مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

رویای آمریکا برای “انزوا و تضعیف” روسیه در سایه جنگ اوکراین به چه بهایی؟

رویای آمریکا برای "انزوا و تضعیف" روسیه در سایه جنگ اوکراین به چه بهایی؟

آمریکا و متحدانش وقتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰، سه روز پس از به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس اوکراین) عملیاتی نظامی را که “عملیات ویژه” خواند آغاز کرد، فعالانه انزوا و تضعیف مسکو را به عنوان یک راهبرد بلندمدت دنبال کرده اند که البته برای خود و ملت هایشان خالی از هزینه نخواهد بود.

“جیک سالیوان” مشاور امنیت ملی آمریکا ۲۱ فروردین ماه جاری، این رویای آمریکا را به صراحت در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی به تصویر کشید و گفت: ما خواهان یک اوکراین آزاد و مستقل، روسیه ضعیف شده و منزوی و غربی قوی‌تر، متحدتر و مصمم‌تر هستیم و بر این باوریم که هر سه این اهداف در چشم انداز هستند و می توان به آنها دست یافت.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می نویسد: این استراتژی بسیار فراتر از پوتین به عنوان رهبر کرملین است. استراتژی دفاع ملی جدید پنتاگون که ماه گذشته میلادی به صورت محرمانه به کنگره ارسال شد، متمرکز بر “چالش روسیه در اروپا” و همچنین تهدید چین خواهد بود.

به نظر می‌رسد حمایت از خط‌ مشی سرسختانه علیه روسیه، بیزاری جمهوری‌خواهان نسبت به ناتو را که از ویژگی های بارز دولت ترامپ بود، در آمریکا کمرنگ کرده است. در آمریکا این موضوع از معدود مواردی است که بایدن در قبال آن از حمایت قوی مقامات هر دو حزب اصلی برخوردار است.

اعضای ائتلاف ناتو از واشنگتن گرفته تا اعضای حوزه مرزهای غربی روسیه، بر این که لزوم و واقعیت اتخاذ موضعی مشترک نسبت به هر زمانی بیشتر اولویت یافته تاکید کرده‌اند.

باک بنزین خودروهای آمریکایی در گرو جنگ اوکراین

رویای “انزوا و تضعیف” روسیه همچنان که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سفر ماه مارس خود به لهستان اذعان کرد برای آمریکایی ها هزینه هایی خواهد داشت.

رئیس جمهوری آمریکا ۱۱ فروردین ماه در سخنانی حمله روسیه به اوکراین را عامل افزایش قیمت بنزین در این کشور دانست و گفت: قیمت متوسط بنزین در آمریکا بین ۴.۲۰ تا ۴.۲۲ دلار در هر گالن (حدود ۳.۸ لیتر) است.

این در حالی است که قیمت بنزین در آغاز سال میلادی جاری (۲۰۲۲) در آمریکا  حدود ۳.۳۰ دلار در هر گالن بود.

رئیس جمهوری آمریکا توضیح داد: اکنون بسیاری از کشورها نفت روسیه را خریداری نمی کنند. من واردات نفت از روسیه به آمریکا را ممنوع کردم.

بایدن بلافاصله به حمایت دو حزب جمهوریخواه و دموکرات از اقدامش و تایید درستی آن اشاره کرد و گفت که آن زمان اعلام کردم این اقدام هزینه بر است؛ زیرا همزمان با خروج نفت روسیه از بازار، عرضه نفت کاهش یافته و قیمت نفت افزایش می یابند. اکنون افزایش قیمت از سوی پوتین، بر آمریکایی ها در جایگاه های سوخت تاثیر می گذارد.

وی اذعان کرد: قیمت‌های ما به دلیل اقدام پوتین در حال افزایش است. عرضه کافی وجود ندارد و  اگر می‌خواهیم قیمت  بنزین کاهش یابد، باید عرضه نفت بیشتری داشته باشیم.

بایدن، آزادسازی بی‌سابقه نفت از ذخایر راهبردی آمریکا را اقدامی فوری در زمان جنگ برای افزایش عرضه نفت تا زمانی که تولید در اواخر امسال افزایش یابد، دانست و تاکید کرد این بزرگترین آزادسازی ذخایر ملی ما در تاریخ است که با هماهنگی متحدان و شرکا انجام داده است.

به گفته او، بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز به بازار عرضه خواهد شد.

بالاترین تورم در ۴۰ سال گذشته

وزارت کار ایالات متحده آمریکا ۲۴ فروردین ماه اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافته که این بالاترین افزایش تورم در این کشور در ۴۰ سال گذشته است.

به گزارش ایرنا، در یک سال گذشته هزینه غذا، سوخت، مسکن و سایر نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و افزایش درآمدها را خنثی کرده است.

گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد  که تورم  در ماه های  فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش ها، شهروندان آمریکایی فشار تورم را روزانه هنگام خرید کاملا احساس می‌کنند چنان که هر لیتر بنزین در یک سال گذشته ۴۸ درصد، نرخ بلیط هواپیما به طور متوسط ۲۴ درصد، قیمت هر دست کت و شلوار مردانه نزدیک به ۱۵ درصد و هر کیلوگرم بیکن ۱۸ درصد افزایش یافته است.

این در شرایطی است که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) در دسامبر ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود که نرخ تورم مصرف کننده پایین‌تر از هدف سالانه ۲ درصد باقی بماند و در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۸ درصد باشد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو حتی با آغاز روند صعودی نرخ تورم بارها مدعی شد که افزایش تورم موقتی است.

بانک مرکزی آمریکا از ماه گذشته ناچار به تغییر مسیر شد و نرخ بهره را که در سطح صفرحفظ کرده بود، یک چهارم واحد افزایش داد تا قدری از سرعت تورم بکاهد ولی در عین حال، روند رو به رشد اقتصاد نیز متوقف نشود.

 اگرچه نرخ بیکاری در آمریکا به ۳.۶ درصد رسیده که پایین‌ترین حد از ابتدای سال ۲۰۲۰ و پیش از آغاز دوره رکود حاصل از شیوع بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شود اما اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ همچنان بالا بماند و فدرال رزرو را ناگزیر کند تا حتی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ نیز به سیاست افزایش نرخ بهره ادامه دهد؛ برآوردی که در صورت تحقق می‌تواند خطر وقوع رکود اقتصادی را افزایش دهد.

روند افزایشی قیمت بنزین و رشد قیمت ها

برای نخستین بار، نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور می‌شود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی را از خود نشان داده است.

بر اساس گزارش انجمن خودرو آمریکا، میانگین قیمت هر گالن(حدود ۳.۸ لیتر) بنزین در آمریکا ۴.۱۰ دلار است که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است. اگرچه قیمت سوخت در آمریکا در چند هفته گذشته کاهش یافته است.

افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها و قطعات در سراسر آمریکا شده که به نوبه خود به رشد قیمت ها برای مصرف کنندگان کمک کرده است.

از سوی دیگر، بالا رفتن هزینه سوخت و تقاضای زیاد برای خرید بلیت در سفرهای هوایی داخلی در آمریکا، میانگین بهای بلیت را در این کشور بسرعت افزایش داده است.

به گزارش یونایتدپرس، شاخص اقتصاد دیجیتال ۲۰۲۱ ادوب نشان می دهد که مصرف کنندگان آمریکایی تنها در ماه مارس هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای خرید بلیت هواپیمای سفرهای داخلی پرداخت کرده اند که در مقایسه با ارقام پیش از همه گیری بیماری کووید-۱۹ در مارس ۲۰۱۹ میلادی، ۲۸ درصد افزایش یافته است.

 نشریه فارن پالیسی می نویسد؛ غرب به رغم هشدار های اطلاعاتی آمریکا که از ماهها جلوتر حمله روسیه به اوکراین را پیش بینی می کرد، با کاهش صادرات کشاورزی غافلگیر شد.

 دولت ها و نهادهای بخش خصوصی واکنشی توأم با ترس داشتند؛ حال آنکه می توانستند نگاهی منطقی به بورس غلات، پیش بینی های برداشت محصول و واقعیت مشکل زنجیره عرضه خاورمیانه بزرگ داشته باشند و بر همین پایه واکنش نشان دهند اما تصمیم گیران غربی، خصوصی و عمومی، شروع به احتکار غلات کردند.

بر اساس نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک که شبکه خبری سی ان ان ۲۶ فروردین ماه آن را منتشر کرد، اگرچه عملکرد بایدن در مقابل جنگ اوکراین تقریبا مورد تایید مردم آمریکاست اما نظرسنجی های مکرر نشان می دهند که اقتصاد بخش اعظم ذهن آمریکایی ها را به خود اختصاص داده است.

به طور خلاصه می توان گفت در زمانی که انتخابات میان‌دوره ای نزدیک می شود، دموکرات ها با شرایط تاریکی مواجه هستند و هیچ نشانه ای از نور امید برای دموکرات ها دیده نمی شود.

از جنگ‌های جهانی اول و دوم تا عراق و افغانستان  

تارنمای “هیپوتزس” ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ در تحلیلی نوشت: آمریکایی که ۲۳۹ سال از به وجود آمدن آن می گذرد، ۲۲۲ سال آن را در جنگ گذرانده است (اعلام استقلال آمریکا ۴ژوئیه ۱۷۷۶برابر با ۱۴تیر ۱۱۵۵هجری شمسی است).

آمریکا از ماه اوت ۱۹۲۹ تا مارس ۱۹۳۳ میلادی شاهد رشد منفی ۲۶.۷ درصدی تولید ناخالص داخلی خود بود و پس از آن از ماه مه ۱۹۳۷تا ژوئن ۱۹۳۸ میلادی نیز باردیگر شاهد رشد منفی ۱۸.۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی خود شد.

به گفته تحلیلگران، در هر دو مورد، رکود بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه سی میلادی قرن گذشته، وقوع جنگ جهانی دوم در طول سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ و ورود آمریکا به این جنگ موجب برون رفت واشنگتن از این تقلای اقتصادی شد.

 خبرگزاری آسوشیتدپرس در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ گزارش داد که هزینه جنگ آمریکا در عراق بالغ بر دو تریلیون دلار شده است.

 این خبرگزاری آمریکایی در مرداد ۱۴۰۰ که شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا نیز آن را منعکس کرد، هزینه جنگ بیست ساله در افغانستان که آمریکا به بهانه سرنگونی طالبان و سپس با قدرت گرفتن این گروه به این کشور، از آنجا گریخت، ۶.۵ تریلیون دلار اعلام کرد؛ هزینه ای که از محل مالیات دهندگان آمریکایی توسط کاخ سفید در دو جنگ هزینه شد.

از این رو دو جنگ عراق و افغانستان برای آمریکایی ها ۸.۵ تریلیون دلار هزینه داشته است که نتایج آن بر وخامت وضعیت اقتصادی این کشور افزوده است.

پایان جنگ اوکراین؛ چه زمانی و به چه بهایی؟

کمتر کسی در میان رهبران غربی حاضر به حدس زدن در مورد زمان دقیق، چگونگی پایان جنگ اوکراین و هزینه های آن است.

واشنگتن پست می نویسد؛ الکساندر ورشبو، سفیر سابق آمریکا در روسیه، مقام ارشد سابق پنتاگون و معاون دبیرکل سابق ناتو، می گوید: نمی‌توان در ارتباط با بسیاری از تغییرات پیشنهاد شده تا زمانی که ما بدانیم این درگیری چگونه به پایان می‌رسد به طور تمام و کمال تصمیم‌گیری کرد. این پرسش‌ها مطرح هستند که آیا این درگیری تمام می‌شود؟ یا با یک آتش‌بس شکننده به طول می‌انجامد یا اینکه در نهایت در وضعیت نه جنگ، نه صلح برای چندین سال ادامه می‌یابد؟

نشریه فارن پالیسی نیز نوشته است، “فرانز استفن گدی” محقق مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن معتقد است؛ مطمئناً هیچ جنگی برای همیشه ادامه نخواهد یافت و احتمال می دهد روسیه نتواند جنگ را به ماه ژوئن بکشاند؛ بنابر این مجبور است برای پایان دادن به جنگ امتیاز دهد. 

دو مقام اروپایی نیز به شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفته اند: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به متحدان اروپایی اش گفته است که آمریکا بر این باور است، جنگ اوکراین می تواند تا پایان سال ۲۰۲۲ طول بکشد.

 سی ان ان می گوید: بسیار از مقاماتی که با این رسانه مصاحبه کرده اند تاکید دارند که دشوار می توان پیش بینی کرد که این جنگ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما مقامات چندی گفته اند که نشانه ای وجود ندارد که اهداف نهایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تغییر یافته و بعید است که او مذاکرات دیپلماتیک را دنبال کند.

در همین حال، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید ۲۵ فروردین ماه در نشست باشگاه اقتصادی در واشنگتن گفت: جنگ در  اوکراین احتمالا طولانی خواهد شد و برای ماه ها و حتی طولانی تر از آن ادامه خواهد داشت.

اما  همچنان که “استفان والت” استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد در فارن پالسی نوشته است: جنگ در اوکراین، دیر یا زود متوقف خواهد شد. هیچ کس نمی‌داند که چگونه، چه زمانی و از طریق چه قطعنامه ای.

او می گوید: نتیجه هر چه باشد، بسیاری از ناظران بر این باورند که جنگ تأثیر عمیقی بر سیاست جهانی خواهد داشت. آنها جنگ در اوکراین را به عنوان لحظه‌ای تعیین کننده می‌بینند.

این صاحبنظر آمریکایی می افزاید: جنگ در اوکراین یک رویداد مهم است، اما نه به این دلیل که نتیجه آن تأثیرچشمگیری بر توازن قدرت خواهد گذاشت، بلکه از این جهت مهم است که پایان لحظه تک قطبی را نشان می‌دهد.