جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

«
»

دیدار پوتین و بایدن در اوج تنش میان واشنگتن و مسکو


بسیاری از تحلیلگران با اشاره به عمق تنش میان مسکو و واشنگتن، دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا در سوئیس را معامله بر سر هیچ می‌دانند.

روسای جمهور روسیه و آمریکا در اوج کشمکش‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی، امروز در حالی برای نخستین بار در ژنو سوئیس رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که بسیاری از تحلیلگران با اشاره به عمق تنش میان مسکو و واشنگتن، این دیدار را معامله بر سر هیچ می‌دانند

سند مشترک روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره ثبات استراتژیک

ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهور روسیه و آمریکا، که در روز‌های منتهی به دیدار دوجانبه از موضع گیری صریح و جنگ لفظی نیز غافل نشدند، به دور از چشم دوربین‌های تلویزیونی و خبرنگاران رسانه‌ها، در ویلایی ساحلی در کنار دریاچه ژنو به گفتگو نشستند.
یوری اوشاکوف مشاور ارشد رئیس جمهور روسیه، وضعیت و چشم انداز روابط میان روسیه و آمریکا، موضوعات ثبات راهبردی، امنیت اطلاعات و مبارزه با جرایم سایبری را از مهمترین محور‌های مذاکره پوتین و بایدن بیان و تاکید کرد، قرار نیست نتایج این مذاکرات در نشست خبری مشترک دو رئیس جمهور بیان شود.
پرهیز از برگزاری نشست خبری مشترک پوتین و بایدن، بیش از همه به ترس آمریکایی‌ها از تکرار شکست فاحش دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین در نشست خبری مشترک پس از دیدار سه سال پیش در هلسینکی فنلاند بازمی گردد، جايی که دونالد ترامپ عملا در برابر قدرت کلام و صلابت پوتین شکست خورد و آمریکایی‌ها، آن را شرمی تاریخی برای کاخ سفید دانستند.
آمریکایی‌ها با شناخت کامل از نقاط ضعف متعدد جو بایدن، توانمندی پوتین در قانع سازی افکار عمومی و برای جلوگیری از تکرار شکست سال ۲۰۱۸، ترجیح داده اند نشست خبری مشترک روسای جمهور دو کشور پس از پایان مذاکرات برگزار نشود و هر کدام از آن‌ها جداگانه درباره نتایج مذاکرات به رسانه‌ها گزارش دهند.
هراس آمریکایی‌ها از قرار گرفتن دو رئیس جمهور در مقابل دوربین‌های تلویزیونی را می‌توان از اظهارات جو بایدن پیش از برگزاری دیدار دوجانبه مشاهده کرد، جايی که که جو بایدن گفت: ولادیمیر پوتین باهوش، سرسخت است و یک رقیب قابل توجه است.
در همین حال، بسیاری از ناظران مسائل بین المللی برگزاری چنین نشستی به ابتکار آمریکا را به مفهوم به رسمیت شناختن قدرت روسیه می‌دانند و معتقدند: ولادیمیر پوتین دیگر هیچ چیز نمی‌خواهد حتی از اینکه از سوی بایدن قاتل خطاب شده است، عذرخواهی هم نمی‌خواهد.
در همین حال، ولادیمیر پوتین، یک روز پیش از این دیدار با انتقاد از یکجانبه گرایی آمریکا و غیرقابل توجیه دانستن آن، به رقیب خود فهماند که روسیه قدرتی است که اجازه یکجانبه گرایی را به آمریکا نخواهد داد.
پوتین همچنین با رد ادعا‌های کاخ سفید مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دست داشتن مسکو در حملات سایبری، موضع کشورش درباره این اتهامات را روشن و طرح چنین ادعا‌هایی در مذاکره دوجانبه را بیهوده دانست.
آندره باکلانوف، معاون اتحادیه دیپلمات‌های روسیه و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه نمی‌توان از دیدار پوتین و بایدن انتظار نتایجی مثبت داشت، گفت: اصولا آمریکا غیرقابل اعتماد است و آنچه در مذاکره اعلام و بر روی کاغذ امضاء می‌کند، به راحتی زیرپا خواهد گذاشت.
باکلانوف افزود: روسای جمهور آمریکا خوب حرف می‌زنند، اما روش آن‌ها در عمل، زورگویی و منفعت‌طلبی است و ولادیمیر پوتین نیز از یک سو، تجربه‌های تلخ گذشته، به ویژه وضع تحریم‌های سنگین اقتصادی در سال‌های اخیر و تهدید مکرر نظامی در نزدیکی مرز‌های روسیه را مدنظر دارد و از سوی دیگر آمریکا هیچ قصدی برای دست برداشتن از اقدامات ضد روسی ندارد.
سرگئی لاوروف، وزیرامورخارجه روسیه نیز برای کاستن از سطح انتظارات و توقعات بیهوده از این دیدار گفت: هیچ توهمی در مورد دستیابی به یک پیشرفت بزرگ در دیدار پوتین و بایدن نداریم، اما امیدوارم دولت بایدن، مواضع و خطوط قرمز روسیه را ارزیابی و از تکرار اشتباهات سال‌های گذشته پرهیز کند.
مقامات بلندپایه روسی در روز‌های اخیر با ارائه لیستی بلندبالا از اقدامات خصمانه آمریکا ضد مسکو اعلام کردند: آنچه مسکو علاقمند است در این دیدار با جدیت به آن‌ها پرداخته شود، پاسخگویی رئیس جمهور آمریکا درباره دخالت‌های بیجا در امور داخلی روسیه به بهانه‌های حقوق بشری، تحمیل تحریم‌های اقتصادی، نقش آمریکا در بی ثبات سازی در کشور‌های هم مرز با روسیه، بویژه اقدامات تحریک آمیز در اوکراین و اطراف شبه جزیره کریمه، تهدید نظامی از طریق تقویت توان تهاجمی ناتو در کشور‌های هم مرز با روسیه است.
مقامات روسی همچنین با اشاره به اهمیت حیاتی موضوعاتی همچون گرمایش زمین، شرایط وخیم زیست محیطی، مسئله قطب شمال و ضرورت همکاری جهانی برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کردند: بهتر است مقامات آمریکایی به جای تمرکز بر اتهامات بی اساس، بر روی این مسائل کلیدی و نیز موضوعات خاص حل نشده در روابط دوجانبه تاکید کنند.
از جمله موارد حل نشده روابط دو جانبه، دستگیری شهروندان روسی به درخواست آمریکا در سراسر جهان است که مسکو اعلام کرده است: از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون حدود ۶۰ نفر از شهروندان روسی به درخواست آمریکا در سراسر جهان بازداشت و به بهانه‌های واهی راهی زندان‌های آمریکا شده اند.
سرقت اموال دیپلماتیک و ایجاد محدودیت در کار نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا از دیگر موضوعات حل نشده در روابط مسکو و واشنگتن است.
کرملین همچنین انتظار دارد که در میان موضوعاتی که طرف آمریکایی خارج از دستور کار مصوب مطرح خواهد کرد، موضوع الکسی ناوالنی، چهره مخالف دولت روسیه، که هم اکنون به اتهام جرايم امنیتی و فساد مالی در مسکو زندانی است و نیز نقش آمریکا در ایجاد ناآرامی در بلاروس وجود داشته باشد.
در نهایت، بحران‌های موجود در غرب آسیا از جمله سوریه، لیبی، عراق، افغانستان، یمن، برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت شبه جزیره کره، مسئله قره باغ و اوکراین از دیگر محور‌های مورد علاقه روس‌ها در مذاکره دو رئیس جمهور است.

سند مشترک روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره ثبات استراتژیک

کرملین اعلام کرد، روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره ثبات استراتژیک سند مشترکی تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در سند مشترک نشست ولادیمیر پوتین و جو بایدن رهبران روسیه و آمریکا آمده است، دو کشور برای پایه گذاری اساسی جهت آینده کنترل سلاح‌ها و کاهش خطرات از طریق مذاکره تلاش می‌کنند.

تنها سندی که پس از دیدار پوتین و بایدن تصویب شد

در سند مشترک دو رئیس‌جمهوری که در سایت کرملین در پایان نشست دو جانبه قرار گرفت، آمده است: ما به این اصل پایبندیم که جنگ هسته‌ای پیروز ندارد و نباید هیچ وقت دربگیرد.

دو رئیس‌جمهوری همچنین یادآور شدند، تمدید جدید معاهده استارت ۳ بین مسکو و واشنگتن دال بر پایبندی دو کشور به کنترل سلاح‌های هسته‌ای است.

آن دو افزودند: به منظور تحقق این اهداف روسیه و آمریکا در نزدیک‌ترین زمان مذاکرات دوجانبه فراگیری را درباره ثبات استراتژیک که ریشه‌ای و فعال خواهد بود، برگزار خواهند کرد.

پوتین و بایدن در سند مشترک اشاره کردند، روسیه و آمریکا قبلا هم نشان داده‌اند، قادرند -حتی در مواقع تنش- در تحقق اهداف مشترک در راستای تضمین قابلیت پیش‌بینی در زمینه استراتژیک و کاهش خطرات وقوع درگیری‌های مسلحانه و تهدید جنگ هسته‌ای به پیشرفت دست یابند. 

روسای جمهوری دو کشور در شهر ژنو و در ویلایی در کنار دریاچه لمان دیدار کردند.

رونالد ریگان، چهلمین رئیس جمهوری آمریکا در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار در این ویلا با میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ملاقات کرد.

گی پارملن، رئیس جمهوری سوئیس پیش از آغاز مذاکرات جو بایدن و ولادیمیر پوتین ضمن استقبال از حضور آنها در ژنو ابراز امیدواری کرده بود که گفت‌وگوهای روسای جمهوری آمریکا و روسیه «سازنده» باشد.

ولادیمیر پوتین، ۶۸ ساله پیش از این در مقام ریاست جمهوری روسیه با چهار رئیس جمهوری آمریکا یعنی بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ دیدار کرده است.

در پایان نشست مشترک در کنفرانس مطبوعاتی اشتراک ورزیده و به پرسش های ژورنالیستان روسی و خارجی پاسخ ارایه نموده و در به پرسشی چنین افزود

در اولین دیدار پوتین و بایدن در ژنو

پوتین: رفاقتی با آمریکا وجود ندارد

رئیس جمهور روسیه گفت در روابط آمریکا و روسیه مسائل بسیاری انباشته شده است و حملات سایبری علیه روسیه از سمت آمریکا می‌آید.

با وجود اختلافات عمیق و شانس کم حل و فصل آنها، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه در ویلایی در ژنو برای اولین بار از زمان آغاز ریاست جمهوری بایدن دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علیرغم اختلافات دو مقام ارشد روسیه و آمریکا بر سر موضوعاتی مانند کنترل تسلیحاتی، حملات هکری، مداخله انتخاباتی و مسئله اوکراین، اولین دور از مذاکرات روسیه و آمریکا که با حضور بایدن، پوتین و وزرای امور خارجه دو طرف برگزار شد، دو ساعت به طول انجامید.

روابط میان مسکو و واشنگتن طی سال‌های اخیر به ویژه پس از اقدام ۲۰۱۴ روسیه در الصاق شبه جزیره کریمه، مداخلاتش در سوریه در سال ۲۰۱۵ و اتهامات آمریکا علیه روسیه بر سر مداخله انتخاباتی سال ۲۰۱۶، رو به وخامت رفته است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، نمی‌خواهیم آنچه در کنگره آمریکا رخ داد در روسیه اتفاق بیفتد. نمی‌خواهیم که مسائلی شبیه به جنش زندگی سیاه پوستان مهم است در روسیه رخ دهد.
رئیس جمهور روسیه با اشاره به این که  آمریکا به صورت علنی روسیه را دشمنی نامیده که باید مهار شود افزود: ما نزدیک مرز‌های رقبایمان تجهیزات نظامی مستقر نمی‌کنیم، اما متاسفانه آمریکایی‌ها به مرز‌های ما نزدیک می‌شوند.  
پوتین با بیان این که روسیه اطلاعات کاملی درباره حملات سایبری به آمریکا داده است تاکید کرد بیشتر حملات سایبری از آمریکاست،  ما از حملات سایبری علیه یک خط لوله در آمریکا مطلع هستیم و مقامات روس هیچ ارتباطی به این موضوع ندارند.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد، در آمریکا به صورت روزانه خشونت ناشی از سلاح گرم وجود دارد. حملات سایبری علیه روسیه از سمت آمریکا می‌آید. روسیه در میان کشور‌هایی که به عنوان منبع اصلی حملات سایبری نام برده می‌شود، قرار ندارد.
پوتین همچنین با اعلام این که نگرانی‌های آمریکا درباره اقدام روسیه در نظامی کردن منطقه شمالگان بی اساس است افزود:  ما در حال بازیابی مجدد زیرساخت شوروی در منطقه شمالگان هستیم.  مطمئن هستم که باید در منطقه شمالگان همکاری کنیم. روسیه می‌خواهد تا به صورت کامل در زمینه مسیر دریای شمال به قوانین بین المللی پایبند باشد.

وی همچنین گفت: پایبندی در قبال اوکراین این است که کمک کنیم تا توافقنامه مینسک اجرایی شود.

رئیس جمهور روسیه ضمن متهم کردن اوکراین به نقض توافقنامه مینسک بر سر شرق اوکراین گفت، تقویت استقرار نیروی نظامی روسیه در اوایل سال جاری در اراضی خود روسیه انجام گرفت.

پوتین همچنین تاکید کرد: رفاقتی با آمریکا وجود ندارد. در روابط آمریکا و روسیه مسائل بسیاری انباشته شده است که نیازمند برگزاری دیدار‌ها در بالاترین سطح است. وی گفت من هیچ توهمی درباره آمریکا ندارم.

بایدن نیز گفت، این مسائل باعث تضعیف حوزه‌های همکاری و منافع مشترک می‌شوند. «همیشه بهتر است تا حضوری دیدار کنیم.»

 پوتین همچنین  اعلام کرد، الکسی ناوالنی مخالف دولت روسیه به قانون بی اعتنایی کرد. وی گفت: ناوالنی می‌دانست که در صورت بازگشت بازداشت می‌شود، اما به هر صورت بازگشت.