خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

سامانه‌ی آموزشی وزارت معارف ضرورت جدی برای تغییر دارد!

بسیاری تا هنوز انتظار کار از حکومت وحدت ملی را در سر می‌پرورانند و اما کار حکومت تبدیل شده به سوژه‌ی انتقادی و ریشخندی میان مردم افغانستان و حتا جهان؛ با این وضع، بسیاری و بیشتر نخبه گان، تازه‌های کار در حکومت وحدت ملی را از وزارت معارف انتظار دارند، کاری که حداقل با دو تا واژه‌ی شعارهای انتخاباتی (تحول، اصلاحات) رییسان حکومت سازگاری داشته باشد.

مردم خواستار تحول در سامانه‌ی (سیستم) آموزشی این وزارت اند و اکنون وقتش رسیده تا نخبه‌گان وزارت معارف گرد هم شوند و به این وضعِ آموزشی نه بگویند.
دانش‌آموزان، سال‌هاست با کهنه‌ترین سامانه‌ی آموزشی خو گرفته اند؛ ولی با آن‌هم دوست ندارند که استعداد‌های شان را سقط کنند و آموزش جبری و دور از شوق شان داشته باشند؛ یعنی دوره‌ی آموزشی دبستان (مکتب) در واقع دوره‌ی شناسایی توانایی‌ها و علایق دانش‌آموزان  است؛ دانش‌آموزی که در اصل علایق هنری دارد و اما بد بختانه خلاف میلش به کرات از سوی معلم ریاضی از سبب نفهمی به هویچ (تهدید) شدیدی مواجه می‌شود و خیلی ساده نامش می‌شود «تنبل»؛ از این جاست که دیگر جرأت بروز علایق هنری در وی نمایان نمی‌شود.

قصه‌ی می‌آورم: منِ شاگرد تاکنون هیچ نمی‌دانم که توانایی هایم در چه و کدام راه گره خورده است؛ بنابرین وقتی دانشجوی آموزش خبرنگاری شدم، به ناگزیری رو و رنگم را به خبرنگاری مطابقت دادم و در این راه به پیش رفتم و اما از کجا معلوم شد که شاید هم استعداد و ویژه‌گی های شخصیتی وفکری من متناسب با دانشکده‌ی پزشکی بوده است و ممکن بود که در این راه ساده و موفق‌تر تا پایان می‌رسیدم. وقتی در هر رشته گام‌های نخستین را بر می‌دارم، خیلی خوب و بامزه تا پیش می‌روم؛ یعنی واضح نمی‌دانم که بیش‌تر تیپ و توانایی کدام یک را دارم.

روان‌شناسی به این معضل نظر به گفتار و کردار فرد پرداخته است و ممکن می‌داند که آدمان قوی، زورگو و اهل جنگ، به رشته نظامی بیش‌تر علاقمند باشند و همین طور آدمان نظیف و سفید پوش به پزشکی.

شما می‌دانید که مدیران کم دل و اندک فهم، حتا انگیزه‌ی برای تغییر نمی‌داشته باشند تا این‌که گام‌های عملی؛ این مدیران همواره در پی تدوام کارِ پیش می‌برآیند و اما تا آن جا که من می‌دانم، این مسأله در خصوص مسؤولان وزارت معارف صدق نمی‌کند.
انتظارها برای اثباتِ تعهد و تخصص نسل نو معارف، از این جا قابل نمایان است.

از همین سبب، نیاز است که استعدادها شناسایی شوند و بی‌درنگ که این کار روند آموزش‌های پسان‌ را تسهیل می‌بخشد؛ در کنار آن، آدمان حق انتخاب آگاهانه و مبتنی بر ویژه گی های شخصیتی و فکری شان را متوجه می‌شوند و بعدش هم جامعه به این می‌گوید: جرأت برای تغییر تا تداوم.
امان ریاضت
روزنامه نگار