خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

فریاد ز بیداد!

امین الله مفکر امینی          2016-05-02

 

دلم بنوا آمد
از دیده فرو ریخت

دُر دانه های سرشک

تا بشویند غبارغم دل

مرهم کنند، دل ودیده ای داغدیده ای من

که بخون گشته زما جرا های من وتـو
ز ماجرا های رنگ ریا

هر که را طومار به رنگ دیگراست  

فریاد زبیداد!

ز این همه رنگ و رنگ فروشا ن

که ظاهر خدا پرستند وباطن پرستند صنمی

یکی بر بساط دین و مذهب نشسته
دیگری ساکن میخانه ودیر کنشت

یکی می خورد
دیگری ابطال کند که حرام است

یکی دست رفاقت دهد، گوید کزمهرووفاست

چون بخلوت روند، نبینی نشانی زوفا
نبینی نشانی زعهد و پیمان
چو مجنون بید، خم شوند بهر بادی

زیکسو بسوی دیگر
بهر دلشادی این و آن

فریاد زبیداد!

رهی مقصود گم و هر که دوچار وسوسه ها

گهی بدامان پاکی، داغ عصمت زنند
گهی ریا کار را ، برمستند قضا نشانند

گهی بر چوبه ای دارت کنند، وکهی زنده بگورت
گهی به بهتان عصمت، سنگسارت کنند

گهی زن را ستایش کنند که مادر است
گهی محکومش کنند که کفرو بی علم و هنر است

گهی ببوسند عصمت دران را دست و پای

گهی برآسمانت کنند و گهی بزمینت

این ماجرا جویان دهردون

فریاد زبیداد!

ما خود ندانستیم که کی استیم !

بکدام ره روییم بهر دلشادی، ملا و امام
بهر دلشادی مجاهد و  صوفی و پیر طریقت

بهر دلشادی  ره جویان هر مذهب و دین و طریق

بهر دلشادی پیامبرانت
بهر دلشادی هر شاه و امیرو سلطان ورهبرت

فریاد زبیداد!

تو بگو و بنما، رهی که نباشد این هنگامه ها
نباشد، بنای هر خوبی و بدی

بر پایه ای بهشت و دوزخ تو

بشکن سکوتت خدایا!
که همه گمراه شده اند


ندایی برخاست ازدل آسمانها
زخالق جهان هستی
که خود کرده گا نرا نی درد است ونی درمان
ما بخشیدیم بشما جان و تن
ارزانی کردیم ، بشما هر نعمتی
نه مرزی آفریدیم و نی آقایی و غلامی
نی امیری ونی غریبی
جوهر هستی ی شما، به علم و خرد آراستیم

تا خود شناسید وهم رهی داد زبیداد
آنکه از ماست نجویند و نپویند رهی خطا
به ترازوی حق ما، نیست ذره ای از کجیها
که ما پاداش دهیم هر که را بقدر خوب وبدش
آنانیکه قایم به ذات  پاک ماست
مبرا ز هر جرم و خطا ست
به عشق آفریدیم جهان هستی
که عشق محبت است و محبت است خدا

 

این ندا برافروخت چراغ بصیرت بردل ودیده ای من

مداوا شد جمله درد و غم من
ززخمهای ناسور شده

باورم باین پندار قایم تر گشت ز گذشته ها
که جز رهی حقیقت نروم، رهی خطا
نجنبم چو کوهی زجا
ز گفتار هر اهریمنی
که راه من علم است و عشق است و محبت

ومحبت است خدا

ومحبت است خدا