بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

«
»

بازی بزرگ جدید

آیا ونزوئلا می‌تواند با ایالات متحده بر سر لغو تحریم‌ها مذاکره کند؟

رمزی بارود (Ramzy Baroud)

مترجم یونس غیاثوند.

از فوریه سال جاری تاکنون، با شدت یافتن تنش‌ها در اروپای شرقی و ایجاد پروژۀ بازی بزرگ جدید توسط روس‌ها در این منطقه، کشورهای سوسیالیستی آمریکای جنوبی نیز به طور حیرت‌انگیزی تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته‌اند.

قیمت نفت به دلیل جنگ اوکراین به شدت بالا رفته و ایالات متحده سراسیمه دنبال راهی است تا بتواند قیمت نفت را به زیر ۴۰ دلار برساند. دولت بایدن تلاش می‌کند که در وهلۀ اول خسارات دیپلماتیکی را که ترامپ به آمریکا در حوزۀ روابط دیپلماتیک با دول سوسیالیستی وارد کرده است، جبران کند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی، درست یک سال بعد از رفتن اوباما شروع به نابودی تمامی دستاوردهای دیپلماتیک اوباما در کوبا کرد و سفارت آمریکا را در ماه مارس ۲۰۱۷ تعطیل ساخت. او معتقد بود که کارکنان سفارت امریکا در هاوانای کوبا از طریق تششعات صوتی دچار سانحه و آسیب شده‌اند. اما تاکنون مدارک معتبری درباره این ادعاهای ترامپ یافت نشده است.

سپس، در سال ۲۰۱۸، ترامپ تحریم‌های بسیار دشواری را بر واردات نفت از ونزوئلا اعمال کرد که منجر به جلوگیری از واردات ۲۰۰ هزار بشکه نفت ونزوئلا به کشورش شد. ترامپ در آن بازۀ زمانی به این دلیل که قیمت نفت زیر ۴۰ دلار بود و ثبات قیمت در بازار جهانی نفت حاکم شده بود، دست به این اقدام زد.

یکی دیگر از دلایل ترامپ برای تحریم اقتصادی آن کشور این بود، که نیکولاس مادورو، رئیس جمهور کنونی سوسیالیست ونزوئلا، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ ونزوئلا تقلب کرده و از این رو، خوآن گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا در آن دوره شروع به مبارزه سیاسی جهت براندازی مادورو از ریاست جمهوری کرد و او نیز معتقد بود که مادورو با تقلب در انتخابات پیروز گشته است.

دولت ترامپ با حمایت‌های مالی و سیاسی گوایدو و هوادارانش در ونزوئلا تلاش به این کرد که حکومت وی را ساقط کند. اما با وام‌ها و حمایت‌های نظامی روسیه از قبیل اعزام قوا و تجهیزات نظامی و همچنین قراردادهای تجاری در سال ۲۰۱۹، به مادورو کمک کرد تا حاکمیت خود را ثبات بخشد.

علاوه بر این حمایت‌ها، پایگاه اجتماعی مادورو در ونزوئلا با داشتن ایدئولوژی سوسیالیستی، آرمان‌گرایی و تبعیت از تفکر بولیواری شروع به پشتیبانی از مادورو در آن شرایط سخت سیاسی و اقتصادی کردند.

کشور ونزوئلا اکنون از لحاظ اقتصادی بسیار فقیر است. نرخ تورم در ونزوئلا در سال جاری چیزی حدود ۶۹۰ درصد است و عوامل اصلی این بحران از تحریم‌های اقتصادی ونزوئلا توسط امریکا نشات می‌گیرد.

ونزوئلا از لحاظ منابع ملی کشور بسیار ثروتمندی است. نفت مهمترین ثروت ملی این کشور بشمار می‌رود و درآمد ملی دولت این کشور به میزان صادرات نفت به بازارهای جهانی و قیمت آن وابسته است و همین دلیل، باعث آسیب‌پذیری شدید آن‌ها در مقابل تحریم‌های امریکا می‌باشد. در سال ۱۹۹۸ میلادی، ونزوئلا که یکی از اعضای سازمان اوپک است، روزانه حدود ۳/۵ میلیون بشکه نفت به بازارهای انرژی جهانی عرضه می‌کرد. اما در اثر تحریم‌های امریکا در سال‌های اخیر علیه نفت ونزوئلا، صادرات نفت آنها کاهش شدیدی داشته است.

دولت امریکا در طول دهه‌های متمادی دکترین جیمز مونرو را پیش گرفته و در آن تغییر چندانی ایجاد نکرده است. در همین حال، روسیه که یکی از رقبای اصلی امریکا در جهان است، در حال افزایش ارتباطات دیپلماتیک خود با دول سوسیالیستی امریکای جنوبی می‌باشد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد، که این کشورها در دوران حیات اتحاد شوروی نیز جزو شرکای راهبردی شوروی‌ها بودند و روسیه کنونی نیز راه شوروی‌ها را در این قاره ادامه می‌دهد. ولی امریکا عملاً کاری از پیش نبرده است.

بایدن خوب می‌داند که سبد نفتی ونزولا می‌تواند کمک شایانی به کاهش شدید و قابل توجه بهای نفت جهانی بکند. بنایراین، او تصمیم گرفت که مذاکراتی را با ونزوئلا جهت برداشتن تحریم‌های نفتی این کشور آغاز کند. اما ابتدا باید رابطۀ خود را با کوبا که یک شریک راهبردی ونزوئلا است، به حالت عادی برگرداند. او در ماه مارس سال جاری سفارت امریکا در پایتخت کوبا،شهر هاوانا را مجدداً گشود.

اما هنوز مذاکراتی با دولت مادورو صورت نگرفته است. مخالفان دولت مادورو که دارای نفوذ سیاسی و اقتصادی گسترده‌ایی در امریکا هستند و در ایالت فلوریدا جمع شده‌اند، به بایدن فشار سیاسی وارد می کنند تا با ونزوئلا مذاکره نکند.

پانوشت مترجم:

امپریالیسم و دموکراسی لیبرالی نیاز به خون دارد. بیایید با همکاری و افزایش علم و مبارزه‌مان جلوی این خون‌آشام جانی را بگیریم و عدالت جهانی را احیا و گسترش دهیم!

٨ فروردین ١۴٠١

منبع: