فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

«
»

قوانین بین المللی دراسارت زور!

عبدالاحمد فیض

فلسطين ملت كه زندگي شان با رنج واندوه بيكران گره خورده است و سده هاي متمادي يعني از سال(١٥١٧) تا (١٩١٧) تحت سلطه امبراطوري عثماني بدون حق حاكميت حيات بسربرده وبعد از فروپاشي دولت عثماني در نتيجه جنگ اول بين المللي درسال ۱۹۱۷

 بعنوان يك سرزمين مستقل اعلام موجود نمود ودرهمين برهه تاريخي بود كه اين ملت بموجب ماده (٢٢) منشورجامعه ملل از حق شناسايي بمثابه ملت وسرزمين مستقل برخوردار گرديد.
لازم به يادهاني است كه علي الرغم حق حاكميت كه بموجب قوانين بين المللي، مردم عرب فلسطين ازآن بر خوردار گرديد ، جامعه ملل بمثابه يك نهاد جهاني با امعان به اصل بين المللي قيموميت وبا درنظرداشت چگونگي سطح توسعه وانكشاف جوامع جديد، بدليل عدم امادگي ملت فلسطين به ايجاد زعامت ملي ورهبري امور داخلي، مجوز حق قيموميت بريتانيا بر سرزمين فلسطين صادرشد.
قيموميت بريتا نيا كه تا سال(١٩٤٨) ادامه يافت، علي الرغم تضمينات حقوقي مبني بر حق حاكميت فلسطين، در روشنايي معاهده بالفور به بريتانيا اين امكان فراهم كرديد تا زمينه اسكان مهاجران يهودي را در محور اهداف درازمدت غرب بخاطر ايجاد يك دولت يهودي، در برخي مناطق فلسطيني فراهم سازد، لذا سرآغاز روزهاي سياه بعدي براي ملت فلسطين بود كه درين مرحه تاريخي رقم خورد.
سال (١٩٤٨) دولت اسرائيل به حمايت بيدريغ ايالات متحده وبريتانيا عمدتا در اراضي فلسطين پايگذاري شده و با ايجاد دولت يهودي ناقوس جنگ واشغالگري به استشاره حاميان غربي به صدا درامد.
رژيم يهودي بزرگترين اقدام براي اشغال سرزمينهاي اعراب وبه قصد گسترش جغرافياي نا مشروعش در سال (١٩٦٧)
با چند كشورعربي وارد جنگ شد كه درنتيجه اين جنگ شش روزه به اشغال نظامي بيت المقدس شرقي، كرانه باختري رود اردن، نوارعزه وبلنديهاي جولان كه جزء قلمرو سوريه بود مبادرت ورزيد.
بربنياد اصول بين المللي تجاوز واشغال نظامي خشن ترين روش ناقص اصول رفتاري در روابط بين المللي است، ازينرو سازمان ملل متحد وكلیه نهاد هاي مدافع حق حاكميت، كاربردزور واشغال نظامي اراضي فلسطين را توسط رژيم صيهونيستي اشغال توصيف وشوراي امنيت با صدور قطعنامه های متعدد كه همواره با ويتوي واشنكتن مواجه بوده است، رژيم اسراييل را به عقب كشي كامل ازتمام مناطق تحت اشغال فراخوانده است که ازذکرقطعنامه های که درمقاطع گوناگون مبنی برمحکومیت اشغال صدوریافته است بدلیل طوالت موضوع اجتناب میگردد.
در روشنايي حقوق بين المللي تداوم حضوررژيم صيهونيستي دراراضی تحت اشغال فلسطین، تداوم جنايت بين المللي است وقتل وكشتاررزمندگان ومردمان فلسطين كه درراه رهاي ملي ميجنگند، جنايت جنگي ونقض صريح اصل حق تعين سرنوشت توصيف ميگردد، بنابرين سلطه اي (٥٣) ساله صيهونيزم بر قلمرواعراب بخصوص فلسطين بيانگر مسووليت بين المللي ياغيان ازحقوق جهانشمول وحمايت دولت ترامپ با رونماي طرح صلح بنام معامله قرن كه سياست اشغال وسلطه جابرانه رژيم اسرائيلي را استحكام ميبخشد، بمثابه فاجعه قرن نه تنها تضييع بيشرمانه وبي باكانه تمام ارزش ها ومعيارهاي بين المللي خوانده ميشود بلکه ناقض آشکار  معاهدات اسلواست که درسپتامبرسال (۱۹۹۳) وسال(۱۹۹۵) به وساطت واشنگتن میان دولت اسرائیل واداره خود گردان فلسطین به امضاء رسیده وزمینه برای ایجاد اداره خودگردان فلسطنی وقدرت اجرائی این اداره برکرانه باختری ونوارغزه بگونه محدود تضمین وراه برای حصول یک توافق درپرتومفاد قطعنامه های (۲۴۲-۳۳۸) شوارای امنیت مفتوح گردید.
با عنایت به موضوعات فوق، طرح صلح امریکا بنام معامله قرن که یورشلیم را بعنوان پایتخت بدون انقسام رژیم یهودی وسلطه اشغالگرانه اداره صیهونیست را برکیرانه باختری وبلندی های جولان تضمین مینماید، پيامدی جزء ادامه بحران ، گسترش دامنه چنگ درتمام خاور ميانه وزوال موقف بين المللي دولت متمدني مانند امريكا نخواهد داشت فلهذا بربنیاد اصول پذیرفته بین المللی مانند اصل ممنوعیت تصاحب ارضی والحاق، اصل تعین سرنوشت ، پرنسیب عدم دخالت وتجاوزواصل مشروعیت مبارزه بخاطررهائی،                   صلح درسرزمین فلسطین ودرمجوع خاورمیانه با بيرون شدن كامل اسراييل درعقب مرزهاي بين المللي قبل ازسال( ١٩٦٧) ممكن ميكردد.