زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

دموکراسی جعلی؛ مرگبارترین صادرات آمریکا

خبرگزاری شینهوا در یادداشتی آمریکا را «داور خودخوانده دموکراسی» در جهان توصیف کرد که هیچ پایبندی به قواعد آن ندارد.

دموکراسی جعلی؛ مرگبارترین صادرات آمریکا

آمریکا و دول غربی دهه‌هاست که با ابزار و به بهانه «تلاش برای بسط دموکراسی» هر اقدامی در راستای بسط هیمنه خود در دیگر کشورها انجام داده‌اند. در این رابطه خبرگزاری شینهوای چین به تحلیلی از این موضوع پرداخته و نوشته است که آمریکا با «دموکراسی جعلی» خود در حال فریب جهانیان است.

در این یادداشت آمده است که ایالات متحده آمریکا از دموکراسی دروغین و جعلی خود به عنوان ابزاری برای فریب جهان و سرپوش گذاشتن به چهره واقعی خود استفاده می‌کند، اما در حقیقت آمریکا یک کشور سلطه‌جو به معنی واقعی کلمه است.

شینهوا نوشت: «واشنگتن به منظور مهار رقبا و بهره‌مندی از منافع آن، در سال‌های اخیر اقدام به تشکیل به اصطلاح “ائتلاف ارزش‌ها” کرده است و همچنین اتحادهای نظامی خود را تقویت و دست به تحریک درگیری‌های بلوکی زده و نظم جهانی و صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است».

این خبرگزاری چینی سپس افزود: «وقتی آمریکا از دموکراسی صحبت می‌کند، در واقع این به معنای دموکراسی به سبک آمریکایی یا دموکراسی آمریکایی است که مبتنی بر هژمونی و استبداد است».

طبق این یادداشت، دموکراسی آمریکایی در وهله اول نه بر مبنای مساوات بلکه بر اصل هیمنه و استبداد بنا شده است و واشنگتن با هر کشور مخالفی با تحریم اقتصادی یا دخالت نظامی مقابله می‌کند.

در این راستا «ویلیام بلوم» نویسنده آمریکایی در کتاب خود به نام «دموکراسی؛ مرگبارترین صادرات آمریکا» می‌نویسد که از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده به دنبال سرنگونی بیش از ۵۰ دولت خارجی بوده است که اکثر آنها به صورت دموکراتیک انتخاب شده بودند. آمریکا همچنین آشکارا در انتخابات دموکراتیک ۳۰ کشور دخالت کرده و دست به ترور بیش از ۵۰ رهبر خارجی زده است.

به نوشته خبرگزاری شینهوا، آمریکا در طول سال‌ها دست به ناآرامی سیاسی در آمریکای لاتین زد، همچنین در ناآرامی‌های موسوم به «بهار عربی» نقش داشت و انقلاب‌های رنگی را در اوراسیا برانگیخت. این دخالت‌ها نه تنها موجب فجایع انسانی عظیم شد، بلکه تروریسم و افراط‌گرایی را به وجود آورد.

طبق این یادداشت، آمریکا اکنون نیز با وادار کردن متحدان خود برای شعله‌ورتر کردن آتش درگیری در اوکراین، به دنبال چیدن میوه‌های خود ازین کارزار است.

از سوی دیگر دموکراسی آمریکایی نه به معنای عدالت، بلکه قلدری است. سیاستمداران آمریکایی از دکترین خودخواهانه «اول آمریکا» و «برنده همه چیز را می‌گیرد» پیروی می‌کنند. ایالات متحده، منافع خود را فرای هرچیزی می‌داند و تحریم‌ها را به شکل گسترده علیه هر دولتی که با او همراه نباشد، استفاده می‌کند. تحریم‌های یکجانبه‌ای که قوانین بین‌المللی را هیچ می‌شمارد و مهم‌تر اینکه هیچ نسبتی با مبانی «اقتصاد بازار» و «تجارت آزاد» که خود مدعی آن است، ندارد.

شینهوا افزود: «وقتی پای منافع در میان باشد، عمو سام حتی با متحدانش نیز تعارف ندارد. نمونه آن را در بحران انرژی که به دلیل جنگ اوکراین گریبان اروپا را گرفت مشاهده کردیم که چگونه آمریکا گاز خود را به قیمت‌ها گزاف به اروپایی‌ها فروخت و ثروت هنگفتی به جیب زد».

«واشنگتن همچنین در تلاش برای حمایت و ارتقای صنعت خود، قانون ۴۳۰ میلیارد دلاری آب و هوا، مالیات و مراقبت‌های بهداشتی را به تصویب رساند که به عنوان قانون “کاهش تورم” شناخته می‌شود که خطر صنعتی‌زدایی در اروپا را به همراه دارد. به طویکه امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد از اقدام آمریکا گفت که این قانون با قوانین سازمان تجارت جهانی در تضاد است و صادقانه نیست».

از سوی دیگر آمریکا با قانون «تراشه های الکترونیکی و علوم» یا به اصطلاح «حمایت دوستان»، قوانین سازمان تجارت جهانی را زیر پا گذاشته و زنجیره تامین صنعتی جهانی را به شدت تضعیف کرده است که این قانون محکومیت‌های زیادی را در پی داشته است.

در این راستا روزنامه اکونومیست در مقاله‌ای نوشته است که آمریکا از سیاست «سریع‌تر بدو» به سیاست «سریع‌تر بدو و دیگران را به دردسر بیانداز» تغییر جهت داده است.

خبرگزاری شینهوا در ادامه یادداشت خود در توصیف دموکراسی آمریکایی، آن را نه بر اساس قواعد مشخص بلکه طبق استبداد و «استثناهای آمریکایی» توصیف کرد و نوشت: «ایالات متحده زمانی که به نفعش باشد، قواعدی را پیاده می‌کند و هر زمان که با منافعش همخوانی نداشته باشد، از آن شانه خالی می‌کند و در این راستا بارها از اجرای توافقات خودداری کرده و از سازمان‌های بین‌المللی خارج شده است».

بنابراین اصطلاح «نظم بین‌المللی مبتنی بر قواعد» که آمریکا بر آن تأکید کرده و دیگران را به پیروی از آن ترغیب می‌کند، چیزی نیست جز نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین که توسط واشنگتن ایجاد شده است. در این راستا آمریکا بارها با نقض اصول بین‌المللی که استفاده غیر قانونی از قدرت نظامی را منع می‌کند، علیه دیگر کشورها جنگ به راه انداخته است.

آمریکا به شکل یکجانبه با مذاکره پروتکل کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی که شامل رژیم راستی‌آزمایی بود، مخالفت کرد. این کشور نیروی فضایی مسلح ایالات متحده را به وجود آورده است، آزمایش‌های تسلیحاتی را تسریع کرده و دست به تمرین‌های نظامی در فضای ماورای جو زده است که به شدت مخالف مفهوم استفاده صلح‌آمیز از فضا است.

شینهوا سپس به شکنجه و نقض صریح زندانیان در آمریکا اشاره کرد و نوشت که رسوایی بدرفتاری با زندانیان در خلیج گوانتانامو که خلاف کنوانسیون ضد شکنجه سازمان ملل است، بی اعتباری تحریم‌های یکجانبه‌ای که علیه برخی کشورها اعمال می‌کند از جمله ایران و سوریه را برملا کرد.

این خبرگزاری در ادامه به طعنه آمریکا را «داور حقوق بشر» خطاب کرد و نوشت که این داور عموما چشم خود را به روی صدها مورد نقض حقوق بشر در کشورش می‌بندد؛ از تحریکات نژادپرستانه تا نفرت‌پراکنی و بازگرداندن مهاجرین در بحبوحه کرونا تا سرپیچی از امضای کنوانسیون‌ها و توافقات بین‌المللی از جمله کنوانسیون بین‌المللی غلبه بر هرنوع شکلی از نژادپرستی و توافق حمایت از حقوق کارگران مهاجر همگی نشان از بی اعتباری این داور خودخوانده دارد.

شینهوا همچنین به گزارش سازمان تجارت جهانی اشاره کرد که اعلام کرده است آمریکا کشوری است که بیشترین عدم التزام را به قوانین تجارت جهانی دارد و یک سوم موارد نقض قوانین این سازمان از سوی آمریکا صورت می‌گیرد.

شینهوا در پایان نوشت که آمریکا از طریق سوء استفاده از زور، نقض حقوق بشر، تحمیل امتیازات بلندمدت، استبداد خارجی، خود بزرگ بینی، و قلدری دیپلماتیک و … به طور فزاینده‌ای در حال نمایش «دموکراسی کاذب» است و چهره واقعی خود را به نمایش می‌گذارد.