مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

مأمور کهنه‌کار سیا: اوکراین نیروی نیابتی آمریکا علیه روسیه است

مقام‌های سابق اطلاعاتی و نظامی آمریکا اذعان کردند که حضور جاسوسان آمریکایی در اوکراین به این معنی است که آمریکا در جنگ نیابتی با روسیه قرار دارد.

مأمور کهنه‌کار سیا: اوکراین نیروی نیابتی آمریکا علیه روسیه است

شماری از مقام‌های نظامی و اطلاعاتی سابق آمریکا در واکنش به انتشار گزارشی توسط روزنامه «نیویورک تایمز» گفتند، حضور جاسوسان آمریکایی در اوکراین به معنی جنگ نیابتی با روسیه است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در خصوص کمک‌های شبکه‌های مخفی و جاسوسی غرب به اوکراین در مقابل روسیه نوشته است که اکثر این تلاش‌های غرب برای کمک به اوکراین در خارج از این کشور و بعنوان مثال در پایگاههای آلمان، فرانسه و انگلیس صورت می‌گیرد.

این گزارش می‌افزاید، اما علی‌رغم آن‌که دولت بایدن اعلام کرده است که هیچ نظامی آمریکایی را در اوکراین مستقر نخواهد کرد اما برخی از جاسوسان سیا همچنان به صورت محرمانه در داخل این کشور اروپایی به خصوص بیشتر در «کی‌یف» پایتخت اوکراین فعالیت خود ادامه می‌دهند و طبق گفته مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی، بخش عظیمی از اطلاعاتی را که ایالات متحده با نیروهای اوکراینی به اشتراک می‌گذارد، مدیریت می‌کنند.

آمریکا فعالانه در جنگ اوکراین حضور دارد

«فیلیپ جیرالدی» رئیس سابق یکی از پایگاه‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «معتقدم که گزارش نیویورک تایمز در تمام جزئیاتش صحیح است. این چیزی است که من هم شنیده‌ام. تعلیمات نظامی چشمگیری در گرافنووهر آلمان برای آشنا کردن اوکراینی‌ها با تسلیحات جدید انجام می‌گیرد».

این مقام سابق سیا افزود: «در همین حال، کادرهایی سربازان عملیات‌های ویژه و پرسنل اطلاعاتی به‌طور عمده در غرب اوکراین در حال فعالیت هستند. آن‌ها لباس فرم به تن ندارند و بسیاری از آن‌ها تحت پوشش‌های مختلفی از جمله سفارت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد فعالیت می‌کنند. همه این‌ها بدان معنا است که بایدن و دیگر رهبران غربی به‌طور فعالانه در حال مشارکت در جنگ هستند».

جیرالدی گفت: «اینکه برخی از این افراد کشته شده یا بدتر از آن اسیر شده و درباره نقشی که [در اوکراین] ایفا می‌کنند حرفی بزنند، برای رئیس جمهور [آمریکا] عواقبی منفی به همراه دارد. دولت بایدن اعتبار و احتمالاً آینده سیاسی خود را به قادر ساختن اوکراین برای امکان بقا بدون کوتاه آمدن در مقابل خواسته‌های روسیه گره زده است».

آمریکا درپی افزایش نفوذ در کشورهای شوروی سابق

«کارن کِویاتکوفسکی» فرمانده بازنشسته نیروی هوایی آمریکا نیز در این‌باره معتقد است: «استفاده از کارکنان سیا کاملا در مراحل اولیه جنگ‌های طولانی تحت حمایت آمریکا و به منظور ابزار دست قرار دادن کشور هدف از لحاظ سیاسی، امری متداول است. این خوابی است که استراتژیست‌های نومحافظه‌کار واشنگتن و متحدان انگلیسی و اروپایی آن برای اوکراین متصور هستند».

این مقام نظامی سابق آمریکایی افزود: «دولت آمریکا و سیا به جای جمع کردن جنگ با مذاکره و ساختن کشوری بی‌طرف و سازنده از اوکراین و مستقل از نفوذ سیاسی روسیه و آمریکا، اوکراین را به‌عنوان ساتراپی مفید و قابل گسترش برای رقابت با فدراسیون روسیه می‌بیند».

کِویاتکوفسکی همچنین گفت، اینکه جریان آزادی از تأمین پول برای سیا، فروش تسلیحات و حمایت و آموزش از طریق کنگره و دولت آمریکا به سمت اوکراین می‌رود، نشانگر جدیت واشنگتن در این زمینه است. این اقدامات همچنین بدان معنا است که عملیات‌های اطلاعاتی در داخل و اطراف اوکراین برای واشنگتن «اهمیت حیاتی» دارند.

اوکراین به‌عنوان نیروی نیابتی آمریکا علیه روسیه

کِویاتکوفسکی به اسپوتنیک گفت: «اوکراین از سال‌ها پیش از ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌عنوان نیروی نیابتی آمریکا در حوزه پول‌شویی برای کشورهای مختلف و عملیات‌های سیا عمل می‌کرد. دیپلمات‌های آمریکایی و سیا اوکراینی‌ها را مهره پیاده و کشورشان را صفحه شطرنجی تحت کنترل خودشان می‌بینند. از آنجا که مردم آمریکا مایل به درگیر شدن در جنگ زمینی یا هوایی با روسیه بر سر اوکراین نیستند، ممکن است این مهره‌های پیاده را برای مرحله بعدی نگه دارند».

این مقام سابق پنتاگون افزود، منافع فعلی آمریکا در اوکراین به دوران ریاست جمهوری «جورج دابلیو بوش» و احتمالاً مدت‌ها قبل‌تر از آن برمی‌گردد و بر این اساس، جریان اصلی سیاست خارجی آمریکا تلاش‌های مداومی در راستای ایجاد حائلی میان روسیه و همسایگانش انجام داده است. واشنگتن سرمایه‌گذاری مالی، دیپلماتیک و سیاسی قابل توجهی در دهه‌های گذشته در اوکراین انجام داده و نمی‌تواند آن‌ها را از دست بدهد.

او همچنین گفت با توجه به «شکست‌های مشابه آمریکا» در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و به صورت بالقوه در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، از دید عده‌ای در واشنگتن، باخت کامل اوکراین در جنگ، قابل پذیرش نیست. واشنگتن در کشورهای شوروی سابق و کشورهای عضو معاهده ورشو از جمله لیتوانی و لهستان دخیل است تا اثرگذاری آمریکا بر آن‌ها را حفظ کرده و اثرگذاری روسیه را مهار کند. اقدام اخیر لیتوانی برای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا و بسته شدن مسیر رساندن کالاها به منطقه کالینینگراد روسیه، نشان از ماهیت وقایع آینده از دید استراتژیست‌های آمریکا دارد.

«لَری جانسون» یکی از مأموران کهنه‌کار سیا و دفتر مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا که تمرینات نظامی عملیات‌های ویژه آمریکا را به مدت ۲۴ سال زیر نظر او انجام شده‌اند در این‌باره گفت: «اوکراین یک نیروی نیابتی است».

وی با رد ادعای آمریکا درباره اینکه روسیه «شیطانی‌ترین، سرکوبگرترین و اقتدارگراترین رژیم جهان» است گفت: «با اینکه غرب تلاش می‌کند روسیه را چنین جلوه دهد، واقعیت این است که غربی‌ها به‌دنبال منابعی هستند که روسیه در اختیار دارد و قصد کنترل روسیه را دارند. اما روسیه قابل کنترل نیست».

آمریکا به‌دنبال خروج از مخمصه جنگ اوکراین

با وجود حضور نیروهای سیا و ناتو در اوکراین و ارسال بی‌وقفه تسلیحات برای این کشور، کی‌یف نتوانسته در برابر نیروهای روسی مقاومت کند و در منطقه دونباس در حال عقب‌نشینی است. نیویورک تایمز در گزارش جنجالی خود نوشته است که فرصت محدود برای آموزش سربازان اوکراینی برای استفاده از تسلیحات پیچیده ناتو، تلفات گسترده در میان نیروهای آموزش دیده و محدودیت توان مأموران سیا که بیشتر بر اقدامات ضداطلاعاتی تبحر دارند از عوامل شکست‌های متعدد نیروهای اوکراینی است.

لری جانسون در این زمینه به اسپوتنیک گفت: «مقصر این‌ها هالیوود است. همیشه فرض آن‌ها این است که مأموران سیا واقعاً افرادی خارق‌العاده هستند و توانایی‌های جادویی دارند اما اینطور نیست. سیا ظرف چهل سال گذشته هیچ شورشی جز در مبارزه افغان‌ها علیه شوروی پیروز نبوده است.

او با اشاره به زمان انتشار این گزارش می‌گوید، هیچ‌وقت این مسئله مخفی نبوده که آمریکا در هر جنگ خارجی نفع دارد و آموزش و کمک فراهم می‌کند و واحد فعالیت‌های ویژه سیا را گسیل می‌کند تا در حوزه میدانی کار کنند. به عقیده این کارشناس سابق سیا، علت اینکه چرا نیویورک تایمز این گزارش را اکنون منتشر کرده را می‌توان در پاراگراف آخر آن جست‌وجو کرد.

در پاراگراف آخر گزارش نیویورک تایمز آمده است: «آیا تقویت آموزش‌های نظامی ارزش قیمتی که برای آن پرداخته می‌شود را خواهد داشت؟ جواب این است، “احتمالاً خیر”. به عبارت دیگر این فقط یک نمایش و ژست گرفتن است که بله ببینید، ما هر کاری برای کمک به اوکراینی‌ها انجام می‌دهیم و نیروهای ویژه فراهم کرده و افراد خودمان را به آنجا می‌فرستیم تا مواضع آمریکا هدف قرار گیرند.

جانسون گفت: «گزارش نیویورک تایمز می‌خواهد این پیام را برساند که ایالات متحده در تلاش است بفهمد چگونه باید خود را از این مخمصه نجات دهد. فکر می‌کنم هدف این مقاله این است که برای این امر زمینه چینی کند که چرا نباید پرسنل نظامی یا حتی مأمور سیای دیگری را به اوکراین فرستاند زیرا با توجه به پیروزی‌های روسیه در اوکراین چنین کارهایی روز به روز مخاطره‌آمیزتر می‌شود».