کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

حکومت اسلامی به دنبال «نعمتی» به نام «جنگ» است! 

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

«بهش نگین اعتراض، اسمش شده انقلاب»  و «این دیگه اعتراض نیست، شروع انقلابه»! 

مقدمه

حکومت اسلامی به‌دنبال «نعمتی» به‌نام «جنگ» است! این حکومت برای راه‌انداختن یک جنگ در مرزهای ایران با هدف منحرف کردن افکار عمومی از واقعیت‌های داخل ایران، تمام نیروهای سرکوبگر خود را به‌حال آماده‌باش درآورده است و به‌ویژه رسما و علنا جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق و عربستان را تهدید و تحریک می‌کند.

در واقع حکومت اسلامی ایران، به دنبال «نعمتی» به نام «جنگ» است که  در پرتو آن جامعه را بیش از پیش میلیتاریزه کند تا شاید بتواند جنبش انقلابی مردم را برای دوره کوتاهی هم شده خاموش نماید. بنابراین، همه مانورهای نظامی و تهدید کشورهای همسایه‌ها، صرفا کارکرد داخلی و برای خاموش کردن اعتراضات است.

اعتراض مردم
اعتراض زنان

خمینی در آغاز جنگ ایران و عراق، گفته بود: «جنگ نعمت است»؟! چرا که اولا جنگ افکار عمومی را از واقعیت‌های داخل کشور منحرف می‌سازد و از سوی دیگر، دوما موقعیت جنگی فرصت مناسبی را برای حاکمیت فراهم می‌سازد تا مخالفان خود را شدیدتر از گذشته سرکوب و کشتار کند.

اما موقعیت حکومت اسلامی ایران نه در داخل ایران و نه در منطقه و جهان، همان موقعیت سال 1359 را ندارد. امروز حکومت اسلامی در داخل با یک انقلاب نوین رو‌به‌روست و در سطح بین‌المللی نیز بسیار بی‌اعتبار شده است. اما با این وجود سران و مقامات و تئوریسین‌‌های حکومت اسلامی، باز هم به دنبال جنگی هستند که شاید آن‌ها را به اهداف پلید‌شان نزدیک کند.

تهدید و تعرض سپاه سپادارن و جهل و جنایت و ترور اسلامی ایران، نه تنها علیه نیروهای اپوزیسیون حکومت اسلامی در این منطقه، بلکه حتی مردم کردستان اقلیم کردستان عراق را نیز هدف قرار داده است.

این تهدیدات، بر خلاف موازین و قوانین جهان‌شمول بین المللی است اما متاسفانه تاکنون بر علیه این حکومت جنگ‌طلب و تبه‌کار که هم مردم ایران و هم مردم برخی کشورهای منطقه را به خاک و خون کشیده است هیچ اجمال بین‌المللی جدی علیه آن شکل نگرفته است و به‌همین دلیل، فرماندهان سپاه این حکومت، هر موقع از سوی مردم آزادی‌خواه و برابری‌طلب و حق‌طلب ایران تحت فشار قرار گرفته‌اند بلافاصله موشک‌پراکنی‌های خود به خاک اقلیم کردستان عراق آغاز می‌کنند. 

انگار اقلیم کردستان عراق، نقش کیسه بوکس را برای این نیروی جهل و جنایت و ترور و متجاوز ایفا می‌کند! این‌هم ریاکاری احزاب و دولت اقلیم کردستان عراق و هم دولت عراق را در بده و بستان‌هایشان با حکومت اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

سپاه پاسداران اوایل مهرماه امسال و در بحبوحه اعتراضات به جان‌باختن مهسا‌(ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، مواضعی را در اربیل، مرکز اقلیم کردستان، و شهر سلیمانیه هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

نیروی زمینی سپاه پاسداران گفته بود که 73 فروند موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انتحاری را در این حملات به کار گرفته بود.

عربستان هم می‌گوید که اقدام احتمالی ایران برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات در داخل این کشور است.

«حمله قریب‌الوقوع» حکومت اسلامی ایران به عربستان

این روزها چندین رسانه از احتمال «حمله قریب‌الوقوع» حکومت اسلامی ایران به عربستان و اقلیم کردستان خبر داده‌اند. آمریکا و متحدانش در منطقه خلیج فارس سطح آماده‌باش را برای نیروهای مسلح خود افزایش داده‌اند. این اقدام پس از انتشار خبر «حمله قریب‌الوقوع» حکومت اسلامی به زیرساخت‌های انرژی عربستان سعودی و اقلیم کردستان عراق انجام گرفته است.

هدف از برنامه‌ریزی حکومت اسلامی ایران برای حمله به خاک این کشورها، «منحرف کردن اعتراضات» اعلام شده است.

آمریکا در واکنش به این اقدام ایران گفته است که اگر ایجاب کند در پاسخ دادن به آن تردید نخواهد کرد.

گزارش مربوط به برنامه‌ریزی حمله حکومت اسلامی به عربستان و اقلیم کردستان عراق را نخستین‌بار روزنامه وال استریت ژورنال در روز سه‌شنبه 10 آبان 1401 منتشر کرد.

پت رایدر، سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا در ارتباط با گزارش وال استریت ژورنال گفته است حکومت اسلامی برای منحرف کردن اعتراضات در داخل کشور قصد دارد دست به چنین اقدامی بزند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع اطلاعاتی عربستان سعودی نوشته است که عربستان، آمریکا و چند کشور همسایه دیگر سطح آماده‌باش را برای نیروهای خود در منطقه افزایش داده‌اند.

سخن‌گوی پنتاگون افزود آمریکا به طور مرتب با شرکای سعودی خود در تماس و رایزنی است. رایدر هم‌چنین تاکید کرد که آمریکا این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت بروز یک تهدید خاص صرف‌نظر از اینکه نیروهای مسلح در کجا مستقر هستند، چه در عراق و چه در نقاط دیگر از خود محافظت و دفاع کند.

در همین راستا سه مقام آمریکایی نیز روز سه‌شنبه 10 آبان‌-‌اول نوامبر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند اطلاعاتی که عربستان سعودی در اختیار مقامات آمریکایی گذاشته نشان می‌دهد که حکومت اسلامی احتمالا برای حمله‌ای قریب‌الوقوع به خاک عربستان آماده می‌شود.

یکی از این مقام‌های آمریکایی که این خبرگزاری نامش را ذکر نکرده، گفته است این حمله احتمالا در ظرف 48 ساعت آینده انجام بگیرد.

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به احتمال حمله ایران به عربستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که آمریکا از طریق کانال‌های نظامی، دیپلماتیک و اطلاعاتی با عربستان سعودی‌ در تماس دائمی است. ند پرایس خاطرنشان کرد که آمریکا در دفاع از منافع خود و شرکایش در منطقه تردید نخواهد کرد.

ساعتی پس از آن که وزیر خارجه آمریکا تهران را به «اقدام جنگی» علیه ریاض متهم کرد، یک شبکه تلویزیونی آمریکایی در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داد که حمله به آرامکو در خاک عربستان سعودی با دستور مستقیم خامنه‌ای انجام شده است.

این گزارش همچنین حکایت از آن دارد که «طرح ضربات تلافی‌جویانه علیه تاسیسات نفتی ایران و سپاه آماده است.»

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس که در گزارش چهارشنبه شب، 27 شهریورماه، به نام منبعش اشاره نکرد می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی به طرح حمله به تاسیسات نفتی عربستان چراغ سبز داده، اما با این شرط که دخالت ایران «انکارپذیر باشد.»

خبرنگار سی‌بی‌اس در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در گزارش خود هم‌چنین از وجود عکس‌هایی ماهواره‌ای خبر داد که «نیروهای سپاه پاسداران را در حال آماده شدن برای این حمله نشان می‌دهد.»

حکومت اسلامی عربستان سعودی و آمریکا را به تحریک اعتراضات داخل ایران متهم کرده است. ایران از اواخر سپتامبر بارها با موشک و پهپاد به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق حمله کرده است.

طبق گفته سران سپاه پاسداران در این حملات پایگاه‌های احزاب کرد ایرانی هدف قرار گرفتند. منابع کردی از جان‌باختن ده‌ها تن از افراد غیرنظامی و بی‌گناه خبر دادند. ایران احزاب کرد را به دست‌داشتن در تظاهرات ضد دولتی در مناطق کردنشین ایران متهم می‌کند.

اما در برابر این تهاجمات نظامی حکومت اسلامی در خاک اقلیم کردستان نه با اعتراض جدی حکومت محلی و نه حکومت عراقق و نه حکومت‌های جهانی و سازمان ملل مواجه نشده است.

ناصر کنعانی سخن‌گوی وزارت خارجه حکومت اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد  گزارش منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر تهدیداتی علیه یکی از کشورهای منطقه و اتهامات بی‌پایه و اساس به جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اظهار کرد: این‌گونه خبرسازی‌های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

سخن‌گوی وزارت امور خارجه، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام متقابل و در چارچوب اصول و قواعد بین‌المللی، به سیاست حسن همجواری با همسایگان ادامه می‌دهد و برقراری و ارتقای ثبات و امنیت در منطقه را در برقراری تعامل سازنده با همسایگان می‌داند و با جدیت آن را ادامه خواهد داد.

به‌دنبال تداوم اعتراضات سراسری در ایران، فرمانده سپاه پاسداران روز شنبه به عربستان سعودی هشدار داد که به‌دلیل پوشش اعتراضات توسط شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای تحت حمایت این کشور، باید در انتظار پاسخ جمهوری اسلامی باشد.

هم‌چنین فرمانده سپاه پاسداران به عربستان سعودی هشدار داد که شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای تحت حمایت آن از پوشش اخبار اعتراضات خودداری کنند.

حسین سلامی اظهار داشت: «به آل‌سعود و رسانه‌های تحت سیطره و کارگردان فتنه‌ها می‌گوییم مواظب باشید ما به‌ سراغ‌تان می‌آییم، شما که تصویر نشان می‌دهید و بذر فتنه می‌افکنید، با خود فکر کنید ممکن است چه اتفاقی برایتان بیفتد، اما زیاد آرام نباشید نمی‌توانید برای ملت التهاب ایجاد کنید و خودتان در آرامش باشید، آرامش‌تان را می‌گیریم.»

پیش‌تر، سردار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه در مراسم تشییع‌کنندگان شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ گفته بود: ‌به آمریکا، انگلیس و رژیم پوسیده سعودی هشدار می‌دهم با همین جوانان به‌سمت شما خواهیم آمد و شما را رها نخواهیم کرد و انتقام می‌گیریم.  به آل‌سعود و رسانه‌های تحت سیطره و کارگردان فتنه‌ها می‌گوییم «مواظب باشید ما به‌سراغ‌تان می‌آییم، شما که تصویر نشان می‌دهید و بذر فتنه می‌افکنید، با خود فکر کنید ممکن است چه اتفاقی برایتان بیفتد، اما زیاد آرام نباشید نمی‌توانید برای ملت التهاب ایجاد کنید و خودتان در آرامش باشید، آرامش‌تان را می‌گیریم.»

وحید جلال‌زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز درباره مذاکرات با عربستان گفت: با عربستان چندین دور مذاکره انجام دادیم و این مذاکرات فراز و فرودهایی داشته است؛ در این که هر دوطرف می‌خواهند روابط خود را بهبود و ارتقا دهند شکی نیست اما متاسفانه شاهد اقدامات تخریبی از سوی عربستان در به نتیجه رساندن مذاکرات هستیم که از جمله این اقدامات حمایت از رسانه‌های ضد ایرانی است که به‌طور دقیق‌تر همه می‌دانند شبکه اینترنشنال توسط عربستان تزریق مالی می‌شود. این موضوع که قطعا جمهوری اسلامی عملی متقابل انجام خواهد داد از طریق کشورهای دوست به اطلاع عربستان رسیده شده؛ این دست از اقدامات به مذاکرات لطمه و خسارت وارد می‌کند اما ما معتقدیم که عربستان باید جبران کند و حمایت خود را از عوامل اغتشاشگر و کسانی که اغتشاش و خشونت را در ایران تقویت می‌کنند بردارد وگرنه با اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی روبه‌رو خواهد شد.

لشکرکشی به کردستان و مرزهای اقلیم کردستان عراق

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران کشورهای همسایه را به عملیات نظامی تهدید کردند.

به نوشته این رسانه‌ها، در صورتی‌که کشورهای همسایه ایران گروه‌های مخالف را از مناطق مرزی اخراج نکنند، یگان‌های زرهی و تکاوری نیروهای مسلح حکومت اسلامی ایران علیه این گروه‌ها وارد عمل می‌شوند.

این رسانه‌ها از هیچ کشوری نام نبرده‌اند، اما با توجه به حملات اخیر علیه مواضع احزاب کرد مخالف در نقاط مرزی با اقلیم کردستان عراق، به‌نظر می‌رسد منظور آن‌ها اقلیم کردستان عراق باشد.

سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای، به‌طور تلویحی به اقلیم کردستان عراق اعلان جنگ کرد و از ادامه حمله‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای به شمال عراق خبر داد.

در این اطلاعیه، قرارگاه «حمزه سیدالشهدا» نیروی زمینی سپاه هدف از این حملات را که از شنبه هفته جاری آغاز شده «انهدام مراکز استقرار گروهک‌های تروریستی و ضد‌انقلاب تجزیه‌طلب در عمق اقلیم شمال عراق» اعلام کرده است.

در این اطلاعیه، گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی «اشرار و تروریست» خطاب شده‌اند که اقلیم کردستان عراق را به «خاستگاه‌ شرارت علیه جمهوری اسلامی» تبدیل کرده‌اند.

سپاه پاسداران با این ادعا که «به‌دنبال اثبات نقش و دخالت مستقیم، بی‌پرده و آشکار برخی گروهک‌های تجزیه‌طلب تروریستی در آشوب‌های اخیر» تصمیم گرفته شد که پاسخی «قاطع و کوبنده» به آن‌ها داده شود.

در اطلاعیه سپاه هم‌چنین این ادعا مطرح شده که «یکی از بزرگ‌ترین دسیسه‌های خرابکاری گروه کومله در تاسیسات هسته‌ای» شناسایی و خنثی شده، اما به جزئیات این عملیات اشاره‌ای نشده است.

سپاه پاسداران در بخش دیگری از این اطلاعیه اشاره کرده از آن‌جا که اقلیم کردستان عراق «به تذکرات و اخطارها برای برچیدن و جمع‌آوری مقرهای این تروریست‌ها» بی‌اعتنایی کرده است، حملات «قاطع و تلافی‌جویانه» سپاه به این اقلیم ادامه خواهد یافت.

در اطلاعیه سپاه به‌صراحت ادعا شده است، «گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی در اعتراض‌‌های دو هفته گذشته در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه نقش داشته‌اند.»

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، در حملات سپاه به مقر و اردوگاه‌های حزب دموکرات کردستان ایران‌(حدکا)، حزب آزاد کردستان ایران‌(پاک)، حزب کومه‌له کردستان ایران و حزب کومه‌له زحمت‌کشان کردستان دست‌کم 12 نفر کشته شدند.

شش پیشمرگه پاک، چهار پیشمرگه حزب دموکرات و دو عضو این حزب که زن و یکی از آن‌ها باردار بود جان‌شان را از دست دادند.

دست‌کم 21 نفر در شهر کویه‌(مقر و اردوگاه حزب دموکرات)، 24 نفر در پردی‌(مقر پاک) و دو نفر نیز در اردوگاه حزب کومه‌له زحمت‌کشان کردستان مجروح شدند.

در جریان این حملات، یکی از موشک‌های سپاه پاسداران به نزدیکی مدرسه ابتدایی «آزادی» در اردوگاه آزادی حزب دموکرات اصابت کرد که به زخمی شدن دست‌کم هشت دانش‌آموز منجر شد.

دولت آمریکا با محکوم کردن این حملات، تایید کرد که در حملات موشکی سپاه پاسداران یکی از شهروندان این کشور نیز کشته شده است.

نام این فرد عمر محمودزاده اعلام شده که از دهه 1990 در آمریکا زندگی می‌کرد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، شامگاه چهارشنبه از شلیک 73 موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به اقلیم کردستان عراق خبر داده بود که بر اساس اعلام سپاه پاسداران، این حملات قرار است ادامه داشته باشد.

تصویری از پیامد حملات جمهوری اسلامی ایران به روستای زرگوێز، محل اسکان حزب کوملە کردستان ایران، در نزدیکی سلیمانیه، کردستان عراق. ٢٨ سپتامبر ٢٠٢٢

تصویری از پیامد حملات سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران به روستای زرگوێز، محل اسکان حزب کوملە کردستان ایران، در نزدیکی سلیمانیه، کردستان عراق. ٢٨ سپتامبر ٢٠٢٢

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه حکومت اسلامی ایران، در گفت‌وگویی تلفنی با فواد حسین همتای عراقی خود مدعی شد که احزاب کرد از خاک اقلیم کردستان، امنیت ایران را تهدید می‌کنند.

احزاب کرد این ادعاها را رد کرده و می‌گویند هدف حکومت اسلامی از این حملات، وصل کردن اعتراضات مردمی به خارج از کشور است.

سپاه پاسداران نیروهای بیش‌تری را به مرزهای کردستان ایران و اقلیم کردستان منتقل کرده است. فرماندهان سپاه تهدید کرده‌اند که اگر خواسته‌های آن‌ها مبنی بر محدود کردن احزاب اپوزیسیون مستقر در اقلیم کردستان عملی نشود، وارد خاک کردستان عراق خواهند شد.

پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران، علیه سازمان‌های مخالف حکومت‌شان که در شمال عراق ساکن هستند، اعلام جنگ کرده است. او از ساکنان اقلیم شمال عراق خواست از مقر «تروریست‌ها» فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنان نشود. پاکپور ادعا کرد که «گروهک‌های تروریستی و مسلح» از اقلیم شمال عراق برای «ایجاد ناامنی» در مناطق مرزی ایران «سوء‌استفاده» می‌کنند. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان این که «این وضعیت برای ما قابل‌تحمل نیست»، گفت: «پاسخ‌های لازم را به تروریست‌ها خواهیم داد.»

در آن‌سوی مرزهای غربی ایران، در کردستان عراق بیش از 30 هزار پناه‌جوی کرد ایرانی ساکن هستند که به دلیل مخالفت با حکومت اسلامی امکان بازگشت به کشور خود را ندارند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند. با این حال، حکومت اسلامی ایران با بهانه‌هایی مختلف در صدد دور کردن آنان از مرزهای ایران است و ادعا می‌کند که سازمان‌های کرد مخالف آن، اقدام‌های نظامی خود را علیه ایران، در عراق از سر گرفته‌اند.

پاکپور پیش‌تر نیز مدعی شده بود که دولت عراق مرزهای غربی ایران را رها کرده است و جمهوری اسلامی ایران در مرزها با «عناصر غیردولتی» طرف است.

در مرداد 1400 نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، از بغداد خواست که کردهای ایرانی مقیم کردستان را از آن کشور اخراج کند. او حتی تهدید کرد که در غیر این صورت، حکومت اسلامی ایران اقدام پیش‌گیرانه علیه آنان انجام خواهد داد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در جریان بازدید از یگان‌ها و قرارگاه‌های مرزی در آن منطقه، گفت: «سال‌ها است که گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه، از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند و در این خصوص به دولت عراق و مسئولان اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است.»

او با بیان این که دولت عراق و اقلیم کردستان نباید به «تروریست‌ها» اجازه بدهند در آن سرزمین «مقر» برپا کنند، گفت: «با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک‌های تروریستی وابسته به دشمنان قسم‌خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده‌اند، از ساکنان این مناطق درخواست می‌کنیم از مقرهای تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آن‌ها نشود.»

https://www.independentpersian.com/sites/default/files/styles/1368x911/public/488664_535.jpg?itok=4m9Hfn0Z
https://payaam.net/wp-content/uploads/2022/10/manorrr.jpg

حکومت اسلامی در تدارک حمله نظامی به اقلیم کردستان عراق

در حالی که حضور احزاب اپوزیسیون در کردستان عراق، پدیده جدیدی نیست و نه تهدیدها و فشارهای حکومت اسلامی. طی بیش از سه دهه گذشته، مردم منطقه همواره شاهد توپ‌باران مرزها، آتش زدن مزارع، سلب امنیت و از بین بردن حاصل رنج و کار مردم رنج‌دیده اقلیم کردستان بوده‌اند. هدف اصلی، تحت فشار گذاشتن حکومت اقلیم کردستان برای گرفتن امتیازات سیاسی و اقتصادی بوده است. 

حملات موشکی به احزاب سیاسی در اقلیم کردستان عراق و حمله نظامی به مدارس و خانه‌های مردم هیچ تاثیری در اعتراضت مردم کردستان ایران نداشت. مردم کردستان با اعتصابات موفقیت‌آمیز و با اعتراضات گسترده شهری، پاسخ جنگ‌طلبی و جنایات حکومت اسلامی بر علیه بشریت را محکم و قاطح داده‌اند و بیش‌تر از این نیز خواهند داد. 

یک هدف مهم و اصلی لشکرکشی حکومت اسلامی به کردستان و مرزها، ایجاد تفرقه بین مردم و نیروهای کردستان است. اما مردم کردستان در این بیش از چهار دهه مبارزه بی‌امان علیه حکومت اسلامی، اکنون بسیار هوشیارتر و متحدتر از هر دوره‌ای در مبارزه و مقاومت  خود هستند و به همین دلیل، توطئه‌های  حکومت اسلامی را  نقش بر آب خواهند کرد.

بنا به گزارشات نیروی زمینی سپاه پاسداران که در روزهای قبل با ادوات جنگی فراوان و سنگین در منطقه مرزی بانه مستقر شده بود، اکنون در حال خاک‌برداری و خاک‌ریزی در منطقه است و برای حمله زمینی به اقلیم کردستان آماده می‌شود. 

کاروانی از نیروهای زمینی سپاه پاسداران مجهز به ادوات سنگین نظامی در نواحی مرزی بانه با اقلیم کردستان مستقر شده‌اند. براساس گزارشات، این نیروها به کولبران و ساکنین این مناطق هشدار داده بودند که تا اطلاع ثانوی حق تردد به این مناطق را ندارند.

به گزارش العربیه فارسی، نیروهای اعزامی لباس سیاه با آرم سپاه پاسداران بر تن دارند و پیش از این نیز عملیاتی علیه احزاب کرد انجام داده بودند. 

احتمال حمله زمینی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان از چند روز پیش مطرح شده بود و حالا با اعلام خبرهایی مبنی بر حضور محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی بانه، این احتمال تقویت شده است. گفته می‌شود فرماندهان قرارگاه‌های بیت‌المقدس، صابرین و حمزه سپاه پاسداران نیز اکنون در منطقه حضور دارند. 

خبرگزاری رسمی عراق‌(واع) روز سه‌شنبه 19 مهر، در گزارشی به نقل از فواد حسین، وزیر خارجه این کشور، اعلام کرد که هیاتی از عراق به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور، برای بررسی حملات به اقلیم کردستان به ایران سفر می‌کند. عراق پیش‌تر نیز با احضار سفیر حکومت اسلامی ایران در بغداد حمله‌ سپاه پاسداران به اقلیم کردستان را محکوم کرده بود؛ اما ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه حکومت اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه 18 مهر، ادعا کرد که ایران حمله به اقلیم کردستان را به بغداد اطلاع داده بود. 

وضعیت جنگی روزهای اخیر تنها به مناطق مرزی کردستان محدود نیست و گزارش‌های محلی از ادامه جو شدید امنیتی در شهرهایی مانند سنندج، بانه، مریوان، سقز و دیگر شهرهای کردستان خبر می‌دهد. با این حال، اعتراض‌های مردمی در این شهرها، هم‌چنان ادامه دارد. 

مردم معترض در سقز، زادگاه مهسا امینی، شامگاه سه‌شنبه مجسمه «پیشمرگ پاسدار» در میدان این شهر را که اهالی کردستان آن را «جاش» می‌نامند، به آتش کشیدند.

بر اساس گزارش‌های محلی، بیمارستان‌های سنندج مملو از افرادی است که در اثر اصابت گلوله زخمی شده‌اند و مراکز درمانی به خون نیاز مبرم دارند. 

نیروهای حکومت اسلامی در شهر سنندج با اسلحه‌های کالیبر 50 منازل شخصی مردم را هدف قرار دادەاند. سازمان عفو بین‌الملل نیز استفاده نیروهای امنیتی از سلاح گرم علیه مردم را تایید کرد. این سازمان از کشورهای جهان خواست با فراخواندن سفرای جمهوری اسلامی، به این مسئله اعتراض کنند.

بر اساس اعلام شبکه حقوق بشر کردستان از زمان آغاز دور اخیر اعتراض‌های مردمی تاکنون، دست‌کم 30 معترض از جمله پنج کودک در مناطق کردنشین ایران کشته‌ شده‌اند.

لشکرشی به آذربایجان و مرزهای جمهوری آذربایجان

روابط بین ایران و‌آذربایجان در ماه‌های گذشته فراز و نشیب زیادی داشته و‌ در آخرین اقدام، تهران نیروهای زمینی سپاه پاسداران را در مرزهای خود با آذربایجان مستقر کرد.

چندی پیش هم با افزایش تنش‌ها میان باکو و ایروان، حکومت اسلامی به انجام رزمایشی در مرزهای خود با آذربایجان اقدام کرد.

متعاقب آن کانال سپاه پاسداران در تلگرام با طرح پرسشی تحت عنوان «به عنوان یک ایرانی آیا از تلاش هم‌وطنانمان در منطقه نخجوان برای بازگشت و الحاق نخجوان به ایران حمایت می‌کنید؟»، کوشید دخالت در امور داخلی آذربایجان را به شرایط داخلی آن کشور و خواست مردم آن مرتبط کند.

سپاه پاسداران هم‌چنین با ادعای «وجود جنبشی مردمی برای الحاق نخجوان به ایران» خواستار «کمک‌های اقتصادی و نظامی» برای پیوستن این منطقه به خاک ایران شد.

هم‌زمان، رسانه‌های جمهوری آذربایجان اعلام کردند که ایران با انجام رزمایش‌های اخیر می‌خواهد نخجوان را از آذربایجان بگیرد و آن را ضمیمه خاک خود کند.

حکومت اسلامی پس از انجام رزمایش در مرز با دو کشور آذربایجان و ارمنستان که رزمایشی تحریک‌کننده عنوان شد، ادعا کرد که در منطقه خودمختار نخجوان «جنبش الحاق به ایران» تشکیل شده و مردم این منطقه «خواستار بازگشت به ایران» شده‌اند.

علی اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران درباره رزمایش اخیر در مرزهای شمال غرب ایران گفت که «این رزمایش در منطقه حساس قفقاز و حاشیه رود ارس برگزار شد و چندین پیام داشت.»

در همین رابطه، کانال سپاه پاسداران در تلگرام با طرح پرسشی تحت عنوان «به‌عنوان یک ایرانی آیا از تلاش هم‌وطنان‌مان در منطقه نخجوان برای بازگشت و الحاق نخجوان به ایران حمایت می‌کنید؟» در تلاش است نسبت به اقدامات جمهوری آذربایجان واکنش نشان دهد.

سپاه پاسداران هم‌چنین با ادعای «وجود جنبشی مردمی برای الحاق نخجوان به ایران» خواستار «کمک‌های اقتصادی و نظامی» برای پیوستن این منطقه به خاک ایران شد.

هم‌زمان، رسانه‌های جمهوری آذربایجان اعلام کردند که ایران با انجام رزمایش‌های اخیر می‌خواهد نخجوان را از آذربایجان بگیرد و آن را ضمیمه خاک خود کند.

خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران پنج‌شنبه 28 مهر 1401، اعلام کرد که وزیر خارجه ایران برای افتتاح یک سرکنسول‌گری در شهر مورد مناقشه کاپان، در نزدیکی مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان به این ارمنستان سفر کرده است.

افتتاح سرکنسول‌گری ایران در کاپان که بنا بر ادعای باکو، بخشی از قره‌باغ و از نظر تاریخی مسلمان‌نشین و متعلق به جمهوری آذربایجان است، از سوی بسیاری از رسانه‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان، دخالت ایران در این جنگ به نفع ارمنستان تعبیر شده است.

طرف‌های مناقشه در قفقاز جنوبی تاکید دارند که ایجاد کنسولگری ایران در این منطقه به رسمیت‌شناختن کاپان و استان سیونیک، به‌عنوان خاک ارمنستان در مناقشه قره‌باغ تلقی می‌شود.

جمهوری خودمختار نخجوان که میان سه کشور ایران، ترکیه و ارمنستان قرار دارد، متعلق به جمهوری آذربایجان بوده اما ارتباطی زمینی با آذربایجان ندارد.

تعداد ساکنان نخجوان حدود 460 هزار نفر از شهروندان ترک آذری است که در قرن شانزدهم میلادی در زمان حکمرانی صفویان به خاک ایران ضمیمه شد.

این منطقه در جنگ‌های میان ایران دوره قاجاریه با روسیه تزاری در سال 1828 در چارچوب قرارداد ترکمن‌چای به خاک روسیه ملحق و پس از فروپاشی شوروی سابق با حفظ خودمختاری، جزئی از خاک جمهوری آذربایجان شد.

هم‌زمان با طرح ادعاهای ایران در رابطه با نخجوان، جریان‌ها و سازمان‌‌های ترک آذربایجانی با نامیدن مناطق ترک‌نشین ایران به «آذربایجان جنوبی» خواستار الحاق این مناطق به جمهوری آذربایجان تحت عنوان «آذربایجان شمالی» هستند.

در چنین روندی، سرویس امنیت ملی جمهوری آذربایجان از بازداشت یک گروه مسلح غیرقانونی که مخفیانه توسط ایران آموزش دیده بوده و قصد آسیب به امنیت ملی باکو را داشتند، خبر داد. به گزارش رسانه‌های آذربایجانی، گروه «جنبش وحدت مسلمانان» توسط سرویس اطلاعاتی حکومت اسلامی ایران تامین مالی شده و اعضای آن در ایران و سوریه آموزش نظامی دیده‌اند.

جمهوری آذربایجان از بازداشت یک گروه مسلح و افراطی «وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» ایران خبر داد. بر اساس گزارشی که وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان روز سه‌شنبه دهم آبان، در سایت خود منتشر کرد، این گروه 19 نفره، تحت عنوان «جنبش اتحاد مسلمانان» در تهران، دمشق و حلب آموزش نظامی دیده است. 

این گزارش می‌افزاید یکی از افراد این گروه هنگام انجام عملیات تروریستی در یک کشور دیگر بازداشت شده است. وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان، نام این کشور را نبرده، اما گفته است نا این فرد اورخان اسدف است. پاییز پارسال دولت قبرس از بازداشت این فرد به اتهام طراحی عملیات برای ترور چندین تاجر اسرائیلی در این کشور خبر داده بود.

روزنامه «پولیتیس» چاپ نیکوزیا نیز نوشته بود که اورخان اسداف، شهروند جمهوری آذربایجان، با هدف انجام عمل تروریستی و بررسی احتمال ربودن اسرائیلی‌ها به ماموریت قبرس اعزام شده بود. وی به استفاده از گذرنامه جعلی و پول‌شویی نیز متهم شده است.

اورخان اسداف در بازجویی به پلیس قبرس گفته است که از فردی به نام «محمد» مبلغ 40 هزار دلار دریافت کرد تا این ماموریت را عملی کند. جزئیاتی در مورد هویت فردی به نام «محمد» اعلام نشده است.

گزارش وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان نیز می‌گوید اعضای گروه بازداشت شده از طریق کشورهای ثالث به تهران رفته و بعد از تحویل مدارک شناسایی خود و دریافت پاسپورت‌های جدید جعلی، همچنین آموزش عقیدتی و اطلاعاتی، با هواپیمای باری به سوریه اعزام شده‌اند.

به نوشته این گزارش، این گروه با عقاید افراطی اسلامی به شکل پنهانی توسط وزارت اطلاعات ایران تشکیل شده و اعضای آن جدا از آموزش نظامی، آموزش‌های دینی افراطی در تضاد با ارزش‌های دولت سکولار جمهوری آذربایجان نیز دریافت کرده‌اند.

http://www.iran-emrooz.net/foto1/terror_gruppe_azerbaycan2022.jpg

وزارت اطلاعات جمهوری آذربایجان تصاویری از این افراد با یونیفورم نظامی در سوریه منتشر کرده و گفته است دو نفر از رهبران این گروه که یکی طلبه حوزه علمیه قم است، هنوز در خاک ایران مستقر هستند.

گزارش یاد شده می‌افزاید افراد این گروه هم‌چنین در بازگشت به جمهوری آذربایجان کتاب‌های دینی ممنوعه و ویدئوهای آموزشی حاوی عقاید افراطی همراه آورده‌ و برخی کتاب‌ها و لباس‌ها با شعارهای اسلامی نیز با یک خودرو متعلق به سفارت ایران در باکو به کشور منتقل شده است.

تمام اعضای گروه شهروندان آذربایجانی بوده و بر اساس این گزارش، تحت آموزش‌های «مذهبی رادیکال» بوده‌اند. این گروه هم‌چنین اقدام به ورود برخی کتاب‌ها و ویدیوها کردند که مروج «نگرش‌های افراطی و رادیکال مذهبی علیه ایده‌های توسعه مدرن و دولت سکولار» بود.

پس از این که ماموران حکومتی اسلامی به مدرسه‌ای در اردبیل حمله کردند و یک دان آموز را کشتند و تعدادی را نیز زخمی و دستگیر کردند مردم این شهر مذهبی و محافظه کار، بسیار خشمگین شدند و به خیابان‌ها ریختند و علیه سران و مقامات و حکومت اسلامی شعار دادند. پس از این واقعه بود که سپاه رزمایشی را در مرزهای جمهوری آذربایجان و اطراف رودخانه ارس آغاز کرد.

کلام‌الله صفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، روز جمعه 22 مهرماه، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، خبر جان‌ باختن، ضرب و شتم و دستگیری دانش‌آموزان در جریان اعتراضات روز چهارشنبه در شهر اردبیل را رد کرد.

اما با وجود این تکذیبیه رسمی، اخبار و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که دبیرستان دخترانه شاهد در اردبیل پس از اعتراض دانش‌آموزان صحنه برخورد لباس‌شخصی‌ها و ماموران امنیتی بوده است.

در همین زمینه سینا قنبرپور، روزنامه‌نگار، روز شنبه در توییتی ضمن تایید به کما رفتن یک دانش‌آموز نوشت که خانواده‌های دانش‌آموزان این مدرسه «خشمگین و نگران دانش‌آموزان مفقودشده هستند» و برخی از ‌آن‌ها با مسئولان مدرسه درگیر شده‌اند.

بر اساس اخبار و گزارشات، در پی حمله نیروهای امنیتی به دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در اردبیل، یک دانش‌آموز کشته شده، یک نفر دیگر به حالت کما رفته و شمار دیگری بازداشت شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران روز جمعه 22 مهر، خبر داد که شماری از دانش‌آموزان دختر که روز پنج‌شنبه 20 مهر، در دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زده و شعارهایی در اعتراض به وضعیت موجود سر داده بودند، از سوی نیروهای لباس‌شخصی که در این مدرسه حضور پیدا کرده بودند، مورد حمله و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

این شورا هم‌چنین از زخمی‌شدن دست‌کم ده دانش‌آموز و تحویل هفت دانش‌آموز دیگر به نیروهای امنیتی با همکاری مسئولان مدرسه و انتقال آن‌ها به مکانی نامعلوم خبر داده بود.

بر اساس گزارش‌ها ضرب و شتم دانش‌آموزان مدرسه شاهد اردبیل در پی مقاومت آن‌ها برای حضور در تظاهرات حکومتی برای حمایت از حکومت صورت گرفته و دانش‌آموزانی که «بدون اطلاع خانواده و به زور» در این مراسم شرکت کرده بودند، در واکنش به پخش شدن سرود حکومتی «سلام فرمانده»، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

در همین حال، بر اساس ویدئوهای منتشرشده از تجمع والدین این دانش‌آموزان در مدرسه، یکی از مهم‌ترین اعتراض‌های آن‌ها عدم کسب اجازه برای حضور فرزندان‌شان در یک مراسم خارج از فضای مدرسه است.

ویدئوهایی از سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» از سوی دانش‌آموزان و حضور نیروهای لباس‌شخصی در دبیرستان شاهد در اردبیل در روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. در ویدئویی دیگر آمبولانسی در مقابل این دبیرستان مشاهده می‌شود.

هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ایران در هفته‌های گذشته، دانش‌آموزان در هفته‌های گذشته در شهرهای مختلف ایران شعارهای ضد حکومتی سر داده و دانش‌آموزان دختر مقنعه از سر برداشتند.

در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از حمله به دانش‌آموزان در داخل و خارج از مدرسه و بازداشت تعدادی و کشته شدن شماری از آن‌ها منتشر شده است.

در همین زمینه روزنامه «هم‌میهن» چاپ تهران روز شنبه در گزارش مفصلی از فشار به مدیران مدرسه و تحمیل دستورالعمل‌هایی بر آن‌ها به منظور کنترل اعتراضات دانش‌آموزی خبر داد.

در این گزارش به نقل از یک وکیل دادگستری آمده است وکلایی که وکالت دانش‌آموزان بازداشت‌شده را بر عهده گرفته‌اند، در هفته گذشته دست کم سه دختر و تعداد زیادی پسر را تنها در کانون اصلاح و تربیت تهران دیده‌اند و توانسته‌اند وکالت ۱۵ دانش‌آموز پسر را برعهده بگیرند.

در این گزارش آمده است که دستور به مدیران مدارس این بوده است که در زنگ‌های تفریح آهنگ شاد پخش کنند، موضوعی که موجب اعتراض تعدادی از دانش‌آموزان شده است و گاه برای کلاس‌هایی که در ساعت‌هایی معلم نداشته‌اند از نیروهای خارج مدرسه که بیش‌تر بسیجی هستند، استفاده می‌شود.

هم‌چنین گفته شده که استفاده از تلفن همراه از سوی دانش‌آموزان باید از سوی مسئولان مدرسه به شدت کنترل شود، گشتن کیف بچه‌ها و بازرسی بدنی آن‌ها مورد توجه قرار گیرد و تصویر رهبر در صورتی ‌که احساس شود ممکن است مشکلی برایش پیش آید، حذف شود.

می‌بینیم 22 مهر، اردبیل شلوغ می‌شود و سه روز بعد رزمایش سپاه آغاز می‌گردد. البته حکومت اسلامی سپاه و سایر نیروهای سرکوبگر خود را با آغاز اعتراضات اخیر، در سراسر کشور به حال آماده‌باش درآورده است تا غافلگیر نگردند.

رزمایش بزرگ و شبانه‌روزی ایران در منطقه عمومی ارس در حالی که فرصتی برای تمرین نیروهای نظامی این کشور بود اما هم‌زمان یک هشدار نظامی-سیاسی به کشورهای منطقه است.

رزمایش 3 روزه نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران که از صبح روز دوشنبه 25 مهر در منطقه عمومی ارس با شعار «ایران مقتدر» آغاز شد، سومین و بزرگ‌ترین رزمایش سپاه پاسداران از زمان جنگ قره‌باغ است.

رزمایش پیشین ایران در منطقه ارس مهرماه سال گذشته با مشارکت نیروهای زمینی ارتش ایران و سپاه پاسداران برگزار شد و هدف آن، واکنش به «حضور عوامل اسرائیل» در کشورهای منطقه و احتمال «تغییر مرزها» عنوان شد.

ایران از آغاز جنگ قره‌باغ 3 رزمایش در منطقه عمومی ارس برگزار کرده است اما وسعت جغرافیایی این رزمایش تمام نوار مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد و این در حالی است که رزمایش‌های پیشین در وسعت جغرافیایی کم‌تر بود.

یگان‌های مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران در این رزمایش برای نخستین بار پل‌های متحرک «پی‌ام‌پی» را برای تردد یگان‌های زرهی روی رودخانه ارس نصب کردند.

یگان‌های زرهی و مهندسی نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران در سومین روز رزمایش «اقتدار ایران» از پل نصب شده روی رودخانه ارس گذشتند و یک پل ثابت خاکی هم روی این رودخانه برای سهولت در تردد یگان‌های زرهی احداث کردند.

پل‌های متحرک نصب شده روی رودخانه ارس قابلیت تحمل وزن تا 60 تن را دارد که وزن قابل قبول برای عبور تانک و نفربر است.

هم‌چنین در این رزمایش، یگان‌ها و رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه پاسداران سناریوهای امنیتی و دفاعی را به‌صورت ترکیبی تمرین کردند.

در بخشی از این رزمایش، نیروهای ویژه سپاه با بهره‌گیری از بالگردهای «ام‌آی-17» و اجرای عملیات هلی‌برن، تصرف ارتفاعات و جاده‌های مواصلاتی دشمن را تمرین کردند و پهپادهای رزمی هم موفق به انهدام مواضع دشمن فرضی در منطقه ارس شدند.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، پهپادهای رزمی استفاده شده در این رزمایش «مجهز به سر جنگی قدرتمند بوده و با بهره‌مندی از هوش مصنوعی قادر به انهدام انواع مواضع و استحکامات دشمن هستند.»

تبلیغات پر سر و صدای رزمایش نظامی سپاه پاسداران در مرزهای شمال غرب ایران، زیر عنوان «رزمایش اقتدار» اگر چه با سکوت مقامات رسمی همراه شده، اما بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جمهوری آذربایجان داشته است.

روز دوشنبه 25 مهرماه، دومین سالروز آزادی منطقه فضولی آذربایجان در مرز با ایران است؛ منطقه‌ای که قبل از اشغال آن توسط ارمنستان در سه دهه پیش، با نزدیک به 400 هزار سکنه، پرجمعیت‌ترین منطقه اشغالی کشور بود.

هم‌چنین امروز سه‌شنبه 18 اکتبر 31مین سالگرد اعلام استقلال جمهوری آذربایجان از اتحاد شوروی سابق است که ایران دو ماه در به‌رسمیت شناختن آن تردید و تاخیر کرد. هم‌زمانی رزمایش سپاه با این مناسبت نیز قابل تامل است.

در همین زمینه روزنامه مساوات، وابسته به حزب اپوزیسیون، با پوشش رزمایش گسترده سپاه در مرزهای با جمهوری آذربایجان، به موضوع دو سالگرد مهم در تاریخ این کشور اشاره کرده و نوشته است: «ایران بسیار دیرتر از کشورهای دوردست، نظیر رومانی و پاکستان اقدام به به‌رسمیت شناختن جمهوری آذربایجان کرد.» 

این گزارش هم‌چنین با اشاره به تغییر نام منطقه «قارابولاق» آذربایجان به «فضولی» در سال 1930 میلادی به افتخار شاعر شهیر ترک‌زبان، محمد فضولی، شاعر سده دهم خورشیدی و صاحب دیوان سه زبانه، ترکی، فارسی و عربی، می‌نویسد: «جمهوری اسلامی با ادعای شعی‌گری، طی سه دهه اشغال و ویرانی کامل این منطقه نه اعتراضی به ارمنستان کرد و نه مانور نظامی در مرزهای با فضولی برگزار نمود.»

صحنه‌ای از روز دوم
صحنه‌ای از روز دوم

این گزارش هم‌چنین به سفر سال گذشته رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، به منطقه فضولی برای افتتاح فرودگاه این منطقه اشاره کرده و گفته است که او هفته جاری نیز برای افتتاح فرودگاه زنگلان به مناطق آزادشده سفر خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: «دوستی و برادری یعنی این. ترکیه در سختی و خوشی کنار آذربایجان است. آزادسازی منطقه فضولی هم‌زمان بود با حمله موشکی ارمنستان به شهر گنجه و کشته شدن 17 شهروند؛ اما حکومت اسلامی ایران، آن زمان هم حتی تسلیت نگفت.»

روزنامه مساوات هم‌چنین به مرز 11 کیلومتری آذربایجان‌(نخجوان) با ترکیه اشاره کرده و می‌افزاید: «با ایران نزدیک به 700 کیلومتر مرز مشترک داریم، اما ثمره آن را در گزارش‌های پیاپی گمرکی از قاچاق مواد مخدر می‌توان آشکارا دید. نمونه آخری توقیف نزدیک به 14 کیلوگرم مواد مخدر در شنبه هفته جاری، از مقصد ایران به جمهوری آذربایجان بود.»

گمرک آذربایجان روز دوشنبه نیز اعلام کرد که دو مورد قاچاق مواد مخدر از مرزهای ایران را شناسایی و در مجموع حدود 9 کیلوگرم مواد مخدر و نزدیک چهار هزار قرص روان‌گردان توقیف کرده است.

بهروز محرم‌اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری آذری‌پرس این کشور با اشاره به ادعاهای مختلف ایران درباره تهدیداتی که از طرف جمهوری آذربایجان می‌بیند، گفته است: «جمهوری اسلامی سیمای واقعی و ریاکارانه خود را در جریان جنگ قره‌باغ و بعد از آن نشان داد.»

در جنگ 44 روزه قره‌باغ مقامات سیاسی و نظامی حکومت اسلامی ایران، بارها مدعی ورود «هزاران تروریست تکفیری» از سوریه به جمهوری آذربایجان برای جنگ در قره‌باغ شدند.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، رزمایش کنونی «اقتدار ایران» به لحاظ حجم نیرو و تجهیزات گسترده‌تر از رزمایش قبلی است و در آن برای اولین بار «نصب پل شناور به روی ارس برای انتقال تجهیزات و نیرو» تمرین می‌شود.

این موضوع عملا تهدید برای ورود نظامی حکومت اسلامی ایران به خاک جمهوری آذربایجان است.

اوزئیر جفرلی، کارشناس ارشد نظامی نیز در گفت‌وگو با سایت «یئنی خبر» هدف مانور نظامی سپاه را تلاش برای تاثیر بر افکار عمومی مردم ایران عنوان کرده و با اشاره به تبلیغات گسترده و پر سر و صدای جمهوری اسلامی درباره این رزمایش گفته است: «ترسی از این رزمایش‌ها نداریم.»

او به درستی تاکید کرده است: «این مانور نظامی مصرف داخلی برای خود ایران دارد.»

با وجود این همه ماجراجویی‌های سپاه پاسداران و اترش حکومت اسلامی در مرزها، تهدیدهای مداوم خامنه‌ای و سایر سران و مقامات سیاسی و قضایی حکومت و هم‌چنین وحشی‌گری ماموران حکومت در کشتار کودکان، زنان، پزشکان، کارگران و…، هم‌چنان مردم به مبارزات سرنوشت‌ساز خود در جهت سرنگونی حکومت اسلامی ادامه می‌دهند. 

با فرارسیدن هشتمین هفته خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شامگاه پنج‌شنبه 12 آبان 1401، بسیاری از مناطق تهران، از جمله آریاشهر، سعادت‌آباد، هفت‌حوض، تهرانپارس، اکباتان و نازی‌آباد و هم‌چنین شهرهایی چون رشت، مشهد، قزوین، تبریز، ارومیه، سنندج، سقز، بانه، کامیاران، مهاباد، فسا شاهد تظاهرات گسترده ضد‌حکومتی بودند.

طبق گزارشات مردم در آریاشهر تهران‌، برخی از خیابان‌ها را بستند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. نیروهای سرکوبگر در آریاشهر به‌سوی مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند و در مواردی معترضان را با سلاح ساچمه‌زن هدف قرار دادند.

بزرگراه ستاری ابتدای بلوار ناصر حجازی نیز در تظاهرات پنج‌شنبه شب مردم تهران، به یکی از کانون‌های تجمع اعتراضی و سردادن شعارهای ضد حکومتی تبدیل شد.

منطقه سعادت‌آباد نیز پنج‌شنبه شب شاهد تظاهرات مردمی بود. شماری از زنان و جوانان معترض با مسدود کردن میدان سعادت، به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی اقدام کردند.

میدان هفت‌حوض نارمک در شرق تهران، از جمله دیگر مناطق پایتخت است که پنج‌شنبه شب صحنه تظاهرات و شعارهای ضد حکومتی شد.

 در تهرانپارس هم جمعی از مردم معترض با روشن کردن آتش، شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» سردادند.

مردم شهرک اکباتان در غرب تهران که چند روز گذشته تحت فشار و خشونت شدید نیروهای سرکوبگر قرار داشتند در تظاهرات پنج‌شنبه شب خود شعار «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل را ستایش کنیم» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در نازی‌آباد تهران مردم بار دیگر به خیابان آمدند و تظاهرات گسترده‌ای برپا کردند. نیروهای سرکوبگر شامگاه پنج‌شنبه در جریان حمله به مردم معترض از سلاح‌ ساچمه‌زن استفاده کردند و شماری از مردم، از جمله یک دختر بچه سه ساله را زخمی کردند.

مردم مناطقی در شهر ارومیه، از جمله محله اسلام‌آباد این شهر پنج‌شنبه شب بار دیگر تجمع کردند و به سردادن شعارهای ضد حکومتی پرداختند.

هم‌زمان گزارش‌ها از مهاباد نیز حاکی است که مراسم هفتم فرشته احمدی، 32 ساله اهل سردشت و ساکن مهاباد که در پی شلیک نیروهای سرکوبگر کشته شد نیز روز پنجشنبه پنجم آبان‌ماه بر سر مزارش برگزار شد.

در شهر تبریز نیز که چهارشنبه شب شاهد تظاهرات در خیابان‌های مرکزی این شهر بود، روز پنجشنبه مردم معترض در مقابل حمله نیروهای سرکوبگر مقاومت کردند و این نیروها را به عقب‌نشینی وادار کردند.

در شهر کامیاران در استان کردستان نیز پنج‌شنبه شب معترضان با روشن کردن آتش و بستن خیابان‌ها به سردادن شعارهایی اعتراضی چون «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

شهر بانه نیز شاهد تظاهرات ضد حکومتی در شامگاه پنج‌شنبه 12 آبان بود. مردم این شهر در جریان این تظاهرات مورد حمله نیروهای سرکوبگر قرار گرفتند و با مقاومت به تظاهرات خود ادامه دادند.

گزارش‌ها از سنندج، سقز و مریوان نیز حاکی از ادامه اعتراض‌های شبانه و هم‌زمان قطعی و اختلال گسترده اینترنت در این شهرها است.

در استان فارس نیز شهر شیراز شاهد تجمع‌های پراکنده اعتراضی بود و مردم با راه‌بندان و سردادن شعارهای ضدحکومتی به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

مردم شهر فسا در استان فارس نیز پنج‌شنبه شب به خیابان آمدند و با تجمع در برخی مناطق این شهر، از خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت اسلامی حمایت کردند.

مردم قزوین در تظاهرات شبانه خود پس از سردادن شعارهایی علیه حکومت اسلامی و علی خامنه‌ای مورد حمله نیروهای بسیج و یگان ویژه قرار گرفتند. در جریان مقاومت مردم مقابل حمله نیروهای سرکوبگر، یک خودروی متعلق به نیروهای بسیج به آتش کشیده شد.

در شهر الوند استان قزوین نیز مردم معترض با سردادن شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» در خیابانی‌های اصلی این شهر تظاهرات کردند.

مردم معترض در مشهد بار دیگر پنج‌شنبه شب به خیابان آمدند و در مناطقی از این شهر، از جمله در منطقه احمدآباد شعارهایی علیه حکومت اسلامی و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

 تظاهرات مردم مشهد در حالی برگزار شد که مناطقی چون احمدآباد و وکیل‌آباد در ساعات اولیه شب مملو از نیروهای سرکوبگر بود و در مواردی درگیری بین مردم و نیروهای سرکوبگر رخ داد.

در شهر رشت که روز جمعه شاهد تظاهرات در جریان مراسم چهلم بهنام لایق‌پور و سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» از سوی مردم بود، شامگاه پنجشنبه نیز میدان معلم به صحنه تظاهرات علیه حکومت اسلامی تبدیل شد.

مردم رشت در تظاهرات شبانه خود شعارهایی چون «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» به سخنان روز چهارشنبه علی خامنه‌ای علیه مردم معترض، واکنش نشان دادند.

مناطق مختلفی از شهر کرج نیز شامگاه پنج‌شنبه شاهد ادامه تظاهرات مردمی بود که از روز پنج‌شنبه در جریان چهلم پارسا رضادوست و حدیث نجفی آغاز شد. مردم کرج در مناطقی چون خرمدشت با آتش برخی از خیابان‌ها را مسدود کردند.

هم‌زمان فرمانده نیروی انتظامی استان البرز مردم معترض را تهدید کرد که «صبر ما حدی دارد و از این به بعد به‌طور قاطع برخورد خواهیم کرد.»

این تهدید در حالی انجام شده است که نیروهای سرکوبگر هم در جریان اعتراض‌های آبان 1398 و هم در 7 هفته گذشته از خیزش سراسری، خشونت‌بارترین برخوردها با مردم معترض را در مناطق مختلف کرج با مردم داشته‌اند و شماری از معترضان را با گلوله مستقیم کشته‌اند.

با این حال روز و شامگاه پنج‌شنبه هزاران نفر از معترضان در محدوده آرامستان بهشت سکینه، اتوبان کرج-‌قزوین و مناطقی چون حصارک و کمال‌شهر تظاهرات بزرگی برپا کردند که نیروهای سرکوبگر به فرار از این مناطق وادار شدند.

موخره

حکومت اسلامی ایران، این بار در بد مخمصه‌ای گیر افتاده است. مانند آن می‌ماند که حکومت گرفتار باتلاقی شده که با هر تکانی در عمق آن فرو می‌رود تا خفه شود. به همین دلیل، سران و مقامات و نهادهای نظامی و سیاسی حکومت به هر ترفندی متوسل می‌شوند تا بلکه راه نجاتی پیدا کنند.

اکنون سران حکومت فهمیده‌اند که برای برون رفت از بحران، دیرگ تاکتیک‌های گذشته‌شان هم‌چون کشتار معترضان، خرابکاری در اموال شخصی و عمومی، تحریک مردم با استفاده از  خرافات و باورهای مذهبی، راه‌انداختن ناامنی و ترس در جامعه همراه با خشونت، راه‌انداختن تبلیغات دروغین و نادرست، چندان کارساز نیستند. یا با به‌کارگیری از همه ابزار سرکوب نیروهای سرکوبگرش در جهت کشتار مردم، شبیه کشتار مردم سیستان و بلوچستان و سازمان‌دهی کشتار خونین جمعه 8 مهر در زاهدان. یا راه‌انداختن تیراندازی و کشتار مردم بی‌دفاع در حرم شاه‌چراغ شیراز. در چنین وضعیتی، تئوریسن‌های سیاسی و نظامی حکومت به این نتیجه رسیده‌اند که برای انحراف افکار عمومی از تظاهرات و اعتصابات داخلی به ماجراجویی در بیرون از مرزها پرداخته شود. حمله موشکی و خمپاره‌ای به مقرهای نیروهای اپوزیسیون در اقلیم کردستان عراق، تنها بهانه در جهت منحرف کردن افکار عمومی از واقعیت‌هایی است که در داخل ایران می‌گذرند. در این حملات وحشیانه، تعدادی زن و کودک و مردم بی‌گناه جان باختند. 

حکومت درمانده در مرزهای ایران با جمهوری آذربایجان نیز، رزمایش بسیار وسیع و گسترده‌ای با شرکت ارتش با یگان‌های ویژه، توپخانه، تانک، بالگرد و پهپاد و ابزارهای دیگر جنگی در مرز های شمال‌غربی و رودخانه ارس انجام داد، که گویا جمهوری آذربایجان در امور داخلی ایران دخالت داشته است؟! 

سردار « علی اکبر پورجمشیدیان » هم‌آهنگ کننده سپاه و فرمانده رزمایش در گفت‌وگویی نخست به مسائل داخلی پرداخته و شیون راه اخته است که: «این انقلاب مزین به خون هزاران شهید است با درآوردن چند روسری خدشه‌ای به آن وارد نمی‌شود» و ادامه داد: «ما ضرورت دارد نمایش قدرت داشته باشیم. کشور های همسایه‌(جمهوری آذربایجان) حضور اسرائیلی‌ها در منطقه را توهم دائمی ایران می‌دانند، امیدوارم این واقعا توهم باشد که اگر این‌گونه نباشد تبعات حضور اسرائیل را خواهند دید…» 

پیش از این رزمایش «الهام علی اوف»، رییس جمهور آذربایجان در سخن‌رانی خود در مجمع کشورهای مستقل همسو ایران را متهم کرد که از مسیر کریدور ارمنستان به اروپا و مراکز دیگر مواد مخدر صادر می‌کند و از آن رو با گذرگاه زنگزور که مستقیم ترکیه را به نخجوان/ باکو و کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند مخالفت می‌ورزد … 

البته این مخالفت از سوی مقامات نظامی و سیاسی ایران به‌طور واضح و روشن بیان می‌شود در این راستا «تسنیم» خبرگزاری وابسته به سپاه می‌نویسد: «ارمنستان دروازه ایران به اروپا در صادرات و واردات کالاست و این دروازه اهمیت فراوانی برای ایران دارد.» 

حکومت اسلامی، حتی برخی از کارشناسان جنگ‌طلب و شعابن بی‌مخی را به‌کار می‌گیرد. برای مثال، در یک برنامه تلویزیونی از «ابوالفضل ظهره وند» که در سال‌های پیش سفیر حکومت اسلامی ایران در ایتالیا و افغانستان بود دعوت می‌کند تا رخدادهای مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان را مورد ارزیابی قرار دهد. ظهره‌وند همراه با تحقیر زبان ترکی می‌گوید: «ساکنین نخجوان و مناطق دیگر خود را متعلق به ایران می‌دانند، باید سر باکو زد و گفت با دم شیر بازی نکن، ایران باید برای دفاع از ارمنستان وارد آن‌جا شود و پیمان دفاعی بین روسیه، ایران و ارمنستان منعقد شود، ایران باید در منطقه مسقر شود زیرا منطقه رگ حیات تمدنی ماست، گویا جنبشی هم در نخجوان برپا شده که خواهان برگشت به سرزمین مادری خود هستند.

این گفتار خصمانه و در عین حال تحریک‌آمیز، نشان‌گر آن است که حکومت اسلامی برای سرکوب تظاهرات و مخالفین در داخل به ماجراجویی در خارج نیاز دارد. باید مردم انقلابی ما، بیش از این هشیار باشند و ترفندهای حکومت رعب و وحشت را بشناسند و افشا کنند.

در چنین شرایطی، به‌نظرم توجه به یک مسئله بسیار مهم است و آن‌هم این است که سازمان‌دهندگان و هدایت‌کنندگان و رهبران بی‌شمار جنبش انقلابی ما، نباید به هیچ کسی و نیرویی اجازه دهند که از بالای سر آن‌ها علنی و یا مخفی وارد بده و بستان با دولت‌ها شوند. چرا که اکنون هیچ دولتی در جهان وجود ندارد که قطعا مخالف تبعیض و استثمار و یا طرفدار آزادی بی‌قید و شرط فردی و جمعی، و آزادی بیان و اندیشه باشد. بنابراین همه آن‌ها به دنبال منافع سرمایه‌داری خود هستند نه به فکر منافع عمومی مردم ایران و یا کشور دیگری. از این‌رو، سلامتی و قدرت سیاسی و اجتماعی جنبش انقلابی ما در این است که استقلال خود را حفظ کند و در راستای اهداف و سیاست‌های مستقل خود باشد.

بیش از دو سوم جمعیت 85 میلیونی ایران زیر 30 سال هستند. به گفته تحلیل‌گران و کارشناسان، اعتراضات اخیر تا سرنگونی حکومت اسلامی فروکش نخواهد کرد، اکنون جسارت و بی‌باکی جوانان ایرانی به ویژه دختران و زنان، حکومت اسلامی را در بن‌بستی قرار داده‌اند که جز تسلیم هیچ راهی ندارد.

نهایتا به درستی جوانان دختر و پسر انقلابی در خیابان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها شعار می‌دهند «توپ تانک فشفشه آخوند بره گم بشه»! دیر یا زود این خواست جوانان برآورده خواهد شد؛ نه تنها یک‌بار برای همیشه بساط روحایت مفت‌خور و تبه‌کار و متجاوز، بلکه کلیه دم و دستگاه و ایدئولوژی ارتجاعی حکومت اسلامی از جامعه ایران رخت برخواهد بست و جایش را آزادی و برابری و رفاه خواهد گرفت!

اکنون همه شواهد و رویدادهای ایران، نشان می‌دهند که هیچ راهی در مقابل حکومت اسلامی جز فروپاشی و سرنگونی نمانده است!

جمعه سیزدهم آبان 1401 – چهارم نوامبر 2022