به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

تحریم‌های آمریکا، سوری‌ها را می‌کشد و نقض حقوق بشر است​

نویسنده: استیون ساهیونی مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال ریسرچ، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ *

دمشق اکنون به‌شدت سرد است و به‌زودی با برف پوشانده می‌شود. حدود ۱۲ میلیون سوری هر شب با زمستانی مرگ‌بار بدون سوخت برای گرما، بنزین برای حمل و نقل و خانه‌های تاریک بدون برق روبرو هستند. حلب، حمص و حماه نیز در تمام زمستان بسیار سردند.

تصور کنید بیمارید و مجبور هستید به دکتر یا بیمارستان بروید.آمبولانس‌ها در سوریه اکنون فقط به تماس‌هایی که جانشان را تهدید می‌شود پاسخ می‌دهند، زیرا باید در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنند، در غیر این صورت با اتمام کامل سوخت مواجه می‌شوند. برای سوری‌ها بنزین در بازار سیاه، معادل ۵۰ دلار آمریکا برای یک مخزن سوخت ۲۰ لیتری هزینه دارد.

از سال ۲۰۱۱ توسط اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، سوئیس، اتحادیه عرب و همچنین سایر کشورها تحریم‌ها علیه سوریه اعمال شد. هدف از این تحریم‌ها سرنگونی دولت سوریه با محروم کردن آن از منابع بود. «تغییر رژیم» تحت حمایت ایالات متحده شکست خورده است اما تحریم‌ها هرگز لغو نشدند.

۱۲ سال است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه سوریه تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کنند طوری که سوری‌ها را از عزّت و کرامت و حقوق انسانی محروم کرده است.

گزارش جدید سازمان ملل خواستار لغو تحریم‌ها علیه سوریه شده است

آلنا دوهان ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ، خواستار لغو تحریم‌ها علیه سوریه شد و هشدار داد که این تحریم‌ها از سال ۲۰۱۱ بر رنج مردم سوریه افزوده است.

دوهان گفت، من از نفوذ حقوق بشر و تأثیرات بشردوستانه اقدامات قهری یک‌جانبه تحمیل‌شده بر سوریه و انزوای کامل اقتصادی و مالی کشوری که مردمش در پی جنگ ده ساله برای بازسازی یک زندگی با عزت در تلاش‌اند، شگفت‌زده شده‌ام.

دوهان پس از یک سفر ۱۲ روزه به سوریه گفت که اکثریت جمعیت سوریه در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و از کمبود شدید غذا، آب، برق، سرپناه، سوخت برای پخت و پز و گرما، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی در عذابند. او همچنین از ادامه مهاجرت سوری‌های تحصیل کرده و ماهر به‌خاطر مشکلات اقتصادی زندگی در کشور صحبت کرد. دوهان گزارش داد که اکثر زیرساخت‌ها ویران یا آسیب دیده‌اند و تحریم‌های اعمال‌شده بر نفت، گاز، برق، تجارت، ساخت و ساز و مهندسی، درآمد ملی را کاهش داده که مانع از احیای اقتصادی و بازسازی شده است.

تحریم‌ها از پرداخت‌ها توسط بانک‌ها و تحویل کالاها از تولیدکنندگان خارجی جلوگیری می‌کند. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها شدیداً گریبانگیر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی شده‌اند. فقدان سیستم تصفیه آب در حلب باعث شیوع شدید وبا در اواخر تابستان شد و تحت تحریم‌های فعلی آمریکا علیه سوریه این سیستم قابل خرید، نصب یا نگهداری نیست.

دوهان گفت، «من خواهان لغو فوری تمامی ‌تحریم‌های یک‌جانبه هستم که به‌شدت به حقوق بشر آسیب می‌رساند و از هرگونه تلاش برای بازیابی، بازسازی و سازندگی در آینده نزدیک جلوگیری می‌کند.»

تحریم‌های آمریکا موثر نیست

در سال ۱۹۹۸، ریچارد‌ هاس نوشت: «تحریم‌های اقتصادی: چیزی بسیار بد». او به سیاستگذاران خارجی آمریکا هشدار داد که تحریم‌ها به‌تنهایی زمانی که اهداف بزرگ یا زمان کوتاه است، بی‌اثر هستند. سرنگونی دولت سوریه یک هدف بزرگ است و تحریم‌ها این هدف را محقق نکرد.

هاس پیش‌بینی کرد که تحریم‌ها می‌تواند باعث ناراحتی اقتصادی و مهاجرت شود. در تابستان ۲۰۱۵ حدود نیم میلیون سوری به‌عنوان مهاجر اقتصادی به‌سمت اروپا به حرکت درآمدند و عمدتاً توسط آلمان پذیرفته شدند. از آنجا که تحریم‌ها شکست خورده است، ضرورتی اخلاقی وجود دارد که از استفاده از تحریم‌ها به‌عنوان ابزار سیاست خارجی خودداری شود زیرا افراد بی‌گناه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

آمریکا نفت سوریه را می‌دزدد و اجازه نمی‌دهد نفت وارداتی وارد کشور شود. به گفته دولت آمریکا، تحریم‌های سوریه «سرمایه‌گذاری‌های جدید در سوریه توسط افراد آمریکایی، صادرات یا فروش خدمات به سوریه توسط افراد آمریکایی ، واردات نفت یا فرآورده‌های نفتی با منشاء سوریه را ممنوع می‌کند، و افراد آمریکایی را در مشارکت در معاملات مربوط به نفت یا فرآورده‌های نفتی سوریه منع می‌کند.»

یک معافیت وجود دارد که می‌توان از وزارت بازرگانی برای دور زدن تحریم‌ها درخواست کرد. با این حال، این فقط برای ارسال اقلام به منطقه تحت اشغال تروریست‌ها در ادلب اعمال می‌شود. «حیات تحریر‌الشام» وابسته به القاعده در سوریه بود و تنها گروه تروریستی است که در حال حاضر بخشی از خاک سوریه را در اختیار دارد.

در ۲۲ اکتبر، رسانه  جهانی Energy World گزارش داد که نیروهای اشغالگر ایالات متحده ۹۲ تانکر و کامیون نفت و گندم سوریه را که از شمال شرق سوریه به سرقت رفته بود به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق قاچاق کرده‌اند. سرقت همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده با نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) که یک نیروی شبه‌نظامی‌ کُرد است که دارای یک شاخه سیاسی پیرو ایدئولوژی کمونیستی می‌باشد که توسط عبدالله اوجالان از PKK آغاز شده ، شریک شده است. پرزیدنت ترامپ به ارتش آمریکا دستور داد شمال شرق سوریه را همچنان در اشغال خود نگه دارند و به سربازان آمریکایی در آنجا دستور داد تا نفت سوریه را بدزدند تا مردم سوریه در بقیه این کشور نتوانند از بنزین و برق تولید شده از چاه‌ها بهره‌مند شوند.

وزارت نفت سوریه در ماه اوت اعلام کرد که نیروهای آمریکایی ۸۰ درصد از تولید نفت سوریه را می‌دزدند و به صنعت نفت و گاز سوریه حدود ۱۰۷/۱ میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم وارد کرده‌اند.

از آنجایی که دولت دمشق از نفتی که چاه‌هایش تولید می‌کند محروم است، مجبور است به نفت وارداتی پُرهزینه، معمولاً از ایران وابسته باشد. آمریکا به‌طور معمول تانکرهای ایرانی را توقیف می‌کند، مانند حادثه اخیر که نیروی دریایی آمریکا یک نفتکش را در سواحل یونان در مسیر سوریه به گروگان گرفت اما در نهایت توسط یونان آزاد شد.

کمبود سوخت

دولت به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تعطیلات سه‌روزه آخر هفته‌ها را برای مدارس و ادارات دولتی و همچنین رویدادهای ورزشی به اجرا درآورده است.

موریس حداد، مدیر شرکت عمومی‌ حمل و نقل داخلی در دمشق، به روزنامه الوطن گفت که دولت سهمیه‌های سخت‌گیرانه‌تری برای گازوئیل تعیین کرده است که منجر به کاهش خدمات اتوبوس‌رانی روزانه می‌شود. پایگاه خبری اطهر پرس گزارش داد که چندین نانوایی در دمشق به دلیل کمبود سوخت مجبور به تعطیلی شدند.

سوخت برای تولید برق در سوریه مورد نیاز است و کمبود سوخت داخلی یا وارداتی به این معناست که اکثر خانه‌ها در سوریه روزانه حدود یک ساعت در فواصل زمانی مختلف برق دارند و این مقدار روزانه در حال کاهش است.

استثنائات تحریم فقط برای ادلب و کُردها

تنها دو منطقه‌ای در سوریه که تحت مدیریت دمشق نیستند، ادلب در شمال غربی و منطقه کردستان تحت حمایت آمریکا در شمال شرق می‌باشد. تحریم‌های آمریکا فقط از ارسال اقلام به این دو مکان معاف است. اما این دو مکان در مقایسه با غیرنظامیان در سراسر کشور و شهرهای اصلی دمشق، حلب، حمص، حماه و لاذقیه، شامل تعداد کمی‌ از مردم سوریه می‌شود. ایالات متحده اطمینان حاصل می‌کند که افرادی که مخالف دولت سوریه هستند همچنان با تدارکات و بازسازی پاداش دریافت کنند، در حالی که میلیون‌ها غیرنظامی ‌صلح‌آمیز در وضعیت دائمی‌ رنج و محرومیت نگه داشته می‌شوند.

https://www.globalresearch.ca/us-sanctions-killing-syrians-human-rights-violation/۵۸۰۲۴۳۱
(این مقاله در اصل در Mideast Discourse منتشر شده است.)

استیون ساهیونی روزنامه‌نگاری است که دو بار برنده جایزه شده است. او یکی از همکاران دائمی ‌گلوبال ریسرچ است.