زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

در فرودگاه کابل چه گذشت؛ از کشتار صدها غیرنظامی افغان تا فرار خفت‌بار آمریکا

فرودگاه کابل این روزها شرایط ملتهبی را تجربه می‌کند، کشتار افغان‌هایی که برای خروج از کشورشان تلاش می‌کردند و فرار خفت‌بار آمریکا و شادمانی طالبان از جمله حوادث مهم این روزهای فرودگاه کابل بود.

در فرودگاه کابل چه گذشت؛ از کشتار صدها غیرنظامی افغان تا فرار خفت‌بار آمریکا

بحران فرودگاه کابل را می‌توان اوج ورق خوردن برگ دیگری از تاریخ پرفراز و نشیب افغانستان دانست، بحرانی که با فرار اشرف غنی آغاز و با کشته‌شدن 170 نفر به اوج خود رسید و با خروج نظامیان آمریکایی به صورت شبانه و پشت در ماندن افغان‌های بسیار به پایان رسید. 

فرار اشرف غنی و هجوم مردم به فرودگاه کابل

پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی و سقوط شهرستان‌ها و ولایت‌ها مختلف افغانستان به دست طالبان، همزمان با محاصره کابل رسانه‌های این کشور در اوج ترس و نگرانی مردم از فرار اشرف غنی، رئیس جمهور آن روزهای پرالتهاب افغانستان خبر دادند.

رسیدن طالبان به دروازهای کابل و اعلام فرار اشرف غنی، باعث هجوم مردم و شهروندان خارجی به فرودگاه کابل شد.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که یکی از دلایل حمله مردم به فرودگاه کابل این شایعه است که هواپیما بدون ویزا و پاسپورت شهروندان افغان را به کانادا منتقل می‌کنند.

سقوط سه شهروند افغانستان از هواپیمای آمریکایی و تیراندازی به سوی مردم

پس از ملتهب شدن فضای فرودگاه، 3 شهروند افغانستان که در محل قرارگیری لاستیک هواپیمای آمریکایی پنهان شده بودند در هنگام پرواز روی سقف خانه‌ها در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی سقوط کردند.

برخی از رسانه پس از این حادثه اعلام کردند که یکی از افرادی که در این حادثه جان باخته یک فوتبالیست جوان و هچنین یک دندان پزشک بوده است.

 از سوی دیگر همزمان با هجوم مردم کابل به فرودگاه این شهر برای خروج از افغانستان، نیروهای آمریکایی اقدام به تیراندازی کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که در تیراندازی نظامیان آمریکایی برای متفرق کردن مردم 3 نفر کشته شدند. 

همزمان برخی دیگر از گزارش‌ها تعداد احتمالی این کشته‌شدگان را کمتر عنوان کرده و گزارش داده‌اند که دلیل کشته شدن آنها مشخص نیست.

یک مقام ارشد آمریکایی در این رابطه گفت: جمعیت حاضر در فرودگاه خارج از کنترل است و شلیک‌ها فقط برای کنترل هرج و مرج بوده است.

انفجار در فرودگاه کابل و کشته‌شدن 170 نفر از جمله 13 نظامی آمریکایی

در بحبوحه بحران کابل و ادامه هرج و مرج در فرودگاه و عدم توانایی نیروهای آمریکایی در تامین امنیت این مکان مهم و راهبردی، مهاجمان ناشناس در کنار ورودی آبی که طی روزهای نظامیان آمریکایی و انگلیسی در آن مستقر بودند و در ورودی بارون در نزدیکی هتلی به همین نام در نزدیک فرودگاه کابل دست به عملیات مسلحانه زدند که یکی از این انفجارها انتحاری بوده است.

در این حمله 170 نفر از جمله 12 نظامی آمریکایی کشته شدند.

این حمله مرگبارترین روز برای ارتش آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۱۱ تاکنون محسوب می‌شود که پنج روز قبل از فرارسیدن مهلت خروج کامل نظامیان از افغانستان (۳۱ آگوست، ۹ شهریور ماه) صورت گرفت.

برخی از رسانه‌های افغانستان اعلام کردند بسیاری از کشته شده ها به دلیل تیراندازی مستقیم نیروهای آمریکایی پس از وقوع حمله انتحاری رخ داده است.

روایت شاهدان عینی از پنجشنبه خونین فرودگاه کابل: آمریکا‌یی‌ها به اجساد غیرنظامیان هم شلیک می‌کردند

خبرنگار شبکه راشاتودی مستقر در پایتخت افغانستان بعد از انفجارهای تروریستی روز پنجشنبه هفته گذشته در نزدیکی فرودگاه کابل به سراغ بازماندگان این حمله تروریستی در بیمارستان رفت.

در این گزارش که «مُراد گازدیف» خبرنگار ارشد راشاتودی آن را تهیه کرده است، شاهدان عینی و بازماندگان افغانستانی، روایت تلخی از تیراندازی نظامیان آمریکایی به مردم غیرنظامی حاضر در فرودگاه کابل ارائه دادند.

راشاتودی در صفحه اینترنتی خود در این باره خبر داد: «در شرایط دوزخ‌گونه و غوغای پس از بمب گذاری انتحاری در فرودگاه کابل، شاهدان به مراد گازدیف از راشاتودی گفتند که با شروع تیراندازی جان خود را از دست دادند. یک زن زخمی گفت که نیروهای آمریکایی هنگام فرار غیرنظامیان اقدام به تیراندازی به آنها کردند».

گروه تروریستی داعش مسئولیت عملیات روز گذشته را به عهده گرفت. طالبان این حمله را «تروریستی» خوانده است. پولیتیکو به نقل از یک منبع آمریکایی گزارش داده عوامل انتحاری داعش، باعث این انفجارها شده‌اند.

حمله هوایی ارتش آمریکا علیه داعش در شرق افغانستان

به دنبال کشته شدن 13 نظامی آمریکایی در حمله انتحاری داعش در فرودگاه کابل، ارتش آمریکا از انجام حملات هوایی علیه داعش در شرق افغانستان خبر داد.

طبق اعلام ارتش آمریکا، این حمله در ولایت ننگرهار اجرا شده و نشانه‌های اولیه حاکی از کشته شدن هدف مورد حمله است.

این حمله در واکنش به حمله انتحاری مرگ‌بار گروه داعش در ورودی فرودگاه کابل، اجرا شده و نخستین حمله هوایی آمریکا پس از تسلط طالبان بر  افغانستان است.

جوبایدن پس از حمله به فرودگاه کابل گفته بود که «تروریست‌ها نمی‌توانند مانع ما شوند. اجازه نخواهیم داد آنها مأموریت ما را متوقف کنند. ما عملیات تخلیه را ادامه خواهیم داد. من به فرماندهانم دستور داده‌ام برنامه‌هایی عملیاتی برای حمله به داعش-خراسان طراحی کنند. این تروریست‌های داعش پیروز نخواهند شد.»

حمله راکتی آمریکا به منزل مسکونی در کابل

در ادامه حملات هوایی آمریکا پس از انفجار در فرودگاه کابل، در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به یک “خودروی حامل بمبگذار انتحاری” دیروز (یکشنبه ۷ سنبله‌۲۹ آگوست)، در منطقه‌ای در کابل، پایتخت افغانستان، گفته می‌شود ۱۰ غیرنظامی یک خانواده از جمله ۶ کودک کشته شده‌اند.

شاهدان عینی گفتند که ۱۰ عضو این خانواده در این حمله به خودروی پارک شده در خانه آنها کشته شده اند.

ارتش آمریکا می‌گوید خودرویی را هدف قرار داده که حامل دستکم یک بمبگذار انتحاری مرتبط با داعش شاخه خراسان بود.

از طرف دیگر، گفته شده که ممکن است افراد نزدیک به خودرو پس از حمله، هدف قرار گرفته باشند.

اصابت چندین راکت در اطراف فرودگاه کابل

در ادامه ناآرامی های کابل، صبح امروز چند راکت به اطراف فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی اصابت کرد. به گفته مقامات آمریکایی این حادثه تلفات جانی نداشته است.

آمریکا اعلام کرد که این حملات توسط پدافند هوایی فرودگاه کابل دفع شده است، داعش مجدد مسئولیت این حملات راکتی را برعهده گرفت.

یونیسف: ده‌ها کودک افغان بدون والدین‌ خود به خارج منتقل شده‌اند

در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که ده‌ها کودک افغان بدون سرپرست از افغانستان به خارج انتقال داده شده‌اند.

هرف دولیس٬ رئیس دفتر یونیسف در افغانستان در یک نشست خبری در نیویورک گفت: بسیار مشکل است که تعداد دقیق کودکان افغان که بدون والدین  انتقال داده شده‌اند به زودی واضح شود اما تاکنون معلوم شده که 69 کودک افغان بدون سرپرست به خارج از افغانستان منتقل شدند.

وی افزود:ما 69 کودک را خارج از افغانستان رد یابی کردیم و در تلاش هستیم که آن‌ها را با والدینشان برسانیم که این فرآیند بسیاری پیچیده‌ای است.

رئیس یونیسف ادامه داد: کارمندان یونیسف ماموریت خود را برای پیدا کردن دوباره این اطفال انتقال شده بی سرپرست آغاز کردند.

خروج آخرین هواپیمای آمریکا از افغانستان/پایان اشغال ۲۰ ساله

بامداد سه‌شنبه (9 شهریور) بخش انگلیسی تلویزیون دولتی «صدای آمریکا» احتمالاً نخستین رسانه آمریکایی بود که به نقل از یک مقام ارشد طالبان گزارش داد «همه نیروهای اشغالگر خارجی» لحظاتی پیش از افغانستان خارج شدند.

دقایقی بعد شبکه خبری «فاکس‌نیوز» هم به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواسته بود اشاره‌ای به نامش نشود تکمیل خروج آمریکا از افغانستان را اعلام کرد.

پس از آن، «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا تکمیل شدن عملیات خروج ارتش آمریکا از افغانستان را تأیید کرد. او گفت: «هیچ کلامی از سوی من نمی‌تواند وسعت فداکاری‌ها و دستاوردهای کسانی که در افغانستان خدمت کردند را به طور کامل ادا کند.»

افغان‌های به جای مانده از غافله

در حالی آمریکا از آغاز خروج نظامیان خود از افغانستان خبر داده که  شمار زیادی از افغان‌های دارای مدارک قانونی برای انتقال، پشت دروازه‌های ورودی فرودگاه کابل صف کشیده‌اند.

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که در دو هفته اخیر در حدود ۱۲۰ هزار شهروند افغان و خارجی را از افغانستان به کشور‌های دیگر منتقل کردند.

تخریب وسیع تجهیزات فرودگاه کابل

آخرین نظامی آمریکایی بامداد سه‌شنبه فرودگاه کابل را ترک کرد تا اولین نیروهای طالبان وارد آن شوند. دو صحنه‌ای که به طور نمادین نشان دهنده ماحصل ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در افغانستان شد.

نیروهای طالبان شب گذشته وارد فرودگاه کابل شدند اما با حجم وسیعی از تخریب رو به رو گشتند. آن‌ها به الجزیره گفتند که نظامیان آمریکایی قبل از ترک فرودگاه اقدام به تخریب تجهیزات و وسائل کرده‌اند.

دوربین شبکه الجزیره نیز صبح امروز پس از خروج آمریکایی‌ها وارد سالن فرودگاه شد و تصاویر گویای حجم تخریب وارد شده به تجهیزات و ساختمان فرودگاه است.

همزمان با خروج آخرین هواپیمای آمریکایی از افغانستان، پرس‌تی‌وی به نقل از یک سخنگوی گروه طالبان تصریح کرد که آخرین سرباز آمریکایی کابل را ترک کرده و «کشور ما به استقلال کامل دست یافته است.» فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که صدای شلیک تیر از فرودگاه کابل برای جشن گرفتن خروج آمریکا از افغانستان را نشان می‌دهد.