نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

روز پیروزی مبارک!

ترجمه: ا. م. شیری

پیام تبریک هیئت رئیسۀ دانشمندان روسیه با جهت‌گیری سوسیالیستی

رفقا و دوستان عزیز!

مردم ما پیروزی بزرگ ما بر اروپای فاشیستی را برای هفتاد و هشتمین بار جشن می‌گیرد. یعنی پیروزی بر اروپای فاشیست به رهبری آلمان نازی را. کل گروه فاشیست‌های «متمدن‌» اروپایی در سال ۱۹۴۱ به نخستین دولت پرولتری جهان – اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی – حمله کردند.

آغاز جنگ برای ارتش سرخ و خلق‌های اتحاد شوروی دشوار بود. نیروهای ما به نبردهای دفاعی سنگین با نیروهای برتر دشمن برخاستند و با حملات متقابل و عقب راندن‌های پی در پی، دشمن را مجبور کردند تا در موضع دفاعی قرار گیرد. بخش‌هایی از ورماخت در اولین نبردهای ژوئن ۱۹۴۱ نیمی از پرسنل خود را از دست داد. در ظرف کمتر از یک ماه نبرد، ۱۲۸۴ هواپیمای دشمن- یک سوم تمام نیروی هوایی ورماخت نابود شد. فرماندهی هیتلری به هیچ یک از اهداف استراتژیک برنامه‌ریزی شده در طرح «بارباروسا» دست نیافت! نه لنینگراد و نه مسکو تصرف نشدند، نیروهای ورماخت نتوانستند به خط برنامه‌ریزی شدۀ آرخانگلسک- آستاراخان برسند.

برای شکست دادن دشمن، بسیج همۀ نیروهای مردمی، برنامه و اقدامات مشخصی لازم بود. و آن در پیام معروف استالین خطاب به مردم در ۳ ژوئیه از طریق رادیو بیان شد. هدف برنامۀ استالینی، قبل از همه، متوقف کردن سیل تانک‌های نازی‌ها، جلوگیری از اجرای طرح «حملۀ برق‌آسای» آن‌ها و حفظ ارتش و قدرت صنعتی کشور ما به هر وسیله و از هر طریق ممکن بود. رهبر شوروی به وضوح فهمید: «این کار را انجام خواهیم داد، این، گام تعیین‌کننده به سوی پیروزی خواهد بود».

و ما دقیقاً در همان زمان، در تابستان ۱۹۴۱، این کار را انجام دادیم. در میان آتش نبردهای تدافعی شدید، در تلاش‌ها برای خروج از محاصره، در ضد حملات ناامیدانه، پیش‌نیازهای تعیین‌کننده برای پیروزی آینده فراهم شد.

فرماندهی ارتش سرخ را یوسف ویساریونویچ استالین برعهده داشت. او فرمانده کل قوا، رهبری مطمئن، محکم و دوراندیش، با اعتماد به نفس و بی‌باک، بدور از تشنجات عصبی و با آرامش درونی بود. او می‌دانست که چگونه به سرعت وضعیت را ارزیابی کند و به سرعت تصمیم بگیرد. استالین هرگز از توصیه‌های افراد شایسته غافل نمی‌شد: طرح او لزوماً در ستاد کل مورد بحث قرار می‌گرفت و فقط پس از آن در دستورکار ستاد فرماندهی کل قرار می‌گرفت. او هرگز به دلیل محاسبات نادرست، بدلیل کندی کار، از ابزار توبیخ استفاده نمی‌کرد. بلکه توضیح می‌داد، تشریح می‌کرد و توصیه می‌کرد که چه کاری، چه زمانی و چگونه باید انجام شود. دستورات و توصیه‌های او متفکرانه و مشخص بودند.

جنگ، به ویژه در مرحلۀ پایانی خود نشان داد که استالین یک طراح نظامی بی‌نظیر و بی‌مانند در تاریخ جهان است. مفهوم استالینی عملیات تهاجمی استراتژیک متوالی امکان غافلگیر کردن دشمن، شناسایی ذخایر آن، تحمیل استراتژی خود بر او و حفظ ابتکار عمل تهاجمی را فراهم کرد. حمله در جبهۀ جدید زمانی که تهاجم قبلی در بخش دیگری هنوز ادامه داشت، آغاز می‌شد. دشمن مجبور می‌شد فوراً نیروهایش را به جبهۀ جدید منتقل کند و دفاع در بخش قبلی جبهه را تضعیف نماید و فرصتی برای سازماندهی آن در بخش جدید نداشته باشد.

اما نقش استالین در جنگ محدود به این نمی‌شد که مسئولیت تمام امور دشوار کشور در حال جنگ و فرماندهی همۀ نیروهای مسلح آن را بر عهده داشت. بالاتر از آن، او رهبری بود که مردم به او اعتماد بی‌حد و حصر داشتند و آماده پیروی از او در کارهای بزرگ بودند. او رهبری بود که توانست نیروهای بی‌شمار مردم را بسیج کند و آن‌ها را به انجام این شاهکارها رهنمون سازد. این صلابت روح او بود که سرباز شوروی را بر آن داشت تا از سنگر زیر آتش مرگبار برخیزد و با خروش جادویی «در راه وطن!»، «در راه استالین!» به حملۀ پیروزمندانه دست بزند.

بر اساس تناسب منابع مادی، ما نباید پیروز می‌شدیم. زیرا، با قدرت نظامی-صنعتی تقریباً تمام اروپا که تحت حکومت هیتلر متحد شده بودند، رو در رو بودیم. ما با تکیه بر مهارت، ارادۀ قوی و استقامت فرماندهان و سربازان، با ایمان تزلزل‌ناپذیر به پیروزی و نبوغ نظامی فرمانده کل قوا پیروز شدیم. خلق‌های اتحاد شوروی در نبردها برای نجات میهن شوروی، با نام استالین و تحت رهبری استالین پیروز شدند.

ابرقدرت بزرگی که قهرمانان دوران استالین ساختند و از آن دفاع کردند، امروز از نقشۀ حذف شده است، البته به طور موقت! با این حال، خطوط آتشین پیروزمندی که توسط آن‌ها ترسیم شد، برای همیشه در کنار نام استالین بر روی لوح تغییرناپذیر تاریخ باقی خواهد ماند. برای همیشه!

زنده باد خلق‌های قهرمان اتحاد شوروی!

درود بر رزمندگان پیروز شوروی!

درود بر پیروزی بزرگ!

درود بر قهرمانان – کارگران پشت جبهه!

جشن مبارک! روز پیروزی مبارک!

مأخوذ از: تارنگاشت حزب کمونیست روسیه (کا‌پی‌ار‌اف)

۱۸ اردیبهشت- ثور ۱۴۰۲