چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

چند شعر از حمید تیموری‌فرد

بزم کبوتران   در تالار توت و ارغوان  سایه‌ی گل درشت انجیر  تارمی خلوت…

ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

«
»

شانزدهمین روز جنگ اوکراین – این خبر بروز میشود 

ترتیب و ارسال کننده: حسین تلاش

برگرفته شده از نشریه ی هفته

11.03.22


خوانندگان محترم اخبار و گزارش ها با سرعت تهیه و ترجمه میشود و احتمال دارد نقص و کمبودی در ترجمه آنها وجود داشته باشد، به این ترتیب از خوانندگان محترم عذرخواهی می‌کنیم


کاملا هریس به ریش پناهندگان اوکراینی خندید و هیچ قولی نداد

به گزارش راشا تودی، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، هنگامی که از او در مورد کمک به پناهندگان اوکراینی پرسیده شد، فقط خندید. او اشاره کرد که لهستان باید خود با جریان پناهجویان مقابله کند.
کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، هنگامی که از وی در مورد برنامه های واشنگتن برای کمک به پناهجویان اوکراینی پرسیده شد، از خنده منفجر شد. این حادثه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بین هریس و آندری دودا، رئیس جمهور لهستان در ورشو رخ داد.
خبرنگاری از هریس پرسید که آیا ایالات متحده “آماده است تخصیص خاصی برای پناهجویان اوکراینی انجام دهد”، سپس از رئیس جمهور لهستان پرسید که آیا از واشنگتن خواهد خواست که پناهندگان بیشتری بپذیرد.
هیچ یک از این دو سیاستمدار در ابتدا نمی خواستند جواب دهند. دودا و هریس برای لحظه‌ای در سکوت به هم نگاه کردند و همدیگر را برای پاسخ دادن نشانه گرفتند. معاون رئیس جمهور در حالی که به طرف دودا رویش را برگردانده بود، لبخند زد و به شوخی گفت: “دوست خوب دوست دوران سخت است”، سپس قهقهه زد و رهبر لهستان را به پاسخگوئی فرا خواند کرد.
دودا گفت که از هریس برای مدیریت هجوم پناهجویان از اوکراین کمک خواسته است و افزود که وی به طور خاص از واشنگتن خواسته است تا پذیرش آن دسته از اوکراینی‌هایی را که در ایالات متحده اقوام دارند و می‌خواهند با پیش آنها بروند “تسریع و تسهیل کند”. تا خانواده ها حداقل در زمان جنگ در ایالات متحده، در کنار هم باشند.

اعضای نیروهای مسلح آفریقای مرکزی از روسیه حمایت می کنند

در ویدئویی که توسط نیروهای مسلح آفریقای مرکزی به اشتراک گذاشته شده است، سربازان همبستگی خود را با “برادران روسی” خود و تمایل خود برای پیوستن به نبرد با “ناسیونالیست های اوکراینی” در کنار سربازان روسی ابراز می کنند. .

اعتراف دیر هنگام یک فریبکار
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرد که غرب در برخورد با روسیه مرتکب اشتباهاتی شده است. از جمله این اشتباهات، او به تضمین هایی را که به اوکراین داده شد مبنی بر پذیرش آنها در ناتو نیز اشاره کرد. بورل در مصاحبه ای به ایستگاه تلویزیونی TF1 گفت:
“من حاضرم اعتراف کنم که اشتباهات زیادی مرتکب شدیم و فرصت نزدیک‌تر کردن روسیه به غرب را از دست دادیم. لحظاتی وجود دارد که می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، چیزهایی وجود دارد که پیشنهاد کرده‌ایم و سپس نتوانستیم آنها را اجرا کنیم. از جمله این وعده که اوکراین و گرجستان بخشی از ناتو خواهند بود.”

درخواست مجدد چین برای بررسی وضعیت بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در جهان

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه 19 اسفند (10 مارس) در یک نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاران بار دیگر با زیر سوال بردن فعالیت آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا از جمله فورت دتریک در داخل آمریکا و ۳۳۶ آزمایشگاه در خارج از این کشور گفت: آمریکا بیش از ۲۰ سال است که به عنوان تنها کشور جهان با ایجاد سازوکار چندجانبه بازرسی تاسیسات بیولوژیک مخالفت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آمریکا تنها کشوری در جهان است که تا کنون همچنان سلاحهای شیمیایی خود را حفظ کرده است. جامعه جهانی بارها خواستار خلع سلاح شیمیایی آمریکا شده اما متاسفانه این کشور تا کنون روند خلع این سلاح ها را به حالت تعلیق در آورده و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. چین قاطعانه با تحقیق، توسعه و استفاده از سلاح بیولوژیک و شیمیایی از سوی هر کشوری مخالفت می کند.

وی همچنین تاکید کرد که در شرایط کنونی چین از آمریکا می‌خواهد در مورد فعالیت نظامی بیولوژیک خود شفاف سازی کند و بازرسی بین المللی مربوط به آن را بپذیرد و هرچه سریع تر خلع سلاح شیمیایی خود را انجام دهد.

پوتین استفاده از شبه نظامیان داوطلب در عملیات اوکراین را تصویب کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه با پیشنهاد وزیر دفاع برای ورود داوطلبان هوادار روسیه به اوکراین موافقت کرد. او همچنین از ایده آوردن تجهیزات، تانک ها و سلاح های سبک ساخت غرب به دونباس حمایت کرد.
پوتین روز جمعه در نشستی با اعضای دائم شورای امنیت گفت:
اگر می بینید که افرادی هستند که داوطلبانه می آیند، نه برای پول، و می خواهند به مردم ساکن در دونباس کمک کنند، باید با آنها ملاقات کنید و به آنها کمک کنید تا به منطقه جنگی برسند.
به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، حدود ۱۶۰۰۰ داوطلب از خاورمیانه آماده سفر به جمهوری خلق دونتسک و لوگانسک هستند.
به گفته پوتین، غرب نیز این واقعیت را پنهان نمی کند که مزدوران خود را به اوکراین می فرستد: “آنها این کار را آشکارا و با بی توجهی به تمام هنجارهای حقوق بین الملل انجام می دهند.”
علاوه بر این، رئیس جمهور روسیه از پیشنهاد وزیر دفاع برای تحویل تسلیحات ساخت غرب از جمله سلاح های جاولین و استینگر در دست ارتش روسیه به ارتش جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک حمایت کرد.

نخست وزیر مجارستان: نفت و گاز روسیه تحریم نمی شود
نخست وزیر مجارستان امروز در پیامی تصویری که در صفحه فیسبوکش منتشر ساخت اعلام کرد که اتحادیه اروپا علیه نفت یا گاز روسیه تحریمی اعمال نخواهد کرد.
خبرگزاری رویترز نوشت که ویکتور اوربان در گرماگرم برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا در فرانسه نوشت: مهمترین مسئله به نحو مطلوبی حل و فصل شده و تحریمی علیه (واردات) نفت یا گاز (از روسیه) وجود نخواهد داشت و در نتیجه در دوره پیش رو ذخیره (انرژی) مجارستان تامین خواهد بود.
سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در کاخ ورسای فرانسه هرگونه الحاق سریع کی‌یف به اتحادیه اروپا را رد نیز کردند.
رهبران ۲۷ کشور اروپایی که روز پنجشنبه برای نشستی دو روزه در مورد حمله روسیه به اوکراین گرد هم آمده بودند، بر روابط نزدیک‌تر با کی‌یف تاکید کرده اما گفتند که الحاق سریع این کشور به اتحادیه اروپا در زمان حاضر نمی‌تواند انجام شود.
پیش‌تر ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین، با ارسال نامه‌ای رسمی خواسته بود اتحادیه اروپا با الحاق سریع این کشور موافقت کند.
اما درخواست‌های رییس‌جمهوری اوکراین با حمایت استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی و لهستان برای فرآیند عضویت ویژه نتوانست فرانسه، آلمان، اسپانیا یا هلند را متقاعد کند.

نخست وزیر چین: تحریم‌ها علیه روسیه تاثیر منفی بر توسعه اقتصاد جهانی دارد
“ لی که چیانگ “ نخست وزیر چین امروز جمعه گفت : تحریم ها علیه روسیه بر رشد و توسعه اقتصاد جهانی و تمام کشورها تاثیر منفی به همراه دارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، چیانگ آمادگی کشورش را جهت ایفای نقش مثبت با همکاری جامعه بین الملل جهت بازگشت صلح به اوکراین اعلام کرد.
نخست وزیر چین در نشست پایانی سالانه پارلمان این کشور ضمن اعلام این مطلب افزود: پکن به منظور پیشگیری از وقوع یک بحران انسانی گسترده خواستار حفظ خویشتن داری در بالاترین سطح ممکن است.  
وی گفت: وضعیت کنونی اوکراین واقعا بسیار نگران کننده است و باید تمام تلاش ها را در جهت حمایت از برگزاری گفت وگوهای روسی اوکراینی به منظور فائق آمدن بر اختلافات و یافتن یک راه حل مسالمت آمیز بکار برد.
چیانگ ادامه داد: پکن معتقد است که حفظ فرآیند مذاکرات میان روسیه و اوکراین حائز اهمیت است و در عین حال از هر گونه تلاش در جهت تقویت حل و فصل مسالمت آمیز بحران استقبال می کند.
“وانگ یی” وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت پکن امیدوار است که جنگ در اوکراین در اسرع وقت متوقف شود.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وی که برای اولین بار اوضاع جاری در اوکراین را “جنگ” می خواند، افزود: امیدواریم که هر چه زودتر شاهد پایان جنگ و درگیری باشیم.
وانگ که با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی اش از طریق ویدئوکنفرانس گفت و گو می کرد، از همه طرف ها خواست آرامش خود را حفظ کنند و اقدامات بیشتری در جهت جلوگیری از تشدید تنش در اوکراین به کار گیرند.
خبرگزاری رویترز تاکید کرد که چین از نامیدن حمله روسیه به اوکراین به عنوان تهاجم یا محکوم کردن آن خودداری کرده است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۶۰۰۰ اوکراینی وارد اسرائیل شده اند.

اداره جمعیت و مهاجرت اسرائیل در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، 6166 خارجی دارای پاسپورت اوکراینی در فرودگاه بن گوریون وارد اسرائیل شده اند.

این گزارش حاکی از آن است که از ورود 214 نفر به کشور جلوگیری شده است.

رویترز: سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که اوکراین پاتوژن های خطرناک را در آزمایشگاه ها نابود کند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه کرده است که اوکراین پاتوژن های پرخطر ذخیره شده در آزمایشگاه های این کشور را برای جلوگیری از انتشار احتمالی نابود کند. سازمان بهداشت جهانی این موضوع را به خبرگزاری رویترز گزارش داده است. WHO گفت که چندین سال است با مقامات بهداشتی اوکراین برای کمک به اجرای اقدامات ایمنی کار می کند.
پیش از این، ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که تأسیسات تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین وجود دارد و کیف و واشنگتن اکنون در تلاش هستند تا مواد انباشته شده در آنجا به دست نیروهای روسی نیفتد. وزارت دفاع روسیه سپس تاکید کرد که نولاند با این سخنان دخالت پنتاگون در برنامه‌های نظامی و بیولوژیکی اوکراین را تایید کرد.
سفارت روسیه از مقامات ایالات متحده می خواهد که فعالیت های افراطی متا (فیسبوک) را متوقف کنند

سفارت روسیه در واشنگتن نسبت به سیاست نفرت پراکنی شرکت متا علیه روس ها ابراز خشم کرد. سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد:
“ما از سیاست تهاجمی و جنایتکارانه متا برای تحریک نفرت و خصومت نسبت به روس ها خشمگین هستیم. اقدامات این شرکت شاهد دیگری از جنگ اطلاعاتی است که علیه کشور ما بدون قاعده به راه افتاده است.”
اندی استون، سخنگوی متا، قبلاً گفته بود که فیس بوک و اینستاگرام به طور موقت به کاربران برخی کشورها اجازه می دهند تا علیه سربازان روسی خشونت را تحریک کنند.

مقام آمريکايي: میتوانستیم مانع جنگ شویم، اما کوتاهی کردیم، اکنون دستمان جلوی روسیه بسته است!

به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، غرب گزینه‌های چندانی در برابر روسیه ندارد. اين گزارش مي افزايد سفیر سابق آمریکا در لهستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر غرب گزینه‌های چندانی در برابر روسیه ندارد و دستانش در برابر پوتین بسته است گفت: ما در جلوگیری از این جنگ کوتاهی کردیم و ناکام مانده ایم، ولی حال باید با مصالحه گری، راه حلی برای وضعیت جاری پیدا کنیم. جورجت موسباچر (GEORGETTE MOSBACHER) سفیر سابق آمریکا در لهستان درباره اینکه افزون بر مساله انرژی که دست اروپا را بسته است، خود آمریکا و ناتو هم در برابر روسیه به دلیل مسلح بودن این کشور به سلاح اتمی دست بسته هستند گفت: روشن است، در حالی که ما نظاره گر پوتین هستیم، دویست هزار نیرو در مرز‌های اوکراین مستقر شده اند، چه کاری از دست ما بر می آید؟ هیچ، زیرا اصلا نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم.
موسباچر گفت: باور من این است که مماشات از جمله حرف‌هایی است که ظاهرا همه از آن وحشت دارند، ولی چیزی وجود دارد که بر سر آن بتوان مصالحه کرد و حقیقت این است که اوکراین هرگز نمی‌تواند وارد ناتو بشود. خیلی دوست دارم که زلنسکی بنشید و بگوید ببینید! اگر برای مدت زمانی اعلان بی طرفی کنیم تا این دیوانگی متوقف شود، آیا اسم این را مماشات می‌گذارید؟ باید پوتین را به حرف بیاوریم، با او بنشینیم و ببینیم خواسته وی چیست؟ وی ادامه داد: آیا واقعا انجام این کار آنقدر وحشتناک است؟ وی همین حالا هم منطقه دونباس را در اختیار دارد و میدانم که سر این حرفی که می‌گویم هدف انتقاد قرار می‌گیرم، ولی باور دارم که باید در مقطعی، این شجاعت را به خرج بدهیم و بنشینیم و بگوییم چه باید کرد؟ باید نشست و به پوتین گوش داد و درک کرد که ما هم گزینه‌های محدودی داریم و کاری کنیم که این وضعیت متوقف شود و ببینیم چه می‌توان کرد که یکبار دیگر شاهد تکرار این اتفاق نباشیم.
سفیر سابق آمریکا در لهستان در واکنش به اظهارات مجری مبنی بر اینکه گذشته از اعلان بی طرفی اوکراین و ملحق نشدن این کشور به ناتو، خواسته‌های دیگری نیز از سوی روسیه مطرح شده است که از جمله آنها پذیرش استقلال دو منطقه در اوکراین و بیم از اینکه این رویه در جهان باب شود که هر کسی که دیوانه وار اقدامی را انجام دهد و خواستی را مطرح کند زودتر به خواست خود می‌رسد، گفت: ببینید هیچ شکی در شجاعتی که مردم اوکراین دارند وجود ندارد، ولی کسی درباره قدرت نظامی زیاد روسیه، نیز شکی ندارد. این را قبول دارم که حفظ کردن یک مساله دیگر است، ولی روسیه این توان را که این کشور را به اشغال درآورد دارد؛ این کشور در حال حاضر هم منطقه دونباس را اشغال کرده است و قرار هم نیست که الزاما به روسیه بازگردانده شوند. وی گفت: می‌توانیم روی این مساله که انتخاباتی مستقل در این مناطق برگزار شود، مصالحه کنیم؛ چیزی غیر از تغییر در مرزها، چه اتفاق دیگری می‌افتد؟ و قرارست از اینجا به کجا برود؟ ما در متوقف کردن این رویداد کوتاهی کرده ایم و حال چه گزینه‌هایی پیش روی ما است؟ دیگر اینکه قرار نیست برای رفتار بد کسی، به او پاداش داده شود، ولی در عین حال، دو میلیون پناهجو هم اکنون از مرز‌ها گذشته اند و در لهستان هستند، انتظار داریم هفت میلیون نفر دیگر نیز افزوده شود. باید به هرحال راه حلی پیدا کنیم.

سفارت روسیه حمله به بیمارستان ماریوپل را خبر “ساختگی” خواند
سفارت روسیه در کانادا اتهامات حمله به بیمارستان ماریوپل را “دروغ آشکار” و خبر این حمله را ساختگی عنوان کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سفارت روسیه در اتاوا، پایتخت کانادا اعلام کرد که ادعاهای دولت کانادا مبنی بر اینکه روسیه پشت حمله به بخش بیمارستانی در شهر ماریوپل است، ساختگی است.
سفارت روسیه با بیان اینکه این داستان صحنه سازی شده است، این داستان را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که رسانه‌های کانادایی تلاشی برای تأیید صحت ادعاهای کی یف انجام نداده‌اند.
در همین ارتباط سفارت روسیه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: “روسیه به صراحت اتهامات بی‌اساس دولت کانادا مبنی بر حمله به زایشگاهی در ماریوپول را رد می‌کند. تصاویر ویدئویی و عکس‌هایی که تلاش می‌کنند ساختمان بیمارستان آسیب‌دیده را در نتیجه حمله هوایی روسیه نشان دهند، چیزی جز یک دروغ آشکار نیست.”
به گفته سفارت روسیه، این کشور حملاتی را در اوکراین با “دقت بسیار زیاد” انجام می‌دهد و نیروهای اوکراینی و گردان‌های نئونازی متحد آن همچنان از مردم غیرنظامی به عنوان سپر استفاده می‌کنند.
مقامات اوکراینی روز چهارشنبه اعلام کردند که در حمله هوایی به بیمارستان در شهر ماریپول ۱۷ نفر مجروح و کشته شدند.
همچنین “دیمیتری پولیانسکی”، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، نیز در توئیتر نوشت: “اینگونه است که اخبار جعلی متولد می‌شود.” وی گفت که روسیه در بیانیه‌های دو روز پیش هشدار داده بود که این بیمارستان توسط نیروهای افراطی به یک محلی نظامی تبدیل شده است، بسیار ناراحت کننده است که سازمان ملل این اطلاعات تأیید نشده را منتشر می‌کند. در این بیانیه که در وب سایت دولت روسیه نیز منتشر شده است به صراحت گفته شد نیروهای نظامی اوکراین کارکنان بیمارستان ماریوپول را خارج کرده و محل بیمارستان را به سایت شلیک تبدیل کرده‌اند.

تجمع دانشجویان و استادان دانشگاه حلب در حمایت از روسیه

 خبرگزاری سانا گزارش داد : دانشجویان و استادان دانشگاه حلب یکی از شهرهای بزرگ سوریه با برگزاری تجمع و حمل پارچه نوشته ها از روسیه در جنگ اوکراین حمایت کردند.

سانا شامگاه روز پنجشنبه  اعلام کرد : دانشجویان و استادان دانشگاه حلب امروز با ملت روسیه اعلان همبستگی کردند و شعارهایی در دفاع از رهبری این کشور سردادند.

دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه حلب در این تجمع مخالفت خود را با سیاست های آمریکا-غرب که هدف آن تضعیف امنیت و ثبات روسیه است، ابراز کردند.

پیشتر 18 اسفند کمیسیون دوستی پارلمانی دمشق – مسکو عملیات نظامی ویژه مسکو در منطقه دونباس به خاطر حق مشروع این کشور در دفاع از خود در برابر سیاست های آمریکا و غرب حمایت کرده است.

کمیسیون پارلمانی سوریه – روسیه بر حق مشروع مسکو در حفاظت و دفاع از غیر نظامیان در دونتسک و لوگانسک در مقابله با اقدامات گروهای افراطی ملی گرای نازیسم در اوکراین تاکید کردند.

این کمیسیون اعلام کرد که این عملیات با توجه به اقدامات دولت کی یف  در عدم اجرای توافقات مینسک و تلاش آن برای پیوستن به ناتو و در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای برای تهدید امنیت ملی حق قانونی و مشورع روسیه است.

در حالی که روسیه همچنان به تلاش برای گسترش کریدورهای بشردوستانه در شهرهای مختلف اوکراین برای خارج کردن مردم و اتباع خارجی ادامه می‌دهد، مقامات کی‌یف کارشکنی‌هایی در این زمینه انجام داده و خروج غیرنظامیان به سمت مرزهای روسیه را ممنوع اعلام کردند.

بار دیگر رژیم سکوت برقرار می‌کند. مسکو همچنین آمادگی خود برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه در تعدادی از مناطق دیگر اوکراین را اعلام کرده است.

سرهنگ ژنرال میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی فدراسیون روسیه شب گذشته با اعلام این خبر، گفت که کریدورهای بشردوستانه از کی‌یف، چرنیگووا، سومی، خارکوف و ماریوپل باز می‌شوند. روسیه همچنین به طرف اوکراینی پیشنهاد داد که از ساعت 9:00 به وقت مسکو ارتباط مستمر بین دو طرف برقرار شود تا بر روند تخلیه امن غیرنظامیان و شهروندان خارجی نظارت شود.

به گفته وی، کریدورهای بشردوستانه از اوکراین به خاک روسیه همه روزه به صورت یکجانبه باز بوده و این کار ادامه خواهد داشت. میزینتسیف توضیح داد: از آغاز عملیات ویژه نظامی و بدون مشارکت کی‌یف، ما موفق به تخلیه بیش از 187 هزار نفر از مناطق خطرناک اوکراین شده‌ایم که از این تعداد 46 هزار و 696 کودک، شامل 7 هزار و 457 نفر در روز است که 1 هزار و 260 نفر آنها کودکان هستند. این مقام نظامی افزود: بیش از 22 هزار دستگاه خودروی شخصی از ایست‌های بازرسی عبور کردند که از این تعداد 1043 دستگاه طی روز گذشته بوده است.

به گفته وی، نیروهای نظامی روسیه از ایمنی کاروان‌های بشردوستانه از شهرهای مختلف اوکراین به سمت مرز روسیه اطمینان حاصل می‌کنند.

میزینتسیف یادآور شد در تعدادی از مناطق، عملیات باز کردن کریدورهای بشردوستانه هیچ نتیجه مثبت قابل توجهی به همراه نداشته که صرفاً به دلیل قصور طرف اوکراینی اتفاق افتاده، با این حال، کار بر روی ایجاد این کریدورها ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، در حال حاضر 2 میلیون و 617 هزار و 349 نفر از تقریباً 2 هزار منطقه مسکونی اوکراین از روسیه درخواست تخلیه کرده‌اند. علاوه بر این، ارتش روسیه تا به امروز یک هزار و 421 تن محموله کمکهای بشردوستانه در بین مردم اوکراینی در مناطقی که حضور دارند، تحویل داده است.

سرهنگ میزینتسیف همچنین اظهارات مقامات اوکراین مبنی بر اینکه نیروهای مسلح روسیه رژیم سکوت وعده داده شده را رعایت نمی‌کنند، را دروغ و تحریک آمیز نامید و افزود که کی‌یف همچنان قاطعانه خروج غیرنظامیان به سمت مرزهای فدراسیون روسیه را ممنوع کرده است.

روز گذشته نیروهای مردمی دونتسک گزارش دادند که رژیم کی‌ف در حال آماده سازی تحریکاتی در کریدورهای بشردوستانه در ماریوپل و والنواخا است و راه‌های خروج از این شهرها ممکن است مین گذاری شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز شانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید

روسیه: بیش از 3200 زیرساخت نظامی در اوکراین را نابود کرده‌ایم

وزارت دفاع روسیه امروز اعلام کرد از آغاز شروع عملیات نظامی بیش از 3200 زیرساخت نظامی در اوکراین را نابود کرده‌ایم.

اوکراین هر نوع مصالحه در مذاکرات با روسیه را رد کرد

دفتر ریاست جمهوری اوکراین شب گذشته بار دیگر اعلام کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین آماده مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود از طریق میانجیگران بین المللی است، ولی کی‌یف در عین حال قصد ندارد در روند مذاکرات با روسیه هیچ سازشی نشان دهد.

روز پنجشنبه مذاکراتی بین سرگئی لاوروف و دیمیتری کوله‌با، وزرای خارجه روسیه و اوکراین در آنتالیای ترکیه برگزار شد. به ویژه، طرفین در خصوص امکان مذاکره بین پوتین و زلنسکی گفتگو کردند. به گفته لاوروف، رئیس جمهوری روسیه مذاکره با همتای اوکراینی خود را رد نمیکند، ولی قبل از دیدار دو رهبر باید کارهای مقدماتی انجام شود.

روز گذشته لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی و عضو هیئت روسی نیز گفت که نمایندگان روسیه در جریان مذاکرات قصد ندارند هیچ امتیازی به طرف اوکراینی واگذار کنند.

پیش از این زلنسکی از امکان مصالحه درباره به رسمیت شناختن کریمه و همچنین استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک، در ازای تضمین امنیتی اوکراین صحبت کرده بود که به گفته وی، برای این منظور لازم است ابتدا با پوتین صحبت کند.

روسیه صادرات غلات و شکر به اتحادیه اورآسیا را بطور موقت متوقف می‌کند

دفتر مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که طبق تصمیم گرفته شده، صادرات محصولات غلات و شکر از فدراسیون روسیه به به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) به طور موقت ممنوع خواهد شد. بر اساس این ابتکار، هر دو محدودیت تا تاریخ 31 آگوست سال جاری (آخر تابستان) اعمال خواهند شد. این محدودیت بر صادرات شکر سفید و نیشکر خام از روسیه نیز تأثیر خواهد گذاشت.

پیش از این، دولت فهرستی از کالاها و تجهیزاتی که خروج آنها از کشور بطور موقت ممنوع است، را اعلام کرد. این لیست شامل تجهیزات فنی، مخابراتی، پزشکی، وسایل نقلیه، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات الکتریکی – در مجموع بیش از 200 مورد است. این اقدام برای تضمین ثبات در بازار داخلی روسیه در شرایط تحریم‌های غرب ضروری است.

چین مذاکرات روسیه و اوکراین برای پیشبرد راه‌حل صلح‌آمیز بحران را بسیار مهم می‌داند

لی که‌چیانگ، نخست‌وزیر چین امروز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که مقامات پکن حمایت از روند مذاکرات بین روسیه و اوکراین را بسیار مهم می‌دانند و از هرگونه تلاش برای پیشبرد راه‌حل صلح‌آمیز بحران و غلبه بر مشکلات کنونی حمایت می‌کنند.

نخست‌وزیر چین درباره موضع پکن در قبال بحران اوکراین تاکید کرد که این کشور همواره یک سیاست خارجی مستقل و مسالمت‌آمیز را دنبال کرده و روابط دوجانبه را بدون آسیب رساندن به کشورهای ثالث توسعه داده است. لی که‌چیانگ افزود: چین امیدوار است که وضعیت اوکراین هر چه زودتر حل و فصل شود و پکن با پایبندی بر اصول احترام متقابل، منافع متقابل و نتایج متقابل سودمند و تقویت ثبات جهانی در نظر دارد روابط همکاری را با همه طرف‌های این مناقشه توسعه دهد.

نخست‌وزیر چین همچنین ابراز عقیده کرد که تحریم‌ها علیه روسیه بر بهبود اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد و همه طرف‌ها از این اقدام آسیب خواهند دید.

درخواست روسیه برای بررسی موضوع آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین در شورای امنیت

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز، جمعه اعلام کرد که این کشور برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد  در ارتباط با برنامه‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده در خاک اوکراین را درخواست کرده است.

پیش از این، ایگور کریلوف، رئیس نیروهای دفاع تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه گفت که اسناد کشف شده در اوکراین نقش اصلی پنتاگون در تامین مالی و انجام تحقیقات بیولوژیکی-نظامی در آزمایشگاه‌های اوکراین را تایید می‌کند.

پیش از این، روز پنجشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بر اساس اسناد کشف شده، هدف از تحقیقات بیولوژیکی با بودجه ایالات متحده در اوکراین ایجاد مکانیزمی برای انتشار مخفیانه پاتوژن‌های مرگبار با استفاده از پرندگانی است که بین روسیه و اوکراین مهاجرت می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را رد کرد

وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که کشورهای باشگاه “پنج قدرت هسته‌ای” علیرغم تضادهای موجود، این عقیده را دارند که جنگ هسته‌ای غیرممکن است. این وزارتخانه بر لزوم برقراری ثبات راهبردی و گفتگوی غیرسیاسی پیرامون کنترل تسلیحات تاکید کرده و یادآور شد که وقوع یک جنگ هسته‌ای به پایان تمدن بشری در کره زمین منجر خواهد شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته گفته بود که احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را باور ندارد. وی تاکید کرد که این موضوع با توجه به رویدادهای اوکراین منحصراً توسط نمایندگان غربی مطرح شده است.

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده هشدار داد که خطر جنگ جهانی سوم و جنگ هسته‌ای وجود دارد. به عقیده وی، این خطر به دلیل از دست دادن اقتدار ایالات متحده و اقدامات مخرب دولت بایدن است.

ماکرون: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در شرایط جنگی غیرممکن است

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در آستانه نشست سران اروپا در ورسای،  اعلام کرد که روند بررسی درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در شرایط یک درگیری نظامی در این کشور غیرممکن است. وی گفت: آیا می‌توانیم با یک کشور متخاصم روند پیوند ایجاد کنیم؟ من فکر نمی‌کنم اینطور باشد.

ماکرون همچنین بر وابستگی انرژی کشورهای اتحادیه اروپا به گاز روسیه تاکید کرد و یادآور شد که احتمال اعمال فشار از سوی روسیه در این زمینه را رد نمی کند، بنابراین، اروپا باید برای “همه سناریوها” آماده شود.

نشست فوق‌العاده رهبران اتحادیه اروپا که روزهای پنجشنبه و جمعه در ورسای فرانسه برگزار می‌شود، بر وضعیت اوکراین و پیامدهای آن برای اتحادیه اروپا متمرکز خواهد بود.

پوتین احتمال افزایش اعمال تحریم‌های ضد روسیه را بعید ندانست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست روز پنجشنبه خود با اعضای دولت ابراز عقیده کرد که تحریم‌ها علیه روسیه همچنان توسط کشورهای غربی اعمال خواهد شد. وی گفت: “شکی ندارم که این تحریم‌ها همچنان به هر طریقی اعمال می‌شوند، همانطور که طی سال‌های بسیار زیادی اعمال شده‌اند.”

پوتین ادامه داد: بسیاری از کشورها از قبل خود را با زندگی با کمر خم شده (در شرایط اعمال فشارهای تحریمی) سازگار کرده‌اند و عواقب تصمیمات خود را پذیرفته‌اند. وضعیت برای روسیه نمی تواند چندان بد باشد و دیر یا زود، همه اینها باید اتفاق بیفتد. این کشور بر همه مشکلات فائق خواهد آمد و از استقلال و حاکمیت دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که مسئولان کشور با آرامش و مسئولانه تمامی مشکلات اقتصادی را حل خواهند کرد و شهروندان روسی به زودی متوجه خواهند شد که هیچ مشکلی وجود ندارد که مقامات نتوانند آن را حل کنند.

پوتین از تلاش آمریکا برای تأمین انرژی از ایران و ونزوئلا  خبر داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا در حال حاضر در تلاش برای امضای قراردادهای انرژی با ایران و ونزوئلا برای جایگزینی نفت و گاز روسیه است و این در حالی است که  واشنگتن پیش از این تحریم‌های غیرقانونی را علیه این کشورها اعمال کرده بود. وی گفت: آنها (آمریکایی‌ها) در حال حاضر به هر قیمتی سعی دارند تا با کشورهایی که خودشان پیشتر محدودیت‌های نامشروعی را علیه آنها اعمال کرده بودند، در خصوص تأمین انرژی به توافق برسند.  آنها حاضرند با ونزوئلا و با جمهوری اسلامی ایران صلح کرده و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند.

رئیس جمهوری روسیه ابراز اطمینان کرد که در خصوص روسیه نیز همین اتفاق خواهد افتاد.

پوتین از مردم روسیه برای کمک به پناهجویان اوکراینی تشکر کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، کمک‌هایی که شهروندان روس به پناهندگان منطقه دونباس ارائه می کنند، گواهی بر درستی اقدامات مقامات کشور برای حمایت از دو منطقه لوهانسک و دونتسک است. وی بار دیگر گفت: “هیچ راه دیگری برای حل مشکلات در اوکراین وجود نداشت. و این واقعیت که شهروندان ما صادقانه به پناهجویان کمک می‌کنند،  نشان داده که آنها از تصمیم مربوط به آغاز عملیات ویژه حمایت می کنند. 

 افزایش تعداد پناهجویان دونباس که وارد خاک روسیه شده‌اند

الکساندر چوپریان، وزیر حوادث غیرمترقبه روسیه شب گذشته اعلام کرد که تعداد پناهجویان وارد شده از منطقه دونباس به خاک فدراسیون روسیه از 200 هزار نفر فراتر رفته است. به گفته وی، تخلیه ساکنین دونتسک و لوهانسک چند روز قبل از عملیات نظامی آغاز شده و مردم منطقه از طریق 8 ایست بازرسی وارد روسیه شده‌اند. تاکنون در مجموع 213 هزار و 152 نفر از جمله 48 هزار و 788 کودک وارد شدند.

به گفته وی، بیش از 180  هزار نفر از پناهجویان در مراکز اسکان موقت در 30 منطقه فدرال روسیه پذیرفته شده‌اند و کمک‌های پزشکی نیز به 10 هزار پناهجو از دونباس و اوکراین ارائه شده است.

پایان