جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

در دوره پس از خروج نیروهای شوروی

بازپخش اسناد اشد محرم کمیته مرکزی حزب کمونست اتحاد شوروی

(بخش چهارم)

(1989 ـ 1991)

نقل ها: از  جلسات بیروی سیاسی ک.م.ح.ک.ا.ش.

ترجمه: داکتر خلیل وداد

wedad

osmai

تدوین و بازپخش: قاسم آسمایی

 

کارگران جهان متحد شوید!

کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی

اشد محرم

پرونده ویژه

 

شماره ۱۵۴/۱۰

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، چبریکوف، شواردنادزه، یاکوولف، یازوف، باکلانوف، بيله اوسوف ای.، گوستيف، کریوچكوف، بيلياكوف، پاولوف آ. وفالين.

نقل از پروتوکولشماره ۱۵۴ جلسه بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ ۱۵ اپریل سال 1989

پرشس وزارتهای امور خارجه، دفاع و کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی.

  1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ ۱۵ اپریل ۱۹۸۹ رفقا شواردنادزه ای. آ.، يازوف د.ت. و کریوچكوف و… موافقت می شود. ( ضمیمه است).
  2. به وزارت دفاع اتحاد شوروی سپارش میشود تا یکجا با وزارت خارجه اتحاد شوروی، کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی و وزارت مالیه اتحاد شوروی پیشنهادی پیرامون تعيين امتیازات و مکافات اضافی برای کارشناسان و نمایندگان وزارتهای گونه گون شوروی، افراد مسئول که جهت کار و کمک به افغانستان میروند، برای عمله هواپیماهای نظامی و ملکی و رانندگان موترها در جمهوری افغانستان را مد نظر گرفته، طرح نموده و به شورای وزیران اتحاد شوروی جهت تصویب پیشکش نمایند.

                                                             منشی کمیته مرکزی

مربوط بند ۱۰ پروتوکول شماره ۱۵۴

اشد محرم

ک. م. ح. ک. ا. ش.

پیرامون گزینه ها (واریانتهای) انکشاف بعدی حوادث در جمهوری افغانستان و گامهای ما در عرصه جنگی

خروج قطعات محدود نظامی شوروی از افغانستان از نگاه محتوا شرایط جدید نظامی- سیاسی را ببار آورد.

رژیم موجود در جمهوری افغانستان نشان داد که توانایی مستقلانه اتخاذ تصاميم معقول و اجرای آنان در زندگی در حالات فوق العاده (مانند بیسج حزب و ایجاد دفاع خودی مسلحانه، اقداماتی برای کنترول مواصلات عمده، اعلام حالت اضطراری تحكيم بیسابقه وحدت و يكپارچگی حزبی حتی در حلقات بالایی آن، رفع اختلافات درون حزبی، ازدیاد مذاکرات با گروههای مختلف اپوزیسیون داخلی و خارجی و گامهای پیشرونده در عرصه بین المللی را دارد.

همچنان ارتقای مورال رزمی نیروهای مسلح و صفوف حزبی محسوس است. از سوی دیگر نیروهای مخالف دولت نتوانستند، “حكومت انتقالی” گسترده که منافع اکثریت اعضای اپوزیسیون را انعکاس دهد، ایجاد نمایند.

در زمان کنونی هیچکسی، حتی محافل مخالف رژیم کنونی کابل جرأت نمیکنند، پاسخهای مشخص و يكجانبه را در مورد انکشاف قریب الوقت حوادث در افغانستان و اینکه در کدام راستاها ضدانقلاب دستاورد و موفقیت داشته و در کجا مبارزه تشدید خواهد شد، ارائه کند.

چنين احتياط در پیشبینیها ناشی از آنست که برعلاوه تصاميم قاطع رهبری افغانستان برای دفاع از مواضعش، اعلامیه های رهبران ضد انقلاب برای تسخیر شهرهای جلال آباد، قندهار و غیره در روزهای نخستین پس از خروج قطعات شوروی نیز جامه عمل نپوشید . قابل یادآوریست تا از اختلافات در صفوف نیروهای مخالف حکومت در موارد ستراتیژی و تاکتیک مبارزه و همچنان تشكيل ارگانهای جانشین حاکمیت دولتی نیز تذکر رود.

از سوی دیگر اگر از توانایی های رزمی نیروهای مسلح افغانستان بگوییم، میتوان اذعان کرد که آنها همه چیزهای لازم منجمله اسلحه و تخنیک حربی مدرن، ذخایر مهمات و وسایل مادی را برای دفاع از حاکمیت دارند.

با اینهمه بعضی موارد منفی هم هستند که نمیتوان در ارزیابی عمومی اوضاع افغانستان آنها را بیاد نیاورد.

از آنجمله- از گسترش مداخله در امور داخلی افغانستان از سوی پاکستان و ایالات متحده و ازدیاد وظایف محوله قوای مسلح جمهوری افغانستان با محدود بودن جلب و حظار به خدمت زير بيرق، میتوان یاد کرد.

بصورت کل در وضعیت نظامی – ستراتیژیک بعضی مشکلات دیگر نیز افزوده شده اند که از آنجمله از تمركز نیروهای دولتی در چند منطقه، عدم ارتباط مطمئن با یکدیگر، آسیب پذیری بیش از حد ارتباطات زمینی و هوایی، پیشبرد اجباری عمدتاً عملیات دفاعی توسط اکثریت قطعات و عدم سیستم آمادگی دفاعی کابل و يكعده شهرهای بزرگ دیگر، میتوان تذکر داد.

همچنان باید از ناتوانی موضع نظامی – اقتصادی (تشدید بحران عمومی اقتصادی کشور، محدودیت ذخایر، لزوم اكمال منظم آنها بحساب واردات از اتحاد شوروی، تهديد فزاینده محاصره کابل و دیگر مراکز مهم سیاسی- اداری جمهوری) نیز یاد آوری کرد.

در ارزیابی اقدامات آینده اپوزیسیون میتوان پیشبینی کرد که با پایان تشکیل “حکومت مؤقت” آنها تلاش خواهند کرد جلال آباد را که در نزدیکی پاکستان قرار دارد، بگیرند. در صورتی که این برنامه کامياب نشود، آنها پس از تجدید قوا، تلاش خواهند کرد قندهار و یا یک شهر دیگر را در جنوب افغانستان (مانند خوست) برای ایجاد مقر “حكومت” خویش اشغال کنند. بدون این و همچنان بدون برقراری نوعی از همکاری با “اتحاد هشتگانه”، “کابینه” مجددی نمی تواند به شناسایی گسترده بین المللی امیدوار باشد.

همزمان با اینها تلاشها برای محاصره کابل و مراکز ولایات دیگر منجمله هرات تشدید خواهند یافت. اپوزیسیون توجه اصلی اش را به قطع شاهراههای حیرتان- کابل، کابل – جلال آباد و از کار انداختن میدانهای هوایی کابل، بگرام، جلال آباد، خوست، قندهار و شیندند همچنان فلج نمودن منابع تأمین انرژی دولت متمرکز خواهد کرد.

همینطور باید انتظار تشدید فعالیت سردسته های محلی اپوزیسیون را در سطح ولایات، ولسواليها و علاقه داریها، با وجود اینکه آنها عمدتاً برای گسترش ساحۀ نفوذ خویش خواهند رزمید، داشت. این فعالیتها میتوانند خطر جدی را بویژه در ولایاتی مانند بدخشان، لغمان، لوگر، وردک، زابل، ارزگان، غور، نیمروز، فراه، بادغيس، فاریاب و جوزجان که در آنها نیروهای دولتی کم اند، بار بیاورند. برعلاوه مبارزه برای ساحه نفوذ بخودی خود میتواند منبع برخوردهای ذات البيني جديد باشد.

در آینده اپوزیسیون همچنان کار فعالی را در جهت تخریب موضع حاکمیت دولتی از درون ( تقویه عناصر مخفی ضد انقلاب، شکست دستگاه حزبی – دولتی و ارتش، کار اجنتوری، سازماندهی شورشها، خرابکاریهای گسترده و سبوتاژ) راه اندازی خواهد کرد.

در صورت تسخير جلال آباد و یا یک شهر بزرگ دیگر در جنوب کشور و استقرار “حکومت مؤقت” در آن، گام بعدی اپوزیسیون ظاهراً اشغال کابل خواهد بود . برای آمادگی جدی چنین عملیات زمانی از چند هفته تا چندین ماه لازم است.

از سوی پاکستان فشار بالاي “اتحاد هفتگانه” برای تحریک شان بخاطر انجام عمليات قاطعتر تشدید خواهد شد. همچنان تشدید مداخلات مستقیم پاکستان در امور داخلی افغانستان خارج از امکان نیست. آنچه مربوط به ایران است، هویداست که آن کشور تاحد زیادی تاکتیک انتظاری داشته و تلاش خواهد کرد در گام نخست نفوذش را در آن نواحی که در آنجاها گروههای مسلح هوادار ایران مستقر اند، قایم کند.

هم زمان تضادها در صفوف اپوزیسیون تشدید میابند. اپوزیسیون در آینده نیز در امر سازماندهی عملیات گسترده، منسجم و با مرام یگانه مشکل خواهد داشت.

از سوی ما به افغانستان کمک های همه جانبه انجام می گردد. فيصله های مصوب ۱۲ مارچ ۱۹۸۹ ک.م. ح. ک.ا. ش. پیرامون اقدامات اضافی برای کمک عاجل به جمهوری افغانستان در خصوص مصوبات قبلا اتخاذ شده (پ ۱۴۹/  ۲۳ و ۱۴۹/ ۲۴) اجرا میشوند. در چوکات “پل هوایی روزانه به کابل از ۲۰ تا ۳۰ پرواز توسط هواپیماهای نظامی – ترانسپورتی حامل تخنیک محاربوی، اسلحه، مهمات و مواد دیگر انجام مییابند.

همچنان قطارهای موتری مختلط افغان – شوروی به انجام وظایفشان برای رساندن آذوقه به افغانستان آغاز کرده اند. برای وارد نمودن ضربات به مخالفان در منطقه جلال آباد از بطریه پایگاه ار- ۳۰۰ پرتاب راکتی هوایی کابل استفاده می گردد. مهمات پارچه شونده، حجیم شونده و آتشزا و سلاح آتش افگن “شميل” طور گسترده در افغانستان استعمال میشود. همچنان تحویلدهی وسایل ماین فرش کن از دور آغاز شده است. اقدامات مربوط به کمک فوق العاده نظامی به حکام افغانستان امکان شکست برنامه های اولیه مخالفان در جلال آباد را مساعد ساخته و روحیه اطمینان را در میان رهبری کشور به نیرو و امکانات خود مستحکم ساخته و بصورت عموم باعث ارتقای روحیه سیاسی قوای مسلح جمهوری و مردم کشور شده است. با در نظر داشت گزینه ها (واریانتهای گونه گون انکشاف حوادث در افغانستان شامل عدم کمک مستقيم از جانب اتحاد شوروی، اقدامات ما در عرصه نظامی باید متوجه همکاری به رهبری جمهوری افغانستان در ارتقای رزمندگی نیروهای مسلح آن و در گام نخست در بخشهای هوایی و گارد خاص و ایجاد شرایط برای کار مطمئن رژیم موجود باید بود. پیشنهاد میگردد به دوستان افغانی در عرصه های آتی همکاری شود:

  1. دوام گسیل فوق العاده اسلحه، تخنیک حربی و غیره لوازم مطابق به تعهدات قبلاً انجام شده و درخواستهای اضافی به طرف افغانی.
  2. پرورش مستعجل کارشناسان افغانی در بخشهایی کمیاب چون متخصصان راکت در مرکز تعلیمی ۷۲۰ حوزه نظامی ترکستان.
  3. کمک به ترمیم تخنیک محاربوی و اسلحه توسط ترمیمکاران شوروی در خاک افغانستان.
  4. بادرنظرداشت شيوه عمل اپوزیسیون و وضعیت نظامی- ستراتیژیک قوای دولتی و حالت عمومی قوای مسلح آن به رهبری افغانستان مشورهای لازمی را داده و به آنها باید در تهيه پلان عملیات نظامی برضد اپوزیسیون و فعالیت امن شاهراه حیرتان- کابل کمک نمود. در این برنامه (پلان) ایجاد گروپهای قطعات مسلح در محلات ممكن، با بسیج نیروهای احتياط (در سه استقامت و در مرکز، منجمله تشکیل ۲-۳ فرقه در 3- 4 ماه نزدیک در کابل)، ایجاد سیستم دفاعی در مراکز عمده اداری وپستهای نگهبانی در استقامتهای مهم، در نظر گرفته شود.

این آمادگیها مطابق خواسته های انجنیری بوده و در آنها سیستم آتش و بکارگیری قطعات برای انجام وظایف را باید در نظر گرفت. همچنان به اداره کلی تأمیناتی قطعات توجه ویژه کرد. توجه ویژه باید به حفاظت و نگهبانی کابل، جلال آباد، قندهار، خوست، هرات، میدانهای هوایی بگرام، شاهراه حیرتان- کابل و بيز حیرتان مبذول شود. اقداماتی برای تحکيم دفاع هوایی مؤسسات مهم اداری و نظامی پیشبینی شود. برنامه های دفاع کابل و شاهراه کابل – جلال آباد بکمک نمایندگان وزارت دفاع افغانستان در افغانستان از ۱۴ تا۱۶ مارچ ۱۹۸۹ طرح شده است. این پلانها از سوی رئيس جمهور نجیب الله پذیرفته شده اند. برای تحقق اینها کمک عملی با اسلحه و تخنیک محاربوی ارائه میگردد. کار مربوط به سیستم دفاعی کابل با جدیت با شرکت نظامیان شوروی در جمهوری افغانستان پیشبرده میشود.

  1. همزمان با استحکام (سیستم) مدافعه به جانب افغانی توصیه گردد تا عملیات تعرضی جنگی، ضربات بمباردمانی، حملات راکتی و توپچی را به محلات بروز شورشیان در تمام کشور با هدف بیرون آوردن ابتکار از دست آنان و مجبور ساختن شان به تن دادن به مذاکرات با دولت تشدید بخشد. در چوکات حالت اضطرار در کشور به اجرای اقدامات به منظور خنثی نمودن فعالیتهای گروههای تخریبکار- تروریست و ضد انقلاب مخفی ادامه باید داد.
  2. سازماندهی کار جمع آوری، تحلیل و ارزیابی اطلاعات جاسوسی پیرامون مسائل مربوط به اشتراک پاکستان و متحدانش در عملیات جنگی در خاک افغانستان. برمبنای اطلاعات بدست آمده طرحهایی را در مورد عکس العمل ممكن ما آماده ساخت.

ای. شواردنادزه : د. يازوف، و. کریوچكوف

۲۹ مارچ ۱۹۸۹

شماره ۳۱۲/۰۲۸

۲۰- آ. آن.

کارگران جهان متحد شوید؟

کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی

اشد محرم

پرونده ویژه

شماره  ۱۵۸/۶

 

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، چبریکوف، شواردنادزه،

یاکوولف، يازوف، باکلانوف، بيله اوسوف کریوچكوف، بیلیاکوف، پاولوف أ. و فالين.

 

نقل از پروتوکول شماره ۱۵۸ جلسه بیروی سیاسی کمیته مرکزی

مورخ ۱۳ می سال ۱۹۸۹

پیرامون اقدامات اضافی برای تأثیر بر اوضاع افغانستان

 

  1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ ۱۲ می ۱۹۸۹ رفقا زایکوف ال. ن.، شواردنادزه ای. آ.، يازوف د.ت. و کریوچكوف و… موافقت می شود. ( ضمیمه است).
  2. به وزارت دفاع اتحاد شوروی، کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی و وزارت خارجه اتحاد شوروی سپارش می شود، به اقدامات مقتضی جهت تطبيق پیشنهادات پیشکش شده در یادداشت دست یازند.
  3. کمیسیون دولتی شورای وزیران اتحاد شوروی در امور صنایع نظامی و وزارت دفاع اتحاد شوروی یکجا با وزارتخانه ها و موسسات مربوطه مؤظف میگردند تا بطور عاجل امکانات تحویلدهی اضافی راکتهای ار-۱۷ و بخشهای لازمی آنها را تا ۱۰ و ۱۲ واحد در شبانه روز به افغانستان بررسی نموده و در این راستا به اقدامات لازمی متوسل شوند.

           منشی کمیته مرکزی

۱۰-ارای   آن.ش.

مربوط بند ۶ پروتوکول شماره ۱۵۸

اشد محرم

ک. م. ح. ک. ا. ش.

پیرامون اقدامات اضافی برای تأثیر بر اوضاع افغانستان

 

در درازنای تقریباً سه ماه گذشته پس از خروج قطعات شوروی از افغانستان، نیروهای مسلح جمهوری افغانستان توانستند جلو اپوزیسیون را که توسط پاکستان، ایالات متحده و عربستان سعودی حمایت میشوند، بگیرند. مگر دشمن که درک نموده پلانهایش برای سقوط حکومت نجيب الله می توانند نقش بر آب شوند، به همه چیز متوسل میشود، تا فشار نظامی اش را تشدید نماید. آنها تلاش اساسی شان را کماکان برای اشغال جلال آباد متمرکز نموده اند تا در آنجا “حكومت مؤقت ” خویش را مستقر نموده و پس از آن کابل را از پا درآورند.

بخاطر آمادگی به حمله بزرگ جلال آباد با اشتراک بیشتر پاکستانيها منجمله با افراد زیادی از قطعات بحرى شان که زیر نام “ملیشه” صورت میگیرد، وزارت امور خارجه اتحاد شوروی اعلامیایی را صادر کرده و همچنان به اقدامات پیشگیرنده دیگر منجمله از کانالهای مخفی توسل شده است.

با درنظر داشت اوضاع جاری، باید به یک سلسله اقدامات معقول جهت دوام پشتیبانی از حکومت جمهوری افغانستان و تأثیر ممکن به اپوزیسیون افغانی و پاکستان متوسل شد.

  1. در اوضاع کنونی استفاده مداوم از سلاحهای دارای آتش نیرومند برضد دشمن و بکارگیری و استعمال اسلحۀ مؤثر از اهمیت ویژه برخوردار اند. در این رابطه لازم است، امکانات اضافی برای تحویلدهی اسلحه و مهمات بویژه سلاحهایی مانند راکتهای ار- ۱۷، وسایط مدافعه هوایی و غیره را به جمهوری افغانستان جستجو کرد.
  2. موضوع حملات و بمباردمانهای گسترده هوایی از قلمرو اتحاد شوروی به دقت و بررسی اضافی نیاز دارد.
  3. ضرور است تا در میدانهای هوایی نزدیک به مرز افغانستان طور نمایشی به جابجایی نیروهای هوایی ما علناً دست زد تا آنها از سوی پاکستانیها و اپوزیسیون مشاهد گردند. به پروازهای طيارات جاسوسی شوروی بالای حریم هوایی افغانستان بخصوص در نواحی جلال آباد و خوست در صورت ممکن با ارتفاع خیلی پایین با هدف عکاسی از تمرکز نیروی دشمن، ادامه داد.
  4.  در رابطه به اندیشه ارائه شده رفيق نجيب الله پیرامون جلب داوطلبان خارجی در امر کمک به حکومت جمهوری افغانستان در دفع تجاوزات خارجی میشود به کار دوستان افغانی با بعضی کشورها بویژه ممالک اسلامی موافقت کرد.
  5.  پنداشته میشود که کار منظم سیاسی – دیپلماتیک در مورد مسئله افغانستان، بمنظور فشار بالای ایالات متحده، پاکستان، ایران، عربستان سعودی و همچنان استفاده از امکانات هند و جنبش عدم انسلاک ادامه داده شود. از جمله موضوع افغانستان در تماسهای بعدی شوروی امریکا جای اساسی را خواهد داشت. معقول خواهد بود، پیشنهاد مبنی بر میانجیگری عربستان سعودی در امر وساطت میان ما و اپوزیسیون افغانی را بپذیریم. مگر مشی ضد افغانی پاکستان را در رابطه به گسترش مناسبات دوجانبه اش با این کشور نیز نباید از نظر دور انداخت.

 

ای. زایکوف، ای. شواردنادزه، د. يازوف، و. کریوچكوف

۱۲ می ۱۹۸۹

شماره ۳۹۰/ او. اس.

20 ـ د. ام

کارگران جهان متحد شوید!

کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی

اشد محرم

پرونده ویژه

شماره پ۲۰ / ۱۵۹

به رفقا، گرباچف، ریژکوف، زایکوف، چبریکوف، شواردنادزهی یا کوولف، يازوف، باکلانوف، بيله اوسوف ای.، کریوچكوف، كاتوشف، بیلیاکوف و سميرتيكيوف.

نقل از پروتوکول شماره ۱۵۹ جلسه بیروی سیاسی کمیته مرکزی حک… ش. مؤرخ ۱۹ می سال ۱۹۸۹

پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان

 

  1. با پندارهای ارائه شده در یادداشت مؤرخ ۱۲ می ۱۹۸۹ رفقا زایکوف ال. ن.، باکلانوف او. د.، بيله اوسوف ای. اس. و مویی سییف ام. آ. موافقت می شود. ( ضمیمه است).
  2. برنامه اقدامات شورای وزیران اتحاد شوروی در این مورد تصویب است ( ضمیمه است.)

                                                                                                      منشی کمیته مرکزی

۱۸- ای. ا

ز.پ.

ضم. ۶ ص.

 

مربوط بند ۲۰ پروتوکول

شماره ۱۵۹

اشد محرم

پرونده ویژه

 

ک. م. ح. ک. ا. ش

پیرامون کمک اضافی به جمهوری افغانستان

 

اوضاع جنگی- سیاسی افغانستان كمكان بغرنج است. فاکتور اصلی مؤثر در این امر در حال کنونی جنگهای حومه جلال آباد است. در جریان تقریباً سه ماه گذشته پس از خروج نیروهای شوروی از جمهوری افغانستان قوای دولتی میتوانند جلو اپوزیسیون را که از حمایت پاکستان، ایالات متحده و عربستان سعودی برخوردار است، بگیرند. مگر مخالفان به همه چیز متوسل میشوند تا حکومت افغانستان را سقوط دهند.

در این رابطه رئیس جمهور نجيب الله درخواست کمک مؤثر در جهت دفع مخالفان و پاکستان از جمله: حمله مؤثر تر آتشی بالای دشمن و توزیع و استفادۀ بیشتر انواع سلاحهای مؤثر را نمود. باید امکانات اضافی را برای گسیل سريع اسلحه و مهمات بویژه راکتهای ار- ۳۰۰، مهمات مربوطه ار. اس. ۳۰ “اوراگان” و اجرای بمباردمانهای ضربتی نیروی هوایی از خاک اتحاد شوروی و همچنان جابجایی نمایشی قوای هوایی ما در میدانهای هوایی شوروی در نزدیکی مرزهای افغانستان و ادامه پروازهای هواپیماهای کشف نظامی بالای افغانستان بویژه در نواحی جلال آباد و خوست، جستجو نمود. در رابطه به درخواست تازه رفيق نجيب الله معقول است که:

  1. . به جابجایی نمایشی نیروهای هوایی در میدانهای هوایی نزدیک به مرزهای افغانستان بنحوی که وانمود شود، این کار بدون هرنوع پنهانکاری صورت گرفته و به پاکستانیها و اپوزیسیون ملموس باشد، دست یازید. همچنان در آینده نیز باید به پروازهای طیارات کشاف شوروی بالای افغانستان بویژه در نواحی جلال آباد و خوست با هدف بدست آوری عکسهای هوایی پیرامون تمرکز نیروهای مخالفان ادامه داد.
  2. انجام حملات و بمباردمانها توسط نیروی هوایی شوروی از خاک اتحاد شوروی در حال کنونی نا معقول و پیش از وقت است.
  3. انتقال اموال توسط هواپیماهای شوروی به فرودگاه بگرام و قندهار بیجا خواهد بود، چون طيارات از امنیت پرواز برخوردار نخواهند بود. در قندهار مرکز اداره و فرماندهی (دیسپچری) پروازها نابود شده و وسایط کمکی فرود آمدن و مخابره از بين رفته اند. در اینحالت باید به انتقال محموله های نظامی و کمکهای بشری توسط هواپیماهای نظامی وزارت دفاع و وزارت هوایی ملکی اتحاد شوروی از مسير “پل هوایی” اتحاد شوروی- کابل ادامه داد.

همزمان به رهبری افغانستان باید توصيه نمود، تا به اقدامات لازمی جهت فعالیت مطمئن شاهراه حیرتان کابل و کابل – جلال آباد و همچنان انتقال موتری اموال به ولایات دیگر دست يازد.

  1. به کمک در مورد ترمیم تخنیک زرهی واحدهای گارد خاص باید ادامه داد. در این مورد باید در نظر داشت که بر مبنای تقاضاهای بیشتر جانب افغانی امکان سفرهای کاری بیشتر حدود ۴۰ کارشناس ترمیم کار بمیان خواهد آمد.
  2. در مورد تحویلدهی ۱۰ – ۱۲ راکت ار- ۳۰۰ باید گفت که از تاریخ ۱۰ می ۱۹۸۹ روزانه ۸ راکت با بخشهای حربی آنها تحویل داده میشود. از ۲۰ می ۱۹۸۹ باید ۱۲ راکت را با بخشهای انتقال دهنده آنها تحویل داد. در این مورد به وزارت دفاع شوروی اجازه داده میشود که راکتهایی را که مطابق پلان “ت” ذخيره شده اند، استفاده کند. به کمیسیون دولتی شورای وزیران در امور صنایع نظامی و وزارت دفاع سپارش میشود تا مسائل تمویل راکتها از طریق کمپلکسهای دیگر را بررسی کند.
  3. به تحویل دهی مهمات و سلاحهای آتی به قوای مسلح افغانستان در ماههای میجون موافقه می شود:

           یک و نیم هزار مهمات و مرمی ۲۰۰ مليمتری پارچه شونده، آتشزا و حجیم شونده و کتی برای دستگاههای ار. اس. 30″اوراگان”، ۱۰۰۰ عدد مهمات ۱۰۰ مليمتری و ۱۱۵ مليمتری مرمیهای کالیبر کوچک و کومولاتيف برای توپهای تانکها، ۱۰۰ کمپلکس میکانیزم پرتاب کننده و ۵۰۰ راکت انتقالی سیار ضد تانک نوع “ميتيس” و یکهزار کامپلیت پاراشوت – دیسانتی سیستم تس. د. اس.- ۵۰۰

وزارت دفاع اتحاد شوروی یکجا با وزارتخانه ها و مؤسسات علاقمند نتایج استفاده از مهمات ویژه را برای دستگاههای ار. اس. ۳۰ “اوراگان” برررسی نماید. در نتیجه ارزیابی میشود پیشنهادی را در مورد استفاده بعدي آنها در افغانستان طرح نمود.

  1. . وزارت دفاع وظیفه دارد از ماه جون ۱۹۸۹ در مرکز شماره ۷۲۰ ک وو مخفف حوزه نظامی ترکستان، مترجم) زمینه آموزش افغانها را منحیث متخصص کامپلکس سیار مدافعه هوایی “ستريلا- ۲ برای بهره برداری جنگی آنها مساعد سازد . باید به کابل کامپلکسهای “ستريلا-۲” را تحویل داده و کارشناسان شوروی را جهت آموزش افغانها در محل گسیل نمود.
  2. . آنچه مربوط به تقاضای دیگر افغانها در مورد ارسال کالاهای ویژه میشود، پیشنهادهای مربوطه مطابق روال معمول پس از بررسی آنها با درنظر داشت امکانات ما ارائه خواهند شد.

ای. زایکوف،، او. باکلانوف، ای. بیله اوسوف، ام. مو پی سييف

۱۲ می ۱۹۸۹

شماره ۳۱۲/ او. او .

مربوط بند ۲۰ پروتوکول شماره ۱۵۹

شورای وزیران اتحاد شوروی

دستور ماه می سال ۱۹۸۹                                                                                                مسکو ، کرملین

  1. در رابطه به در خواست حکومت جمهوری افغانستان پیرامون گسیل مواد آتی در ماههای می-جون ۱۹۸۹ موافقت میشود:

از ۲۰ می۱۹۸۹ تا ۱۲ فير راکت – انتقال دهنده ار- ۳۰۰ با بخشهای لازمی حربی آن به وزارت دفاع اتحاد شوروی اجازه داده میشود، راکتهایی را که مطابق پلان “ت” حفظ میشوند، تملک (مصادره) نماید. کمیسیون دولتی شورای وزیران در امور صنایع دفاعی يکجا با وزارت دفاع اتحاد شوروی مسئله جبران راکتهای مصادره شده از حساب کامپلکسهای دیگر را بررسی نماید.

یک و نیم هزار مهمات راکتی ۲۲۰ مليمتری ریاكتيف آتشزای پارچه شونده، سوزنده، حجیم شونده با اثرات دیتونی و مهمات کاستی (تجهیزات عادی) برای دستگاههای ار. اس. ۳۰ “اوراگان”، ۱ هزار مرمی ۱۱۵ مليمتري مهمات کارتوسی و کومولاتيف برای توپهای تانکها، ۱۰۰ کامپلیت دستگاه پرتاب کننده و ۵۰۰ راکت حمل شونده ضد تانک کمپلکسهای “میتیس” و یک هزار کامپلیت سیستم پراشوتی- دیسانتی سیستم های پ.د.ا س.۵۰۰.

وزارت دفاع اتحاد شوروی باید از جون ۱۹۸۹ در مرکز آموزشی تورک ؤؤ آموزش افغانهای متخصص در قسمت کامپلکسهای راکتهای “ستريلا-۲” و چگونی بهره برداری و استفاده جنگی از آنها را تنظیم نموده همچنان تحویلدهی کامپلکسهای “ستريلا- ۲” را انجام داده و کارشناسان نظامی شوروی را برای آموزش متخصصان افغان این راکتها در محل گسیل دارد.

  1. وزارت روابط اقتصادی خارجی ازبکستان شوروی و وزارت دفاع اتحاد شوروی با جانب افغانی مطابق بند ۱ دستور کنونی به منظور عقد موافقتنامه لازمی از جانب وزارت روابط اقتصادی خارجی ازبکستان شوروی، مذاکره نمایند.

مخارج پیشبرد مربوط به مذاکرات با جانب افغانی و اعزام هیأتهای شوروی را از حساب بودجه وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحاد شوروی باید پرداخت.

  1. تحویلدهی اموال ویژه و انجام همکاری اقتصادی در سال ۱۹۸۹ را از حساب امکانات همکاریها با کشورهای خارجی مطابق فیصله شماره ۲۰۱- ۷۳ شورای وزیران اتحاد شوروی مؤرخ ۷ فبروی ۱۹۸۹ باید انجام داد.
  2. وزارت امور خارجه اتحاد شوروی و وزارت دفاع اتحاد شوروی باید از تصاميم اتخاذ شده به رهبری جمهوری افغانستان از طريق سفارت شوروی در کابل اطلاع دهند .
  3. مصارف مربوط به کمکهای بلاعوض را باید مطابق معاهده کنونی به روبل شوروی از حساب هزینه ها در بودجه دولتی اتحاد شوروی در بخش کمکهای بلاعوض به دول خارجی و به اسعار خارجی از حساب هزینه های وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحاد شوروی در حدود نصاب پرداختهای معین شده توسط وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحاد شوروی برای حسابات ادارات شوروی، پرداخت.

رئیس شورای وزیران اتحاد شوروی     ن. ریژکوف

۱۹ نسخه

 

فيصله ۱۲۳ شماره پ. ۱۶۳/ ۶   کمیته مرکزی ح. ک… ش. مؤرخ ۱۹۸۹/  07 / 20   پیرامون دستور شماره ۱۲۳۲   شورای وزیران اتحاد شوروی مؤرخ ۱۹۸۰/ ۰۷ / 15

اشد محرم

نسخه شماره ۷

مؤرخ ۱۰. ۷. .۸۹ شماره ۱۴۲۵

 

ک.. م. ح. ک.ا.ش.

پیرامون تحویلدهی کامپلکس راکتهای تاکتیکی و کا.۵۲( “لونا-ام. “) به جمهوری افغانستان

 

رئیس جمهور افغانستان رفيق نجيب الله درخواست کرده تا به افغانستان کامپلکس راکتهای تاکتیکی و کا.۵۲ (“لونا-ام. “) برای تقویه مدافعه شهر کابل گسیل شده و در بخش پرسونل قطعه مربوطه کامپلکسهای مذکور کمک صورت گیرد.

به نظر ما، درخواست رفيق نجيب الله را میتوان برآورده کرد. بدین منظور امکان آن است که بخش مادی دستگاه (۲ پرتاب کننده و وسایل لازمی دیگر) وهمچنین ۳۰۰ راکت با بخشهای کاستی حربی آنها را از داشته های وزارت دفاع اتحاد شوروی آماده کرده و به جانب افغانی تحویل داد.

برای اجرای تحویلدهی وسایل ویژه نامبرده از وزارتهای صنایع نظامی، صنایع ثقيل، محصولات رادیویی یکجا با وزارت دفاع اتحاد شوروی خواسته میشود تا یکم اگست ۱۹۸۹ کار تکمیلی را برای واریانت صادراتی شش دستگاه پرتاب کننده و پ ۱۱۳، تجهیزات زمینی و تهیه مدارک آنها را انجام دهند. کار تکمیلی خود راکتهای ۹پ ۱۱۳ بشكل صادراتی آنها ضرور نیست.

تربیه پرسونل مربوطه این قطعه را میتوان از تاریخ ۱۵ جولای تا ۱۵ اگست ۱۹۸۹ در مرکز تعلیمی شماره ۷۲۰ تورک وو (شهر ترمز) انجام داد. با تکمیل آمادگی بخش مادی و پرسونل قطعة راکت می توان آنها را بوسيلة هواپیماهای ترانسپورت نظامی به کابل انتقال داد.

مسئله استفاده بعدی از کامپلکس “لونا اِم” و یا تعویض آنها پس از مصرف بخشهای کاستی- حربی موجود بررسی خواهد شد. همزمان پیشبینی می شود تولید مهمات مربوط به سیستمهای آتش ضربتی “سمیر چ” و آماده نمودن کارشناسان افغان برای تعویض این سیستم با سیستمهای کامپلکس ریاکتيفي “لونا” را پیش برد.

شماره/  ۱۱/ ۱۷۱۴  طرح مصوبه کمیته مرکزی ح. ک.ا.ش. در این مورد ضميمه است.

امضأها ال. زايكوف ای. شواردنادزه (بدون امضأ) د. يازوف او. باکلانوف، ان. بيله اوسوف، ک. کاتوشيف

“10” جولای ۱۹۸۹

شماره ۰۶۹ / ۳۱۲ . موافقه رفيق شواردنادزه ای. آ. وجود دارد . بيله اوسوف.  امضا                  

۳ ،۷ ،۸۹                                                             ای. ایوانوف