کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

برنامه قبلاً طرح‌ریزی شده بود

نویسنده: مانلیو دینوچی مترجم: م. نوریبرگرفته از : وب‌سایت Free ۲۱ ــ ۱۶ آوریل ۲۰۲۲ *

اگر اندکی از وقایع نگران‌کنندۀ فعلی فاصله بگیریم، درمی‌یابیم که جنگ در اوکراین طرح روسیه نبوده است، هرچند که این روسیه بود که از ارتش اوکراین، که خود را آمادۀ حمله به شبه جزیرۀ کریمه و دونباس می‌کرد، پیشی گرفته و ابتکار عمل را به‌دست گرفت. همانطور که طرح «اندیشکدۀ تحقیق و توسعه» (۱) نشان می‌دهد، این حمله در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی و در پنجم سپتامبر همان سال به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود.

طرح راهبردی ایالات متحدۀ آمریکا علیه روسیه، سه سال پیش توسط «اندیشکدۀ تحقیق و توسعه» تهیه شد. این اندیشکده که مقّر اصلی آن در واشنگتن دی سی قراردارد، سازمان جهانی تحقیقاتی است که راه‌حل‌هایی برای چالش‌های سیاسی تهیه و تدوین می‌کند.

این سازمان متشکّل از لشگری با ۱۸۰۰ محقق و متخصص از سراسر جهان است که به ۷۵ زبان تکلم می‌کنند. دفاتر و مراکز این سازمان در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و کشورهای حاشیۀ خلیج فارس قرار دارند و کارکنان آمریکایی آن در بیش از ۲۵ کشور جهان کار و زندگی می‌کنند.

بودجۀ «اندیشکدۀ تحقیق و توسعه»، که خود را سازمانی عام‌المنفعه و فراحزبی معرفی می‌کند، توسط وزارت دفاع، ارتش و نیروی هوایی ایالات متحده، نهادهای امنیت ملی آمریکا (سازمان سیا و دیگر نهادهای اطلاعاتی) و همچنین سازمان‌های اطلاعاتی سایر کشورها و سازمان‌های قدرتمند غیردولتی تأمین می‌شود. این اندیشکده افتخار می‌کند در تهیۀ راهبردی مشارکت داشته است که اتحاد جماهیر شوروی را وادار به استفاده و فرسایش منابع مالی خود در مسابقۀ تسلیحاتی با آمریکا کرده و به ایالات متحده امکان پیروزی در جنگ سرد را داده است.

طرح جدید اندیشکدۀ مذکور، که در سال ۲۰۱۹ تهیه شده نیز از همین الگو الهام گرفته است: یعنی اجبار روسیه به استفادۀ حدّاکثری از توان و منابع خود و به‌هم زدن موازنۀ آن. به‌عبارت دیگر، برای برهم زدن ثبات دشمن و چیره شدن بر آن، باید او را مجبور به افزایش هر چه بیشتر توان و منابع خود و صرف آنها کرد. اینها مهمترین نکات از خط مشی تعیین‌شده از سوی اندیشکدۀ مزبور است که ایالات متحده نیز طی سال‌های گذشته واقعأ به آن عمل کرده است.

طبق این طرح باید به آسیب‌پذیرترین نقطۀ روسیه حمله کرد: به اقتصاد آن که به‌شدت وابسته به صدور نفت و گاز است.

برای نیل به این هدف، باید خرید و فروش نفت و گاز و عملیات مالی مرتبط با آن متوقف و همزمان اطمینان حاصل شود که اروپا واردات گاز از روسیه را کاهش دهد و گاز مایع ایالات متحده را جایگزین آن نماید.

در عرصۀ اعتقادی و اطلاعاتی باید اعتراضات در داخل روسیه تقویت و همزمان تصویر روسیه در جهان تخریب شود.

در عرصۀ نظامی ‌ضروریست طوری عمل شود که کشورهای اروپایی ناتو، نیروی تسلیحاتی خود را بر ضدِ روسیه افزایش دهند.
ایالات متحدۀ آمریکا فقط در صورتی می‌تواند انتظار موفقّیت زیاد با ریسک کمتری را داشته باشد که عمدتأ در بمب‌افکن‌ها و موشک‌های دوربردی که روسیه را هدف گیرند، سرمایه‌گذاری کند. استقرار موشک‌های جدید میان‌برد
هسته‌ای در اروپا، احتمال موفقیت را بالا می‌برد ولی ضمنأ ریسک بزرگی را نیز دربر‌دارد.

اندیشکدۀ تحقیق و توسعه نتیجه‌گیری کرده است که با سنجیدن همۀ گزینه‌ها برای کسب نتیجۀ مطلوب، روسیه در خاتمه بیشترین هزینه را در رویارویی با ایالات متحده خواهد پرداخت، امّا آمریکا و متّحدان او نیز باید منابع مالی عظیمی ‌را صرف کنند تا به هدف خود نائل آیند، امری که آنها را از رسیدن به اهداف دیگر دور خواهد کرد.

بخشی از راهبرد اندیشکدۀ تحقیق و توسعه، دادن کمک‌های «مرگبار» به اوکراین و استفادۀ کامل از آسیب‌پذیرترین نقطۀ روسیه در خارج از مرزهای اوست. امّا هر نوع افزایش در ارسال تسلیحات و دادن مشاورۀ نظامی‌ب ه اوکراین باید به دقّت سنجیده شود تا برای روسیه هزینۀ بیشتری ایجاد کند و ضمناً روسیه را تحریک به وارد شدن به درگیری بسیار بزرگ‌تری ننماید که او به دلیل نزدیک بودن به اوکراین در موقعیت بسیار بهتری برای برد قرار دارد.

دقیقأ همان جایی که اندیشکده آنرا حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین نقطه در خارج ار مرزهای روسیه ارزیابی کرده، در جایی که باید با تسلیح از آن استفادۀ کامل برد، تسلیحی که باید سنجیده صورت گیرد تا هزینه را برای روسیه افزایش دهد ولی نباید منجر به تحریک روسیه به ورود به درگیری بزرگ‌تری شود، بحران اتفاق افتاده است.

چنگال نابودکنندۀ سیاسی، اقتصادی و نظامی‌ای که ایالات متحده و ناتو، بدون توجه به هشدارها و پیشنهاد مذاکرۀ مسکو، روز‌به‌روز و بیشتر و بیشتر بر گلوی روسیه فروبردند، مسکو را نهایتاً وادار به عکس‌العمل و آغاز عملیات نظامی ‌کرد. عملیاتی که طی آن ۲۰۰۰ تأسیسات نظامی‌ اوکراین منهدم شدند که در اصل نه توسط حاکمان کیف، بلکه به دستور ایالات متحده و ناتو تأسیس و تحت کنترل آنها بودند.

مقاله‌ای که سه سال پیش در آن در مورد طرح اندیشکدۀ تحقیق و توسعه خبر می‌داد، با این جمله خاتمه می‌یافت:

«گزینه‌هایی که در طرح پیشنهاد شده‌اند، در اصل انواعی از همان راهبردهای نظامی‌اند که بهای آن را قربانیان جنگ و ضررهای آن را همۀ ما پرداخت خواهیم کرد.»

ما مردم اروپا اکنون بهای جنگ را پرداخت می‌کنیم و همیشه هم پرداخت خواهیم کرد، تا زمانی که سرباز پیاده در شطرنج استراتژی ناتو ــ آمریکا باشیم.

۱ــ نام کامل اندیشکده Research and Development و مخفّف آن Rand Corporation است.

* https://free۲۱.org/alles-stand-bereits-geschrieben/‎