خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

قبولیت روزه بی نماز ؟  

تتبع ونگارش :

الحاج امین الدین «  سعـیـدی-  سعید افغانی »
مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی


بسياری از مسلمانان  سوال ميکنند که آيا روزه فلان شخصیکه نه نماز میخواند ، ونه هم تقوا دارد ، ونه هم آداب رمضان را مراعات میکند ، روزه اش مقبول خواهد شد ویا مورد قبول قرار خواهد ګرفت ویا خیر ؟
در جواب باید  گفت: الغیب عندالله و چیزیکه نزد پرودګار مقبول میشود ویا خیر بین بنده و الله تعالی است.
اما شواهد و شرایط ظاهری درچوکات قضاوت شرعي که انسان به اساس آن درچوکات دین قضاوت کرده میتواند این است که اولاً فرق بين شدن  روزه وقبول شدن موجود میباشد.  در این شک نیست کسیکه روزه میگیرد ونماز نمی خواند وسایر اصول،  اداب وپرنسیب های رمضان المبارک را مراعات نمی کند ، گفته میتوانیم که روزه اش در ظاهر امر میشود .
 ولي سوال مهم اينجاست که آيا روزه اش مورد قبول الله (جل جلاله) قرار خواهد ګرفت ویا نه ؟ شواهد وقرائن ظاهر چه حکم میکنند؟
فلسفه کلی ماه مبارک رمضان در اینست که  انسان را به تقوا سوق دهد، وزماني روزه قبول ميشود که آثار تقوا در وجود يک شخص ديده شود و انسان که نماز نمیخواند وآداب روزه را مرعات نمی کند،  هيچگاهي به  تقوا نمی رسد .
بنابراين با وجود اينکه در ظاهر، انسان مسلمان مکلف فرض وی را ادا کرده و روزه اش مطابق تمام شواهد ظاهری ميشود، ولی چنانچه ګفته آمدیم عدم ظهور علایم تقوی و عدم بوجود آمده شرایط لازم اجرای امر شرعي فیصدي قبولي چنین عبادت را جداً ضعیف ساخته و پائین میآورد. بخاطراینکه  الله (جل جلاله) روزه نيکو کاران را ميپذيرد و کسيکه با الله (جل جلاله) قطع سخن نموده و سخن نميگويد، نيکو کار نيست. زيرا نماز سخن گفتن با پروردگاراست و ترک نماز ترک ارتباط با الله (جل جلاله) است.
خواننده محترم !
در ضمن باید یاد اور شد که قبول هر عمل عبادی در دين مقدس اسلام سه شرط اساسي دارد كه اين دو شرط اساسي بايد در روزه رمضان نيز موجود باشد
شرط اول:
موجوديت اخلاص در عمل: هرگاه هر عمل انسان خاص براي رضايت الله (جل جلاله) نباشد، بلكه در اداي آن انسانها مصلحت ها، خواهشات نفساني وغيره دخالت داشته باشند، عمل انسان مورد قبول بارگاه الهي قرار نميگيرد. 
شرط دوم :
مطابقت اين عمل نيك با سنت پيامبر صلى الله عليه وسلم : هرگاه مسلمان عملي نيكي را انجام دهد، ولي در عملكرد آن مطابق فكر وانديشه خود كاري كند و گفته هاي پيامبر   صلى الله عليه وسلم   را در عملش مراعات نكند، آن عمل نيك او مورد قبول بارگاه الهي قرار نميگيرد. 
شرط سوم :
استفاده ازغذاي هاي حلال براي افطار وسحر.  والله اعلم بالصواب