زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

سخنرانی ولادیمیر پوتین در رژه پیروزی میدان سرخ

برگرفته از : وبلاگ ساکر ــ The Saker ــ ۹ ماه مه ۲۰۲۲ *

امروز در مقابل یاد و خاطره مقدس همه جان‌باختگان جنگ بزرگ میهنی، یاد و خاطره پسران، دختران، پدران، مادران، پدربزرگ‌ها، شوهران، همسران، برادران، خواهران، اقوام و دوستان سر تعظیم فرود می‌آوریم.
ما در برابر یاد و خاطره شهدای اودسا که در ماه مه ۲۰۱۴ در خانه اتحادیه‌های کارگری زنده زنده سوزانده شدند، به یاد سالمندان، زنان و کودکان دونباس که با گلوله‌های ظالمانه و وحشیانه نئونازی‌ها کشته شدند، سر تعظیم فرود می‌آوریم. ما در برابر رفقای رزمنده خود که در نبردی عادلانه ــ برای روسیه ــ با مرگ شجاعانه جان باختند، سر تعظیم فرود می‌آوریم.

 

رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین فرمانده کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به‌مناسبت ۷۷‌مین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی ۱۹۴۵ ـ ۱۹۴۱ در رژه نظامی ‌شرکت کرد.
در مجموع ۱۱۰۰۰ نفر پرسنل نظامی ‌و ۱۳۱ واحد تجهیزات نظامی در این رژه شرکت داشتند.

سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در رژه نظامی

هموطنان روس، جانبازان عزیز

رفقای سرباز و دریانوردان، گروهبان‌ها و استوارها، دانشجویان دریایی و افسران ذخیره، رفقای افسر، ژنرال‌ها و دریاسالاران، من روز پیروزی بزرگ را به شما تبریک می‌گویم!

هر زمان که سرنوشت میهن ما در خطر قرار گرفته، دفاع از مام وطن برایمان امری همیشه مقدس بوده است. این احساس میهن‌پرستی واقعی بود که مینین و شبه‌نظامیان پوژارسکی برای دفاع از میهن ایستادند، سربازان برای حمله به میدان بورودینو رفتند و خارج از مسکو و لنینگراد، کیف و مینسک، استالینگراد و کورسک، سواستوپل و خارکف با دشمن جنگیدند.

امروز، مانند گذشته، شما برای مردم ما در دونباس، برای امنیت سرزمین مادریمان، برای روسیه می‌جنگید.

۹ مه ۱۹۴۵ به‌عنوان پیروزی ملت متحد شوروی، انسجام و قدرت معنوی آن، شاهکاری بی‌نظیر در خط مقدم و جبهه داخلی، برای همیشه در تاریخ جهان ثبت شده است.

روز پیروزی برای همه ما بسیار عزیز است. هیچ خانواده‌ای در روسیه وجود ندارد که در جنگ بزرگ میهنی داغی دیده نباشد. داغی که هرگز از حافظه‌اش محو نخواهد شد.  در این روز فرزندان، نوه‌ها و نوه‌های قهرمانان در صفوف بی‌پایان هنگ جاویدان رژه می‌روند. آنها عکس‌های اعضای خانواده خود، سربازان کشته شده‌ای که برای همیشه جوان ماندند و جانبازانی که قبلاً رفته‌اند را حمل می‌کنند.

ما به نسل شجاع پیروزمندان شکست‌ناپذیر افتخار می‌کنیم، ما به جانشینی آنها افتخار می‌کنیم و وظیفه ما حفظ یاد و خاطره کسانی است که نازیسم را شکست دادند و به ما سپردند که هوشیار باشیم و هر کاری انجام دهیم تا وحشت یک جنگ جهانی دیگر را خنثی کنیم.

بنابراین، علیرغم همه مناقشات در روابط بین‌الملل، روسیه همواره از ایجاد یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم حمایت کرده است، سیستمی ‌که برای کل جامعه بین‌الملل به‌شدت مورد نیاز است.

در دسامبر گذشته، ما پیشنهاد امضای معاهده‌ای در مورد تضمین‌های امنیتی را ارائه کردیم. روسیه از غرب خواست تا گفت‌وگوی صادقانه‌ای در جستجوی راه‌حل‌های معنادار و قابل سازش با درنظر گرفتن منافع یکدیگر را انجام دهد. همه این تلاش‌ها بیهوده بود و کشورهای ناتو نمی‌خواستند به ما توجه کنند، به این معنی که آنها برنامه‌های کاملاً متفاوتی داشتند. و ما آن را دیدیم.

عملیات تنبیهی دیگری در دونباس، تهاجم به سرزمین‌های تاریخی ما، از‌جمله کریمه، آشکارا در حال شکل‌گیری بود. کیف اعلام کرد که می‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. بلوک ناتو یک تجمع نظامی‌ فعال را در مجاورت مرزهای ما آغاز کرد.

بنابراین، به‌طور پیوسته و درست در مرزهای ما یک تهدید کاملاً غیرقابل قبول ایجاد می‌شد. همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که درگیری با نئونازی‌ها و باندریت‌های مورد حمایت ایالات متحده و یاران آنها اجتناب‌ناپذیر است.

اجازه دهید تکرار کنم، ما شاهد ایجاد زیرساخت‌های نظامی، شروع کار صدها مشاور خارجی و تحویل منظم تسلیحات پیشرفته از کشورهای ناتو بودیم. تهدید هر روز بیشتر می‌شد.

روسیه در مقابل این تجاوز یک حمله پیشگیرانه انجام داد. این یک تصمیم اجباری، به موقع و تنها تصمیم درست بود. تصمیم یک کشور قدرتمند و مستقل.

ایالات متحده به‌ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شروع به ادعای استثنایی بودن خود کرد و بدین ترتیب نه‌تنها کل جهان، بلکه اقمار خود را نیز که باید وانمود کنند چیزی نمی‌بینند و چشم بسته مطیع بوده و آن را تحمل می‌کنند، بدنام می‌کند.

اما ما کشور دیگری هستیم. روسیه شخصیت متفاوتی دارد. ما هرگز از عشق به وطن، ایمان و ارزش‌های سنتی، آداب و رسوم اجدادمان و احترام به همه مردم و فرهنگ‌ها دست نخواهیم کشید.

در همین حال، به‌نظر می‌رسد که غرب قصد دارد این ارزش‌های هزار ساله را نابود کند. چنین انحطاط اخلاقی زیربنای جعلیات بدبینانه تاریخ جنگ جهانی دوم، تشدید روسوفوبیا، ستایش خائنان، تمسخر یاد قربانیان آنها و از بین بردن شجاعت کسانی است که با رنج و مرارت فراوان پیروز شدند.

ما می‌دانیم که جانبازان آمریکایی که می‌خواستند به رژه در مسکو بیایند در واقع از انجام این کار منع شده بودند. اما می‌خواهم بدانند: ما به کارهای شما و سهم شما در پیروزی مشترکمان افتخار می‌کنیم.

ما به همه سربازان ارتش‌های متحد ــ آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها، مبارزان مقاومت، سربازان شجاع و پارتیزان‌ها در چین ــ همه کسانی که نازیسم و ​​میلیتاریسم را شکست دادند، احترام می‌گذاریم.

رفقا،
شبه‌نظامیان دونباس به‌همراه ارتش روسیه امروز در سرزمین خود می‌جنگند، جایی که ملازمان شاهزادگان سواتوسلاو و ولادیمیر مونوماخ، سربازان تحت فرمان رومیانتسف و پوتمکین، سووروف و بروسیلوف دشمنان خود را درهم شکستند، جایی که قهرمانان جنگ بزرگ میهنی نیکلای واتوتین، سیدور کوپاک و لیودمیلا پاولیچنکو تا آخر ایستادند.

خطابم به نیروهای مسلح و شبه‌نظامیان دونباس است. شما برای سرزمین مادری ما، آینده‌اش می‌جنگید تا هیچکس درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش نکند، تا جایی در جهان برای شکنجه‌گران، جوخه‌های مرگ و نازی‌ها وجود نداشته باشد.

امروز در مقابل یاد و خاطره مقدس همه جان‌باختگان جنگ بزرگ میهنی، یاد و خاطره پسران، دختران، پدران، مادران، پدربزرگ‌ها، شوهران، همسران، برادران، خواهران، اقوام و دوستان سر تعظیم فرود می‌آوریم.

ما در برابر یاد و خاطره شهدای اودسا که در ماه مه ۲۰۱۴ در خانه اتحادیه‌های کارگری زنده زنده سوزانده شدند، به یاد سالمندان، زنان و کودکان دونباس که با گلوله‌های ظالمانه و وحشیانه نئونازی‌ها کشته شدند، سر تعظیم فرود می‌آوریم. ما در برابر رفقای رزمنده خود که در نبردی عادلانه ــ برای روسیه ــ با مرگ شجاعانه جان باختند، سر تعظیم فرود می‌آوریم.

من یک دقیقه سکوت اعلام می‌کنم.
(یک دقیقه سکوت).

از دست دادن تک تک افسران و سربازان برای همه ما دردناک و برای خانواده‌ها و دوستان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.  دولت، مقامات منطقه‌ای، شرکت‌ها و سازمان‌های عمومی ‌هر کاری را انجام خواهند داد تا از این قبیل خانواده‌ها مراقبت شود و به آنها کمک کنند. از فرزندان هم‌رزمان کشته و مجروح حمایت ویژه خواهد شد. فرمان اجرایی ریاست‌جمهوری در این زمینه امروز امضا شد.

برای سربازان و افسران مجروح آرزوی شفای عاجل دارم و از زحمات جانانه پزشکان، امدادگران، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌های نظامی‌ تشکر می‌کنم. عمیق‌ترین قدردانی ما از شما برای نجات هر یک از این زندگی‌ها است، که اغلب در زیر گلوله‌باران و در خط مقدم بدون این که لحظه‌ای به فکر خود باشید، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنید.

رفقا،
سربازان و افسران بسیاری از مناطق مختلف سرزمین مادری بزرگ ما، از‌جمله کسانی که مستقیماً از دونباس، از منطقه جنگی آمده‌اند، اکنون شانه به شانه اینجا، در میدان سرخ ایستاده‌اند.

ما به‌یاد داریم که چگونه دشمنان روسیه سعی کردند از باندهای تروریستی بین‌المللی علیه ما استفاده کنند، چگونه تلاش کردند تا با دامن زدن به درگیری‌های قومی ‌و مذهبی ما را از درون تضعیف و بین ما تفرقه بیندازند. اما آنها به‌طور کامل شکست خوردند.

امروز رزمندگان ما از اقوام مختلف با هم می‌جنگند و برادرانه از یکدیگر در برابر گلوله و ترکش محافظت می‌کنند.

در اینجاست که قدرت روسیه نهفته است، قدرت شکست‌ناپذیر بزرگ ملت چند قومیتی متحد ما.

شما امروز از چیزی دفاع می‌کنید که پدران، پدربزرگ‌ها و اجداد شما برای آن جنگیده‌اند. رفاه و امنیت سرزمین مادری آنها اولویت اصلی آنها در زندگی بود.  وفاداری به مام میهن ارزش اصلی و پایه قابل اعتماد استقلال روسیه برای ما و جانشینان آنها است.

کسانی که نازیسم را در طول جنگ بزرگ میهنی درهم شکستند، نمونه‌ای از قهرمانی را برای همه اعصار به ما نشان دادند. این نسل برندگان است و ما همیشه به آنها نگاه خواهیم کرد.
درود بر نیروهای مسلح قهرمان ما!
برای روسیه! برای پیروزی!
هورا!

* https://thesaker.is/president-putin-of-russia-speech-on-red-square-victory-parade/‎

ویدئوی رژه پیروزی در میدان سرخ