عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

بسته ي از خبر ها در مورد أوضاع نا آرام قزاقستان

ترتیب و ارسالي: حسین تلاش

کرملین کشورهای دیگر را از مداخله در امور قزاقستان برحذر داشت

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، دیمیتری پسکوف روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در وضعیت کنونی قزاقستان، خودداری کشورها از مداخله در امور داخلی این کشور اهمیت فراوان دارد.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که اطمینان دارد دولت قزاقستان از توانایی برای حل و فصل وضعیت این کشور بدون کمک خارجی برخوردار است. 

در پی تشدید ناآرامی های چند روز اخیر به ویژه امروز در شهرهای اصلی قزاقستان، معترضان به سیاست افزایش قیمت سوخت در این کشور امروز٬ به دفتر شهردار آلماتی بزرگترین شهر کشور یورش برده و سعی کردند عمارت شهرداری را تصرف کنند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری قزاقستان (کازینفورم)، اگرچه معترضان به تلاش خود برای تصرف ساختمان شهرداری ادامه می دهند و نقاطی از ساختمان شهرداری را دچار حریق های جزیی کردند، اما نیروهای امنیتی نیز همچنان با تجهیزات ویژه و سلاح های سبک از جمله نارنجک های صوتی و گاز اشک آور، از عمارت اصلی شهرداری محافظت می کنند.

خبرگزاری الجزیره قطر به نقل از وبسایت «زاکون» قزاقستان، آمار معترضان در آلماتی را حدود سه هزار نفر برآورد کرد و نوشت: اعتراضات در برخی نقاط دیگر آلماتی نیز آغاز شده و گزارش ها حاکی است که برخی از معترضان با استفاده متقابل از چماق و میله های فلزی و دیگر ابزارهای تهاجمی با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر می شوند و حتی تعدادی از نیروهای پلیس را دستگیر کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند تا جایی که طی درگیر های شب گذشته در شهرهای «شیمکنت» و «طراز» ۹۵ نیروی پلیس زخمی شده بودند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان، از کشته و مجروح شدن شماری از ماموران پلیس در ناآرامی های این کشور خبر داد.

وی این را نیز گفت که امروز ریاست شورای امنیت قزاقستان که تاکنون نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان رئیس آن بود، را برعهده گرفت.

وزارت خارجه روسیه امروز چهارشنبه و در پی استعفای دولت و اعلام وضعیت فوق العاده در قزاقستان اعلام کرد: مسکو از نزدیک و به دقت اوضاع و تحولات این کشور را زیر نظر دارد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که از طرف روسیه هنوز تلفاتی در جریان اوضاع در قزاقستان گزارش نشده است.
قزاقستان شریک مهم روسیه در جامعه همسود است و دو کشور در چارچوب این سازمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی و نیز در عرصه هایی همچون مذاکرات پنجگانه دریای خزر و تعامل در حوزه انرژی و فضایی، با یکدیگر همکاری گسترده دارند.

کشتن ۱۳ مامور پلیس در قزاقستان و بیانیه روسیه در مورد وقایع اخیر

پلیس قزاقستان: 13 پلیس در آلما آتا (آلماتی) کشته و 353 تن دیگر زخمی شدند


خبرگزاری اسپوتنیک قزاقستان گزارش داد که در جریان ناآرامی‌هایی که در شهر آلما آتا به وقوع پیوست، 13 پلیس کشته و بیش از 300 تن دیگر زخمی شدند.

در بیانیه پلیس که رسانه‌ ها منتشر شد، آمده است: در جریان ناآرامی‌ های این شهر 12 پلیس کشته، دو تن از آنها سر بریده و به گزارش روسیا الیوم، 353 پلیس زخمی شدند.

علاوه بر این، وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرد که «بیش از هزار نفر در مناطق مختلف قزاقستان در نتیجه ناآرامی ها مجروح شدند که از این تعداد 400 نفر به بیمارستان ها منتقل شدند و 62 نفر در مراقبت های ویژه هستند.»

اعتراضات در قزاقستان در روزهای آغازین سال جدید در حالی آغاز شد که ساکنان شهرهای یاناوسین و آکتائو در مانگیستاو، منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان، نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز برای شهروندان اعتراض کردند.

تظاهرات به شهر های دیگر نیز کشیده شد.در آلما آتا، بزرگترین شهر و اولین پایتخت کشور، تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی درگیر شدند و پلیس از گاز و بمب صوتی استفاده کرد.

اعتراضات به درگیری های خشونت آمیز، شورش، غارت اموال عمومی و خصوصی، تهاجم و آتش زدن لاستیک تبدیل شد.

منبع: ریانووستی، تاس

وزارت خارجه روسیه: رویدادهای قزاقستان تلاشی از خارج برای بی ثبات کردن کشور است

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که رویداد های قزاقستان تلاشی از خارج برای بی ثبات کردن و بی ثبات کردن این کشور با زور است.

 وزارت امور خارجه  روسیه در بیانیه امروز خود افزود: ما وقایع اخیر در یک کشور دوست را تلاشی از خارج برای تضعیف امنیت و ثبات کشور به زور … با استفاده از تشکیلات مسلح آموزش دیده و سازماندهی شده می دانیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: «روسیه پایبندی خود به تعهدات متحدان خود در چارچوب پیمان CSTO را تایید می کند و از اتخاذ تدابیر فوری در رابطه با جلوگیری از وخامت سریع اوضاع سیاسی داخلی و ممانعت از تشدید خشونت ها در قزاقستان حمایت می کند. ما به اقدامات خود ادامه خواهیم داد. رایزنی های نزدیک با قزاقستان و متحدان ما در سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد برداشتن گام های لازم برای حمایت از مبارزه با تروریسم.»

به نوبه خود، سازمان پیمان امنیت جمعی امروز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شده اند و تأیید کرد که واحدی از نیروهای روسی نیز وظایف خود را از قبل در آنجا آغاز کرده است.

به گفته این سازمان، نیروهای حافظ صلح شامل واحدهایی از نیروهای مسلح روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان هستند.

بر اساس بیانیه دبیرخانه کل سازمان پیمان امنیت جمعی، «وظایف اصلی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی، حفاظت از تاسیسات مهم دولتی و نظامی و کمک به نیروهای امنیتی قزاقستان برای ایجاد ثبات و عادی سازی اوضاع در آنجا خواهد بود.»

اعتراضات در قزاقستان در روز های آغازین سال جدید در حالی شروع شد که ساکنان شهرهای یاناوسین و آکتائو در مانگیستاو، منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان، نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز برای شهروندان اعتراض کردند.

تظاهرات به شهر های دیگر نیز کشیده شد. در آلما آتا یا آلماتی، بزرگترین شهر و اولین پایتخت کشور، تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی درگیر شدند و پلیس از گاز و بمب صوتی استفاده کرد.

اعتراضات به درگیری های خشونت آمیز، شورش، غارت اموال عمومی و خصوصی، تهاجم و آتش زدن لاستیک تبدیل شد.

در شب 5 جنوری تا 6 جنوری، توکایف رئیس جمهور قزاقستان اولین نشست شورای امنیت این کشور را به رهبری خود برگزار کرد که در آن وضعیت قزاقستان را «تضعیف یکپارچگی کشور» توصیف کرد و گفت که او خواسته است برای کمک از CSTO در مورد رویداد های اخیر و برای مقابله با آنچه که او «تهدید» خواند٬ {همه اقدامات ضروری را٬ انجام دهد}.

منبع: ریانووستی

پاسخ پیمان امنیت جمعی به تقاضای کمک دولت قزاقستان

ناآرامی ها در قزاقستان که به استعفای دولت این کشور منجر شده، موجب شد تا پیمان امنیت جمعی برای بازگرداندن ثبات به این کشور، پیش قدم شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، شورای امنیت جمعی وابسته به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) تصمیم گرفت تا در واکنش به ناامنی‌ ها در قزاقستان، نیرو های حافظ صلح خود را به این کشور اعزام کند.

این تصمیم از سوی «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام شد که در سال ۲۰۲۲، ریاست این شورا را به عهده دارد.

به گفته پاشینیان، این اقدام به درخواست «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان و با در نظر گرفتن تهدیدی که به ویژه از جانب بیگانکان متوجه امنیت ملی و حق حاکمیت این کشور است، انجام می ‌شود.

این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شده که آمریکا در تحولات قزاقستان نقشی ندارد!

اعزام صلح بانان سازمان پیمان امنیت جمعی، برای مدتی محدود و با هدف ایجاد ثبات و عادی سازی وضعیت در قزاقستان انجام می ‌شود.

قزاقستان از دوم جنوری به این سو، ناآرام است. این ناآرامی‌ ها در پی افزایش قیمت سوخت آغاز شد. طبق تازه ‌ترین گزارش ‌ها، معترضان اقامتگاه رئیس جمهور را اشغال کرده و به آتش کشیدند؛ حال آنکه فرودگاه «آلماتی» بزرگترین شهر قزاقستان هم در تصرف آنها است.

توکایف در واکنش به تحولات اخیر اعلام کرد که شخصاً ریاست شورای امنیت ملی را برعهده گرفته و بدون توجه به شرایط، در کشورش خواهد ماند.

او دیروز، بعد از اعلام حالت فوق العاده در کشور، با استعفای کابینه دولت موافقت کرد.

روسیه در واکنش به تحولات جاری در قزاقستان اطمینان داد که مسائل داخلی این کشور به طور مستقل قابل حل است و آنچه اهمیت دارد، عدم دخالت‌های خارجی است.

صلحبانان روس وارد قزاقستان شدند

به گزارش خبرگزاری تاس، یک مقام دبیرخانه سازمان امنیت جمعی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلحبانان روس را به قزاقستان برای اجرای عملیات صلحبانی اعزام کرد.

به گفته این مقام ، صلحبانان این واحد انجام وظایف خود در مناطق گرفتار ناآرامی ها و آشوب زده در قزاقستان را آغاز کردند.

نخستین واحد صلحبانان روس در چارچوب نیروهای پیمان امنیت جمعی وارد قزاقستان شدند.
—-

نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان تشکیل یافته است و انتظار می رود بقیه واحدها به قزاقستان اعزام شوند. 

نیروی صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام می شود از نیروی هوابرد این کشور تشکیل شده است و هم اینک انتقال این نیروها با هواپیماهای نیروی هوافضای روسیه جریان دارد. 

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه از سازمان پیمان امنیت جمعی درخواست کمک کرده بود.  

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف «تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو» تأسیس شده است.  

به گفته توکایف، مردم قزاقستان از این درخواست کمک حمایت می‌ کنند و چنین اقدامی برای مقابله با تروریست‌ ها لازم است.  

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس دوره ای پیمان امنیت جمعی، امروز پنجشنبه اعلام کرده بود که این سازمان نیروی صلحبان به قزاقستان اعزام می کند.

به گزارش ایرنا، پاشینیان بامداد روز پنجشنبه در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی کاخ کرملین منتشر شد، به تصمیم سازمان پیمان امنیت جمعی برای اعزام صلحبانان به قزاقستان برای کمک به برقراری نظم در این کشور اشاره کرد.

وی در بیانیه خود خاطرنشان کرد: در رابطه با درخواست قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی و باتوجه به تهدید امنیت ملی و حق حاکمیت قزاقستان، ازجمله بر اثر مداخله خارجی، شورای امنیت جمعی پیمان امنیت جمعی مطابق بند چهار قرارداد امنیت جمعی تصمیم به اعزام گروه صلحبانان به این کشور در یک مدت محدود برای تثبیت و عادی سازی اوضاع در قزاقستان گرفت.

در همین حال شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ از ادامه درگیریها در آلماتی پایتخت سابق و بزرگترین شهر قزاقستان خبر داد.

بر اساس گزارش این رسانه، دهها نفر از معترضان در جریان درگیری ها با نظامیان قزاقستان کشته شده اند و صدها مغازه از جمله چندین فروشگاه ویژه فروش سلاح و تجهیزات جنگی و شکاری به آتش کشیده شده یا غارت شده است.

در شبانه روز اخیر هشت نظامی قزاق کشته شده و بیش از یکهزار نفر مصدوم شده اند که نزدیک به ۴۰۰ نفر در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند. 

دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.