مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

تلاش آمریکا، بریتانیا و ژاپن برای ایجاد «جبهه دوم» در خاوردور علیه روسیه

رزمایش «وستوک ــ ۲۰۲۲» تلاش برای آتش زدن خاوردور را خنثی می‌کند نویسنده: آناتولی کوشکین مترجم: ک. رادین برگرفته از : بنیاد فرهنگ استراتژیک، ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ *

در شرایط شکست ضدِ حمله نیروهای مسلح اوکراین در جنوب اوکراین و کشته شدن بی‌معنی نیروهای ویژه در جریان تلاش برای حمله به نیروگاه هسته‌ای «Zaporozhye»، ایالات متحده آمریکا نیاز فوری داشت تا چیزی را از خود درآورد. و مخصوصاً در خاوردور. افسر ذخیره نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، «ست کراپسی»، اعلام کرد که در رویارویی با نیروهای مسلح اوکراین، نیروی دریایی روسیه «تلفات جنگی کمتری نسبت به سایر ابزارهای قدرت سخت متحمل شد» و پیشنهاد مقابله با روسیه در اقیانوس آرام را داده است. براساس روایت این آمریکایی، ایجاد تهدید برای نیروی دریایی روسیه در خاوردور، اجرای وظایف روسیه در اوکراین را با مشکل مواجه خواهد کرد.
 

در رزمایش راهبردی فرماندهی ــ ستاد «وستوک ــ ۲۰۲۲» که ​​در منطقه نظامی‌ شرقی برگزار می‌شود، که علاوه بر ۵۰‌هزار نظامی ‌روسیه، واحدهای نظامی ‌آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بلاروس، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، لائوس، مغولستان، نیکاراگوئه، سوریه و تاجیکستان شرکت کردند، دولت‌های ایالات متحده آمریکا و ژاپن را به‌شدت نگران کرد.

«کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «زمانی که روسیه عملیات ویژه را در اوکراین انجام می‌دهد ایالات متحده آمریکا نگران شرکت هر کشوری در رزمایش با فدراسیون روسیه است». روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در پاسخ به نگرانی‌های واشنگتن، سرمقاله‌ای منتشر کرد که در آن تصریح کرد که چین حق دارد خودش تصمیم بگیرد که در کجا، چه زمانی و با چه کسی رزمایش‌ها را بدون نیاز به دستورالعمل‌های واشنگتن انجام دهد.

در جریان این رزمایش، فرماندهان و ستادها مهارت‌های خود را در اداره گروه‌های بین دسته‌های خاص و ائتلافی در دفع تجاوز در شرق و در منطقه دریای خاوردور تکمیل و افزایش خواهند داد. ارتقاء سازگاری و سطح تعامل گروه‌های ائتلاف در انجام وظایف مشترک در زمینه حفظ صلح، دفاع از منافع و تأمین امنیت نظامی‌ برنامه‌ریزی می‌شوند.

در چارچوب این رزمایش، ناوگان روسیه و چین در حال انجام عملیات مشترک در دریای ژاپن هستند. معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه گفت که «ناوگان اقیانوس آرام فدراسیون روسیه به‌همراه نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین در حال تمرین و تکمیل همکاری متقابل در بخش‌های شمالی و مرکزی دریای ژاپن در منطقه دریای خاوردور به‌منظور کمک به نیروهای زمینی به‌سمت ساحل و همچنین برای دفاع از خطوط دریایی و مناطق فعالیت اقتصادی دریایی هستند». وی تصریح کرد که «اقدامات عملی نیروهای دریایی همه‌منظوره در آب‌ها و مناطق ساحلی دریای ژاپن و دریای “اوخوتسک” برگزار می‌شوند».

و ژاپنی که با حمایت ارباب آمریکایی‌اش به‌سرعت در حال ارتقای نیروهای مسلح خود در سطح قدرت‌های پیشرو جهان است، تنها نگران ترکیب شرکت‌کنندگان در مانورها و وظایف مانورها در نزدیکی سواحل ژاپن نیست. دولت سرزمین طلوع آفتاب به‌نظر می‌رسد که «بسیار متأسف است» از اینکه این رزمایش‌ها همچنین در قلمرو «کوریل» جنوبی روسیه برگزار می‌شود که توکیو «به‌طور قانونی» ضمن اعلام «حاکمیت ژاپن» بر آنها، این مناطق را در ترکیب «دولت خود گنجانده است».

«هیروکازو ماتسونو»، دبیرکل کابینه وزیران ژاپن، ضمن پاسخ به درخواست خبرنگاران برای اظهار‌نظر در مورد فرود پیشگیرانه دشمن در «کوریل» به‌عنوان بخشی از مانورهای «وستوک ــ ۲۰۲۲» گفت که: «در خور تأسف عمیق است که علی‌رغم اعتراض‌های طرف ما، طرف روسیه به رزمایش‌های نظامی ‌در مناطق شمالی (جنوب کوریل) ادامه می‌دهد». و افزود که «دولت ژاپن همچنان از طرف روسیه درخواست (؟!) لغو کامل این رزمایش‌ها را دارد.»

«تاس» به نقل از این مقام ژاپنی نقل می‌کند که «ماتسونو» اطلاع داده که طی ماه‌های اخیر ژاپن بارها از طریق مجاری دیپلماتیک ابراز نگرانی کرده و اعتراض‌هایی را به روسیه در رابطه با فعالیت‌های نظامی‌ در جزایر «کوریل» جنوبی فرستاده است. وی افزود: «به‌ویژه پس از آنکه وزارت دفاع روسیه در ۲۶ ژوئیه برگزاری رزمایش را در این منطقه شامل چهار جزیره شمالی اعلام کرد، ما از طریق مجاری دیپلماتیک به طرف روسیه اعتراض کردیم، زیرا این امر با موضع ما در مورد این جزیره مطابقت ندارد». «ماتسونو» بار دیگر تأکید کرد که ژاپن به نظارت دقیق بر فعالیت‌های فدراسیون روسیه در نزدیکی مرزهای خود از‌جمله عبور مشترک کشتی‌های روسی و چینی در دریای ژاپن ادامه خواهد داد.

همانطور که اشاره شد، اعتراضات وزارت خارجه ژاپن در مورد آنچه در جزیره کوریل اتفاق می‌افتد، از جمله فعالیت‌های اقتصادی، به امری عادی تبدیل شده است و زمان آن فرارسیده است که وزارت امور خارجه روسیه حتی به‌صورت تکذیب، از پاسخگویی به آنها دست بردارد. به‌خصوص که اظهارات مکرر وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر اینکه جزایر «کوریل» جنوبی بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک فدراسیون روسیه است و وابستگی آنها به روسیه بی تردید است، هیچ تاثیری بر توکیو نمی‌گذارد. اما نادیده گرفتن «اعتراضات ژاپن» برای سیاستمداران سرزمین طلوع خورشید بسیار دردناک‌تر می‌شود، زیرا نشان‌دهنده عدم تمایل مسکو برای وارد شدن به درگیری بیهوده با توکیو است.

در این میان، لازم است اشاره کرد به این که ژاپن هرچه بیشتر درگیر یک اتحاد نظامی ‌ضدِ روسی و ضدِ چینی با ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو است. به‌طور مرتب مانورهای تهدیدآمیزی را با آنها در سواحل فدراسیون روسیه و چین انجام می‌دهد، یگان‌های نیروبر و واحدهایی را برای «آزادسازی جزایر تصرف شده توسط دشمن» ایجاد می‌کند، کشورهای همسایه را با حملات موشکی «پیشگیرانه» تهدید می‌کند، ناوهای هواپیمابر را به نیروی دریایی سازمان داده و خود وارد می‌کند. برخلاف ممنوعیت‌ها، جدیدترین جنگنده‌های خود را تولید می‌کند. نیات محافل حاکم ژاپن برای بازآفرینی یک مجتمع قدرتمند نظامی ــ صنعتی شایسته تحلیل دقیق است. اینها و دیگر حقایقی که حکایت از مسیر احیای ژاپن به‌عنوان یک قدرت نظامی ‌دارد، مهم است به کشورهای آسیای شرقی‌ای که واشنگتن و توکیو سعی دارند در رویارویی با روسیه و چین به‌سمت خود بکشانند، رسانده شود.

نمی‌توان به تمایل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و ژاپن برای ایجاد یک «جبهه دوم» خاوردور علیه روسیه به‌منظور پیچیده کردن اجرای عملیات نظامی ‌ویژه ما توجه نکرد.

«ریانووستی» اشاره می‌کند، در شرایط شکست ضدِ حمله نیروهای مسلح اوکراین در جنوب اوکراین و کشته شدن بی‌معنی نیروهای ویژه در جریان تلاش برای حمله به نیروگاه هسته‌ای «Zaporozhye»، ایالات متحده آمریکا نیاز فوری داشت تا چیزی را از خود درآورد. و مخصوصاً در خاوردور. افسر ذخیره نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، «ست کراپسی»، اعلام کرد که در رویارویی با نیروهای مسلح اوکراین، نیروی دریایی روسیه «تلفات جنگی کمتری نسبت به سایر ابزارهای قدرت سخت متحمل شد» و پیشنهاد مقابله با روسیه در اقیانوس آرام را داده است. براساس روایت این آمریکایی، ایجاد تهدید برای نیروی دریایی روسیه در خاوردور، اجرای وظایف روسیه در اوکراین را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رزمایش «وستوک ــ ۲۰۲۲» و طیف گسترده بی‌سابقه شرکت‌کنندگان در آن و اهداف آشکارا برای مقابله با فعالیت‌های نظامی ‌ایالات متحده آمریکا، ژاپن و متحدان آنها در منطقه آسیا ــ اقیانوسیه باید تأثیری هشیارکننده بر توکیو و واشنگتن داشته باشد. سیاست «منزوی کردن» روسیه و «مجازات» آن برای عملیات ویژه نظامی‌ شکست خورده است، تحریم‌ها علیه روسیه توسط اکثریت قریب به اتفاق جمعیت جهان پشتیبانی نمی‌شود. رأی سازمان ملل نشان می‌دهد که دو سوم کشورهای جهان با سیاست ضدِ روسی آمریکا و کشورهای طرفدار آمریکا موافق نیستند. و تلاش‌های بیهوده، ضمن ایجاد تعادل در آستانه جنگ، بر شدت تشنج در شرق آسیا و اقیانوس آرام می‌افزاید.

* https://www.fondsk.ru/news/۲۰۲۲/۰۹/۰۵/us-uk-yapan-pytajutsja-sozdat-dalnevostochnyj-vtoroj-front-protiv-rossii-۵۷۱۱۵.html