پاکستان و ایران حاميان اصلی طالبان و عاملان فاجعه در…

نویسنده: مهرالدین مشید ابراز نگرانی پاکستان و ایران از گروه‌ های…

چند شعر از دارین_زکریا

برگردان چند شعر از #دارین_زکریا شاعر سوریه‌ای خانم "دارین زکریا" (به…

چهار هایکو

ترجمه‌ی چهار هایکو از #توروالد_برتلسن هایکوسرای دانمارکی* توسط #زانا_کوردستانی  آقای "توروالد…

فلسفه هایدگر میان تبلیغ فاشیسم و آنتی کمونیسم

Martin Heidegger(1889-1976)  آرام بختیاری کج فهمی فیلسوفان مذهبی دانشگاهی وطن از هایدگر. چرا…

سفر ملاهبت الله به کابل ؛ نشانه های زوال یا…

نویسنده: مهرالدین مشید نبض زمان و رقم خوردن شمارش معکوس در…

جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

«
»

طرح‌هایی در زمینه جنگ اطلاعاتی در آمریکا

نویسنده:
لئونید ساوین
مترجم:
ک. رادین
برگرفته از :
سایت روسی بنیاد فرهنگ استراتژیک، ۱۱ مارس ۲۰۱۹

بسیاری متد‌لوژی‌ها که امکان دست‌کاری آگاهی اجتماعی را می‌دهند، بر تکنولوژی هوش مصنوعی پایه‌گذاری شده‌اند. اگر سیلیکون ولی‌های (۱) غول‌آسا در آمریکا در عمل انحصار مهندسی اجتماعی ـ سیاسی را از طریق شبکه‌های اجتماعی، ربات‌ها و آلگوریتم‌های مختلف برقرار کرده باشند، در این صورت ساختار قدرت آمریکا ضمن حرکت به آن سمت، به‌د‌نبال اهداف تهاجمی ‌بیشتری است. آژانس دفاعی فناوری‌های پیشرفته (یا دارپا که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا است ـ مترجم) رهبری این رشته را به‌دست دارد. در حال حاضر این سازمان برای پنج سال آینده دو میلیارد دلار برای پروژه‌های توسعه هوش مصنوعی اختصاص داده است. یکی ازاین پروژه‌ها که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد به‌نام «هوش مصنوعی اکتشاف» است که هدفش طراحی به اصطلاح ابزارهای موج سوم است که قادر به پیدا شدن «آگاهی متقابل» در تکنولوژی هستند، بدون اینکه از جهانی که توصیف می‌کنند درکی داشته باشند. این مسأله چتر اصلی طرح «دارپا» است. یکی دیگر از طرح‌ها هدفش اتوماتیک کردن استخراج دانش علمی ‌است. این ابزار به‌طور اتوماتیک محل داده‌های جدید و منابع علمی ‌آنرا مشخص کرده، آنها را برای دریافت اطلاعات مفید تحلیل می‌کند، و این نتایج را با تحقیقات موجود مقایسه کرده سپس مدل‌های جدید را تولید می‌کند.

برنامه‌هایی وجود دارند که مربوط به نسل جدید نوروتکنولوژی هستند. ایده اصلی آن عبارت است از ایجاد یک میانجی یا رابط عصبی است که با کمک آن بتوان اندیشه‌ها و افکار را به فرمات متنی تبدیل کرد و به‌صورت تله‌پاتی ربات را هدایت کرد. نمونه آن هواپیماهای بدون سرنشین و امثال آن هستند. در «دارپا» بیش از بیست برنامه به هوش مصنوعی و بیش از ۶۰ برنامه مربوط به امنیت سایبری اختصاص داده شده‌اند. هوش مصنوعی به‌ویژه آموزش ماشینی توسط آژانس به‌عنوان شریکی در زمینه همکاری بررسی می‌شود و به طراحان کمک می‌کند خطاها و اشتباهات آنها را شناسایی کنند.

۱۱ فوریه سال ۲۰۱۹ دونالد ترامپ فرمانی را امضاء کرد که براساس آن سازمان‌های فدرالی که درگیر موضوعات تکنولوژی هستند، باید دو‌چندان عملی کردن پروژه‌ها را در زمینه هوش مصنوعی تسریع کنند. این فرمان «ابتکار آمریکایی در زمینه هوش مصنوعی» نامیده شد. این سند شامل پنچ نکته است:
۱ـــ سرمایه‌گذاری در تحقیقات؛ ۲ـــ راه‌اندازی منابعی که روی هوش مصنوعی کار می‌کنند؛ ۳ـــ تصویب استانداردهای دولتی برای هوش مصنوعی؛ ۴ـــ تدارک کادرها برای کار با هوش مصنوعی؛ ۵ـــ ارتقاء و پیشبرد تکنولوژی آمریکایی در بازار بین‌المللی با حفظ امتیاز ایالات متحده آمریکا.

فرمان ترامپ بر ایجاد رهبری انحصاری آمریکا و تبدیل سایر کشورها به مصرف‌کنندگان محصولات آمریکایی است. روز پس از نمایان شدن فرمان، وزارت دفاع آمریکا استراتژی خود را درباره هوش مصنوعی با تکیه بر مرکز اخیراً ایجاد شده هوش مصنوعی منتشر کرد. بودجه این مرکز برای سال ۲۰۱۹، ۹۰ میلیون دلار است. رسانه‌های آمریکایی مطرح می‌کنند که تسریع آهنگ رشد برنامه‌های هوش مصنوعی در آمریکا با آن مرتبط است که  چین در زمینه طراحی‌های هوش مصنوعی از آمریکا جلو افتاده است. اغلب اشاره می‌شود که روسیه نیز در این زمینه تلاش می‌کند اما در آمریکا یادآوری می‌کنند که در روسیه از تکنولوژی‌های غربی استفاده می‌کنند. برخلاف کاخ سفید استراتژی پنتاگون در زمینه هوش مصنوعی بر ایده و مفهوم «انطباق هوش مصنوعی سمت‌یابی شده بر انسان» استوار است و تأکید می‌شود که مردم نقش مهمی ‌را در استفاده «هوشمندانه» و «مسئولانه» هوش مصنوعی بازی می‌کنند. پس از ظاهر شدن این دو سند ـ فرمان ترامپ «ابتکار در زمینه هوش مصنوعی» و استراتژی پنتاگون ـ نیروی دریایی آمریکا ۲۷ فوریه یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد که در آن اشاره شده که «اطلاعات به یک سلاح فزاینده محبوب و متداول بین رقبای استراتژیک آمریکا تبدیل می‌شود»، و ضمن تزریق مفهوم «جامعه جنگ اطلاعاتی» تأکید می‌شود که همه عناصر این جامعه از‌جمله مامورین اطلاعاتی، میانجی‌گران کار، رمز‌شناسان و مهندسان در رشته سایبری باید نه جداگانه از یکدیگر، بلکه به‌عنوان یک ساختار کاملاً همگرا‌شده و یک‌پارچه عمل کنند.

در ناتو هم‌چنین درباره ضرورت افزایش هزینه‌های عملیات سایبری صحبت می‌شود. این مسأله در برابر فرماندهی ناتو بلافاصله پس از دیدار رئیس پنتاگون از ستاد مرکزی آلیانس در بروکسل در روز ۱۴ فوریه مطرح شد. به‌ویژه لازم به ذکر است که فرماندهی سایبری آمریکا دارای یک پروژه مشترک با انستیتوی نوآوری و امنیت مریلند که «دریم پورت» نامیده می‌شود، است. این انستیو در حکم مرکزی است که شرکت‌های مختلف از طریق مناقصه انتخاب و در رقابت‌ها شرکت کرده و پیش‌نمونه‌های محصولات خود را در آن به‌صورت عملی ارائه می‌دهند. به‌تازگی در بازی آنلاین با شناسایی و تشخیص «جوان‌های بد» شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند «بوزآلن همیلتون»، «آی.بی.ام.»، «گروود استریک»، «اسپلونک»، «لوگیک هوب» و «جازنت وورکس» مشارکت کردند. ضمنا «گروودیسکه» شناخته شده است به آنکه یکی از پایه‌گذاران این شرکت، عضو شورای آتلانتیک و شهروند پیشین اتحاد شوروی دیمتری آلپرویچ است و در‌واقع تنها منبع رسانه‌های آمریکایی است که از «هکرهای روسی و جنگ سایبری که کرملین علیه تمام جهان انجام می‌دهد» سخن می‌راند. اما حملات سایبری که توسط آمریکایی‌ها انجام می‌شوند، دیگر حکایت «آلپرویچ» نیست بلکه واقعیت است. اینکه «واشنگتن پست» در مورد حملات سایبری آمریکا علیه سازمان‌های تحقیقات اینترنتی روسیه می‌نویسد، تأییدی مستقیم بر دخالت سایبری امریکا در امور دولت‌های دیگر شده است. ایجاد ارتش سایبری و آژانس امنیت ملی آمریکا همراه با اف.بی.آی.، سازمان سیا و وزارت امنیت داخلی و گروه ویژه برای ارزیابی نفوذ روسیه در انتخابات آمریکا نیز جزیی از مداخله است. از سوی دیگر درباره فعالیت این گروه‌ها هیج چیزی شناخته شده نیست.

اخیراً ائتلاف نظامی ‌آمریکا که شامل ۳۲ سازمان نظامی ‌و متشکل از میلیون‌ها عضو است درخواستی به کنگره و سازمان‌های فدرال فرستاد و از آنها تقاضا کرد «تأیید کنند که به جامعه آمریکایی دشمنان خارجی حمله می‌کنند». در استعلام ائتلاف نظامی ‌فراخوان اتخاذ اقدامات فوری برای محافظت از آمریکا وجود دارد.

۱ـــ یا دره سیلیکون. نام رایج منطقه‌ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو، در حومه سانتکلا‌رای آمریکا است. شهرت آن به‌خاطر قرار داشتن بسیاری شرکت‌های مطرح انفورماتیک در آنجاست ـ مترجم.