بشدار سامی

آقای "بشدار سامی" (به کُردی: بەشدار سامی)، شاعر و فتوگرافیست…

کابل آبستن یک تحول در موجی از اختلاف های درونی…

نویسنده: مهرالدین مشید سرنوشت ملاهبت الله در گرو عصیان همرزمان و…

هم پیوندی

جهان با حفظ،نا همگونی ها یک کل به هم پیوند…

آن لوله های آب پا های ما نه؛ بلکه آرزو…

نویسنده: مهرالدین مشید روایتی از به زنجیر کشاندن آفتابه ناوقت های شب…

هنر عشق ورزیدن....! (1)

" زیبایی عشق در این است که نه به چیزی…

آب در هاون کوبیدن یا سراغاز یک بازی جدید

نویسنده: مهرالدین مشید حکم بازداشت ملاهبت الله یک بازی استخباراتی و…

فتوای خرد 

رسول پویان  برون کردم به قتوای خرد تا حلقه از گوشم  بـرای…

خوشروی بؤلسه خاتینینگ

خوشروی بؤلسه خاتینینگ ، کیفیتینگ بوزیلمس چیور بؤلسه خاتینینگ، توگمنگ اصلا…

"سوسیالیسم سلطنتی"،- فیلسوف سرنوشت و زوال

Oswald Spengler(1880- 1936) آرام بختیاری اسوالد اسپنگلر،- فیلسوف راستگرا، نیهلیست فرهنگی. اسپنگلر(1936-1880م)، فیلسوف…

قلم "نی" ایکه "ناسر" ماند

نویسنده: مهرالدین مشید قلم "نی" و نشانه های بی نشانی آن آن…

در مورد ادب شفاهی  اوزبیکان افغانستان

برنامه  اوزبیکی رادیو تاشکند جمهوری اوزبیکستان در باره  کار کرد های…

پاینده باد افغانستان

میر عنایت الله سادات                                                   مدتی است که بعضی حلقات معين از…

هر وسیله‌ برای رسیدن به هدف مجاز نیست!

نور محمد غفوری در تویتر محترم امرالله صالح یک جمله را…

افغانستان و درهم تنیده گی و مد و جزر حوادث…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی کوهستانی و محاط به خشکه است که…

فتنه خوابیده

 قدم هلال شد و مایلم به ابرویش  فتاده مرغ دل من…

شیفته ی ترانه های مردم

 برنامه ی رادیو تلویزیون شهر تاشکند جمهوری اوزبیکستان در مورد کار…

گزیده‌ای از «درسگفتارهای کاپیتال» رفیق فقید جوانشیر در زندان

از نظر مارکس دو نوع بخش خصوصی وجود دارد مارکس ……

قهرمان تنهایی؛ قهرمانی از تبار قهرمانان دیگر

نویسنده: مهرالدین مشید قهرمان دخت روز های تنهایی در یکی از صبحگاهان…

نوای پدران!

امین الله مفکرامینی       2025-14-01 ما شـــــما را ای فرزندان دلبنــد، پروریــــــدیم این تخـــــــم…

حاکمیت طالبان و فروپاشی ارزش ها درحامعه افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان زخمی سرطانی بر پیکر افغانستان دردمند حاکمیت گروه…

«
»

قیام زن

رسول پویان

طالب به غیر زهر چه ریزد به کام زن

در دسـت کـپـچـه مـار فـتــاده زمام زن

زن را به پشت میلۀ زنـدان کند خموش

ایـن اســت جـایـگاه زن و احـتــرام زن

جامعه را به عصر حجـرمی برد بزور

آن گاه غـارِ خـانـه شـود چـون کنام زن

خـورشـیـد را بـه زیـر نقـاب ســتم کشد

صبـح امـیـد را بکـنــد تـیــره شــام زن

زن را اسیر محبس نـامـوس کـرده انـد

زن چون سیاه سراست؛ بشرمدزنام زن

سنگسار و تازیانه و چوبست هرطرف

این است در امارت خون حق عام زن

تـوبیـخ زن بــر یــد شــوهــر بُـوَد روا

تا کی هـراس و دغـدغه و انفصام زن

زن گرطلاق داده شود بی زروبراست

کس نیسـت تا که باز دهـد انسجـام زن

نوزادرا به زن ندهدحکم شرع وعرف

ایـن اسـت در طریـق سـتم انغـمـام زن

تاریـخ مـرگ بـار امـارت دهـد نـشـان

افــراط طالبـیـسـت فـقـــط انـهــدام زن

ازبسکه ظلم وجور وستم کرده برزنان

می ترسد ازحضور زن و از کلام زن

داعـش اگـر کـنـیــز و غـلامی کند بـپا

طالب از آن بـتــر بکــنـد انضـمـام زن

قــربـانی تــوحّـش طالـب اگـر شــویــد

دنـدان گــرگ گُـشـنه شــود الـتـیـام زن

طالـب نظام جـور و ســتم را بناء کـرد

کس نیست تاکه گوش دهد بر فغان زن

میهــن را بـه طالـب ظالــم سـپرده انـد

در خـاک تـیره دفــن بگـردد مـرام زن

طالب امیر ظلـمت جهل مـرکـب اسـت

ای وای گـر شــود ز غـفـلـت امـام زن

آنـان که حـامی سـتـمی طالـبـان شـدنـد

گـیـرد آه و نـالـۀ خـــلــق انـتـــقــام زن

طالبِ ضد صحنه و فیلـم و رسـانـه را

رسـوای خواص و عام نمایـد درام زن

طالب بـه زوردالـر و کلدارزنـده است

رسـوا طشـت جـمله بـیـفـتـد ز بـام زن

صـیـادِ خـونخـوار بـه نـام خـدا و دیـن

بـا حــقـه و فـریـب کـشــد تـار دام زن

از یک توبره طالب و داعش میخورند

هـریک به رنگی حمله کند برمقام زن

اشغال اگر اسارت و بیداد و غارتست

افـراطـیـت ز ریـشـه کـنـد اخـتـتام زن

افراط وجهل ووحشت و اشغال باهمند

زیـرا که سعی جمله بُوَد در ظلام زن

آوای شـیرزنـان وطـن را خـدا شـنـیـد

گیتی پر از شعار و شعور و پیام زن

آزادگان اســیـر اســارت نـمی شــونـد

بـرپـا کـنـنـد در هـمـه عـالـم قـیـام زن

8/9/2021