برای چهارمین بار از سپردن کرسی افغانستان در ملل متحد…

افغانستان بحیث یک کشور ، عضو دائمی سازمان ملل متحد…

سیاست‌های شیطنت امیز پاکستان علیه افغانستان

از گذشته هاکه بگذریم ،همین حالا کارزار تبلیغی و تحرکات…

بمناسبت روز بین المللی حمایت از حقوق اطفال 

نوشته  و گردآوری معلوماتی از بصیر دهزاد    امروز  ۲۰ نوامبر زور بین…

شیردروازه و آسمایی خصم افگن و هندوکش عقاب پرور! ما…

نویسنده: مهرالدین مشید ما هنوز خیلی قرضدار مردم مظلوم افغانستان هستیم چند…

څنگه یی

 شعر ملمع - شیر و شکر از دکتور ایماق شعر ملمع (…

ذهن ستم گستر 

رسول پویان  زمیـــن در آتـش خـودکامگان آز می سوزد  سـرا و مـزرع…

شناخت با 13 نوع سوگیری در داوری در عرفان

دکتر بیژن باران شناخت کارکرد مغز است که سوگیری در آن…

نتیجه انتخابات امریکا در ترازوی منافع ملی افغانستان

ا میرعبدالواحد سادات  متاسفانه در منجلاب پر جنجال کنونی که :اساس تراژیدی…

دین وسیاست

نوشته دکتر حمیدالله مفید در این پسین روز ها دیدگاه های…

موسم پیری

این نقد جای اگر نپذیری، کجا برم ؟  وین هدیه ام…

معاهده ی افتضاح بار دوحه؛ پروندۀ ناتمام افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید افزایش فشار سیاسی بر طالبان، یگانه گزینه برای…

ماردین ابراهیم

آقای "ماردین ابراهیم" (به کُردی: ماردین ئیبڕاهیم)، شاعر معاصر کُرد،…

وجدان ودادگاه آن 

***   داد گاه وجدان بامعراج عدالت اصدار حکم میکند ـ وتصمیم…

افتخار برکارمل واعضای حزبم!

امین الله مفکر امینی          2024-12-11! فــــــخر به پــــرچمدارانی رهی عدل وانصـــاف کـــــه نیست…

بازگشت به خوییشتن؛ گفتمان رسیدن به پویایی های فکر و…

نویسنده: مهرالدین مشید هر بازگشت آغازی برای برگشت به ارزش های…

اسرار عشق 

رسول پویان  شدم تا همدم نـور آشیان در کهکشان دارم  از این…

کابل زیبا

سیمین بارکزی فرزند عبدالکبیر خان بارکزی 1953 میلادی در یک…

خالە بکر

استاد "بکر محمد امین" (به کُردی: به‌کر محه‌ممه‌د ئەمین) متخلص…

احتمال تحولات بعد از انتخابات در آمریکا و صدای تکانه…

نویسنده: مهرالدین مشید آیا با پیروزی ترامپ آمریکا به افغانستان باز…

«
»

به پیشواز هشت مارچ، روز جهانی زن

اعلامیۀ سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان

در مناسبات سرمایه‌دارانه تبعیض، نابرابری و انواع گوناگون ستم های اجتماعی در سراسر جهان علیه بیش از نیمی از جمعیت جهان به گونه ها و اشکال متنوع اعمال می‌شود. از اسلام آباد تا واشنگتن و از دمشق تا سیدنی از اسلو تا برلین و از بغداد تا مسکو و پاریس هیچ جایی نیست که این ستمگری، خشونت، تبعیض و بی‌حرمتی و کم انگاشتن زنان را در اشکال گوناگون و سطوح مختلف نبینیم. اما در افغانستان، ایران و کشورهایی که جنبش های اسلام سیاسی به حمایت مستقیم و غیرمستقیم دول سرمایه‌داری امپریالیستی بر سر قدرت هستند، این خشونت، تبعیض و اشکال ستم اجتماعی به شکل قانونی و دولتی از همۀ کانال‌های حکومتی هر روزه ترویج، تبلیغ و اعمال می‌شود. در این میان امارت تروریستی سرمایه در افغانستان زن ستیزی را در ابعاد بسیار گسترده و عریان آن با برخورداری از حمابت مالی امریکا و متحدانش و دریافت ده‌ها میلیون دالر در هفته از آنان بیش از پیش قانونی و نهادینه می‌سازد. زنان امروزه در افغانستان از آموزش، اندوختن دانش، فعالیت اجتماعی، کار و همۀ مناسبات اجتماعی و انسانی محروم شده‌اند. نمونۀ ستم، نابرابری و بیدادگری یی را که علیۀ زنان، مردان و کودکان افغانستان در قرن بیست‌و‌یکم اعمال می‌شود فقط می‌توان در قرون وسطی و دورۀ برده‌داری سراغ کرد. سردمداران امارت اسلامی سرمایه در افغانستان منحیث مدیران و کارگذاران محلی سیستم برد‌ه‌گی مزدی جهانی، عملاً تلاش می‌ورزند تا جامعۀ چهل میلیونی کشور را چندین قرن به گذشته و عقب‌گرایی سوق دهند.

 زنان نه تنها از کار و تحصیل و مشارکت اجتماعی باز داشته می‌شوند و در معرض انواع خشونت، تهدید، زندان و بگیر و ببند هستند، بل با مهندسی آشکار و تمام عیار توسط امارت اسلامی متحمل فقر، گرسنه‌گی، قتل های ناموسی، یأس و خودکشی گردیده و همه روزه مورد بی‌حرمتی در خانه، محیط بیرون از خانه، مسجد، میدیا و دنیای مجازی قرار می‌گیرند. 

راندن جامعه به بربریت، ستمگری، تبعیض و نابرابری پی‌آمد و زادۀ وجه تولید سرمایه‌داری است؛ ریشه و مبنای همۀ فجایع بشری و حتی بخشی از ویرانگری و مصیبت های طبیعت امروزه مستقیما بسته و پیوند انکارناپذیر به انباشت و کسب سود هرچه بیشتر در نظام های سرمایه‌داری دارد. ستم‌کشی زن و زن ستیزی با آنکه تاریخ دیرینه و پیشینۀ بسیار طولانی نسبت به کل عمر نظام سرمایه‌داری دارد اما اکنون دیگر فقط این مناسبات برده‌گی مزدی است که در سراسر جهان نابرابری و اشکال ستم اجتماعی را بنا به منافع ذاتی و بی‌درنگش سر از نو ایجاد و خلق می‌کند. نتیجتاً ستم جنسیتی یکی از پایه ها و رکنی از ارکان انباشت سرمایه است و از همین جا است که سرمایه‌داری اشکال مختلف ستم از جمله ستم جنسیتی را بیش از پیش تولید و باز تولید می‌نماید.

امسال در حالی به پیشواز و گرامی داشت از هشتم مارچ روز جهانی زن می‌رویم که امارت اسلامی سرمایه و تروریستان و جانیان حاکم بر اریکۀ قدرت در افغانستان زنان را که بیشتر از نیم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند از همۀ حقوق اساسی محروم و بی‌بهره ساخته اند. رفتن به پیشواز و بزرگداشت از هشت مارچ امسال از این رو و از این جهت قابل توجه و پُر اهمیت است که تنها و یگانه نیرویی که علیه امارت اسلامی طالبان از همان ابتدای بازگشت آن به اریکۀ قدرت با خواست ها و مطالبات همۀ فرودستان و مردم محروم به پا خاسته و به جاده‌ها ریختند جنبش اعتراضی زنان بود. 

 جبنش زنان برخلاف جنبش های ناسیونالیستی-مذهبی با شعار های نان، کار، آزادی! ما زنان بیداریم از تبعیض بیزاریم! برقع و حجاب پوشش ما نیست و شعار های آزادی‌خواهانۀ دیگری از این دست، در برابر حاکمیت تروریستان اسلامی که آنان را از کار، آزادی و نان محروم ساخته اند به میدان آمده و تا کنون با وجود ترور، زندانی شدن و صدها فشار دیگر در برابر بربریت، توحش و وحشیگری امارت اسلامی سرمایه و حامیان جهانی و منطقه‌یی آن ایستاده‌اند و صدای همۀ بشریت برابری طلب را فریاد می‌زنند.

هشت مارچ امسال روز همدستی و همبسته‌گی همۀ انسان هایی است که بر ضد زن‌ستیزی و اشکال ستم اجتماعی علیه سیستم و نظام نابرابر در افغانستان، ایران و سراسر جهان مبارزه می‌کنند. در زمانۀ ما آزادی و رهایی زنان از بند مردسالاری، اپارتاید، ستم و تبعیض کاملاً با کل رهایی جامعه از استبداد و مظالم اجتماعی گره خورده و در هم تنیده است. تا هنگامی که زنان جامعه در بند و اسیر اشکال ستم اجتماعی است جامعه از دیکتاتوری، خودکامه‌گی و استبداد رهایی نخواهد یافت، این اساس و کنه دیالکتیک رهایی زن و جامعه در افغانستان، ایران و سراسر دنیا است.

سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان از همان ابتدا خود را شریک رزم و در کنار جنبش های اعتراضی زنان در افغانستان و ایران دانسته و امروزه از همۀ بشریت برابری طلب در سراسری جهان می‌خواهد تا در کنار جنبش‌های اعتراضی زنان در افغانستان و ایران ایستاده و این جنبش های اعتراضی را تا سرنگونی کل مناسبات برده‌گی مزدی حمایت و همیاری نمایند.

به پیش در گرامی‌داشت از هشتم مارچ و همبسته‌گی با جنبش‌های اعتراضی زنان تا به زیر کشیدن کل اسلام سیاسی و نظام برد‌ه‌گی مزدی!

گرامی باد هشتم مارچ روز همبسته‌گی بشریت برابری طلب!

زنده باد سوسیالیسم!

زنده باد جنبش نان، کار، آزادی!

سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان

14 حوت 1401؛ 5 مارچ 2023