کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

«
»

تو چه دانی که پس پرده چها میگدرد ؟

درادعای قانونیت در دوجانب جدال قدرت صداقت وجود ندارد:

اگر برای قانون ضمانت اجرائیوی وتطبیقی وجود نداشته باشد قانون برای حکومت شوندگان فاقد تاثیر بوده تنها حکام وزورمندان شریک قدرت ازان سود میبرند ، دربسا موارد عدالتخواهان پامال شرارت پیشگان شده بابرتری موقف وحالت دست داشته اعمال شانرا قانونی میخوانند.
تفاوت میان قانونیت وبی قانونی درین است که درموجودیت قانون حقوق ووجایب همه معلوم بوده درنبود ان زورمندان ولا ابالیها همه چیز را حق شان دانسته وجیبه ای برای شان معین نمیکنند،وجایب را بردوش ضعفا گذاشته حق راازان خود میدانند.
هر حکومتی که برطبق قانون به میان اید ،تابع قانون باشد ودرزمان حکومت داری ازقانون عدول نورزد ان حکومت قانونی است، حکومت قانونی منافع عام مردم را رعایت میکند ومردم را راضی نگهمیدارد. رعایت قانون ورضاییت مردم به حکومت مشروعیت میبخشد.
اما در مورد حکومت وحدت ملی! وایمای رئیس اجراییه به ختم کار رئیس جمهور درمورد زمان ذکر شده در قانون اساسی:
اساسگذاری این حکومت بربنیاد قانون اساسی نبود ودر نص قانون اساسی چنین شکل حکومت جا ندارد، جریان پنج سال کار حکومت مصدوم به دوروند منفی یکی عدم رعایت قانون درپیشبرد امور دولتداری ودیگری عدم رضاییت مردم از اجراات ووعده های داده شده میباشد. پس بر بنیاد اصول قبول شده حقوقی قانونیت ومشروعیت این حکومت تحت سوال قراردارد.
عمر این حکومت خلاف قانون به سر پرستی گذشت؛ پارلمان سر پرست، وزرا وروسای سر پرست ، والی ها وولسوالان وقوماندانان سر پرست ونیز برخی فرامین واوامر رئیس جمهور با روحیه قانون مخالف بوده است. از ریاست اجراییه چون کاری نکرده ونقشی نداشته نمیتوان یاد کرد.
عده ای از احزاب سیاسی که تداوم جهاد را افتخار شان میدانند از لحاط ترکیب تشکیلاتی دربسا موارد مغایر قانون هستند.
اگر حکومت دوامش را قانونی میداند از کدام قانون یاد میکند واگرگروه اپوزیسیون دم از قانون میزند مرادشان ازکدام قانون است؟ چون هردو جانب قانون گریز ، قانون شکن وقانون ستیز اند.
اخیرا رییس کمیته اجراییه هم با یک ایما نیمه دلخواه (هم لعل بدست اید وهم دل یار نرنجد) از ختم کار مقام ریاست جمهوری نام برد، طوریکه از پنهان خانه های شب نشینی ها وبحث وتصیم گیریهای مخالفین درز گردیده تصمیم چنین شده است تا عبدالله این ایما را طوری به نمایش بگذارد که بدون ذکر ختم کار حکومت وحدت ملی! از ختم موعد کار رئیس جمهوریاد نماید ومقام تصنعی ریاست کمیته اجراییه شامل این ” حسن اختتام” نباشد تا با اعلان ختم کار دوره ریاست جمهوری وکناره گیری رئیس جمهور باتذکر از به میان نیامدن خلای قدرت رئیس اجراییه باتائید گروه اپوزیسیون وپارلمان به مقام سرپرستی حکومت رسیده وجریان بعدی امور طبق میل جمعیت اسلام افعانستان که ظاهرا خود را به چند دسته تقسیم کرده تا تعداد اپوزیسیون دولت را بیشتر نشان دهد پیش برود ومتحدین محلی ومنطقوی اش نیز در خوان قدرت گوشه گکی داشته باشد.
این تصمیم اگر عملی شود نفع ونقص ملت دران چه بوده میتواند؟
چون حاکمیت قانون کنار گذاشته شده راس یک پدیده غیر قانونی ممثل حکومت سر پرست میشود وخلاف قانون عمل میکند ومنافع مردم دران تمثیل نمیگردد این سرپرستی غیر قانونی وغیر مشروع میباشد ازین جهت نفع مردم دران وجود ندارد.
نقص ان ایجاد حاکمیت یکدست وابسته به یک جریان مذهبی – سیاسی جهادی است که گذشته ناکام وغیر موثر داشته مجددآ تقابل ها جای تعامل ها را گرفته کشور بحرانزده بحرانی تر وملت بخت بر گشته بد بخت تر میگردد.
سوال این است که چرا گروه کاندیدان ریاست جمهوری با بیقراری مصروف ختم کار رئیس جمهور اند نه امادگی برای کارزار انتخاباتی؟
اگر از قانون نام میبرند همه اینها در ترکیب همین حکومت غیر قانونی پستهای بسیار بلند داشتند انگاه چرا چنین نمی گفتند؟
اگر رئیس جمهور تمدید زمان ماموریتش را قانونی میگوید یکبار بدوره پنج ساله حاکمیتش نظر اندازد که کجای تشکیل ودوام این حکومت قانونی بوده؟
ازین منجلاب توطئه ودسیسه هردو جانب باید دوری جسته، برده باری پیشه کرده از پروسه های غیر قانونی دوری جسته بسوی انتخابات شفاف بروند انگه هرکه اب ازدم شمشیر نوشید نوشش باد.

محمدولی