کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

صفت نشونی خورشید !

پس از دو روز اعتراض‌ در شهرهای مختلف ایران که از تظاهراتی غافلگیرکننده در مشهد و چند شهر دیگر آغاز شد،ترامپ گفت که باید از اعتراضات حمایت کرد .. عده ای از مردم گفتند اگر حضرت کاخ سفید مثل سال 1388 میخواهد حمایت کنید به درد خودتان یا حداکثر عمه تان میخورد.در جریان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ هیلاری کلینتون، وزیرخارجه وقت آمریکا، با نگرانی و از طرف کاخ سفید گفت که حکومت اسلامی ایران باید اوضاع را کنترل کند و رسما از حکومت اسلامی ایران دفاع کرد. بعد با پروژه برجام و تزریق 150 میلیارد دلار پول به سیستم ولایت فقیه رسما و عملا تعهد خودش را جهت حفظ نظام اسلامی ایران نشان داد.

سپاه پاسداران در بیانیه‌ای که به مناسبت روز حکومتی «۹ دی» صادر کرد، اعتراض‌های روزهای گذشته را «فتنه جدید» خواند و اعلام کرد که «عده‌ای با حساسیت‌زدایی از حافظه مردم در آرزوی فتنه‌آفرینی‌های جدید هستند.»سپاه پاسداران این فتنه جدید را خیلی زیاد فتنه خواند و گفت مثل 1388 و مثل چهل سال گذشته هر که با حکومت اسلامی مخالف است اسمش فتنه یا منافق یا مرتد است . مرگ بر همه ، درود بر خومون….

به قول صمد اقا صفت نشونی خورشید هم باید به شماها داد….


روزهای پایانی سال 2017 میلادی را شاهد هستیم . سالی که خبرها و اتفاقات زیادی را شاهد بودیم . در میان تمام موارد مهم ، یک مورد به نظرم مهمتر است . موضوع برجام ، غرب و حکومت اسلامی ایران و خاورمیانه …. موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام، اظهار کرد : اجرای توافقنامه، در نهایت به ایجاد صلح در منطقه و جهان کمک خواهد کرد…اینکه کاخ سفید از زبان ترامپ چه میگوید موضوع روشنی است . در این حکایت ترامپ مامور پلیس خشن یا بد است و اروپا مامور خوشرو یا خوب ! ولی غرب در نهایت تضادی با خودش ندارد !

در دومین دور منچ بازی حسن روحانی ظاهرا کسی عجله ندارد. برای غرب هم مهم نیست در این پروسه حکومت برسرمردم چه خواهد آورد !برجام در پایان اگر عملی و جدی شد ، شاید برای غرب ابتدا موضوع عدم دخالت حکومت اسلامی ایران در منطقه مهم باشد ولی همین اتفاق میمون اگر افتاد در داخل هم باید هماهنگ باشند . قبلا گفته بودم مثل دمای بدن یک موجود زنده که بیرون و درونش باید در تعادل باشد والا با تب سرد و گرم به مرگ پدیده میانجامد ! این تعادل درونی و بیرونی ، میتواند شکلها و شروع متفاوتی داشته باشد ، ولی مهمترین علامتش ، جدی دیدن تمام مولفه های مربوط به جغرافیای سیاسی ایران است ، در آخر جاده برجام دشمن داخلی یا خارجی معنی نخواهد داشت و حداکثر رقابتی برای سهم سیاسی بیشتررا شاهدیم . ولی تا امروز و هنوز از طرف حکومت اسلامی ایران خاله بازی زیر پتو و طفره رفتن است و همه هم دشمن نظام …. با همین پوزسیون اگر نتوانند یا نخواهند که شب قدر ایران توسط ناتو رقم خواهد خورد !


یک قاضی فدرال آرژانتین روز سه شنبه پنجم دی 1396 اعلام کرد که آلبرتو نیسمان، دادستان پرونده آمیا، توسط حکومت اسلامی ایران به قتل رسیده است . شتر سواری دولا دولا یعنی همین . یعنی همه دولتها از جمله آمریکا میدانند چه خبر است ولی نشان میدهند نمیدانند تا به موقع اش اشان دهند که میدانند …. خر سواری دولا دولا هم داریم که در این تغار نمیگنجد. وزیر خارجه بحرین به همان دلیل اعلام کرد که کشور ایران ماندنی و رژیم حاکم بر این کشور رفتنی است.وزیر خارجه گفت : بحران تخم مرغ ربطی به بحرین ندارد. بحران گرانی تخم‌مرغ حکومت اسلامی ایران را به فکر انداخت تا چاره ای برای تخم بکند.


زمین لرزه های زنجیره ای به کرمان که رسید و تمام ایران را پوشش داد من هم نیمه شب سراسیمه از خواب پریدم و پریدم تو خیابون… سرما و برف هم بود یک ساعتی لرزیدم و منتظر پتو و امکانات دولتی بودم که عابری پرسید : چرا بیرونی این وقت شب ؟ گفتم منتظر پتو هستم . نگاهی ترحم آمیز کرد و گفت برو تو خونه من برات پتو میارم فردا صبح هم حتما برو روانپزشک…تازه متوجل شدم اینجا ایران نیست .

در روزهای پایانی سال 2017 میلادی ، قابل توجل عموم باشد که نشانه های در سال گذشته دیده شد مبنی بر تمایل به گفتگو…. زنده یاد چرچیل در اوج جنگ با هیتلر،هیئتی راهم داشت جهت گفتگو ، با این استدلال که دولت انگلستان نه دوست دائمی دارد و نه دشمن دائمی ، انگلستان فقط منافع دائمی دارد ! من زبانم لال نه چرچیلم و نه هیتلر، یعنی با معیارهای ارزشی موجود هیچی نیستم ، ولی هستم مثل  ویروسی کوچک ! که در زمین سیاست همزمان با مجاهد و حکومت اسلامی و ترامپ… ظرفییت گفتمان سیاسی دارم . از میان این 3 تفکر هیچکدام برای من برتری ندارد ، همه به نام مردم دنبال منافع خودشان هستند، فقط معنی هر گفتمانی منچ بازی کودکانه و اندختن قلاده به گردن نیست .

من نه مثل هواداران مجاهدین خوشبینی کاذب دارم و نه مثل ولایت فقیه بدبینی مزمن و بیمار و منافق پرور . من فقط واقع بینم . در واقع بینی نتها راه حل مردمی حضور بهمن وار مردم است تا ساختار ولایت را به هم بریزد ولی این اتفاق درچشم انداز نیست . پس بازی سیاسی از بالا باید درست دیده شود . در بالا عمو سام ریش و قیچی دستش است . نیروی مجاهدین با هر اشکالی اندازه یک پونز در این صحنه و نقشه ایران است، بقیه که خارکاکتوسم نیستن . درصحنه های موجود هوادارمجاهدین قدرت تشخیص سیاسی ندارد وفقط به شعاردلخوش است که مجاهدین پایگاه مردمی دارند و 1000 اشرف در ایران ساختند و گذاشتند به مزایده….به قول ادیبی میتوان حقیقتی را دوست نداشت ولی نمیتوان آن را انکار کرد .

 اینم صفت نشونی خورشید حضرت گوسفند ! زندگی با همه تخیلهایش زیباست . سال 2018 پشاپیش مبارک باشد به همه….


اسماعیل هوشیار

30.12.2017