خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

حقایق و کارنامه های دیروز، درس عبرت برای آگاهان امروز

فرهاد

شدی شریک شیاطین و تاختی بر ما

که رسم و راه شریعت به ما بیاموزی

اگر حقایق تاریخ شد فراموشت

کتیبه های سر گور رفته گانت را

برو و به غور بخوان

که از حقایق دیروز و بدعت امروز

ز خجالت آب شوی

پدر بزرگ ترا جد من مسلمان کرد

فانی

نظر به شهادت تاریخ افغانستان بعد از اسلام بعد از قیام مردم سرزمین خراسان در مقابل چپاولگران فرستادگان خانواده عباسی ناتوان شده علی بن عیسی بعد از شکست خود نامه به دربار بغداد نوشت در آن تذکر داده بود که مردی از خوارج سیستان برخاسته به خراسان و کرمان تاخت و همه اعمال این سر ناحیت را بکشت. بعد از آن هارون الرشید به فکر اوضاع پریشان و آشوب خراسان افتاد. خودش به ری (تهران) کنونی در سال 189 هـ سفر کرد. تاخت و تاراج والی خود “علی بن عیسی” را دید در ماه جمادی الاول هئیتی از قضات را به محاسبه و تعین اموال علی گماشت. فرمانده و نگهابانان خود “صاحب حرس”، هر شمه بن اعین را به حیث والی خراسان مقرر کرد.

هئیت تفتیش و قاضیان در سنه 191 هـ درارائی علی را هشتاد میلیون در هم شمردند در حالیکه سی میلیون درهم را عیسی پسر علی در یکی از باغهای خانه خود در بلخ پنهان کرده بود. هنگامیکه امر مصادره این اموال هنگفت داده شد. اموال مسترد شده را به وسیله یک هزار و پنج صد شتر به جرجان به حضور هارون الرشید حمل کردند. هارون الرشید با یک فرمان توهین آمیز علی بن عیسی را از خراسان در سنه 191 هـ معزول کرد. شخص دیگری را بجای آن مقرر نمود. خلیفه در ماه صفر 193هـ از جریان به طوس آمد پسر خود مامون را به مرو فرستاد. مقصد آمدن هاورن الرشید به طوس این بود تا از نزدیک اوضاع مشوش خراسان را مطالعه و به چاره کار حمزه سردار نامدار رزمنده خراسان سیستان بپردازد.

در این وقت هرشمه ین اعین را از طرف خود سیف بن عثمان کارایی را بر سیتان گماشت ولی این شخص از بیم حمزه به زرنج نیامد. زمانیکه هارون الرشید به خراسان رسید! در 22 ماه صفر 193 هـ نامه به قلم در یارش به عنوانی حمزه نوشت. در مقابل حمزه نیز به جواب نامه متذکره نوشت در حالیکه هر دو نامه از لحاظ تاریخ کشور ما اهمیت به سزایی دارد. در کتاب تاریخ افغانستان بعد از اسلام نویسنده قلم به دست پر افتخار مرحوم عبدالحی حبیبی نوشته ثبت گردیده. در حال حاضر از نوشتن آن در متن این نوشته معذرت میخواهم. صرف چند جمله آنرا خدمت خوانندگان گرامی یادآور میشوم! نامه هارون الرشید به قول مورخ کتاب فوق ذکر مساحت و مدار است که اعمال خصمانه طرف مقابل خود را تماماً ورد عفو قرار داده است. در صورت تسلیمی او را به آینده نیکی امیدوار سازد. در عین حال وعده میدهد که از پول غنایم و صدقات و هم بهره برایشان داده خواهد شد. هارون الرشید در نامه خود اطاعت حمزه را به خود و دو نفر ولیعهدش پیشنهاد کرده میخواهد طرف مقابل خود را به ایمان غلیظه مطمئن گرداند که از امان و احسان خلیفه خودش و یارانش به کلی برخوردار خواهند بود!

و آنچه را در جنگ ها به دست آورده اند از ایشان نخواهند ستد. (گرفت) در پاسخ نامه حمزه تکاتی از این قرار مشاهده میشود:

  1. حمزه در نامه خود خود را بنده خداوند (ج) و امیرالمومنین خوانده اطاعت خلیفه را از ذمت خود دور افگنده.
  2. حمزه بر مبنای اسلامی کتاب الله (ج) و سنت نبوی سخت استوار بوده و طرف مقابل را متجاوز شریعت و کتاب الله (ج) خوانده است.
  3. لهجه حمزه بر مبادی خود در نهایت محکم و استوار و استاد است. تهدید یا تطمیع نمیتواند او را از آن باز گرداند.
  4. حمزه به تفرقه ها و نفاق هایی که بعد از خلیفتین روی داده به نظر حسرت می بیند. و اکنون فقط کتاب خداوند (ج) و سنت حضرت محمد (ص) مدار زندگی خویش می شمارد و در راه دفاع از آن بهر قربانی جهاد و خونریزی حاضر است.
  5. حرکت حمزه مبنی بر تلاش دنیا و زاد مادی و یا به دست آودرن مقام شاهی و جاه آن نیست وی عاجل را بر آجل نمی گزیند و بنابراین پیشنهاد هارون را رد میکند.
  6. حمزه در امور دین و معرفت کتاب الله (ج) دارای بصیرتی است که در روشنی آن میتوان مبادی خود را پیش ببرد یا حمزه علت حرکت خود را دفاع مردم سرزمین در مقابل ظلم و ستم که بالایشان صورت گرفته بود میداند و در نامه خود تصریح میکند که کارداران خلافت درخراسان، پارس، سیستان، کرمان دست به خونریزی و با اباحت اموال مردم و فواحش زده اند. بنابرین مردم حق دارند که شر ایشان را از خود دفع و برای این مقصد قیام نمایند.
  7. حمزه نظر نیک و احسان خلیفه را با امان و پیمانش رد مینماید زیرا وی برای جلب زاد دنیوی قیام نکرده و دین را به دنیا نمیفروشد.
  8. هارون حمزه به نصیب او و یارانش در غنایم و صدقات و ارزاق امیدواری داده ولی حمزه به اساس این کار اعتراض دارد و گوید که این اموال به ستم کاری از کسانی گرفته میشود که نباید این مالیات سنگین به دوش ایشان باشد پس این تحصیل ناروا به مدارکی صرف میگردد که جایز و معقول نیست.

مورخ با افتخار کشور نویسنده کتاب تاریخ بعد از اسلام در افغانستان مینویسد از مضمون نامه او دانسته میشود که وی (حمزه) و یارانش مردان با عزت و خدا دوستی بوده از همین لحاظ است با وجود سپری شدن قریب 1243 سال از کارنامه ها و افتخارات نیاکان که تحت قیادت حمزه بر ضد متجاوزین صورت گرفته مردم با عزت، با سپاس، عدالت خواه، آزادی دوست و ترقی پسند افغانستان انجام کارنامه های آنها را بزرگترین درس عبرت به آینده دانسته به آن میبالند و افتخار نموده و مینماید.

در حالیکه یک هزار و دو صد و چهل و سه سال از آن زمان سپری میشود هنوز هم وارثین متجاوزین گذشته از جمله ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان به تجاوزهای ننگین و غارت ثروت های مادی و معنوی کشور بسنده نکرده تسلیح تجهیز، آموزش و پرورش هراس افگنان و جنایت کاران قرن بیست و یک زیر نامهای داعش، طالب، القاعده جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج، بیش از چهار دهه میشود در کشور ما شعله ور که ثمره آن از این قرار است. هنوز هم عده از شیفته گان قدرت و ثروت با دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی زمینه تجاوز عده از ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در کشور ما مساعد ساخته ادارت متذکره با شعله ور نگاهداشتن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج بیش از چهار دهه میشود که میلیونها مردم ما در آن سوخته جان میدهند! سیل خون در کشور جاری با وجود قهرمانی های قوای مسلح کشور در مبارزه با دشمنان مردم افغانستان دستاوردهای بزرگ را نصیب مردم ما کرده اند هنوز هم در بسیاری از نقاط و ولایات جنگ جریان دارد به ارزش هزاران میلیارد ثروتهای مادی و معنوی کشور غارت به پاکستان انتقال داده شد.

افغانستان به بزرگترین پایگاه مافیای بین اللملی مواد مخدر مبدل نهاد ها کشور ما را در ردیف چهار کشور فاسد جهان معرفی کرده، سه میلیون از جمله جوانان زنان به مواد مخدر مبتلا قریب به هشتاد فیصد در زیر خطر فقر زیست نموده از مزایای صحی مجانی محروم میباشند. روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر به کشورهای پاکستان، هندوستان غرض تداوی سفر مینمایند. میلیونها جریب زمین توسط غاضبین غضب با وجود سرازیر شدن نود میلیارد دالر در زندگی مردم نه تنها تغییراتی رونما نگردیده بلکه خراب تر شده، با وجود صداها و اعتراضات میلیونها مردم ده ها هزار لانه های تروریزم که در آن طرف خط دیورند زیر نام مدارس دینی فعالیت مینمایند مسدود نگردیده بلکه بیش از چهار هزار مدارس در داخل و خارج از صلاحیت دولت فعالیت نموده توسط خارجی ها تمویل میگردند. بین صادرات و واردات در تجارت کسر فاحش یعنی نود و چهار فیصد واردات چهار فیصد صادرات کشور ما را تشکیل میدهد به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ تولیدی تجارتی، خدماتی ورشکست شده هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک تولید خدماتی، تجارتی، مالی، دولتی و مختلط به نرخ کاه ماش زیر نام خصوصی سازی لیلام گردیده اند. میلیونها تن کارمندان و کارگران ماهر آنها غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان با قبول توهین و تحقیر به کشورهای منطقه و جهان مهاجرت نموده روزانه ده ها هزار تن از جمله جوانان تحصیل کرده به کشورهای خارج مهاجرت مینمایند. غرض حل مشکلات ترانزیتی با کشورهای همسایه کاری صورت نگرفته در حالیکه موترهای پاکستان بدون اخذ ویزه تا بندر حیرتان سفر مینمایند. برای موترهای باربری افغانی اجازه رفتن به بندر هندوستان داده نمیشود.

فرار مغزها و سرمایه، پول شوئی اسعار به خارج کشور رو به افزایش میباشد. عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی زمینه برای زورمندان، قوماندانها طوری مساعد ساخته آنها با وارد کردن فشارها پدران و مادران خانواده ها را وادار به تن دادن ازدوجهای اجباری برای افراد سالخورده و مساعد نموده تجاوز بالای زنان و کودکان رو به افزایش و سخت مردم ما را نگران ساخته است. مسئولین امنیتی از جلوگیری سرقت های مسلحانه آدم ربائی ها و سایر جنایات عاجز مانده اند. هفته گذشت اعضای مشرانو جرگه از افزایش بازیهای پشت پرده نشر و پخش اخبارهای گمراه کننده که سبب بلند رفتن مورال هراس افگنان میگردد اعتراض نمودند با تاسف جنایات فوق در حالی جریان دارد.

که بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا طی نشست به تاریخ 24/7/1394 گفت تلاش ها برای بازگشت گروه طالبان به پای مذاکره آغاز شده و قرار است این موضوع را در جریان هفته آینده با نواز شریف نخست وزیر پاکستان در کاخ سفید با وی مطرح کند. وی یکبار دیگر به روند حاکمیت قانون در مبارزه با فساد اداری در افغانستان تاکید کرد و گفت نباید حکومت داری و امنیت را از هم جدا تصور کرد. وی به این باور است که هم زمان با مبارزه در برابر هراس افگنی به تلاش ها برای رسیدن به صلح در منطقه نیز توجه صورت گیرد. اوباما برای طالبان و تمام مخالفین دولت افغانتسان خروج تمام نظامیان خارجی را از افغانستان راه حل سیاسی با دولت افغانستان دانست افزود پناهگاه تروریستان باید نابود گردد. از تمام جوانب در منطقه خواست بالای طالبان بخاطر گفتگو با دولت افغانستان فشار وارد نماید. وی رسیدگی به مسایل حکومت داری خوب و مبارزه با فساد را از جمله اولویت های حکومت داری وحدت ملی میداند میافزاید دیروز به رئیس جمهور غنی و رئیس اجراییه عبدالله عبدالله خاطر نشان ساختم که تلاش ها که باعث پیشرفت و تامین عدالت گردد حمایت ایالات متحده را با خود خواهد داشت. ما نمیتوانیم اهمیت حکومت داری از موضوع امنیت جدا فرض کنیم به همان میزان که اصلاحات عملی شود به همان اندازه اوضاع امنیتی بهبود خواهد یافت. مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است که سران قصر سفید از جمله اوباما سالهای سال است با وعده های سر خرمن توانسته اند کشور و مردم ما را در کوره های آتش و گرداب های خون غرق با انجام بازیهای ریا کارانه زمینه هزاران نوع فاجعه را بر کشور و مردم مساعد ساخته حالا نیز زیر نام بازگشت گروه طالبان به پای میز مذاکره میخواهند بازیهای گذشته را تکرار نمایند. در حالیکه همه میدانند طالب، القاعده، داعش و غیره دست پرورده ادارات استخبارات کشور گشایان متحدین منطقه ئی و جهانی آنها بوده در اتخاذ سیاست ها نقش اساسی را بازیگران پشت پرده داشته می افزایند تجربه خونین تلخ چهارده سال گذشته ثابت ساخت با موجودیت گروه های متهم به غارت ثروتهای مادی و معنوی کشور و مردم، مافیای مواد مخدر، عاملین فساد گسترده، مافیای اقتصادی، غاضبین میلیونها هکتار زمین، جنگ افروزان، ناقضین حقوق بشر، عاملین انواع خشونت های خانواده گی، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین تجاوز بالای زنان، کودکان میباشند. در قدرت نمیتوان به تامین صلح پایدار و حکومت داری خوب امیدوار بود زیرا که هراس افگنان با انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، سر زدن افراد بیگناه، محاکمه صحرایی زنان، آتش زدن مکاتب مدارس، تخریب پل ها و غیره مردم ما را نابود می سازند. گروه های فوق با غضب ثروتهای مادی معنوی مردم انجام جنایات، وارد کردن فشارهای اقتصادی و سلب حقوق شهروندان فرسنگ ها فاصله بین مردم و دولت را ایجاد میلیونها مردم ما را به مرگ تدریجی روبرو ساخته نیست و نابود میسازند و به هیچ وجه در عمل حاضر نیستند که یک حکومت قانون و خوب که خواهان صلح پایدار در کشور باشد ایجاد گردد.

اگر اوباما و متحدین آن صادقانه خواهان صلح پایدار و حکومت داری خوب و تطبیق عدالت واقعی در کشور میباشند در عملکرد گذشته خویش در رابطه به کشور و مردم تجدید نظر به اکثریت مردم افغانستان که واقعا ستون فقرات جامعه را تشکیل میدهند صادقانه رو آورده دست همکاری را دراز نمایند.

اشرف غنی در نشستی به تاریخ 23/7/1394 طالبان را یاغی خطاب کرد افزود در جنگ کندز یاغیان به ناموس و جان مال مردم آسیب رساندند و این گونه جنایات را پذیرفتنی نمیداند افزود از بی عدالتی خسته شده و هیچ گاه هی تسلیم زود نخواهد شد. مردم میگویند ملاک حقیقت عمل است نه حرف ها. حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان میگوید مردم چهارده سال قبل حضور نیروهای خارجی را به این امید پذیرفتند که نتیجه آن امحای تروریزم و بازگشت صلح کامل به کشورشان باشد اما این طور نشد می افزاید نیروهای خارجی تحت نام جنگ علیه تروریزم نه تنها تروریزم را ریشه کن نساختند برعکس تروریزم در این مدت قوت بیشتری یافت متاسفانه امضای قرارداد دو جانبه امنیتی و دفاعی با امریکا نیز برخلاف انتظار مردم باعث کاهش نا امنی نگردید.

مردم و آگاهان امور را عقیده بر آن است در صورتیکه سران کشور گشایان متحدین منطقه ئی و جهانی و گماشته گان کور مغز فاسد شان به تعهدات خویش در مبارزه با تروریزم مواد مخدر، حکومت داری خوب، احیا و بازسازی، دفاع از حقوق بشر و زن در عمل صادق میبودند. امروز ده ها میلیون مردم به این سرنوشت خونین و جنایات بار مبتلا نمی شدند.

خلاصه اینکه وقت آن رسیده که غرض حل دشواریهای خونین از حقایق تاریخ گذشته و کارنامه های نیاکان باید آگاه شد و از ان درس عبرت گرفت. درسها و کارنامه های نیاکان ما به ما می آموزد تا زمانیکه ده ها میلیون مردم رنج دیده و عذاب کشیده کشور از دامهای تذویر گروه های فوق و حامیان خارجی شان خود را نجات ندهند و منحیث یک انسان افغان و مسلمان صادق و آگاه به سرنوشت کشور و مردم خویش طبق قوانین جاری کشور تصامیم اتخاذ نه نمایند و صف خود را از صف افراد آلوده فاسد، غاضب، متجاوز، تشنه گان قدرت و ثروت جدا نسازند نمیتوان با ادامه وضع موجود افتخارات نیاکان دیروز خود بعضی میرویس خان هوتک، میر مسجدی خان، میر بچه خان کوهدامن، نائب امین الله خان لوگری، ابو مسلم خراسانی، سید اسمعیل بلخی، سید جمال الدین افغانی، بایزید روشان، کاوه آهنگر، یعقوب لیث، غلام نبی خان چرخی، کاتب هزاره، محمود طرزی، غازی امان الله خان، ولی محمد خان دروازی ملالی ها، زهرا ها عبدالله عاشقان عارفانی و میلیونها مبارزین راه استقلال آزادی ترقی از جمله مشروطه خواهان اول و دوم، اعیاران کشور غازیان زنده ساخت و مردم را از این وضع موجود نجات داد.

برای رسیدن به همچو اهداف بزرگ و انسانی و اسلامی وقت آن رسیده که به تمام سران اقوام قبایل علما، روحانیون، احزاب سیاسی، سازمانهای اجتماعی، قشر روشن جامعه مدنی انجمن ها، سازمانهای زنان، جوانان، مراجعه با مساعد ساختن زمینه دوستی و برادری بین ملیت های با هم برادر کشور وحدت ملی را مستحکم و با حمایت صادقانه از قوای مسلح قهرمان و جلب همکاری بشریت صلح جو و ترقی پسند دشواریهای فوق را کاهش داد در غیر از آن کشور و مردم از این بیشتر بازیچه اجانب قرار خواهند گرفت و به سوی نابودی بیشتر سوق خواهد شد.