان ، تحرکات گونه گونی از طرف ها و جوانب مختلف بشمول کشورهای دخیل درامورافعانستان ، گروه‌های فراری جهادی وغیرجهادی وگروه هایی دردرون طالبان ، درحال شکل گرفتن است . این تحرکات همزمان با سفر های پیهم راهنمای اصلی طالبان ـ زلمی خلیلزاد درمنطقه و حتا بطورمخفی درافغانستان ، شدت و شتاب بیشتر کسب کرده است – سفرهایی که ثمره ی آن همانند دهها سفر پیهم شان به دوحه ، افغانستان را بیشتردرگودال تیره روزی و حقارت غرق خواهد کرد.

    در میان این تحرکات ، اظهارات سمارقی عبدالرشید دوستم ، مارشال فراری افغانستان درباره ی تشکیل وایجاد حکومت جلای وطن توسط گروههای فراری مجاهدین و سایرفراری های دوران جمهوریت ، و سروصدای اعلان حکومت همه شمول از سوی طالبان طی یک مجلس بزرگ که حتا احتمال شرکت اشرف غنی رییس جمهور فراری هم دراین مجلس بزرگ متصوراست ؛ بیشتر ازهمه جالب و خنده دار به نظر می رسد.

    در باره ی فرمایش مارشال مآبانه ی حکومتِ جلای وطنِ آقای دوستم که بی تردید به اشاره و حمایت حکومت های خارجی صورت گرفته است ، بحث زیاد درکار نیست . این که آقای دوستم بازمی خواهد با غاصبان زمین‌های دولتی و مولتی میلیونران جهادی ، با جنرال بچه های دوران جمهوریت سه نفره ، با حنیف اتمر ، استانکزی ، زاخیل وال وغیره … ؛ حکومتِ درتبعید بسازد . و این که آقای مارشال با ایجاد این حکومت ، فقط آرزوی به چالش کشیدن فرامین هیبت الله و دساتیر امر به معروف و نهی ازمنکر را دارد نه سرنگونی طالبان را ، شما خود می توانید حدیث مفصل این مجمل را بخوبی تعریف نمایید . ( تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل )

    آقای مارشال که در گذشته ها باربار داوطلبِ سرنگون کردن طالبان درمدت کوتاه چند روزه بوده است ، اکنون یکبارهم که شده ، حتا در لفظ ، سرنگونی طالب را آرزو نمی نماید . دراین سخنرانی ازقیام و رستاخیزعمومی دربرابر طالبان خبری نیست که نیست . فقط می خواهد فرمان های رهبر طالبان و دساتیرافراطی امربه معروف و نهی از منکر طالبان را به چالش بکشد و بس .

    آقای مارشال که هنوز ازخواب معاونیت اشرف غنی بیدار نشده است ، اصلاً به این نمی اندیشد که همین اکنون سربازان سر به کف اش و ترک تباران شریفی که جان های شیرین شان را فدای دوستم می کردند ، در چه وضعیت تحقیر آمیز و خفت باری زیرفرامین بدوی مذهبی و سختگیرانه ی طالبان ، نفس می کشند ؟

   آقای دوستم باید بدانند که طالبان نه ایشان و نه گروه‌های جهادی و جمهوریتی فراری را که می خواهد با آنان حکومت در تبعید بسازد ، پشیزی اهمیت نمی دهند . به شما و حکومت در تبعید تان دیگر نه مردم باور دارند و نه همان کشور هایی که حالا پس از سه سال استراحت تام ، بشما اجازه ی قد بلندک داده اند.
مردم عذاب دیده ی افغانستان بخوبی می دانند که همین ایجاد حکومت درتبعید هم دسیسه ی دشمنان مردم افعانستان است که می خواهند به طریقه های مختلف عمرطالب را طولانی تر بسازند.

     و اما در مورد آماده گی طالبان برای اعلان حکومت همه شمول طی یک مجلس بزرگ ( نه بنام لویه جرگه چون طالبان به ارزش‌هایی چون لویه جرگه ، پشتونولی ، سرود ملی وغیره باور ندارند ) احتمالاً با شرکت محمد اشرف غنی ، حامد کرزی وعبدالله عبدالله باید بدانیم که : اگر طالبان به چنین خواستی تن بدهند نه برای تقسیم عادلانه ی قدرت با تمام اقوام ساکن افغانستان است ؛ بلکه برای تحکیم ریشه ای قدرت قومی – مذهبی خودشان خواهد بود . طالبان می خواهند ازحضوررهبران سابق رژیم جمهوریت دراین مجلس بزرگ ، دروازه ی برسمیت شناسی جهان را بسوی خود باز نمایند.

     به هرحال آنچه این تحرکات تازه واضح می سازد اینست که هنوزمسأله ی تعامل با طالبان در صدر وظایف حامیان بین المللی و منطقه ای طالبان قرار دارد و هنوز هیچ کشورو قدرت خارجی ازایده و طرح سرنگونی فوری طالبان حمایت نمی نماید . اگر پیشنهاد طرح حکومت جلای وطن است یا شرکت اشرف غنی درمجلس بزرگ طالبان برای ایجاد حکومت همه شمول ؛ همه و همه دهل و سرنای تعامل با طالبان را به صدا در می آورند .                                                                                                      فروغی