جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

فراخوان بخاطر دفاع از حقوق زنان افغانستان

جنگ تحميلى بيشتر از چهاردهه مصايب بزرگ را بر مردم ما تحميل نموده ، كه باراساسى انرا زنان افغانستان متحمل ميگردند. صلح نياز و شرط بقاى جامعه و خواست اساسى مردم و منجمله زنان ميباشد . تراژيدى خونبارافغانستان معلول و محصول مداخله و تجاوز خارجى است و قدرتهاى رقيب بين المللى و اعضاى دايمى شوراى امنيت سازمان ملل متحد كه مسئولیت حقوقى و اخلاقى شان در قبال افغانستان و مردم ان اظهر من الشمس ميباشد . بدينروجامعه بين المللى و در گام نخست ايالات متحده امريكا با توجه به همين اصل قبول شده جهانى ( مسئولیت اخلاقى – moral obligation ) بايد به قربانى بزرگ مردم ما درين چهاردهه و منجمله هجده سال حضورگسترده نظامى و سياسى به نام دفاع از حقوق و ازادى ، احترام نمايند و خواست برحق زنان و مردان افغان در پروسه صلح در سطح يك پروژه انتخابات داخل امريكا عجولانه تنزيل ندهند . بسيار ضرور است تا هنگام اتخاذ تصميم در قبال صلح افغانستان اقاى ترامپ سخن ارزشمند يكى از اسلاف خود ( ابراهام لينكلن ) را ملاك فكر و عمل قراردهد كه : ” هيچ معضله حل نميشود تا عادلانه حل نگردد ” بدينرو ذكر اين واقعيت كه : مردم ومنجمله زنان افغانستان از امريكا و متحدان ان صلح و حقوق شانرا تگدى نه مينمايند . حقوق زنان افغان به تعبير عده يى از دست اندركاران امريكايى و اورپائى تحفه هجده سال حضورامريكا، نبوده و بشهادت تاريخ و وقوف آنان متذكر ميشويم كه :

در أوائل و اخير قرن گذشته نهضت زنان افغان و دولت هاى پاسدار انرا استعمار انگليس ، امريكا و متحدان شان به نابودى كشانيده اند و انگيزه غولهاى نفت و گاز يونيكال و بريداس در دفاع از طالبان و نقش بلند دولت امريكا درين بازى از كفر ابليس معروفتر است . اين درست است كه جامعه افغانستان مردسالار ميباشد و اما اذعان به اين واقعيت نميتواند منتفى حرمت و حضور تاريخى انان در دفاع از ميهن و مبارزه بخاطر حقوق شان گردد . زن درين سرزمين هزار سال قبل شعرسروده و در دفاع از كشور حماسه افريده است و خلاصه ساختن شخصيت زن به چادرى و دلاق كار كسانى است كه ميخواهند اين پديده مزموم استعمارانگليس را مستدام ساخته و بر چادر مادر و زن افغان و جايگاه رفيع ان در تاريخ افغانستان بى حرمتى نمايند . بدينترتيب دفاع از حقوق زنان افغان نه تقليد از غرب است و نه اضافه خواهى پيش از وقت ميباشد كه اهم انرا ميتوان چنين مشخص ساخت :

– بر انچه زنان افغانستان در طول تاریخ بخاطر ان رزميده اند و در صدسال اخير و از نخستين قانون اساسى و با ايجاد دولت ملى برهبرى شاه امان اله و در شش قانون اساسى و بشمول قانون اساسى نافذ و فصل دوم ان بحيث حقوق زن مسجل گرديده است ، خط بطلان نكشيد . – حقوق زنان كه بيشتر از چهل سال قبل و درجمهوريت اول و زمان محمد داود فقيد و در كود هاى مدنى و جزايى

بيان گرديده محترم و مرعى داريد . تمام قوانين اساسى يادشده و دو كود بزرگ مدنى و جزايى در انطباق كامل با شئونات تاريخى و ملى ما قرار داشته و در واقع اسلامى ترين اسناد تقنينى و حقوقى جهان اسلام ميباشند . – خواست زنان افغانستان از امريكا و اقاى ترامپ : اين خواست در صورتيكه رافعه منافع انتخاباتى و مصالح جيوپولوتيك ميثاقهاى جهانى را مصدوم نسازد ، بسيار ساده و انسانى است : با پشت كردن به مجسمه ازادى امريكا ، منشور ملل متحد و ميثاقهاى جهانى را که دولت شما ملزم برعايت ان است ، زيرپا نكنيد ! ! ! عادلانه بودن صلح و احترام بحق حاكميت ملى مندرج مواد اعلاميه جهانى حقوق بشر و معيار هاى قبول شده حقوق بين المللى ، خط فاصل قانون جنگل و جهان متمدن بوده و نقض ان دولت امريكارا بمثابه دولت اشغالگر بحافظه تاريخ ثبت مينمايد . – زنان افغانستان سخنان جلالتمآب سرمنشى سازمان ملل متحد را كه با پيشرفت مذاكرات امريكا و طالبان خواهان اغاز فورى مذاكرات مستقيم طالبان و دولت گرديده و و از طرفين تقاضا نمود تا : ” تا مشاركت هدفمند را براى زنان در تمام سطوح روند صلح تامين ” و نتيجه توافق را منوط بحمايت ورعايت حقوق زنان و تضمين انرا ” مطابق قانون اساسى و مكلفيت هاى بين المللى ” خواند ، استقبال و خواهان تحقق ان ميباشد . – صلح واقعى و پايدار مستلزم مكانيزيم همجانبه است و به تحقق نیرمند ضرورت دارد و اين وسيله همانا نهاد و موسسه ، دولت موجود افغانستان ميباشد كه هرنوع طفره رفتن و دولت زدايى و تضعيف قواى مسلح منجر به تكرار تراژيدى دهه نود و تحقق پلانهاى خصمانه كشور متخاصم پاكستان خواهد گرديد . – بدون شك صلح واقعى و پايدار در پرتو اصل اصالت و حاكميت قانون و اصل احترام به رأى جمهور مردم و نظام جمهوريت متحقق ميگردد ، كه نبايد قربانى معاملات پشت پرده با طالبان گردد .

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا از تمام پاسداران حقوق مردم ، مدافعان حقوق زنان ، جوامع مدنى و شخصيت هاى طرفدار حق و صلح واقعى صميمانه ميخواهد تا با اين فراخوان برحق انجمن همصدا و بخاطر پخش و نشروسيع اين فراخوان و جمع اورى تاييد و امضا ، با دفاع از حقوق زنان ، صلح واقعى و پايدار را جانبدارى نماييم .

با حرمت

 

 هيات رهبرى انجمن

مير عبدالواحد سادات رئيس انجمن