زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

در بزرگداشت از هفتاد و پنجمین سالگرد تآسیس سازمان ملل متحد

پیام شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

سازمان ملل متحد که در 24 اکتوبر 1945 بحیث یک سازمان بین االمللی حافظ صلح، ثبات ، امنیت و همکاریهای بین المللی ایجاد شد ٫در هفتاد وپنجمین سالگرد تآسیس خود قرار دارد که در سرتاسر جهان توسط دول، حکومات و نهاد های ملی و بین المللی به تجلیل گرفته میشود.

سازمان ملل متحد که بمنظور جلو گیری از تکرار جنایات علیه بشریت ، کشتار دها ملیون انسان ، قحطی ناشی از جنگ ، سلب حاکمیت و استقلال ملی ملتها و سلب حقوق مردمان بخاطر تعین سرنوشت خود بدست خود شان که پیامد دو جنگ جهانی بودند٫ایجاد گردید ٫ مهمترین اهداف خویش را در منشور خویش فورمولبندی نمود

این سازمان جهانشمول در هفتادوپنج سال موجودیت خویش توانست بخاطر صلح، ثبات و امنیت بین المللی ٫حفظ و تداوم ارزش های حقوق بشر٫کنوانسیون ها و میثاق های بین المللی منجمله قوانین جنگ، حقوق بشر ، حقوق مدنی و سیاسی ٍ٫ حقوق اطفال٫ حقوق برابری زن با مرد و منع خشونت در برابر زنان و دها میثاق ها،پروتوکول ها و ضمایم آنها را مورد تصویب و در معرض اجرا قرار داده ٍ در نظارت بر تطبیق آنها اقدامات بزرگ را رویدست و در عمل تطبیق نموده است . بدون شک همه این اسناد و کنوانسیون ها عرصه های زندگی ملی و بین المللی دولت ها و مردمان آنرا را در ابعاد سیاسی، اقتصادی، حقوق بشر، انکشاف کلتور و فرهنگ و عدالت بین المللی پیشبینی نموده است.

علی الرغم اهمیت سازمان ملل متحد و اقدامات آن در۴/۳ یک قرن موجودیت خویش ٫ در مقطع های مختلف زمانی معضلات و سد های در تآمین اهداف این سازمان بزرگ جهانی ایجاد گردیده و تطبیق آنها را به چالش قرار داده است که ناشی از سیاست های نا مشروع نظامیگری ٫ جیوپولیتیک و ستراتیژک قدرت های بزرگ و رقیب میباشند. مسابقات تسلیحاتی دارند میدان جدید را در تهدید در برابرصلح جهانی باز نماید. بدون شک در نتیجه چالش ها ٫ نسل بشر از کران تا کران جهان قربانی نقض وحشتناک حقوق بشر٫ ارتکاب جرایم شدید جنگی و ضد بشری٫ فقر ٫ سلب حق حیات و تبعیض میگردند. با بکار گیری سیاست های نا مشروع فرامزری قدرتهای بزرگ و همکاران منطقوی شان مردمان مستضعف در کشور های مانند افغانستان ٫سوریه٫ یمن و عراق در آتش جنگ های داخلی میسوزند. اقدامات دسته جمعی موثر ملل متحد برای جلوگيری تهديدات عليه صلح و متوقف ساختن هرگونه عمل تجاوز عملن

زیر سایه نفوذ و تسلط دول بزرگ و رقیب قرار گرفته است ٫پروبلم های منطقوی مبنی بر عدم احترام به حاکمیت ملی ٫ استقلال و حقوق مشروع یک ملت و با مداخله خارجی بدون حل باقی میمانند . ملت ها در تداوم بی ثباتی ٫ جنگ داخلی و تسلط حلقه های مافیايی و رشد سازمان داده شده تروریزم در آتش میسوزند و خونریزی های بی مفهوم را متقبل میگردند.

همكاری بينالمللی احترام به حقوق بشر و آزاديهای اساسی بدون تبعیض و تمايز آسیب پذیر گردیده است .انجام عملیات های نظامی قدرتهای بزرگ و مداخله بر بنیاد مواد منشور ملل متحد نه ٫ بلکه روی منافع نا مشروع آنان صورت گرفته و میگیرد .

جهان کنونی باید این واقعیت تلخ را بپذیرد که اهداف بزرگ٫ حقوق بشری ٫ احترام به استقلال ملی و حاکمیت ملی ٫ تمامیت ارضی ٫ حق مردمان در تعین سر نوشت خود شان و بلاخره صلح٫ ثبات و امنیت دسته جمعی به نسبت نفوذ و به گروگان گرفتن قدرت اجرايی ملل متحد توسط قدرت های بزرگ و وابسته های منطقوی شان ٍ نقش این سازمان بزرگ را محدود و در حالت پسیف قرار داده است.

یکی از قربانیان سیاست های آذمندانه قدرتهای بزرگ و شریکان منطقوی شان کشور جنگ زده افغانستان است که در بیش از چهل سال جنگ فرسایشی ٍ نیابتی و تحمیلی به انبارخانه ظلم٫ جنگ ٫آتش ٍ خون و فقر مبدل گردیده است . این جنگ محصول مداخله خارجی و تروریزم صادر شده از قلمرو پاکستان و٫ تحت حمایت مستقیم استخبارات حکومت آن و حامیان پس پرده شان تداوم میابد .

مزاکرات به اصطلاح بین الافغانی میان تیم مزاکره کننده دولت افغانستان و تحریک طالبان با کمال تآسف عمیق زیر سیطره و نفوذ سیاست کجدار و مریز ایالات متحده آمریکا و متحد سیاسی- نظامی اش پاکستان در خطر شکست قرار دارد. بدون شک این مداخلات اجانب در قضیه افغانستان نقش بزرگ و ابتکارات صلح ملل متحد را در درجه پايین و حالت پسیف قرار داده است .

انجمن حقوقدانان افغان در اروپا ضمن بزرگداشت از سالروز تآسیس سازمان ملل متحد ٫ از احیای نقش و بکار گیری ابتکارات موثر سازمان ملل متحد در رهبری مستقیم و توسط یک تیم فعال آن سازمان از پروسه مزاکرات بین الافغانی قاطعانه دفاع و پشتیبانی مینماید. انجمن با اظهار قدردانی از خواست و تآکید اخیر جلالتمعاب انتونیو گوترش سرمنشی عمومی ملل متحد مبنی بر تآمین آتش بس٫ بحیث اولین و ضروری ترین قدم٫ در این مزاکرات٫متوقع است که احیا و بدست گرفتن ابتکارات صلح در کشور فقیر٫ ماتمزده و خونین افغانستان ٫ توسط ملل متحد یک ضرورت جدی برای یک صلح ٫ ثبات واقعی ٫ ختم جنگ و ادامه مزاکرات برای آینده افغانستان ٫در یک پروسه عدالتمندانه و خارج از نفوذ نا مشروع و آزطلبانه اجانب منطقوی و بین المللی٫ تلقی میگردد.

با حرمت

شورای رهبری انجمن حقوقدانان افغان در اروپا

میر عبدالواحد سادات ريیس انجمن