نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

توانا بود هر که دانا بود


فرهاد

دشمن دانا که توانا بود

به از آن دوست که نادان بود

دشمن دانا بلندت میکند

به زمینت میزند نادان دوست

مولانا جلال الدین بلخی

نظر به شهادت تاریخ پرافتخار کشور ما و نوشته قلم بدستان جهان بزرگترین عوامل که سبب گسترش اعمال نفوذ کشورگشایان در طول تاریخ به کشور ما گردید و هنوز هم ادامه دارد اعتماد بیجاد و دلبستگی ده ها میلیون مردم ساده، بیسواد و کم سواد بالای سران گروه های، گماشته اجانب، فروخته شده، اجیر، کودن، کورمغز، جاه طلب، معامله گر، جیره خوار، خائن به ملت و کشور بوده و میباشد.

مثالهای زیادی در تاریخ از زمان به قدرت رسیدن دور دوم امیر دوست محمد خان، امیر عبدالرحمن خان تحمیل معاهدات ننگین گندمک، دیورند، برپا کردن اغشاش برضد نهضت امانی، صف بستن گروه های هراس افکن، ترورست بر ضد نیروهای مترقی، پشت پا زدن معاهده ژنیف که سران امریکا و اتحاد شوروی وقت در پای آن منحیث تضمین کننده امضاء نموده بودند ناکام ساختن پلان پنج فقره ئی سازمان ملل متحد بخاطر انتقال قدرت به یک نیرو بیطرف در سال 1371 خورشیدی میباشد. چیزیکه مایه تأسف است سران گروه هایی که سنگ ویرانی دیوار برلین را به سینه میزنند خود را بزرگترین وسیله آزادسازی کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی میخوانند، بعد از سال 1371 به واسطه باداران خارجی خویش بر فرق ده ها میلیون مردم میخکوب شدند بخاطر رسیدن به قدرت و غارت بیشتر ثروت شهرها از جمله شهرکابل را به یک مخروبه مبدل به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور را غارت به پاکستان انتقال، ده ها هزار تن را به شهادت رسانیده، میلیونها تن را به کشورهای جهان و منطقه وادار به مهاجرت نموده، هزاران دستگاه های بزرگ دولتی و مختلط را به نرخ کاه ماش لیلام به نسبت عدم حمایت از تولیدات داخلی ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ مردم ما را ورشکست ساختند. با به وجود آوردن گروه سیاه عقب گرد زیرنام طالب سرزمین انگور یعنی کوهدامن سرسبز، شاداب به سرزمین سوخته مبدل ده ها هزار تن را در ولسوالی های قیصار، یکاولنگ ولایت بلخ به شهادت رسانیدند. بت های بامیان را انفجار داده زنان را در محضر عام کیبل میزدند دروازه های علم و معرفت را بر روی اولاد کشور بسته نموده، بعد از فروریزی آسمان خراشهای امریکا کشورگشایان بخاطر دستیابی به اهداف شوم خویش یکبار دیگر از این افزار خونین برضد مردم و کشور ما استفاده نموده با تحمیل گروه های غارتگر، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، عاملین فساد گسترده، غاضبین زمین، جنگسالاران، زورمندان، قانون ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، تمدن ستیزان و عاملین دامن زدن خشونت های خانوادگی و خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، لسانی، تنظیمی، حزبی را زیر بهانه بازی های انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی، شوراهای ولایتی تحمیل توانستند کشور ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژیها و سلاح های پیشرفته زمینی و هوائی مبدل سازند.

حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده فرار را بر قرار ترجیح داده آقای اوباما اعلان می نماید که بعد اخیر سال 2016 صرف یک هزار تن سربازانش بخاطر تأمین امنیت سفارت آن در کابل باقی خواهند ماند. مردم می گویند که امریکائی ها با ادعای مصارف هفت صد و هشت میلیارد دالر و سرازیر شدن قریب به نود میلیارد دالر بنام کمک به افغانستان چه دستاوردی از خود به جا گذاشته اند. در حالیکه بعد از عودت اتحاد شوروی وقت به کشور آبائی شان یک صد و چهل و سه پروژه فابریکات، هزاران کیلومتر سرک ها، بندها و کانال های آبیاری، پوهنتون ها، تخنیکم ها و صدها هزار هکتار زمین های آبیاری شده، سروی و آماده بهره برداری شده ترانسپورت های زمینی میدانهای هوائی، قوای مسلح، مجهز، مدرن، چند صد هزار نفری با وسایل پیشرفته محاربوی زمینی و هوائی و غیره از خود به جا گذاشت که هر افغان با سپاس خدمات آنها را فراموش نکرده و نخواهند کرد.

افسوس باز هم افسوس که گماشته گان فاسد و غیرماهر کورمغز، کودن برعلاوه دستاوردهای متذکره را نابود کردند. طبق سناریوی باداران خویش کشور ما را به یک کشور فاسد، تهیه کننده بیش از نود فیصد مواد مخدر کشورهای جهان مبدل ساختند. سیل خون در کشور جاری بوده همه روزه ده ها تن قربانی هوس های گماشته گان ادارات استخباراتی از جمله، آی. اس. آی سعودی ایران، قطر، کویت، بحرین، امارات عربی و حامیان بین المللی شان که ایالات امریکا و بریتانیا میباشند میگردند. جای تأسف است هنوز هم وزیر دفاع ملی، معین وزارت داخله، سرپرست ریاست امنیت ملی به جای اعتراف به واقعیت های خونین که از جانب جنایت کاران پاکستانی صورت میگیرد به تناقض گویی ها میخواهند رفع مسئولیت نمایند. مسئولین بلندبالا و گروه های فوق تبادل پنج تن سران گروه طالبان را که دستانشان به خون ده ها هزار انسان بیگناه آغشته است در مقابل یک سرباز امریکایی تماشا نموده، هیچ حرفی به زبان نمی آورند.

به باور آگاهان امور و مردم بزرگترین وسیله انجام جنایات فوق عدم آگاهی و دلبستگی های میلیونها تن به افراد کورمغز و وابسته، گماشته، فاسد که توانسته اند از نام دین مقدس اسلام و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی آنها را فریب دهند تا بتوانند چند سال دیگر بر فرق مردم خود را میخکوب نمایند بوده و میباشد.

وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش تحول پسند، ترقیخواه، صلح پسند، آزادی دوست در این شرایط حساس تاریخی و سرنوشت ساز با اشتراک در دور دوم انتخابات به فردی رأی دهند که از آگاهی لازم برخوردار بوده و توان سمت دادن جامعه و کشور را غرض بیرون رفت از وضع موجود داشته باشد زیرا که توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود.