چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

فاز جدید جنگ روانی آمریکا؛ از ادعای تصمیم‌گیری پوتین تا جزئیاتی از تهاجم احتمالی

فاز جدید جنگ روانی آمریکا؛ از ادعای تصمیم‌گیری پوتین تا جزئیاتی از تهاجم احتمالی

فضاسازی‌ها و جنگ روانی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی به رغم تکذیب های پی در پی مقامات کرملین درباره تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین و خط بطلان بر نخستین پیش‌بینی‌ها و برآوردها همچنان ادامه دارد اما این بار به جای تاریخ احتمالی، روزهای آینده را مطرح می‌کنند.

رسانه های آمریکایی که سابقه طولانی در فضاسازی‌های رسانه ای و جنگ روانی در نقاط مختلف جهان را دارند، چند هفته ای است در راستای سیاست‌های ضد روسی کاخ سفید و نیز تحولات اوکراین، خبرنگاران خود را برای نشان دادن فضای ملتهب و جنگی در این کشور اروپایی به صف کرده اند.

رسانه های آمریکایی بخشی از این ماموریت  را با پوشش اظهارنظرهای مقامات رسمی آمریکا و بخشی دیگر را در قالب اظهارات مقامات ناشناس و آگاه آمریکایی انجام می‌دهند.

 رسانه های آمریکایی در هفته های اخیر ابتدا به نقل از منابع آگاه، روزهای ۱۵ و۱۶ فوریه را به عنوان تاریخ آغاز تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کردند که عدم تحقق چنین پیش بینی‌ای واکنش‌های طعنه آمیز مقامات روسیه را همراه داشت اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با اتکا به چنین پیش بینی هایی، این روز را “روز ملی وحدت” اعلام کرد.

در چند هفته گذشته مقامات آمریکایی همچنین اعلام کرده بودند که پوتین هنوز تصمیمی برای حمله احتمالی به اوکراین نگرفته است اما به رغم نادرست از آب درآمدن پیش‌بینی های اولیه، در این مرحله از جنگ روانی و رسانه‌ای خود به رغم تکذیب کرملین مدعی هستند که رئیس جمهوری روسیه تصمیم خود را برای حمله به اوکراین گرفته است.

 لوید آستین رئیس پنتاگون به تازگی ادعا کرده است: اگر امروز به موضع او (ولادیمیر پوتین) نگاه کنید، مشخص است که تصمیم خود را گرفته است و آنها در حال حرکت به سوی مواضع مناسب خود برای حمله هستند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز شنبه شب به وقت محلی در گفت‌و گویی ادعا کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، به نظر می رسد ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه تصمیم خود را برای تهاجم مجدد به اوکراین گرفته است.

کامالا هریس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز روز یکشنبه در نشستی خبری در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان این ادعا که احتمال جنگ در اروپا زیاد است و پوتین هم تصمیمش را برای حمله گرفته است، گفت: تحریم بهترین ابزار بازدارنده علیه روسیه است.

در واقع لوید آستین، آنتونی بلینکن و کامالا هریس  ادعای جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تصمیم به حمله گرفته است، تکرار کردند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با بیان این ادعا که نیروهای روسیه قصد حمله به اوکراین را در روزهای آینده دارند، معتقد است: نیروهای روسیه هم اکنون اوکراین را از طریق بلاروس، مرزهای مشترک با اوکراین و در دریای سیاه محاصره کرده اند.

رئیس جمهوری آمریکا ادعا دارد ما دلیل کافی داریم که باور کنیم نیروهای روسیه قصد حمله به اوکراین را در روزهای آینده دارند. ما معتقدیم آنها کی یف پایتخت اوکراین را هدف قرار خواهند داد.

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان ادعا کرد: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا آماده گفت‌و گو با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه درهر زمانی و به هر شکلی است، اگر این کار به جلوگیری از وقوع جنگ کمک کند.

بلینکن بار دیگر مدعی شد ما معتقدیم پوتین تصمیم خود را گرفته است اما تا زمانی که تانک ها در حال حرکت هستند و هواپیماها درحال پرواز، ما از هر فرصت و هر دقیقه در راستای دیپلماسی برای منصرف کردن پوتین از پیشبرد این کار استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا  نیز روز یکشنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با تاکید بر استفاده از تهدید تحریم ها به عنوان یک ابزار بازدارنده و راهکار دولت بایدن، در عین حال درخواست ها برای وضع تحریم ها علیه روسیه پیش از وقوع یک تهاجم احتمالی به اوکراین را رد کرد و گفت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هنوز تهاجم دیگری علیه اوکراین انجام نداده است و ما فکر می کنیم هنوز زمان برای جلوگیری از آن وجود دارد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون افزود: این تحریم ها قرار است به عنوان بازدارنده باشند. اگر شما کسی را بخاطر کاری که انجام نداده است مجازات کنید، آنها ممکن است این کار را انجام دهند و ما امیدواریم این امر بر برآوردهای پوتین تاثیر بگذارد.

نشست شورای امنیت ملی آمریکا نیز روز یکشنبه به وقت محلی همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر کی‌یف، با حضور جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی آخرین تحولات در اوکراین برگزار شد و بایدن آخر این هفته خود را در واشنگتن سپری کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه ای بسیار کوتاه از برگزاری این نشست خبر داد و اعلام کرد که بایدن امروز نشست شورای امنیت ملی را برگزار کرد تا در مورد آخرین تحولات در مورد استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت‌وگو کنند.

کاخ الیزه نیز اعلام کرد جو بایدن و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه پیشنهاد امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌شان برای گفت وگو در مورد بحران اوکراین را پذیرفتند.

کاخ الیزه ضمن اعلام اینکه رییس جمهوری فرانسه روز یکشنبه با پوتین و بایدن گفت وگوی تلفنی داشته، افزود: وی، پیشنهاد برگزاری یک نشست بین بایدن و پوتین و سپس (یک نشست) با طرف های مربوط برای گفت وگو در مورد امنیت و ثبات در اروپا را ارائه کرد.

بر اساس اعلام کاخ الیزه، رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا هر دو قاعده کلی چنین نشستی را پذیرفتند. این اصل باید در دیدار روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) بین آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف وزیران خارجه آمریکا و روسیه آماده شود.

همچنین در بیانیه کاخ الیزه آمده است: این نشست فقط می تواند در شرایطی برگزار شود که روسیه به اوکراین حمله نکند. مکرون نیز با تمام طرفین برای آمادگی این مباحثات همکاری خواهد کرد.

رسانه های آمریکایی به این موضوع بسنده نکردند. شبکه سی بی اس نیوز آمریکا در تازه ترین فضاسازی ها درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مدعی شد که فرماندهان روسی دستور لازم برای حمله به اوکراین را دریافت کرده‌اند.

این شبکه آمریکایی ادعا کرد که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد مبنی بر اینکه فرماندهان روسی دستورات لازم برای تهاجم به اوکراین را دریافت کرده‌اند و فرماندهان حاضر در میدان، برنامه‌های خاصی برای نحوه مانور دادن در بخش‌های خود در میدان نبرد دارند.

رسانه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت، آمریکا در گفت‌وگو با متحدانش اعلام کرده است یک تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین می تواند شامل هدف قرار دادن چندین شهر این کشور و فراتر از کی یف پایتخت اوکراین باشد.

این رسانه آمریکایی بر اساس گفته های سه مقام آگاه آمریکایی که نام آنها را بیان نکرده، مدعی شده است  شهرهایی که می توانند هدف تهاجم احتمالی روسیه قرار گیرند شامل خارکیو در شمال شرق، اودیسا و خرسون در جنوب هستند.

بلومبرگ مدعی است این نظر بر اساس نگاه دقیق به انواع نیروهای روسیه و قابلیت های آنها در نزدیکی اوکراین و همچنین چگونگی آمادگی آنها برای اقدام از موقعیت های مختلف گرفته شده است.

این مقامات آمریکایی در مورد ادعای چگونگی یک حمله احتمالی یا هدف نهایی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری آمریکا توضیح ندادند اما یک  مقام دیگر مدعی شده است که بر اساس ارزیابی های آمریکا هرگونه تهاجم گسترده با نیروی هوایی و اختلات سایبری حمایت خواهد شد.

این رسانه آمریکایی مدعی شد تهاجم از چندین نقطه اساسا می‌تواند اوکراین را محاصره کند. حملات گسترده و تلفات غیرنظامی عظیم ناشی از آن، حمایت غرب از تحریم‌های روسیه را تحریک خواهد کرد و همچنین مردم روسیه را که بسیاری از آنها دارای روابط خانوادگی و فرهنگی با اوکراین هستند، شوکه خواهد کرد.

شبکه خبری سی ان ان نیز  به نقل از یک مقام آمریکایی که نام آن را اعلام نکرده است، روز یکشنبه به وقت محلی مدعی شد که با توجه به آخرین ارزیابی های اطلاعاتی آمریکا، روسیه اکنون نزدیک به ۷۵ درصد از نیروهای متعارف نظامی خود را علیه اوکراین مستقر کرده است.

این مقام آمریکایی ادعا کرده است که متمرکز شدن نیروها در فاصله عملیاتی علیه اوکراین بسیار غیرعادی بوده و به همین دلیل، آمریکا معتقد به آماده بودن روسیه برای حمله است.

سی ان ان بر اساس ادعای این مقام آمریکایی ادامه داد  این تعداد شامل ۱۲۰ گروه از مجموع ۱۶۰ گردان تاکتیکی روسیه است که در ۶۰ کیلومتری اوکراین مستقر هستند. در حالی که این رقم ۷۵ درصد از واحدهای رزمی اصلی روسیه را نشان می دهد، کمتر از نیمی از کل نیروهای ارتش روسیه است.

 در گزارش سی ان ان آمده است که مقامات آمریکایی تخمین می زنند که تعداد نیروهای نظامی روسیه به همراه نیروهای جدایی طلب که در اطراف اوکراین مستقر شده اند حدود ۱۹۰ هزار نفر هستند.

این رسانه آمریکایی مدعی شده  است که ۳۵ گردان از ۵۰ گردان دفاع هوایی روسیه علیه اوکراین مستقر شده اند.

 علاوه بر این، آمریکا مدعی این برآورد شده است که ۵۰۰ فروند جنگنده و جنگنده بمب افکن و همچنین ۵۰ فروند بمب افکن متوسط و سنگین نیز در فاصله عملیاتی اوکراین مستقر شده اند.

سی ان ان در ادامه ادعاهایش گزارش داد بر اساس این تخمین ها، مجموع این نیروها اکنون بسیار بیشتر از نیروهای نظامی اوکراین است.

ماریوش بلاشاک وزیر دفاع لهستان روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای ایالات متحده که به تازگی وارد لهستان شدند، رزمایش خود را در خاک این کشور نزدیک مرز با اوکراین آغاز کرده‌اند.

 بلاشاک با انتشار پیایم در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سربازان بخش هجدهم مکانیزه (ارتش لهستان) تمرینات مشترکی را در جنوب شرقی لهستان با سربازان آمریکایی لشکر ۸۲ هوابرد [ارتش ایالات متحده] آغاز کردند.

آمریکا پیش از این، نیروهای بیشتری را به کشورهای همسایه لهستان و رومانی اعزام و مسکو را به جمع آوری بیش از ۱۴۰ هزار نیرو در مرز اوکراین و سازماندهی تحرکات در دونباس به عنوان بهانه ای برای “تهاجم” به اوکراین متهم کرده است.

علاوه بر این چندین هفته است که آمریکا، انگلیس، کانادا، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک به اوکراین تسلیحاتی از جمله سلاح‌ها و مهمات جنگی می‌رسانند تا از حمله ادعایی روسیه جلوگیری کنند.

دمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در اوکراین قابل اعتماد نیست زیرا آنها در آستانه حمله آمریکا به عراق مرتکب اشتباهات فاحشی شدند.

وی تاکید کرد: هیچ کس نباید سعی کند به روسیه دیکته کند که رزمایش های نظامی را کجای خاک خود برگزار کند.

اگرچه مسکو همچنان اعلام می کند قصدی برای حمله به اوکراین ندارد و درحال بازگرداندن نیروهای خود از نزدیکی مرزهای اوکراین است،  آمریکا این اظهارات را رد می کند و روسیه را متهم به افزایش نیروهای خود در یک هفته گذشته  می کند.

رسانه های روسیه اعلام کردند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود وعده داده است که نیروهای روسیه در پایان رزمایش مشترک در بلاروس، از این کشور خارج خواهند شد.

رسانه های روسیه از جمله خبرگزاری تاس روز یکشنبه اعلام کردند: امانوئل مکرون رئیس جمهوری اوکراین در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، از او اطمینان خاطر گرفت که پس از پایان رزمایش مشترک روسیه و بلاروس، نیروهای روسیه خاک این کشور را ترک می کنند.

 سفیر مسکو در واشنگتن نیز ادعای تکراری آمریکا و متحدانش برای حفظ فشار روانی به مسکو در زمینه حمله به اوکراین گفت که هیچ نقشه ای برای تهاجم به کی یف وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونف روز یکشنبه با بیان اینکه روسیه در صدد حمله به اوکراین نیست، افزود: در این موضوع هیچ نکته جدیدی وجود ندارد و مسکو همچنان که قبلا اعلام کرده است،   در تدارک چنین نقشه ای نیست. 

اما به جای حمله مسکو به کی‌یف، شرق اوکراین در روزهای اخیر شاهد تشدید بحران بوده است؛ به طوری که مقامات جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک از گلوله باران شدید توسط توپخانه های اوکراین خبر دادند. مقامات محلی بر این باورند که تشدید تنش اخیر نشانه ای از آمادگی کی‌یف برای آغاز یک حمله نظامی به منطقه دونباس است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه از اوکراین خواست تا در اسرع وقت با رهبران دونباس پای میز مذاکره بنشیند تا توافق‌نامه‌های مینسک را اجرا کنند.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین بطور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.

کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند. وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است  که تجدیدنظر در توافقنامه مینسک توسط آمریکا پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین در پی دارد.

نمایندگان مجلس دومای دولتی روسیه به تازگی با اکثریت آرا پیش نویس قطعنامه ای که به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک تهیه شده بود، را تصویب کردند. ۳۵۱ نماینده به این پیش نویس رای مثبت، ۱۶ نماینده مخالف و یک نماینده نیز به آن رای ممتنع دادند.

نمایندگان پارلمان ابراز اطمینان کردند که به لطف به رسمیت شناختن این جمهوری های به رسمیت شناخته نشده می توان از مردم در برابر تهدیدات خارجی محافظت و از “نسل کشی علیه ساکنان جمهوری ها” جلوگیری کرد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به شناسایی استقلال جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری روسیه این درخواست دومای روسیه برای به رسمیت شناختن دو کشور را مستقل دریافت کرده و آن را مورد توجه قرار می دهد.

 وی در همین حال به این نکته اذعان کرد که به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه با توافقنامه مینسک مطابقت ندارد.به گفته سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، پوتین مایل به مذاکره است.

 وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش، این رای را محکوم و اظهار داشت تایید این درخواست از سوی کرملین به منزله رد کامل تعهدات دولت روسیه در توافقنامه های مینسک است که روند ادغام مجدد کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مناطقی از دونباس اوکراین تحت کنترل نیروهای وابسته به روسیه و نیروهای سیاسی  نیابتی آن را مشخص می کند.

بلینکن ادامه داد: تصویب این قطعنامه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را بیشتر تضعیف می کند، نقض فاحش قوانین بین المللی است، تعهد اعلام شده روسیه برای ادامه مشارکت در دیپلماسی جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز این بحران را زیر سوال می برد و پاسخی سریع و قاطع از سوی آمریکا با هماهنگی کامل متحدان و شرکا  را ضروری می سازد.

روابط مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است.

روسیه تضمین‌ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.