گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

مردم ما در دو راهۀ  استبداد طالبانی و بی اعتمادی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان سرزمینی در پرتگاۀ ناکجاآباد تاریخ مردم افغانستان مخالف…

ترجمه‌ی شعرهابی از دریا هورامی

بانو "دریا هورامی" (به کُردی: دەریا هەورامی) شاعر، دوبلور و…

تلویزیون حقوق ناشر یک اندیشه ملی و روشنگری 

نوشته از بصیر دهزاد  تلویزیون حقوق در پنجشنبه آینده،  ۱۱ جولای، …

افراطیت دینی و دین ستیزی دو روی یک سکه ی…

نویسنده: مهرالدین مشید در حاشیه ی بحث های دگر اندیشان افراط گرایی…

د مدني ټولنې په اړه په ساده ژبه څو خبرې

 زموږ په ګران هېواد افغانستان کې دا ډیر کلونه او…

از پا افتادگان دور جمهوریت

در خارج چه میگویند ؟ انهاا طوری سخن میرانند که افغانستان…

آیا طالبان آمده اند ، تا ۳۴ ملیون شهروند افغانستان…

نوشته: دکتر حمیدالله مفید. بزرگترین دشواری که در برابر جهان اسلام…

 چند شعر کوتاه از لیلا_طیبی (صحرا) 

ذهنم، یوزپلنگی تیز پاست آه! بی‌هوده بود، دویدن‌هایم... آی‌ی‌ی        --غزال وحشی، کدام کنام…

بدیده ای مهر بنگرید!

امین الله مفکر امینی                         2024-01-07! بـــه دیده ای مهربنگرید بـــــه…

«
»

اروپا ـ قربانی بزرگ جنگ اوکراین است

    نوشته ی :اسماعیل فروغی 

      درحالیکه تحریکات روزافزون امریکا وغرب ، بحران اوکراین را پیچیده ترنموده است ، جنگ دراوکراین و تحریم های بی رویه ی امریکا وغرب علیه روسیه ، تمام مردم جهان بخصوص مردمان اروپا را با دشواری های بزرگی روبرو کرده است. شک آن وجود دارد که اروپای ثروتمند به دلیل تورم بی سابقه و بلندرفتن سرسام آورقیمت ها ــ بخصوص قیمت انرژی ،همانند کشورهای آشوب زده و فقیرجهان ، در زمستان امسال حتا با قطع برق روبرو گردد .

      امریکا وغرب که درست ازاولین روزهای پایان جنگ جهانی دوم متفقاً وبطور سیستماتیک برای تضعیف ، ازهم پاشی و حتا نابودی روسیه تلاش نموده و همواره سیاست روس هراسی ونفرت ازروسیه را تبلیغ کرده اند ، با افروختن آتش جنگ در اوکراین و فرستادن سیل اسلحه به آن کشور، این خصومت را به مرحله ی حاد و خطرناکی رسانده اند – به مرحله ایکه هم اوکراین را تا ابد قرضدارونابود نماید و هم روسیه را ( هرگاه بتوانند )ضعیف ، منزوی و پارچه پارچه کنند .

     اما آیا چنین چیزی ممکن خواهد بود؟ آیا روسیه ی ثروتمند و بسیارقوی امروزی که اکنون چین ، ایران ، هندوستان ، برازیل و افریقای جنوبی را نیزدرکنار خود دارد ، منزوی و پارچه پارچه خواهد شد؟ آیا روند شکل گیری نظم نوین جهانی که با شرکت حتمی روسیه و چین  شکل خواهد گرفت ، متوقف خواهد شد ؟ و آیا تاریخِ ازهم پاشی اتحادشوروی سایق دوباره تکرار می گردد ؟

      ملاقات های بیش ازسی نماینده ی کشورهای مختلف با آقای لاوروف وزیر امورخارجه ی روسیه درحاشیه ی جلسات چندروزه ی مجمع عمومی سازمان ملل و اختلاف نظراکثریت عظیم ملت ها با تحریم ها وسیاست های ضدروسی امریکا ، بخوبی واضح می سازد که منزوی کردن روسیه و خارج کردن آنکشورازروند شکل گیری نظم نوِچندقطبی درجهان ، دشوار وحتا ناممکن است .

       روزنامه ی نیوزویک اخیراً بصراحت نگاشته است که هشتاد وهفت درصد ملت های جهان نخواسته اند دنباله روسیاست‌های جنگ و تحریم امریکا علیه روسیه در ارتباط قضیه ی اوکراین باشند .حقایق نشان می دهد که تحریم ها علیه روسیه بجای منزوی کردن روسیه سبب شده است تا کشورها و ملت‌های بسیاری با مقاومت مشترک
در برابرتحریم ها ، جبهه ی متحدی دربرابرهژمونی طلبی امریکا ایجادنمایند.هم اکنون بین بسیاری کشورهای قدرتمند جهان چون چین ، هندوستان ، برازیل ، افریقای جنوبی و روسیه سیستم تبادله ی مالی – تجاری جدید بدون استفاده ازارزدالردرحال رشد و توسعه بیشترشده است . 

       طوریکه دیده می شود تحریم های بی رویه ی امریکا وغرب علیه روسیه بیشترین ضرروآسیب را به کشورهای اروپایی وارد کرده و تقریباً تمام این کشورها را به رکود اقتصادی تاریخی مواجه نموده است . تحریم های بی رویه ی امریکا و مجبورکردن اروپاییان به کمک نظامی – اقتصادی برای اوکراین ، توان مالی و نظم اقتصادی – اجتماعی را در اروپا برهم زده است . صدها شرکت و کمپنی خورد و بزرگی که با روسیه در مراوده بودند از کارافتاده و هزاران فرد شغل هایشان را ازدست داده اند . بلندرفتن قیمت انرژی و تورم مالی ــ اقتصادی در کل اروپا سبب افزایش سرسام آورقیمت ها شده ، فغان مردم را به آسمان هابلند کرده و مردم را فقیرتر کرده است .

    تقریبا تمام کشورهای اروپایی با نرخ تورم بیشتر ازده فیصد روبرو گردیده اند که طی چهل ـ پنجاه سال اخیر بی سابقه می باشد .

    باساس گزارش های رسمی، صنعت اروپا درمعرض تهدید جدی بحران انرژی موجود قرارگرفته و ترس آن وجود دارد که افزایش سرسام آور بهای انرژی ، صنایع اروپا را درهم بشکند . بوجودآمدن تغیرات جبری در استراتژی جاگزینی انرژی پاک بجای سوخت های فوسیلی، یکی دیگرازاثرات ناگوار جنگ اوکراین برکشورهای اروپاییست . هم اکنون بحران انرژی بسیاری کشورهای اروپایی ازجمله آلمان را مجبورساخته است تا به استفاده ازذغال سنگ و سایرسوخت های فوسیلی روآورده ، نیروگاههای تولید انرژی اتمی شان را که قصد بستن دروازه های آن را داشتند ، همچنان فعال نگهدارند  .

    حقایق نشان می دهد که بازنده ی بزرگ این جنگ اروپا خواهد بود. و این یکی از اهداف شیطنت آمیزامریکا در براه انداختن جنگ اوکراین است . بحران اقتصادی و آشفته گی های سیاسی در تمام کشورهای اروپایی یکی از ثمره های ویرانگر این جنگ است .   

     به باور من تعامل و دوستی اروپا با روسیه – این بزرگترین کشور جهان که جزء جدایی ناپذیراروپاست ، بسیار ثمربخش ترازخصومت ودشمنی با آن کشوراست . و این آرزوییست که اکثریت مطلق اروپاییان ضمن تظاهرات شان درکشورهای مختلف بازتاب داده اند .

    اروپاییان دیر یا زود باید به این حقیقت پی ببرند که ایالات متحده ی امریکا، اروپا را نیز رقیب بزرگ اقتصادی اش می پندارد . امریکاییان اگرازیکسو برای تضعیف روسیه تلاش می کنند ، ازجانب دیگر یک اروپای واحد و قدرتمند تر ازخود را نیز منحیث رقیب ، تحمل نمی نمایند . ودرست به همین دلیل است که آنان اینبار آتش جنگ و نزاع را در اروپا برافروخته اند ..