دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

«
»

انتخابات ــ مظهر دیموکراسی یا مایه ی افتراق ؟

                   نوشته ی : فروغی

       پروسه ی انتخابات با همین خصلت و ماهیت تقلب پذیر به شیوه ی امریکایی – انگلیسی اش ، نه تنها ما را به دیموکراسی واتحادملی نزدیک ترنکرده است ، بلکه مظاهرِخشن قوم پرستی ، دین گرایی و برتری طلبی های گروهی – حزبی را که همه در تقابل با دیموکراسی قراردارند ، چنان تقویت نموده که حتا خطربحران های خطرناک و از هم پاشی ملی را به وجود آورده است .

       به اساس احصاییه ها و بررسی های سازمان های معتبر و رسمی داخلی و بین المللی ، افغانستانِ امروز( درست پس از چند دورانتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ) ؛ بی ثبات تر، کم زورتر ، محتاج تر ، دین گرا تر ، فاسدتر و بی اتفاق ترازهرزمان دیگرشده است .

       ترویج فرهنگ قدرت طلبی و ثروت اندوزی از سوی حامیان بین المللی انتخابات ، رهبران همه ی گروه ها ، احزاب و تنظیم ها را به جای طرح برنامه های ملی و عام المنفعه ، از اولین روزهای ایجاد تکت های انتخاباتی ، به فکر غصب مقامات بلندتر دولتی و کسب قدرت و ثروت بیشتر مشغول داشته است .

       ترویج فرهنگ قدرت طلبی و ثروت اندوزی ، روی تمام گروهها و رهبران قدرت طلب و پول پرست آنان اثر گذاشته ، در برخی از آنان چون جمعیت اسلامی ، حتا سبب چند پارچه گی بیشتر شان نیز گردیده است .

       شرکت تعدادی ازرهبران جمعیت در تکتهای گونه گون انتخاباتی ( قانونی ، نور و اسماعیل خان با حنیف اتمر ؛ امرالله صالح وزیر داخله ی 27 روزه با محمد اشرف غنی ؛ احمدولی مسعود با بیرقی مستقل و جدا از جمعیت ؛ عبدالله عبدالله و صلاح الدین ربانی با دوستم و خلیلی ) ، بخوبی گواه چندپارچه گی یکی ازقدرتمند ترین نیروهای جهادی در صحنه ی سیاست و انتخابات افغانستان است ــ نیرویی که در صورت یکپارچه گی درونی و ائتلاف با برخی احزاب و گروههای هم طرازش می توانست یکی از پله های با وزن انتخابات سال آینده را تشکیل بدهد .

     به باورآگاهان انتخابات افغانستان تا زمانی نمیتواند مظهردیموکراسی شناخته شده ، سبب قدرتمندی افغانستان و تحکیم عدالت ، وحدت  و ثبات شود که  مردم به بیداری لازم دست یافته ،  دزدان ، غاصبان و فاسدان را هرگز به رهبری خود انتخاب ننمایند .

    یک نگاه کوتاه به انتخابات سایر کشورها به ما نشان می دهد که  مردمانِ بیداروباشعورتمام کشورهای مرفه و متمدن جهان هیچگاهی دزدان و فاسدان را به رهبری خویش انتخاب ننموده اند  .