انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

«
»

زیوگانف: ما نباید در جنگ «ترکیبی» شکست بخوریم!

تهیه و ارسالي: حسین تلاش

 در ۲۶ جنوری، سرگئی ویکتورویچ لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در نشستی تحت عنوان «ساعت دولتی» گزارشی از بحران اوکراین و چشم انداز سیاست بین المللی به پارلمان دومای دولتی ارائه کرد.

موضع فراکسیون حزب کمونیست فدراسیون روسیه توسط رئیس کمیته مرکزی حزب گنادی زیوگانوف به نمایندگان توضیح داده شد.  متن سخنرانی ایشان را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

در پانصد سال گذشته در میان بیش از دویست کشور جهان تنها دو کشور روسیه و انگلیس توانسته ‌اند استقلال و حق حاکمیت خود را حفظ کنند و آنرا از دست ندهند. زمانیکه تئاتر بولشوی در مرکز مسکو ساخته شد، ایالات متحده آمریکا وجود نداشت.  ما در طول تاریخ خود بر همه متجاوزانی را که به کشور ما آمدند٬ پیروز شده ایم و نه تنها توانستیم حاکمیت و استقلال خود را حفظ کنیم، بلکه توانستیم از تمدن خاص خود را نیز در برابر این حملات حفاظت کنیم.

 امروز آنگلوساکسون ها به ما اعلام جنگ کردند. آنها اخیراً تقریباً در همه جا جنگ های «گرم» را باخته اند: در کره، در ویتنام، و اخیراً، پس از بیست سال اشغال، مجبور شدند با شرم از افغانستان فرار کنند.  اما وقتی صحبت از تحریک و جنگ ترکیبی میشود، آنها در تضعیف ثبات در کشورهای دیگر بسیار ماهر هستند.  آنها اخیراً نزدیک به پنجاه انقلاب رنگی انجام داده اند که حدود سی تای آنها موفقیت آمیز بوده است.

 یادآوری میکنم که این گونه تحریکات علیه ما تنها دو ماه پس از پیروزی اکتبر آغاز شد.  رئیس جمهور ایالات متحده وودرو ویلسون عملاً یک دستگاه پاکسازی امنیتی در اطراف روسیه شوروی ایجاد کرد و خواستار تقسیم کشور ما به چندین بخش شد.

 کمتر از یک سال پس از اینکه ما فاشیسم را شکست دادیم، چرچیل در سخنرانی فولتون خود دوباره خواستار تسلط آنگلوساکسون بر جهان شد.  استالین دقیقا یک هفته بعد در پراودا به او پاسخ داد.  او گفت که فاشیسم هیتلر با اعلام برتری ملت آلمان آغاز شد.  اکنون انگلیسی ها این کار را انجام میدهند.  اما آنها همان شکست را متحمل خواهند شد.

 اما امروزه باید در نظر داشت که جنگ هیبریدی در ویژگی های خود تفاوت های چشمگیری دارد.  همانطور که سال ۹۱ نشان داد، ما برای این مقابله با این جنگ آمادگی نداشتیم.

 من مدت زیادی است که سرگئی ویکتورویچ لاوروف را میشناسم.  حتی در آن زمان که به مذاکره در سازمان ملل متحد آمدم و در تمام دانشگاه های برجسته ایالات متحده سخنرانی کردم.  او به مدت ده سال نماینده منافع ما در شورای امنیت سازمان ملل بود.  و اگرچه یلتسین او را از ملاقات با من و همراهی من منع کرد، سرگئی ویکتورویچ صادقانه و شجاعانه وظیفه خود را انجام داد.  چه در جریان گفتگو با کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل، و چه در جلسات دیپلماتیک و در رویداد های تجاری مهم.

 من معتقدم که ما به اندازه کافی پیچیدگی و خطرناک بودن موقعیت را در نظر نگرفته ایم.  «پروژه هاروارد» برای نابودی کشور ما شامل سه مرحله بود: «پرسترویکا»، «دموکراتیزاسیون» و «انحلال».  به نظر من در حال حاضر {نیز} اجرای آن به سرعت در حال انجام است.  ما هنوز هم در جنگ سیاسی بازنده هستیم.  و ما باید در مورد آن صادق باشیم.  زیرا روند مالی و اقتصادی که یلتسین در دهه ۱۹۹۰ اجرا کرد٬ متاسفانه همچنان ادامه دارد.

 وقتی بودجه سه سال آینده تصویب شد، به طور مفصل به شما توضیح دادم که طبق دستور العمل های استعماری تهیه شده است.  ما کالا ها را معامله می کنیم، قیمت ها را افزایش می دهیم، از مردم دزدی می کنیم و از کمک به بخش اجتماعی خودداری می کنیم.  در عین حال، بودجه هزینه های علمی و آموزشی افزایش نیافته است.  الیگارشی به غنی‌ سازی خود ادامه می ‌دهد در حالی که بخش‌ های اساسی اقتصاد با کمبود بودجه مواجه هستند.  من فکر می کنم ما باید این را در نظر بگیریم، زیرا بدون یک اقتصاد قوی: یک جامعه منسجم؛ یک پروژه توسعه ملی واقعاً قانع کننده که در خدمت منافع اکثریت باشد؛ و یک دیپلماسی قوی٬ نمی تواند وجود داشته باشد.

 در مورد جنگ اطلاعاتی، هر جنگی نیاز به یک ستاد، هماهنگی اقدامات دارد.  صادقانه بگویم، من امروز آن را نمی بینم.  اخیراً یکی از نمایندگانی که اینجا نشسته بود گفت که باید نوادا را بمباران هسته ای کنیم.  اما فقط دیوانگان می توانند چنین اظهاراتی را بیان کنند.  چون به محض فشار دادن دکمه در دو سه دقیقه، تلافی رخ می دهد.  پس بیست تا سی دقیقه دیگر شما هم آنجا نخواهید بود.  بنابراین قبل از بیان چنین ایده هایی باید به دقت فکر کنید.  شما باید بتوانید مسئولیت سخنان خود را بپذیرید.

 اگر از تلفات خودمان در این جنگ هیبریدی که فعلا به راه افتاده است بخواهیم صحبت کنیم، حدود صد شهروند روسیه در زندان های آمریکا هستند. که بیش از نیمی از آنها در خارج از ایالات متحده دستگیر شدند.  ۳۶۸ مقام بلند پایه روسیه و ۵۷۸ شرکت روسی تحت تحریم هستند.  و در عین حال ما را باز هم به تحریم از جمله تحریم های مالی تهدید می کنند.

 رویای آنگلوساکسون این است که آنها بازی را در مرزهای ما با اوکراین انجام دهند و ما باید بازیگران این بازی و در مقابل هم باشیم. اما من فکر می کنم که روس ها، اوکراینی ها و بلاروس ها مردمی با تاریخ مشترک، پیروزی های مشترک و باورهای مشترک هستند.  بنابراین، هرکسی که بخواهد ما را در مقابل هم قرار دهد، جنایتکار است.  و ما باید هر کاری که از دستمان بر می آید انجام دهیم تا این مسیر را طی نکنیم.  بنابراین، ما باید فورا به هیستری که در رسانه ها دامن می زند پایان دهیم.  بالاخره این یک ندای جنگ است!  و هنگامی که جنگ شروع شد، پایان دادن به آن می تواند بسیار دشوار باشد.

ما پیشنهادی برای به رسمیت شناختن جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک ارائه کردیم.  من حداقل ده بار در این مورد با شما صحبت کرده ام.  آنطور که برخی ادعا می کنند این امر باعث جنگ نخواهد شد، بلکه برعکس این شناسائی از جان ششصد هزار نفر از شهروندان مان در دونباس محافظت خواهد کرد؛ واگر واشنگتن، کیف وبرلین بدانند که ما از شهروندان خود محافظت خواهیم کرد، به شما اطمینان می دهم که فضای کمتری برای تحریک وجود خواهد داشت.

  من در آن زمان با رئیس جمهور وقت مدودف در مورد واکنش فوری به تحریکات ساکاشویلی در اوستیای جنوبی صحبت کردم.  صد آمریکایی در آنجا فرمانده بودند که سه نفر از آنها ژنرال بودند.  و اولین کاری که آنها هنگام حمله به اوستیای جنوبی انجام دادند این بود که سعی کردند نیروهای حافظ صلح ما را نابود کنند؛ ۴۹ مدرسه از ۵۰ مدرسه را نابود کردند.  اگر روسیه با دو یا سه ساعت تاخیر نیرو های خود را از طریق تونل روکی دیر تر می فرستاد، تمام قفقاز در آتش می سوخت.  با توجه به تجربیات گذشته، امروز نیز باید اقدامات مناسب را انجام دهیم.

  مایلم خطاب هجدهمین کنگره حزب کمونیست فدراسیون روسیه را به مردم اوکراین یاد آوری کنم.  از این گذشته، مقامات رسمی فدراسیون روسیه واقعاً با مردم اوکراین همکاری نمی کنند.  اگرچه اوکراین خود در وضعیت بدی گرفتار شده است، اما تحت کنترل سیا و افراطی ها است.  آنها تحریک آمیز، جسورانه و پرخاشگرانه رفتار می کنند.  اما ما به آنها هرگز پاسخ مناسبی ارائه نداده ایم٬ علی الرغم آنکه می توانستیم پاسخ مناسبی به رفتارهای تحریک ‌آمیز آنها بدهیم.  بالاخره ما در سوریه نشان دادیم که چگونه می توانیم موج راهزنی و خودسری را با تلفات کم متوقف کنیم!

  آقای رئیس جمهور، مایلم توجه شما را به این واقعیت جلب کنم که ما یک تیم قوی با تجربه زیاد و همچنین در کار بین المللی داریم.  چهار معاون از گروه ما٬ انجمن های مهم دوستی با کشور های خارجی را٬ رهبری می کنند.  ملنیکوف – انجمن دوستی روسیه و چین.  کلاشنیکف – انجمن دوستی روسیه و ویتنام.  دی جی  نویکوف – انجمن دوستی روسیه و کوبا.   تایسایف – جامعه دوستی روسیه -جمهوری دموکراتیک خلق کره.  پس بیایید از این پتانسیل عظیم استفاده کنیم!

  ما میزبان ۱۳۲ هیئت بودیم که صدمین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر و کومسومول را جشن گرفتند.  و اکنون، در صدمین سالگرد اتحاد جماهیر شوروی، ما با افرادی همفکر از سراسر جهان ملاقات خواهیم کرد!  بدون استثنا، همه هیئت ها در کریمه، سواستوپل و دونباس از ما حمایت کرده اند.  تینی کاکس اخیراً به عنوان رئیس «صلح» انتخاب شد.  او دوست خوب ماست که نماینده جناح چپ است.  او مردی متعادل و معقول است که حاضر به گفت و گوی مفصلی با ما است.

  برای حمایت از رفقای ما در جمهوری های شوروی سابق باید هر کاری انجام داد.  تایسایف و من هر هفته در مورد SKP-CPSU با آنها گفتگو می کنیم.  ما همچنین دوستان و متحدان زیادی در اوکراین در تمامی ۲۵ استان آن داریم.  اما اکنون تمام تماس ها در سطح ایالت ها قطع شده است.  به همین دلیل است که ما باید وارد دیپلماسی مردمی شویم – و من مطمئنم اگر ما دست به این کار بزنیم مردم به حرف های ما گوش خواهند داد.

  نماینده ما اوستانینا ریاست اتحادیه زنان سراسر روسیه «امید برای روسیه» را بر عهده دارد.  و من مطمئن هستم که زنان در اوکراین آماده حمایت از ما هستند.  بالاخره آنها هم این جنگ را نمی خواهند.

بله، واما چه چیزی برای پیروزی وجود دارد؟

صنعت هوانوردی قوی وجود داشت، اما نابود شد.  یک صنعت فضایی موشکی وجود داشت، اما آن هم نابود شده است.  تنها چیزی که می ماند یک چرنوبیل دودی است!  ما صرفاً در برابر یکدیگر قرار می گیریم تا مردمانی برادر را برای صد سال آینده به دشمن تبدیل کنیم.

  ما در سال های اخیر تعدادی از اقدامات ضد ناتو را سازماندهی کرده ایم.  وقتی ناتو در نزدیکی آرزاماس به ما نزدیک شد، وی ای کاشین تظاهراتی را رهبری کرد که هزاران نفر در آن شرکت کردند.  به همین دلیل به ناتو اجازه شرکت در این رزمایش ها را ندادیم.

  زمانی که آمریکایی ها سعی کردند پایگاهی در اولیانوفسک ایجاد کنند، ما به آنجا رفتیم و از این کار جلوگیری کردیم.

  زمانی که نیروهای ناتو به همراه ۱۵۰۰۰ نفر در فئودوسیا فرود آمدند.  خاریتونوف …برای مخالفت به آنجا رفت و پس از یک هفته، سربازان ناتو مجبور به فرار از فئودسیا شدند.  بنابراین دیپلماسی مردم یک چیز فوق العاده موثر است.

  سرگئی ویکتورویچ، من نه تنها به عنوان یک دیپلمات با استعداد، بلکه به عنوان عضوی از شورای امنیت با شما صحبت می کنم.  مطالب بسیار خوبی را برای ما ارسال کردید که من با دقت خواندم.  اما ما همیشه پیشنهادات و لوایح خود را برای شما ارسال می کنیم.  به همین دلیل ما بودجه عمرانی را تنظیم کرده ایم.  و اگر دولت فعالانه از آنها حمایت می کرد، امروز از زاویه دیگری با غرب صحبت می کردیم.  ما منابع عظیمی داریم، اما از آنها برای نیازهای کشور و امنیت آن استفاده نمی شود.

  ما پیشنهادات خود را برای همکاری با دوستان و متحدان مان برای شما ارسال کرده ایم.  و من از شما می خواهم که آنها را با دقت مطالعه کنید.

  چهار درخواست فوری در اتحاد جماهیر شوروی سابق – کشورهای بالتیک، اوکراین، بلاروس و قزاقستان – ارائه شده است.

  در استونی، لتونی و لیتوانی هموطنان ما غیر شهروند اعلام شدند.  سپس پس از این رفتار مجبور شدیم با تمام شدت واکنش نشان دهیم.  از این گذشته، تقریباً یک سوم بودجه جمهوری های بالتیک از صادرات مواد خام روسیه تشکیل شده است.  و اگر حتی اندکی بر مقامات بالتیک فشار بیاوریم، سیاست کاملاً متفاوتی آغاز خواهد شد.  دلیلی برای تهدید کسی وجود ندارد.  در نهایت، ما اهرم های زیادی برای تأثیرگذاری داریم.

 زمانی که سیا و باند های فاشیستی٬ کی یف را تصرف کردند، به راحتی می توانستیم از این وضعیت جلوگیری کنیم.  و خوشبختانه، زمانی که کودتای رنگی در بلاروس به راه افتاد، حتی یک واحد نظامی یا گروه کارگری به لوکاشنکو پشت نکرد.

 اما قزاقستان که زمانی سنگاپور دوم نامیده شد، تقریباً به قندهاری بزرگ تبدیل شد.  چرا این اتفاق افتاده است؟  چون سه میلیون روس از آنجا اخراج شدند.  از یک میلیون آلمانی، نهصد هزار نفر بیرون رانده شدند.  از ۹۰۰ هزار اوکراینی، ۸۰۰ هزار نفر اخراج شدند.  تقریباً همه تاتارها مجبور به فرار از قزاقستان شدند.

 این طبیعی نیست!  وما موظف هستیم از جهان روسیه محافظت کنیم. زیرا بدون آنها ما زنده نخواهیم بود!

 و اگر قزاقستان سقوط کند، فردا تمام آسیای مرکزی فرو خواهد ریخت.  و پس فردا میلیون ها پناهنده به روسیه سرازیر خواهند شد.  به همین دلیل است که ما باید یک سیاست خارجی هماهنگ و معقول را دنبال کنیم.

 همچنین از شما می خواهم در جلسه دولت این مشکل را مطرح کنید که تقریباً تمام ۶۰۰ تن طلای استخراج شده در روسیه طی دو سال گذشته به خارج از کشور فروخته شده است.  در این شرایط بحرانی کاملا غیر قابل قبول است!

 اکنون دوما در حال بررسی قانون اقتدار عمومی است.  چقدر خطرناک است؟  مدارس خصوصی شده اند و کشور دیکر آموزش عمومی و معمولی ندارد.  آنها پزشکی را تابع سود دهی کردند و مراکز بهداشتی را جمع کردند.  کلخوزها و سوخوز ها منحل شد و زمین به کلاهبرداران بزرگ داده شد و اکنون زنان روستاها کار ندارند.  وصد هزار روستا به سادگی از روی زمین محو شده اند.  اما حالا بعد از انحلال شوراهای روستا، روستای ما محکوم به فنا است!

 برنامه حزب کمونیست «۱۰ قدم برای یک زندگی شایسته» روی میز شما است.  واجرای آنها از جمله به امنیت واعتبار بین المللی کشور ما کمک خواهد کرد.

پایان

مترجم یاسمین نازاروآ

نشریه ی هفته؛ 02.02.22