نو کانتی ها،- مخالف سوسیالیسم و ماتریالیسم دیالکتیکی

neukantism.نو افلاتونی آرام بختیاری نو کانتی ها؛ نیم قرن میان مارکسیسم و…

غم دوشینه و سرنوشت نافرجام و دردناک مردم افغانستان

نویسنده: مهرالدین مشید کشتی شکستگانیم ای بادشرطه برخیز  باشد که باز بینیم …

برگردان شعرهایی از ژنرال پاییز

زنده‌یاد “محمدعمر عثمان” ملقب به “ژنرال پاییز” در سال ۱۹۵۷…

خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

«
»

این همه بنیادگرائی اسلامی از کجا آمده است؟ قتل روزنامه نگاران… آن ها و ما

 ویلیام بلوم – آمادور نویدی

در این عصر مدرن این همه بنیادگرائی اسلامی از کجا آمده است؟ اغلب آن آموزش دیده٬ مسلح٬ تأمین مالی٬ ارشاد شده – از افغانستان٬ عراق٬ لیبی٬ و سوریه می آیند. در طول دوره های گوناگون از سال های ۱۹۷۰ تا به امروز٬ این چهار کشور سکولارترین٬ مدرن ترین٬ باسوادترین و با آسایش ترین دولت های منطقه خاورمیانه بودند. و چه اتفاقی برای این دولت های سکولار٬ مدرن٬ باسواد٬ و بارفاه افتاد؟…با این حال٬ علی رغم همه این ها٬ جهان برای سرمایه داری٬ امپریالیسم٬ ضد کمونیسم٬ نفت٬ اسرائیل٬ و جهادی ها٬ امن شده بود. خدا بزرگ است!

این همه بنیادگرائی اسلامی از کجا آمده است؟ قتل روزنامه نگاران… آن ها و ما

william blum3

نوشته: ویلیام بلوم٬ نویسنده٬ مورخ٬ و منتقد سیاست خارجی آمریکا

برگردان: آمادور نویدی

پس از وقایع پاریس٬ محکوم کردن متعصبین مذهبی به اوج خود رسیده است. حدس می زنم که حتی بسیاری از ترقی خواهان درباره پس گردنی زدن به جهادی ها٬ زدن به  سر و کله آن ها خیالبافی کرده اند و برخی درباره شعور٬ در مورد طنز٬ شوخی٬ آزادی بیان فکر کرده اند. ما در اینجا٬ با این همه٬ درباره مردان جوانی صحبت می کنیم که در فرانسه بزرگ شده اند٬ نه در عربستان سعودی.

در این عصر مدرن این همه بنیادگرائی اسلامی از کجا آمده است؟ اغلب آن آموزش دیده٬ مسلح٬ تأمین مالی٬ ارشاد شده – از افغانستان٬ عراق٬ لیبی٬ و سوریه می آیند. در طول دوره های گوناگون از سال های ۱۹۷۰ تا به امروز٬ این چهار کشور سکولارترین٬ مدرن ترین٬ باسوادترین و با آسایش ترین دولت های منطقه خاورمیانه بودند. و چه اتفاقی برای این دولت های سکولار٬ مدرن٬ باسواد٬ و بارفاه افتاد؟

در سال های ۱۹۸۰ ٬ آمریکا دولت مترقی افغانستان را٬ با تمام حقوق برای زنان٬ می خواهید قبول کنید یا نه٬ سرنگون ساخت (۱)٬ که منجر به ایجاد طالبان و قدرت گرفتن آن ها شد.

در سال های ۲۰۰۰ ٬ آمریکا دولت عراق را سرنگون ساخت٬ نه فقط کشور سکولار را نابود کرد٬ بلکه به همان صورت یک کشور مدرن را نابود ساخت٬ و کشوری ناموفق برجای گذاشت.

در سال ۲۰۱۱ ٬ آمریکا و ماشین نظامی ناتو دولت سکولار معمر قذافی لیبی را سرنگون کرد٬ و یک کشور بی قانون بر جای نهاد و صدها جهادی و هزاران تن اسلحه را در سراسر خاورمیانه رها ساخت.

و آمریکا در طول چند ساله گذشته در سرنگونی دولت سکولار بشار اسد سوریه درگیر بوده است. این٬ همراه با اشغال عراق توسط آمریکا باعث جنگ گسترده سنی و شیعه شده که٬ منجر به ایجاد دولت اسلامی(داعش) با همه سربریدن ها و دیگر شیوه های جذاب آن شده است.

با این حال٬ علی رغم همه این ها٬ جهان برای سرمایه داری٬ امپریالیسم٬ ضد کمونیسم٬ نفت٬ اسرائیل٬ و جهادی ها٬ امن شده بود. خدا بزرگ است!

با شروع جنگ سرد٬ و بر اساس مداخلات بالا٬ ما ۷۰ سال از سیاست خارجی آمریکا٬ را که بدون آن-  همان گونه که  نویسنده روسی/آمریکائی آندره ولتچیک مشاهده کرده است-«تقریبا تمام کشورهای مسلمان٫ از جمله ایران٬ مصر و اندونزی٬ به احتمال زیاد اکنون می توانستند سوسیالیستی باشند یا تحت گروهی از رهبران بسیار میانه رو و عمدتا سکولار». (۲)حتی عربستان سعودی فوق العاده سرکوب گر- بدون حفاظت واشنگتن- احتمالا می توانست مکانی بسیار متفاوت باشد.

در ۱۱ ژانویه٬ پاریس محل راهپیمائی وحدت ملی به افتخار مجله چارلی ابدو بود که٬ روزنامه نگارانش توسط تروریست ها به قتل رسیده بود. راهپیمائی احساس همدردی ایجاد می کرد اما هم چنین جمعی از دو روئی غرب بود٬ با فرستنده تلویزیونی فرانسه و گردهم آئی اغراق آمیز از جمعیت بی پایان جهان  مورد ستایش ناتو برای روزنامه نگاران و طرفدار آزادی بیان؛ اقیانوسی از نشانه های اعلام من چارلی هستم… ما همه چارلی هستیم؛ و نمایاندن مداد/قلم های بسیار بزرگ٬ گوئی که قلم ها/مدادها- نه بمب ها٬ حملات٬ سرنگون سازی ها٬ شکنجه٬ و حملات پمبادی(هواپیماهای بدون سرنشین)- سلاح های مورد انتخاب غرب در خاورمیانه در نیم قرن گذشته بوده است.

هیچ اشاره ای به این حقیقت  نشد که نیروی نظامی آمریکا٬ در دوره جنگ های دهه های اخیرش در خاورمیانه و جاهای دیگر٬ مسئول مرگ عمد ده ها روزنامه نگار بوده است. در عراق٬ در میان حوادث دیگر٬ ویدئوی ویکی لیکس سال ۲۰۰۷ را ببینید که دو روزنامه نگار رویترز را بقتل رساند؛ در سال ۲۰۰۳ درحمله موشکی هوائی به زمین آمریکا بر دفتر الجزیره سه روزنامه نگار کشته و چهار زخمی برجای گذاشت؛ و شکیک آمریکائی ها بر هتل فلسطین بغداد در همان سال که دو عکاس خارجی را کشت.

علاوه براین٬ آمریکا در ۸ اکتبر ۲۰۰۱ ٬ روز دوم از بمباران افغانستان٬ رادیو شاری٬ فرستنده رادیوئی دولت طالبان را بمباران کرد و مدت کوتاهی پس از این ۲۰ سایت از رادیوهای منطقه را بمباران کرد. وزیر دفاع آمریکا دونالد رامسفلد از هدف قرار دادن این مؤسسات پشتیبانی کرد٬ و گفت:«بطور طبیعی٬ نمی توان آن ها را رسانه های آزاد در نظر گرفت. آن ها بلند گوهای طالبان و کسانی است که به تروریست ها پناه داده اند».(۳)

و آمریکا در یوگسلاوی٬ در سال ۱۹۹۰ ٬ در طول بمباران  ننگین ۷۸روزه اش٬ کشوری را که به هیچ وجه نه تهدیدی علیه آمریکا و یا هیچ کشور دیگری نبود٬ رادیو تلویزیون دولتی صربستان(آر تی اس) را هدف قرار داد به این دلیل که آمریکا و ناتو چیزهائی را که آر تی اس  پخش می کرد دوست نداشتند(وحشت ناشی از بمباران را دوست نداشتند). بمب ها جان بسیاری از کارکنان ایستگاه را گرفت٬ و دو پای یکی از بازماندگان را٬ که باید قطع می شد تا او از خرابه ها رها سازند.(۴)

من در این جا به برخی از دیدگاه هائی بر شارلی ابدو اشاره می کنم که توسط دوستی از پاریس برایم فرستاده شده که مدت زیادی با انتشارات و کارکنانش آشنائی نزدیک داشته است:

« شارلی ابدو در سیاست های بین المللی نومحافظه کار بود. او از هر  کدام مداخلات ناتو از یوگسلاوی گرفته تا به امروز پشتیبانی کرده است. آ نها ضد مسلمان٬ ضد حماس(یا هر سازمان فلسطینی)٬ ضد روسیه٬ ضد کوبائی(به استثنای یک کاریکاتوریست)٬ ضد چاوز٬ ضد ایران٬ ضد سوریه٬  طرفدار پوسی رایوت٬ حامی کیف…بودند. آیا نیاز است ادامه دهم؟

«به اندازه کافی تعجب انگیز است٬ که این مجله  «چپ گرا » در نظر گرفته شده بود. برای من مشکل است حالا ازآن ها انتقاد کنم به این دلیل که آنها  «مردم بدی » نبودند٬ بلکه فقط عده ای کاریکاتوریست خنده دار بودند٬ بله٬ اما روشنفکرانی بی بند و بار بدون دستور کار مشخص بودند که واقعا اصلا نگران هیچ شکل از «درستی/صحت» – سیاسی٬ مذهبی٬ یا هر چیز دیگری نبودند؛ فقط بفکر سرگرمی بودند و سعی داشتند تا یک مجله «توطئه گر» را بفروشند(به استثنای ویرایشگر قابل توجه قدیمی٬ فیلیپ وال٬ که فکر می کنم ذاتا یک نئوکان واقعی است) «.

زیرنویس ها:

  1. US Department of the Army,Afghanistan, A Country Study (1986), pp.121, 128, 130, 223, 232
  2. Counterpunch, January 10, 2015
  3. Index on Censorship, the UK’s leading organization promoting freedom of expression, October 18, 2001
  4. The Independent(London), April 24, 1999

برگردانده شده از:

William Blum

Official website of the author, historian, and U.S. foreign policy critic.

The Anti-Empire Report #136

By William Blum – Published January 20th, 2015

http://williamblum.org/aer/read/136