خانه های مردم افغانستان دور از دسترس مردم

زمانی " خانه ملت " که منظور پارلمان افغانستان است…

عاشق وفاسق!

امین الله مفکر امینی      2025-20-02! درعشـق وعاشقـــــی گردربزم عشق نمیســـــــوزی مشـــــو ز این…

«حزب باد»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات غالب…

«حزب باد Opportunism»: تحلیل پدیده فرصت‌طلبی و تبعیت از جریانات…

        زیارتگاه امام صاحب ولایت کندز دومین شهر مذهبی افغانستان

  نوشته کریم پوپل مورخ ۲۱ فبروری ۲۰۲۵    مقدمه  ولسوالی امام صاحب با داشتن…

روایتی از کشت زار های خستۀ رنگین کمان خاطره ها

نویسنده: مهرالدین مشید این هم می گذرد ما مرده ایم، مرده ی در…

             تاریخچه نام گردیز

نوشته : کریم پوپل مورخ ۱۵فبروری ۲۰۲۵ بسیاری از دوستان یکی از…

مماشات خویشتن دارانۀ غرب با طالبان و پراگنده گی مخالفان…

نویسنده: مهرالدین مشید نشست های بیرونی پیرامون افغانستان؛ بستر سازی برای…

چاپنداز

بزکش، پهلوانی که  با سواری اسب، بز را به دایره…

انارستان دل 

رسول پویان  دل ز درد و داغ هجران بی‏نوا افتاده است  برگ…

فیلسوف شدن دانشمند اتمی، بعد از یکسال زندان

Weizsäcker, k.F.(1912-2007) آرام بختیاری فیزیک دان اتمی، میان فلسفه و رسالت صلح. کارل…

کلبه ی تارم!

امین الله مفکر امینی       2025-11-02! دربســاطی بیکسی ام ، دلبری آمـد با…

خاطره ها بیانگر واقعی ترین حقایق تاریخی 

نویسنده: مهرالدین مشید خاطره ها تصویری از "تاریخ در بستر جغرافیا" بازهم…

ګوندي فعاليتونه او دموکراسي

نور محمد غفوری یادونه: دا مقاله مې په ۲۰۱۸ کال لیکلې ده…

سکوت در برابر گستاخی های پاکستان بار بار مسئولیت افغانستان…

حکومت‌های افغانستان زمانی می‌توانند در تامین امنیت و ثبات موفق…

سخنی عشق!

               2025-09-02! امین الله مفکر امینی گرسخـــــن زعشق گویی زعصمتِ این گوهربــــدان کزعشق به…

سکوت خلیفه در برابر امیر شکست یا فرصتی برای انحام…

نویسنده: مهرالدین مشید عباس ستانکزی: ملایعقوب کل روند را از مسیر…

زمانیکه کیفرخواست دادستان وحکم دادگاه  منفعل گردد  

نکارشی از سخی صمیم  مسئول کیست و عدالت کجاست؟  ***  ایجازی ازین مختصر!    …

شکست و باخت قدرت

شکست و باخت قدرت نه تنها حس ملی و مردمی…

آیا سراسیمه گی طالبان ، سقوط شان را در پی…

      نوشته ی : اسماعیل فروغی       درخواست دادگاه بین…

«
»

روزجهانی اموزش وجهالت ما

میرعبدالواحدسادات

(24) جنوری ازطرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سوم دسامبر (2018م) بحیث روز جهانی آموزش اعلام گردید و بر اهمیت آموزش بحیث یک رکن اساسی در راستای شکستن حلقه فقر ، عدالت ، برابری جنسیتی ، توسعه پایدارو صلح جهانی تاکید مستدام صورت گیرد . یونسکو( سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد ) امسال این رور را بخاطر محروم گردیدن زنان و دختران افغانستان ازین حق به آنان اختصاص داده است .

درتمام کشور های جهان ازین روز بشکل شایسته آن تجلیل صورت گرقته و همه جهانیان بدون در نظرداشت دین ، مذهب ، رنگ ، جنس ، نوعیت رژیم های سیاسی بر حق آموزش بمثابه یکی ار اساسی ترین حقوق انسانی عدول نا پذیر ابنای بشر تاکید داشته اند . 

بر اهمیت تعلیم ، تحصیل و آموزش در طول تاریخ  و از طرف تمام ادیان و بینش های مختلف تاکید صورت گرفته است و در حقوق بین المللی معاصرو منجمله در اعلامیه جهانی حقوق بشر( ماده 26 ) ، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی ( ماده 13 ) ، کنوانسیون مبارزه با تبعیض در آموزش ( دسامبر 1960م ) ، پروتوکول ها و اعلامیه های متمم واعلامیه حقوق بشرکنفرانس اسلامی بحیث حق اساسی و عدول نا پذیرتعریف و مسجل گردیده است ، حقی که هیچ محدودیتی از نظر سن ، جنس ، مذهب ، دین ، عقیده و مسلک آنرا مخدوش ساخته نمیتواند . 

ولی هیهات افسوس و صد افسوس !

 در افغانستان ازین روز باید بحیث روز جهانی ضد آموزش یادهانی نماییم . 

از بوالعجبی های تاریخ : 

در سرزمین که مهد نعره های اهورایی در دفاع از علم دانش وزادگاه اندرز های وخشورانه : گفتارنیک ، پندار نیک و کردار نیک است وآموزش و معرقت با دین و آیین آن عجین است وهر کودک آن میآموخت : 

چون شمع از پی علم باید گداخت 

که بی علم نتوان خدا را شناخت 

و دین آن با اقرآ ، آغاز یافته و خداوند در قرآن سوگند یاد نموده است پیعمبرآن فراگیری علم را بر زن و مرد فرض خوانده است و از طفلی ذهن و روان محشور با این کلام منسوب به حضرت فردوسی وملهم از حدیث پیعمبر است که : 

چنین گفت پیغمبر راستگوی 

ز گهواره تا گور دئانش بجوی 

اکنون ببرکت طالبانیزیم و برداشت متحجرانه طرازدیوبندی زعامت طالبان بیک جزیره منزوی عالم مبدل و حیرت عرب ، عجم ، مسلمان ، یهود ، گبر و ترسا را برانگیخته است . تمام عالم در تعجب اند که ، چگونه درین قرن بیست و یک اشخاص و ذهنیت در جهان وجود دارد که ، صاف و ساده بردساتیر تمام ادیان پا میگذارد و ماورای تمام معیار های قبول شده حقوقی فرمان منع تعلیم و تحصیل دختران و زنان را صادر مینماید ! ! ! 

به تعبیر ارسطو تحصیل و دانش ، فرق بین انسان مرده و زنده می باشد وبقول حضرت سنایی : ” ارزش انسان ز علم و معرفت پیدا شود ” و سخن حضرت خیام که : ” جهل خوابست و علم بیداری ”  بملاحظه میرسد که طالبان میخواهند نصف جامعه را به مرده های متحرک مبدل سازند و توانایی اصلی انسان ( دانش ) را از او سلب نمایند . بدون شک افغانستان بدون آموزش به زنان و دختران یک زندان عمومی است . 

در کشوریکه یک زن ( رابعه بلخی ) مادر زبان دری است و صد سال قبل ارشاد النسوان و اولین مکتب زنان به همت یک زی برجسته ملکه ثریا بنیاد گذاشته شده است و دها مکتب و موسسه علمی بنام زنان بزرگ فرهنگ سالارمسمی گردیده است ، عایشه درانی ، معجوبه هروی ، رابعه بلخی ، زرغونه ، نازو انا و … اکنون یک نیمچه ملا کم سواد بر تمام داشته های تاریخی ، اسلامی و فرهنگی خط بطلان می کشد و حرف خود را « عین » دین و واجب التعمیل میخواند . ( فاعتبرو یا اوالابصار ) 

به یقین که از استعمار به استحمار( به ح ) رسیده ایم وزعامت طالبان درک نموده اند که : 

دانش و تعلیم جوانان پاشنه آشیل شان است : 

درخت تو گر بار دانش بگیرد 

به زیر آوری چرخ نیلوفری را 

( حکیم ناصرخسرویمدانی ) 

درین کسوف تاریخ و در حالیکه اپارتاید جنسیتی در افغانستان تحمیل گردیده و جامعه معروض به اپارتاید فرهنگی است ، باید بدفاع از داعیه برحق زنان و دختران برخاست و دفاع از حق تعلیم و تحصیل دختران و زنان را رسالت انسانی خود بدانیم . 

همیشه بیاد داشته باشیبم که : حق داده نمی شود ، حق را باید گرفت ! 

تاریخ جهان و افغانستان ازین سیه روز ها را زیاد دیده است و باورداریم که عمر ظالم کوتاه و د خلکو زور ، د خدای زور دی ! 

با حرمت