کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

استراتژی جهش در جهت حصول موفقیت

برگرفته از : روزنامه پراودا، ۴ فوریه ۲۰۲۱

این کنگره اهداف راهبردی را به ترتیب آتی تصویب کرد: ویتنام تا سال ٢٠٢۵ به یک کشور در حال توسعه و دارای صنایع نوین با سطح درآمد فراتر از سطح متوسط جهانی؛ تا سال ٢٠٣٠ به یک کشور در حال توسعه و دارای صنایع نوین و درآمد بالای متوسط؛ تا سال ٢٠۴۵، به یک کشور توسعه یافته با درآمد بالا تبدیل شود. انتظار می‌رود رشد اقتصادی بر پایۀ دستاوردهای علم و فن‌آوری، نوآوری و رقومی‌سازی (دیجیتالی) گسترده تضمین شود.
 

سیزدهمین کنگره حزب کمونیست ویتنام در فضای خوش‌بینی و اعتماد به نفس برای ساختن یک کشور قدرتمند و شکوفا برای مردم مرفه، کار خود را به پایان رساند. دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست ویتنام نگوین فو چونگ این کنگره را «موفق‌ترین» مجمع از سال ١٩٩۶ خواند.

رهبر کمونیست‌های ویتنام همچنین موفقیت‌های حزب و مردم را طی سال‌های پس از کنگرۀ قبلی ستود. رفیق نگوین فو چونگ در بخشی از گزارش خود گفت: «بدون فروتنی کاذب می‌توانیم بگوییم که کشور ما هرگز از چنین موقعیتی، از چنین موضعی، از چنین قدرت و اعتبار بین‌المللی برخوردار نبوده، که امروز برخوردار است».

طی هفت روز کار کنگره، نمایندگان ارتش پنج میلیون نفری کمونیست‌های ویتنام برنامۀ سازندگی ملی را مورد بحث و بررسی قرار داده، اصلاحیۀ آن برای دورۀ گذار به سوسیالیسم و استراتژی توسعۀ اقتصادی ــ اجتماعی در فاصلۀ سال‌های ٢٠٢۵- ٢٠٢۱، اساسنامۀ حزب کمونیست ویتنام (اصلاح و تکمیل‌شده)، چشم‌انداز نظری اهداف توسعۀ ملی در دو مرحله تاریخی: تا سال ٢٠٣٠ (تا صدمین سالگرد تشکیل حزب کمونیست) و تا سال ٢٠۴۵ (تا صدمین سالگرد اعلام استقلال ویتنام) را تصویب کردند.

طبق اسناد تصویب شده، وظایف کلی پنج سال آینده و سال‌های بعدی عبارتند از: افزایش نقش اصلی حزب کمونیست ویتنام، ایجاد یک نظام حزبی ــ سیاسی قدرتمند، تقویت اعتماد مردم به حزب، دولت و سوسیالیسم، ارتقاع توسعۀ یک ملت مرفه و سعادتمند، تقویت همبستگی ملی، معرفی همه‌جانبه و همزمان نوآوری‌ها، صنعتی‌کردن و نوسازی؛ و همچنین سازندگی و دفاع از کشور، تأمین یک فضای صلح‌آمیز و پایدار بین‌المللی. هدف همۀ این اقدامات، عبارت از است تبدیل ویتنام به یک کشور پیشرفته در روند ساختمان سوسیالیسم و سه عامل راهبردی شامل ایجاد نهادهای قانونی، زیرساخت‌ها و منابع انسانی به‌منظور تضمین موفقیت در این امر مشخص شد.

این کنگره اهداف راهبردی را به ترتیب آتی تصویب کرد: ویتنام تا سال ٢٠٢۵ به یک کشور در حال توسعه و دارای صنایع نوین با سطح درآمد فراتر از سطح متوسط جهانی؛ تا سال ٢٠٣٠ به یک کشور در حال توسعه و دارای صنایع نوین و درآمد بالای متوسط؛ تا سال ٢٠۴۵، به یک کشور توسعه یافته با درآمد بالا تبدیل شود. انتظار می‌رود رشد اقتصادی بر پایۀ دستاوردهای علم و فن‌آوری، نوآوری و رقومی‌سازی (دیجیتالی) گسترده تضمین شود.

لازم به ذکر است که پشت همۀ این اصطلاحات به‌ظاهر انتزاعی و سرد علمی عملکرد اصلی حزب کمونیست ویتنام ــ مراقبت از شهروندان عادی ــ نمایان می‌شود. همانطور که دبیرکل حزب تأکید کرد، «مردم و خوشبختی مردم باید در مرکز فعالیت‌های حزب قرار گیرد». در عین حال، کنگره تأئید کرد که حزب کمونیست ویتنام ماهیت خود را بعنوان حزب طبقه کارگر حفظ می‌کند.

در این کنگره، ارگان‌های رهبری حزب انتخاب شدند. ١٨٠ عضو و ٢٠ نامزد عضویت به کمیتۀ مرکزی جدید انتخاب شدند. کوچکترین آنها ٣٨ سال دارد. ترکیب کمیتۀ مرکزی با ٨٠ نفر تجدید گردید.

نگوین فو چونگ دوباره (برای سومین بار) به عنوان دبیرکل کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست ویتنام انتخاب شد. این تصمیم نمایندگان در کنگره کاملاً موجه است. زیرا، نگوین فون چونگ معتبرترین و مجرب‌ترین سیاستمدار ویتنام، با دانش نظری غنی و مهارت‌ سازماندهی، در موقعیت‌های مختلف خود را بسیار عالی نشان داده است. او سردبیر «مجله کمونیستی»، دبیر اول کمیتۀ حزبی شهر هانوی، رئیس مجلس شورای ملی ویتنام می‌باشد. وی از سال ٢٠١٣ ریاست کمیسیون مرکزی پیشگیری و مبارزه با فساد را بر عهده دارد و همچنین، از سال ٢٠١٨ بعنوان رئیس‌جمهور ویتنام سوسیالیستی خدمت می‌کند.

نگوین فو چونگ ٧۶ ساله است و برخی در ویتنام و خارج از کشور سن او را مانعی برای انتخاب وی می‌دانند. اما مخالفت با نظر نگوین هونگ زین، معاون بخش تبلیغات کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست ویتنام در کنگره، مبنی بر نامزدی و انتخاب نگوین فو چونگ به سمت دبیر کل ب‌مثابه «یک مورد خاص» دشوار است. نگوین هونگ زین این «مورد خاص» را سعادت حزب و ملت خواند و آن را با تأکید بر این واقعیت توضیح داد، که نگوین فو چونگ نقشی اساسی در متحد کردن اقدامات دفتر سیاسی، دبیرخانه و کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست ویتنام برای مدیریت زندگی سیاسی و اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

رفیق نگوین فو چونگ در کشور ما بخوبی شناخته شده است. او از سال ١٩٨١ تا ١٩٨٣ در مدرسۀ تحصیلات تکمیلی مجمع عمومی کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی تحصیل کرد و به‌طور درخشان از تز دکترای خود در مورد تشکیل حزب دفاع کرد. او به زبان روسی مسلط است و چندین بار به‌طور رسمی به فدراسیون روسیه سفر نموده و هر بار با رهبری حزب کمونیست فدراسیون روسیه در مسکو دیدار کرده است.

سیزدهمین کنگرۀ حزب کمونیست جمهوری سوسیالیستی ویتنام به یک رویداد مهم در زندگی بین‌المللی تبدیل شد. این کنگره بیش از ٣۶٠ پیام تبریک از احزاب سیاسی و سازمان‌های اجتماعی از ٩٣ کشور دریافت کرد. ده‌ها روزنامه‌نگار خارجی کار کنگره را پوشش می‌دادند. کارشناسان بر موفقیت‌های ویژۀ ویتنام به عنوان یک عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، رئیس جامعۀ کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، اثربخشی اقدامات دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام در مبارزه با ویروس کرونا تأکید کردند. اسناد این کنگره به موقعیت‌های بالایی که جمهوری سوسیالیستی ویتنام در سیاست‌های جهانی امروز دست یافته، با رضایت خاطر  مهر تأئید زد. با توجه به سیاست خارجی این کشور، کمونیست‌ها یک بار دیگر تأکید کردند که هدف آن‌ها حفظ صلح و ثبات، استفادۀ مؤثر از شرایط مطلوب برای توسعۀ اجتماعی و اقتصادی جمهوری سوسیالیستی ویتنام است. دیپلماسی ویتنام همچنان متمایز، چند برداری، به‌سمت همگرایی اقتصادی بین‌المللی جمهوری سوسیالیستی ویتنام ادامه خواهد یافت. ویتنام کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگ را شرکای اصلی خود می‌داند. دفاع از استقلال، حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی به‌عنوان یکی از نخستین اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری سوسیالیستی ویتنام تعیین شده است.

گردهمایی نوبتی کمونیست‌های ویتنام موفقیت مسیر بازسازی جامعه را که حزب ٣۵ سال پیش انتخاب نمود، تأیید کرد. این روزها اغلب در هانوی کلماتی مانند «تعهد» و «بازسازی» شنیده می‌شود. سخن از پای‌بندی حزب کمونیست به تعالیم و سنن مارکسیسم ــ لنینیسم می‌رود. منظور از «بازسازی»، مقدم بر همه، شامل ایده‌های جدید، رویکردها، پیشنهادات با هدف توسعۀ کشور با توجه به ویژگی‌های خاص ویتنام و روندهای توسعۀ جهانی می‌باشد.

در جلسه پایانی کنگره، همۀ اعضای حزب، همه شهروندان به شرکت در مبارزه برای تحقق وظایف محوله، به اینکه «هر سال نسبت به سال‌های گذشته موفقیت‌آمیزتر باشد»، دعوت شد.

نمایندگان کنگره با اطمینان به اینکه مردم ویتنام، تحت رهبری حزب کمونیست، به ساختن یک کشور صلح‌دوست، متحد، مستقل، دموکراتیک، ثروتمند و قدرتمند ادامه خواهد داد، هانوی را ترک کردند. در مراسم اختتامیه کنگره، نگوین فو چونگ با عرض تبریک جشن سال نو آتی طبق تقویم قمری، خطاب به نمایندگان گفت: «سال نو مبارک! پیروزی‌های جدید مبارک! همانطور که رئیس‌جمهور هوشی مین گفت: کشور ما مطمئناً باز هم زیباتر خواهد شد، با قدرت‌های بزرگ پنج قاره هم‌تراز خواهد شد».

https://gazeta-pravda.ru/issue/۱۱-۳۱۰۷۱-۴-fevralya-۲۰۲۱-goda/strategiya-proryva/‎