گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

از کدام منطقه می توان انتظار حمله روسیه را داشت؟ 

20.10.22



در چند روز گذشته، نیروهای روسیه با موفقیت چندین تلاش اوکراینی ها برای پیشروی در تمام بخش های جبهه را دفع کردند و حتی در منطقه خارکف به موفقیت محلی نیز دست یافتند. سوال اما اینجاست، چه زمانی و کجا نیروهای روسی می توانند حمله بعدی را انجام دهند؟ 

نوشته آینورا علیوا
رسانه های روسی

نیروهای مسلح روسیه بدون اینکه منتظر ورود نیروهای ذخیره باشند، که هنوز در پشت جبهه آموزش می بینند، کنترل روستای (Vorobyovka/Gorobjowka) در قسمت جلویی در نزدیکی Kupyansk را به دست گرفتند. شاید این موفقیت تاکتیکی منادی یک حمله بزرگتر باشد. بدیهی است که با ورود نیروهای ذخیره، توازن قوا تغییر خواهد کرد و می توان انتظار حمله جدید روسیه را داشت. آسیب پذیرترین بخش های جبهه برای نیروهای مسلح اوکراین کجا هستند؟

نیروهای مسلح روسیه، به عنوان بخشی از حمله خود در منطقه خارکف، روستای Vorobyovka/Gorobyovka در نزدیکی Kupyansk را تصرف کردند. همانطور که ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرد، با انجام این کار، آنها شکست حساسی را به واحدهای تیپ یکم عملیات گارد ملی اوکراین وارد کردند.

سخنگو افزود: علاوه بر این، در نزدیکی روستای کیسلوکا در منطقه خارکف، تلاش یک گروه رزمی اوکراینی با حمایت تانک قصد حمله را داشتند خنثی شد. 

به گفته وی، دشمن بیش از ۶۰ سرباز، یک تانک، سه خودروی زرهی جنگی و دو پیک آپ مجهز به مسلسل را در یک روز در جبهه نزدیک کوپیانسک از دست داد. 
در جبهه همسایه در نزدیکی شهر کراسنی لیمان که اخیراً دوباره توسط ارتش اوکراین اشغال شده است. تلاش های دشمن در نزدیکی روستاهای Stelmachovka و Rozovka از LPR و روستاهای Karpovka و Ivanovka از DPR خنثی شد. کوناشنکوف گزارش داد که از رودخانه شربتس عبور می کند. 
به گفته وزارت دفاع، ۴۶ پرسنل نظامی اوکراینی در آنجا کشته شدند و دو خودروی جنگی پیاده نظام، ۶ خودروی زرهی و دو پیکاپ مسلح نیز منهدم شدند. 
سرهنگ ذخیره ولادیمیر یوسیف، معاون بخش ادغام اوراسیا و توسعه سازمان همکاری شانگهای در مؤسسه کشورهای مستقل مشترک المنافع، دستگیری وروبیوفکا را نشانه ای از یک حمله بزرگ نمی داند. 
با این وجود، او هشدار داد: “طبق فرضیات من، بیشتر بحث بهبود وضعیت تاکتیکی ما، یعنی تصرف بخشی از “منطقه خاکستری” است تا آزادسازی مکانی که توسط نیروهای اوکراینی اشغال شده است. 
بله، موقعیت تاکتیکی نیروهای ما در حال بهبود است، اما صحبت از آزادسازی منطقه خارکف یا آزادسازی کامل لوهانسک خیلی زود است. 
در عوض، یوسیف معتقد است: “بزرگترین “منطقه تنش” کلانشهر آرتجوموفسک (باخموت) باقی میماند.”

یوسیف به عنوان یک کارشناس نظامی توضیح داد: “آزادسازی آرتموفسک و شهر همجوار سولدار ادامه دارد، پس از آن احتمال عقب نشینی دشمن از سویرسک وجود دارد، در غیر این صورت این شهر محاصره خواهد شد. این به ما امکان می دهد به آخرین خط دفاعی اوکراین در دونباس – به کراماتورسک، اسلاویانسک و کنستانتینوفکا برسیم. برای انجام این کار، لازم است تعدادی از واحدهای رزمی دشمن، از جمله واحدهای اوگلدار و آودیوکا، در هم شکسته شوند.”
از سوی دیگر، میخائیل اونوفرینکو، کارشناس نظامی، بر این عقیده است که تصرف وروبیوفکا آغازگر حمله به این بخش از جبهه خواهد بود. 
وی تصریح کرد: این روستا در سمت چپ، ساحل شرقی رودخانه اسکل قرار دارد، بنابراین شاهد بخشی از یک تهاجم محدود خواهیم بود. 
هدف آنها بیرون راندن دشمن از کرانه شرقی اسکل و ایجاد یک خط دفاعی طولانی مدت در آنجا است. 
به گفته این کارشناس، استحکامات بتنی طولانی مدت از جمله سنگرها از مرز روسیه تا کراسنی لیمان در امتداد بانک Severski Donets ساخته خواهد شد. 
این خط دفاعی برای چندین ماه برقرار خواهد بود: “دقیقاً به همین دلیل لازم است که اخراج نیروهای مسلح اوکراین از کرانه چپ رودخانه هرچه سریعتر صورت گیرد.”
به گفته اونوفرینکو، دشمن در منطقه خارکف، خط دفاعی طولانی مدتی نمی سازد، بلکه برعکس، در بخش نیکوپل، از شهر کریووی روگ.
کارشناس ارزیابی می کند:
“دشمن احتمالا متقاعد شده است که حمله بزرگ ما در ساحل راست دنیپر برای آزادسازی زاپوروژیه احتمالا به زودی صورت میگیرد.”
با این حال، این بدان معنی است که ارتش روسیه باید در مکان دیگری “جایی که هیچ کس انتظارش را ندارد” حمله کند. اونوفرینکو معتقد است که این منطقه می تواند منطقه خارکف باشد که اخیراً رها شده است. 
الکساندر آرتامونوف، فارغ التحصیل آکادمی دیپلماتیک فرانسه و کارشناس نظامی معتقد است که نبرد برای آرتموفسک همچنان مهم ترین نبرد برای ارتش روسیه است. 
در آینده نزدیک، تشکیل نیروهای نظامی در آنجا می تواند تقویت شود تا خط مقدم را تغییر دهد و تدارکات را به پادگان اوکراینی در آودیوکا، اوکراین قطع کند. 
به گفته آرتامونوف، تصرف روستای Vodyanoye ضروری است، زیرا این امر امکان گلوله باران کل Avdeyevka را فراهم می کند. او بیان کرد:

تا آنجا که به نواحی شمالی‌تر مربوط می‌شود، مسیر رودخانه اوسکول باید به “میدان تنش” برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شود. 

ما در حال حاضر پایگاه هایی بین شهرهای Kremennaya و Svatovo را در اختیار داریم و در امتداد “جاده زندگی” از سواتوو تا کراسنی لیمان استحکاماتی ایجاد می کنیم. نیاز فوری به جابجایی خط مقدم در اینجا وجود دارد. اگر نیروهای اوکراینی جاده را قطع کنند، مشکلات بسیار جدی برای تامین تمام نیروهای ما در منطقه ایجاد می‌شود.”

این کارشناس به ویژه تلاش های تیپ های قزاق را برجسته کرد که “به معنای واقعی کلمه متر به متر برای بازپس گیری لیمان تلاش کردند.” آرتامونوف متقاعد شده است:
“ما باید هر چه زودتر لیمان را برگردانیم، این بیش از هر چیز یک وظیفه اخلاقی و سیاسی است.”
در این رابطه، یوسیف مطمئن است که پس از ورود واحدهای تازه، که در پشت جبهه در حال آموزش و آمادگی هستند، حدود یک ماه دیگر در منطقه خارکف یک چرخش در جبهه رخ خواهد داد. 

او توضیح داد در این صورت:
“نیروهای کافی نه تنها برای بیرون راندن نیروهای اوکراینی، بلکه برای محاصره آنها نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر این، ما می‌توانیم در بخش دیگری از جبهه، نزدیک نیکولایف، حمله کنیم.”
یوسیف همچنین این تئوری را رد نکرد که شاید روسیه در اوایل نوامبر تلاش کند از خاک بلاروس به سمت اوکراین پیشروی کند، همانطور که در آغاز عملیات ویژه انجام شد. 

بی جهت نبود که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، در ۱۰ اکتبر اعلام کرد که یک اتحاد مشترک نیروهای مسلح در کشورش تشکیل خواهد شد. 

در همین حال فرمانده نیروی ترکیبی منطقه عملیات ویژه ژنرال ارتش اوکراین، سرگئی سوروویکین، روز سه‌شنبه گفت، تلفات روزانه ارتش اوکراین در کشته‌ها و مجروحان بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر است. 

با وجود این، دشمن همچنان در تلاش است تا به مواضع نیروهای مسلح روسیه در بخش‌هایی از جبهه نزدیک کوپیانسک، کراسنی لیمان، نیکولایف و کریووی روگ حمله کند.