کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

دانشگاه ها باید به مراکزدادخواهی مبدل شوند

نوشته ی : اسماعیل فروغی 

      نگاه گذرایی به تاریخ جنبش های اجتماعی – سیاسی کشورها ی مختلف جهان نشان می دهد که دانشگاه ها همواره مهد و مظهر روشنگری ، دادخواهی و استقلال طلبی بوده است. جنبش های دانشجویی در بسیاری کشورها نقش سحرانگیزِ دگرگون کننده داشته ، حتا نظام های خودکامه و استبدادی را به زانو درآورده و بعضاً پیشا پیش ملت ها نظام عادلانه تری را بنیاد گذاشته اند . 

      در زمره ی دانشگاههای نامدار و اثرگذار کشورهای منطقه ، نام دانشگاه کابل نیز نامی آشنا و قابل افتخاراست . نقش دانشگاه کابل دربیدارکردن مردم  ، دادخواهی و به حرکت درآوردن چرخ تحولات و دگرگونی های فکری – سیاسی نقشی غیر قابل انکار در تاریخ است .

     دانشجویان امروزی ما دردانشگاه کابل وسایردانشگاههای کشور( اعم ازدولتی و شخصی ) ، باید بدانند که امروزنیزدانشگاه های ما باید مهد و مظهر روشنگری ، دادخواهی و تحول طلبی باشند .

     دانشگاه های ما نباید دربرابر تروریزم طالبی و دربرابر فساد افسارگسیخته ی حکومت آرام بنشینند . آنان باید توانایی های شان را شناسایی کرده ، با ایجاد تشکل نیرومند دانشجویی به قوه ی فشاردگرگون کننده ای دربرابر جنایتکاران ، فاسدان و دزدان حکومتی و غیرحکومتی مبدل گردند . 

    خوب است که دانشجویان دانشگاه کابل ، پس از حمله ی وحشیانه ی طالبان بر دانشگاه ، امروز درسهای شانرا دوباره آغاز نمودند ؛ اما آیا آنان می توانند با این گذشت و چشم پوشی از جنایات نابخشودنی تروریستان و همدستان فاسد حکومتی شان ، میراث داران واقعی افتخارات تاریخی دانشگاه کابل به حساب آیند ؟

    شایسته ترآن است که نه تنها دانشجویان زخم دیده ی دانشگاه کابل ؛ بلکه دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور (ّ اعم ازدولتی و خصوصی ) با همین بهانه ی پر از درد ، متحدتر و متشکل ترشده ، قوه ی فشاری می شدند که با اقدامات دادخواهانه ، کم از کم  مسوولان اول امنیتی را که هیچگاهی حاضر به قبول غفلت و بی پروایی شان نیستد ، مجبور به استعفا می نمودند .
حمله بر دانشگاه کابل ، باید نقطه ی عطفی می شد بخاطر انسجام و تشکل بیشتر دانشجویان و ارتقای نقش سازنده و دگرگون کننده ی آنان در امر تحقق صلح ، عدالت و دیموکراسی .