زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

احمد مدافع آزادی و پنجشیر سنگر آزاده گان


نویسنده: مهرالدین مشید

احمد مسعود از آن جوانان رزمندهء تاریخ است که آزادی را به بهای قربانی جان خود پذیرا شده و با پای گذاشتن در جای قدم های پدر شهید اش، خواسته تا درخت آزادی را به بار و برگ تازه بنشاند. احمد شجاع و جوانمرد از از رزم جویی های پدر شهید و درس های آموزندهء تاریخ دریافته است که مردان آزاده نه برای پیروزی؛ بلکه برای شهادت می رزمند تا با ربختاندن خون های پاک شان درخت آزادی را بارور بسازند و پیام های تازه ای از مردی ها و رادمردی ها را برای نسل آزادی خواهان و عدالت طلبان  تاریخ برسانند. آری احمد وارث راستین آن یل گردن فراز گردون و از تبار آن آزادی خواهان استثنایی تاریخ است که استوار پای گذاشتن در جای پای رستم پهلوانان گیتی را از پدر قهرمان و سرفراز خود آموخته است و دریافته است که چگونه با دشمن مکار مشت و‌پنجه نرم کند و درس مقاومت و پایداری و جوانمردی را برای طالبان تکفیری و تروریست بدهد تا طالبان بدانند، آنانی که در رگ های پاک شان خون آزادی در جریان است؛ هرگز تسلیم به جور طالبان خوارج نشده و با مشت نه گذاشتن برناف آنان از فریب ها و بزدلی های آنان پرده بردارد.
[  ] احمد درک کرده است که در رویارویی با جنگ نابرابری مواجه است و در این جنگ نابرابر و رویارویی با دشمن مکار دشواری های زیادی را در پیش روی دارد که شانس برد در آن به صفر تقرب می کند؛ اما همت والا و احساس میهن دوستی و شجاعت انسانی احمد را واداشت تا جان خویش را در این جنگ نابرابر به قربانی بگذارد و حیات پربار خود را وقف آزادی و عدالت نماید و با این حماسه آفرینی درس جوانمردی را برای آنانی بدهد که پایمردانه در رکاب جوانمردان پای می گذارند. احمد دریافته که جان دادن در پای درخت باشکوه آزادی و عدالت خود پیروزی برتر است. آری احمد از آن گردان نیکو سیر و پاک طینت است که با رزمیدن با شیاطین خوارج درس حق طلبانهء تاریخ را برای مستضعفان می دهد و به جنگ آوران آزادی رسم آزاد منشی و رادمردی می بخشد. احمد با قامت استوار و چون دژی شکست ناپذیر در برابر استبداد و تمامیت خواهی و زورگویی طالبان مردانه و بی هراس ایستاده است. این ایستاده گی را نباید ایستاده گی یک پنجشیری و شورای نظاری و جمعیتی و غیره تلقی کرد؛ بلکه ایستاده گی او بحیث فرزند صدیق این کشور در برابر تمامیت خواهی طالب و یکه تازی پاکستان و دفاع از آرمان های والای انسانی زنان و مردان افغانستان است.
احمد می داند که افغانستان و مردم  آن تحت حاکمیت و سیطرهء طالبان روز های دشوار و آزمونی را سپری می کنند. در این تردیدی نیست که افغانستان از نیم قرن بدین سو در آتش و خون می سوزد. در این مدت چه ستم ها نبوده در حق انسان مظلوم  این سرزمین روا داشته شده که حتا قلم از گفتنش احساس خجلت می کند؛ اما اکنون با مسلط شدن طالبان ستم و کشتار و جنایت های آنان ظلم و بی عدالتی رنگ دیگری در افغانستان گرفته است که خاطرهء کشتار ها و بیرحمی ها و زنده به گور کردن دوران کمونیست ها و حتا ستمگرانه تر از آن زمان را در خاطره های مردم تداعی می کند.

مردم افغانستان باید بدانند که احمد و پنجشیر با قامت استوار و رزم جویان فداکار ندای در گلو شکستهء میلیون ها مرد و زن افغانستان از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب است و ندای آزادی خواهانهء مرد و زن هراتی و ننگرهاری و کابلی و بادغیسی است. پنجشیر را تنها نگذارید و دست ها را برزده در کنار رزم آوران آن بسیج شوید و از آن حمایت کنید. پنجشیر مشت کوبنده بر دهن مزدوران پنجابی است و صدای آزادی طلبانه و عدالت خواهانهء هزاران انسان این سرزمین از بدخشان ننگرهار و از هرات مزار و از فاریاب تا پکتیا است. پنجشیر عصیان سر به فلک کشیده باشنده گان این مرز و بوم و سنگر رویارویی برضد لشکر جهل و خرافات است و مردم افغانستان به ارادهء مقاومت دوم باورمند اند؛ زیرا طالبان از نظر تمامی اقوام این سرزمین اعم از پشتون و تاجک و هزاره و  ازبک و ترکمن مردود است. زیرا طالبان لشکر اجیر و مزدور آی اس آی است و این شبکهء جهنمی دشمن درجه یک افغانستان و مردم اش است.  پنجشیر و رزم آوران آن داعیه دار آزادی و عدالت برای فردفرد این سرزمین است. رزم آوران این دیار وابسته به تمامی اقوام کشور اند و با باز کردن جبهه های تازه عرصهء نبرد به این جبهه را وسیعتر بسازید تا رزم آوران جوانش مجال پرواز بر قله های بلندتر آزادی را نمایند. هرگونه دست بر سر دست گذاشتن در چنین سرایط حساس و اتخاذ مواضع منافقانه ء شماری دلالان سیاسی و فراری و دزدان معروف مانند  گذر ها و رحمانی ها و ده ها مفسد و عیاش دیگر؛ گناهی نابخشودنی و خیانت بزرگ در حق مردم افغانستان است. پس هموطن، هم سرزمین، هم شهری، هم قشلاقی و هم کوچکی! فقط  دستت را تکان بده، اگر هیچ کاری از دستت نمی آید، تنها برای رزم آوران پنجشیر دعای پیروزی کن و بگو خداوند پشت و پناه تان باد. این رزمنده گان تعلق به تمام کشور دارند و منادیان برحق عدالت و همدیگر پذیری و مساوات میان اقوام گوناگون کشور اند و به ارزش های انسانی و حقوق انسانی مردم افغانستان ارج گذار هستند تا باشد که به نیروی دعا و بازوی استوار ات درخت آگاهی و آزادی و عدالت گل کند و به شکوفایی برسد تا باشد که تکانه های دست پر برکت و بازوی بااخلاص تو ماشین جنگی تروریزم و حامیان آن را تکان بدهد و تکانه های آن حتا جهان گستر شود و جهان را دگرگون کند. جنگجوی باشهامت به یاد داشته باش که تاریخ هرگز این تنها رزم آوری های تو را فراموش نمی کند و از سیمای آنانی پرده لر می دارد که سال ها نوکر آی اس آی بوده و اند و شرافت و عزت و سربلندی مردم افغانستان اعم از پشتون و تاجک و ازبک و هزاره را قربانی اهداف شیطانی و عمق استراتیژی پاکستان کرده اند.
همشهری عزیز! فردا های دشوار گذشت و دشواری های امروز هم می گذرد؛ مثلی که تاریخ حوداث دیروز و حادثه سازان و حادثه آفرینان دیروز را در بتهء آزمون قرار داد و قهرمانان را غلامان و مزدوران تفکیک کرد و همه را به داوری گرفت. بدون تردید تاریخ رخداد های امروز را نیز در معرض داوری های راستین قرار خواهد داد و بدست آنانی سند برائت خواهد داد که صداقت و راستی و حب ملی و وطن دوستی های شان را در عمل به اثبات رسانده باشند‌. از همه مهم تر اینکه دست کم اندکی از رنج بیکران این ملت چیزی کاسته باشند. تاریخ حوادث و حادثه سازان تاریخ را به داوری گرفته و کارنامه ها و پرونده های تماشاچیان تاریخ را بیشتر از دیگران سره و ناسره می کند. حوادث خود مکتب است و فرزندان اصیل خویش را می پرورد و چون درخت سبز استوار و بالنده نگهمیدار‌د. در عین زمان سیما های ضد انسانی آنانی را آشکار می سازد که برضد مردم خود می ایستند و در خوان آی اس آی می نشیند و سرنوشت مردم خود را مانند طالبان مزدور در قمار پاکستان می گذارند. بدون تردید احمد در دبستان همان مکتب حوادث پرورده و بالنده خواهد شد که پدرش از بتهء آزمون آن موفق تر از دیگران بیرون شد.

هدف اصلی مقاومت ملی دوم ایستاده گی در برابر اشغال و یکه تازی پاکستان است که برای رسیدن به اهداف شوم خود پای چین را به افغانستان می کشاند. اکنون پاکستان و کماندو هایش در صف نخستین نبرد با رزم آوران پنجشیر قرار دارد. بربنیاد گزارش های رسانه های بین المللی کماندوها و پیلوت های پاکستانی از دو روز بدین سو پیهم مواضع جبههء مقاومت ملی را بمباران می کنند. گزارش ها حاکی از آن است که ده ها پاکستانی بدست رزم آوران مقاومت اسیر شده و این گواهء آشکار بر مداخلهء نظامیان تروریست پرور پاکستان است.  تاسف بار اینکه جهان در برابر تجاوز آشکار پاکستان برضد مردم افغانستان سکوت کرده اند. پاکسنان با این تلاش های مذبوحانه می خواهد رژیم دست نشانده اش در کابل را استحکام ببخشد. اما نظامیان آی اس آی باید بدانند که هنوز ندای آزادی در دامنه های هندوکش مغرور و تسلیم ناپذیر طنین انداز است و رزم آوران رهایی بخش آن سر می دهند و هرگز  تسلیم زر و زور نمی شوند. طالبان تروریست و حامیان تروریست پرور، و بوزینگاه مسخ شدهء تاریخ باید بدانند که امروز و فردا محکوم تاریخ هستید و نام های ننگین شما بدتر از شاه شجاع ها و کارمل های بدنام تاریخ در حافظه تاریخ باقی خواهد ماند و نام های ننکین شما شرمی بر دامان انسانیت خواهد بود‌. این روز های دشوار سمری سونی است و ملت جان برکف افغانستان از چهل سال بدین سو این چنین روز های دشوار را تجربه کرده اند و بعد از این هم خاطرهء نکبت بار شما خوارج بدنام را در ذهن خواهند داشت و برای محکومیت شما پایمردانه خواهند رزمید.  طالبان باید بدانند که تا کنون هیچ نیروی اجنبی نتوانسته ندای عدالت خواهانه را در این کشور خاموش کند و به یقین که پس از این نظامیان پنجابی و نوکران حلقه به گوش آن نیز در برابر خفه کردن ندای انسانی باشنده گان این مرزوبوم از پامیر تا سلیمان کوتاه خواهند آمد و مانند سایر مداخله گران و متجاوزان به شکست و سرافکنده گی دچار خواهد شد.

تاریخ مردی ها و مردانگی های این سرزمین را در دل خونین خود هر از گاهی ثبت کرده است و خاطره های خونینی از مبارزات آزادی خواهانه و عدالت طلبانهء مردان با شهامت و زنان دلیر این سرزمین را در صفحه های زرین خود ثبت کرده است. مردان نترس و دلیر آن چون شهید مسعود و ده ها دلیر  مرد همیشه در سنگر های حق و باطل تاریخ به پنجابی های تروریست و مزدوران شان ثابت کرده اند که باشنده گان این خطهء مرد خیز هیچ گاهی تن به تسلیم نداده اند و این بار هم تسلیم آی اس آی نخواهند شد. طالبان نه تنها افراطی و خوارج اند و دشمن خدا و رسول او اند؛  بلکه بدتر از بوزینگان مسخ شده تاریخ اند که در دنیا شرمسار مردم و در آخرت شرمسار خدا و رسول او اند. طالبان مزدور باید بدانند که با رفتن دشتی ها چراغ عدالت خواهی و آزادی طلبی ها در این کشور خاموش نمی شود؛ بلکه برعکس صدای بلند آزادی طلبی بلندتر و ندای آزادی خواهی سنگین تر به گوش های نظامیان پنجابی و نوکران شان اصابت خواهد کرد.
باتاسف که جهان در برابر تجاوز پاکستان سکوت مرگبار نموده است. این در حالی است که رسانه های بین المللی مانند فاکس نیوز تایید کرده اند که طیاره های پاکستانی برای حمایت از طالبان مزدور مواضع جبههء مقاومت ملی را در نقاط مختلف پنجشیر بمباران کرده است. این بمباری تجاوز آشکار به حریم هوایی افغانستان و نقض آشکار قوانین بین المللی است. حال برشورای امنیت است تا پاکستان و طالبان را مجازات کند و کشور های همسایهء افغانستان باید این بمباران را به عنوان مداخلهء آشکار در افغانستان محکوم نمایند. این تجاوز ضد بشری و ضد اصول همسایگی پاکستان ثابت کرد که طالبان یک گروهء استخباراتی و مزدور است که برای تحقق عمق استراتیژی پاکستان در افغانستان توظیف شده اند.  هرچند مداخلهء بی شرمانه پاکستان در افغانستان پیشینهء ۴۳ ساله دارد و اما این بار چنان در افغانستان تجاوز آشکار نموده که در تاریخ بی سابقه است. این نخستین بار است که طیاره های پاکستانی وارد فضای افغانستان شده و بالای افراد ملکی بمب ریخته است. این مداخله دست کسور های دیگر را نیز برای بمباران در افغانستان باز کرده و منازعهء افغانستان را بعد تازه داده و پیچیده تر می سازد. طالبان مزدور باید بدانند که به نیروی هوایی و زمینی پاکستان قادر نخواهند بود که  بر اراده های مردم افغانستان مسلط شوند. زیرا مردم افغانستان از آنان نفرت دارند و این عمل مردورانهء آنان خشم و نفرت مردم را بیشتر افزوده است و پایه های رژیم خودکامهء طالبانی را بیشتر متزلزل نمود ا است. این بمباران بر ریشه های ملی و اسلامی جبههء مقاومت مهر تایید و بر نوکری طالبان مهر تایید نهاد و ثابت کرد که طالبان جز هوای قدرت و حتا اندک ترین ترحم و محبت به مردم افغانستان و مادر وطن ندارند.
بدون تردید این مقاومت چون ریشه در دل های مردم دارد و بدون شک هر روز از پشتیبانی بیشتر مردم افغانستان و مردمان جهان برخوردار خواهد شد. بدون تردید مقاومت ملی با دشواری های زیادی رو به رو است و اما اراده های آهنین رزم جویان دلیر انشاالله این خلا را پر خواهد کرد. این مقاومت تا زمانی ادامه خواهد یافت که طالبان حاضر به پذیرش عدالت و حق مداری شوند و از تمامیت خواهی و یکه تازی و استبداد  دست بردارند و عدالت را در عرصه های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی رعایت کنند؛ زیرا خواست مقاومت تامین عدالت و ارزش های حقوق بشری و آزادی های برحق انسانی است و کدام اهداف ضدملی و برخلاف گمانه زنی های دشمنان مردم افغانستان کدام هدف تجزیه طلبانه ندارد. بنابراین هر روز جان تازه می گیرد و بالنده و شکوهمند می شود؛ زیرا همین اکنون در دل میلیون ها شهروند افغانستان چه در داخل و چه در سراسر جهان جا باز کرده است . گفته می توان که دست کم خواب آرام را در چشمان طالبان و حامیان پاکستانی آنان خواهد شکست. بالاخره حقانیت این حرکت معادله های سیاسی کنونی منطقه ای و جهانی را دگرگون خواهد کرد و گفته می توان قرهء فالی را دگرگون خواهد کرد که اکنون طالب و نظامیان پنجابی به نام خود زده اند. یاهو