کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

دستگیری رهبران جوانان کمونیست اوکراین

بنابر گزارش‌ها دولت اوکراین قصد قتل آنها را دارد.نویسنده: سی. ج. ایتکینزمترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : دنیای مردم، ۷ مارس ۲۰۲۲ *

«میخائیل کونونویچ» رهبر جناح جوانان حزب کمونیست اوکراین (CPU) که غیرقانونی است، و برادرش «الکساندر کونونویچ» توسط مقامات اوکراینی در «کیِف» دستگیر و بنابر گزارشات ممکن است با اعدام روبرو شوند. دفتر مطبوعاتی سازمان امنیت اوکراین این دو نفر را به تبلیغ با هدف «بی‌ثبات کردن» اوضاع داخلی اوکراین متهم کرد. بر اساس اطلاعات دریافتی از «فدراسیون جهانی جوانان دمکرات» که یک سازمان جهانی پیشرو گروه‌های جوانان می‌باشد، دولت آنها را متهم کرد که به‌عنوان عوامل روسیه و بلاروس عمل می‌کنند.

دربیانیه‌ای که روز دوشنبه از طرف «فدراسیون جهانی جوانان دمکرات» منتشر شد آمده که «برادران کونونویچ»، از رهبران سازمان عضو اوکراینی ما به‌نام «اتحادیه جوانان کمونیست لنینیست اوکراین» معروف به «کومسومل» ــ
[Komsomol: The “All-union Leninist Communist League of Youth”] ــ در ساعات گذشته توسط رژیم اوکراین بازداشت شدند.

(توضیح عکس: این مجسمه »ولادیمیر ایلیچ لنین» را اعضای گروه فاشیتی «اسووبودا» (Svoboda) در منطقه «اودسا»ی اوکراین، در سال ۲۰۱۵ خراب کردند. تحت قانون کمونیسم‌زدایی دولت اوکراین، نه‌تنها مجسمه‌های لنین بلکه همچمین بناهای یادبود سربازان ارتش سرخ، که در طول جنگ دوم جهانی علیه مهاجمین نازی هیتلر جنگیدند، دستور خراب کردنشان داده شد ــ عکس از «حزب کمونیست فدراسیون روسیه» ــ KPRF)

«میخائیل کونونویچ» دبیر اول گروه جوانان کمونیست است. «الکساندر کونونویچ» از فعالان برجسته این گروه است. «فدراسیون جهانی جوانان دمکرات» (WFDY) هشدار داد که «آنها احتمالاً طی ساعات آتی کشته خواهند شد.»

این فدراسیون از سازمان‌های عضوش در سراسر دنیا خواست که این دستگیری و حبس را محکوم نموده، درخواست آزادی برادرها را نموده و هرنوع دستور اعدام لغو گردد.

گفته شده که برادران کونونویچ اخیراً در یک تظاهرات، روبروی سفارت آمریکا در «کیِف» (Kiev) خواستار شدند که ایالات متحده سیاست توسعه‌طلبی نظامی خود از طریق ناتو در اروپا را متوقف کند.

دولتی که در اوکراین در پی کودتای «یورو-میدان» (Euro-Maidan Coup)  سال ۲۰۱۴ روی کار آمد حزب کمونیست را غیرقانونی اعلام نمود و آن را از شرکت و نامزد کردن کاندیدا در انتخابات منع کرد. گروه جوانان این حزب نیز غیرقانونی اعلام گردید و اعضای آن در معرض ایذا و آزار سیاسی پلیس و نیز دادگاه‌ها قرار گرفتند.

در سراسر کشور، دولت (جدید) قانون به اصطلاح «کمونیست‌زدایی» را به منصه اجرا گذارد که (برآن اساس) نه‌تنها حزب کمونیست اوکراین غیرقانونی اعلام گردید، بلکه همچنین استفاده از هر نام و سمبل کمونیستی در انظار عموم منع گردید، هر نوع یادبود جنگ شوروی نابود گردید و از آموزش در مورد جنبه‌های مثبت تاریخ شوروی در مدارس جلوگیری به عمل آمد.

پس از آغاز جنگ  داخلی در شرق اوکراین: مناطق دونتسک (Donetsk) و لوهانسک (Lugansk)  در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، دولت اوکراین ایذا و آزار کمونیست‌ها را بیش از پیش تشدید کرد. حزب کمونیست هشدار داده بود که سیاست ملی‌گرایی دولت به برخورد در مناطق شرق اوکراین منجر خواهد شد، و بیان نمود که از استقرار یک دیکتاتوری فاشیستی، به‌ویژه با توجه به افزایش قدرت عناصر نئونازی در کشور، نگران است.

به‌جای گوش دادن به درخواست حزب کمونیست اوکراین برای مذاکره، دولت (منتج از کودتای ۲۰۱۴) وارد جنگی در شرق کشور گردید که به مرگ حدود ۱۵‌هزار نفر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ منجر گردید. دولت اوکراین، رهبر حزب کمونیست، «پترو سیموننکو» را، به دلیل اصرار مکررش برای آتش‌بس و مذاکرات مستقیم جهت توقف جنگ، خائن خطاب کرد.

حزب کمونیست از همان روزهای اولیه جنگ داخلی، خواستار یک راه‌حل فدرالی برای اختلافات داخل اوکراین بود که نوعی پیش‌بینی «توافق‌نامه مینسک» بود. این توافق‌نامه قرار بود که با اعطای خودمختاری به «دونتسک» و «لوهانسک» جنگ را در این مناطق متوقف کند، اما دولت در «کیِف» (Kiev) هرگز به توافق پایبند نبود. تا آنجا که به کادر و اعضای حزب کمونیست اوکراین مربوط می‌شود، این منع قانونی توسط دولت آنها را ناامید ننمود و آنها به فعالیت سیاسی‌شان ادامه دادند.

در مصاحبه‌ای که در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در «دنیای مردم» (People’s World) ارائه شد، «میخائیل کونونویچ» ــ یکی از دو فعالی که در حال حاضر در حبس حکومت است ــ بسیج اتحادیه جوانان کمونیست را، درمقابله با خصوصی‌سازی زمین‌های کشاورزی توسط دولت پرزیدنت ولادیمیر زلنسکی، مورد بحث قرار داد.

پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی طی سالهای ۱۹۹۱ ـ ۱۹۹۰ دولت اوکراین سیستم زراعت / کشاورزی جمعی که بنیان کشاورزی سوسیالیستی در اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود را کنار گذاشت. در این سیستم زمینی که در مالکیت اشتراکی بود میان اعضای مزرعه تقسیم گردید. پس از آن ممنوعیت ادامه فروش اعمال گردید تا از بلعیده شدن کشاورزان کوچک توسط شرکت‌های شرکت‌های غول‌آسای صنعتی جلوگیری شود.

دولت زلنسکی این سیاست دیرینه را در سال ۲۰۱۹ برگرداند و موجب این نگرانی گردید که زمین‌های کشاورزی اوکراین با مساحتی برابر با آلمان و فرانسه، توسط غول‌های صنایع کشاورزی غرب بلعیده شوند.

اوکراین بزرگ‌ترین تولید کننده گندم است و با روسیه در مجموع حدود سی درصد  تجارت گندم جهان را به خود اختصاص میدهند. تهاجم روسیه به اوکراین و جنگ منتج از آن صدور گندم را مختل نمود و قیمت جهانی گندم را به‌شدت افزایش داد.

تورم جهانی که درعرصه مواد غذایی که تا قبل از جنگ درحال افزایش بود، قطعاً شتاب خواهد گرفت که منجر به سود بیشتر، برای تولیدکنندگانی که خارج از منطقه درگیری می‌باشند، می‌گردد.

«میخائیل کونونویچ» سیاست دولت در ایذا و آزار کمونیست‌ها را در حیطه سیاست اقتصادیِ نئولیبرال بازاریابی و خصوصی‌سازی قرار داد، مانند فروش زمین که از کودتای سال ۲۰۱۴ دنبال گشته است.

در تمام دوران سال‌های ۱۹۹۰ و بخش عمده سال‌های ۲۰۰۰، حزب کمونیست اوکراین بزرگ‌ترین حزب در پارلمان اوکراین بود. این حزب اغلب به‌مثابه سدّی در برابر کوشش‌های متعدد دولت در فروش بیشتر اموال و منابع عمومی، که از دوران سوسیالیسم شوروی به ارث رسیده بود، می‌ایستاد.

(توضیح عکس: اعضای گُردان نئو‌نازی (فاشیست) «آزوف» در یک راهپیمایی نظامی در «کیِف» (Kiev) اوکراین. عکس از «سرگی چوزافکوف»، آژانس خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ـ Ap  Associated Press)

«کونونویچ» اظهار داشت که قصد از غیرقانونی اعلام نمودن حزب کمونیست اوکراین «پاک کردن عرصه سیاسی از احزاب سیاسی چپ بود تا آنها دخالتی و مقابله‌ای در برابر پایین آوردن استانداردهای اجتماعی و فروش زمین‌ها نکنند.» در مقام مقایسه با پایداری و مقاومت درجنگ دوم جهانی با مهاجمین آلمان نازی (فاشیست‌ها)، «کونونویچ» اظهار نمود، «فروش زمین‌های [عمومی/ملی] استالینگراد ما است ــ یک قدم هم عقب نخواهیم نشست! فروش زمین ممنوع!»

خانواده «کونونویچ» بارها هدف مقامات دولتی و نیروهای شبه‌نظامی فاشیست قرار گرفته است. براساس پرونده‌ای که در پارلمان اروپا ثبت گردیده است، در سال ۲۰۱۶ هنگام گذاشتن گل در بنای یادبود سربازان ارتش سرخ که علیه هیتلر جنگیدند، «میخائیل کونونویچ» و سایر اعضای کومسومول (اتحادیه جوانان کمونیست لنینیست) هدف حمله توسط ستیزه‌جویان راست‌گرا قرار گرفتند. «کونونویچ» ضربات شدیدی به سرش اصابت کرد و یک نفر دیگر از اعضا تقریباً بینایی‌اش را از دست داد.

باندهای فاشیست تلاش کردند کارکنان بیمارستان را تحت فشار قرار دهند تا کمونیست‌های مجروح را درمان نکنند و همچنین مرتباً زن و دختر “کونونویچ” را در منزلشان مرعوب می‌کردند.

تا زمان انتشار مطبوعات (منظور زمانی که این مقاله نوشته شده بود) از وضعیت دو برادر: «میخائیل و الکساندر کونونویچ»، و شرایطی که تحت آن نگاه داشته شده‌اند هیچ خبری در دست نیست.

به دلیل درگیری در «کیِف» و اطراف آن و به دلیل مسدود شدن وب‌سایت حزب و کانال‌های ارتباطی الکترونیکی از پس از جنگ، توسط دولت، به‌دست آوردن اطلاعات از «حزب کمونیست اوکراین» همچنان دشوار است.

* https://www.peoplesworld.org/article/ukrainian-communist-youth-leaders-reportedly-arrested-by-government-targeted-for-death/‎