ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

اثبات زمان ازدیدگاه کُد مدنی افغانستان:

۲۵ / ۸ / ۲۰۱۹ 

***

با احکام کُد مدنی افغانستان آشنا شوید: 

***

مادهٔ سوم(۳) قانون مدنی یا « نظام حقوقی» کشور:

***  

(۱) آنچه به زمان ثابت می گردد تا وقتیکه دلیل مخالف آن موجود نشود، مدار اعتبار شناخته می شود.

(۲) الغای حکم قانون جز توسط قانون بعدی که صراحتاً به الغا یا تعدیل آن حکم نماید، صورت گرفته نمی تواند. 

*** 

شرح موضوع: (نویسنده): 

همانطوریکه نص مادهٔ متذکره ملاحظه می گردد، قانون با عاملیت خاص آنچه را که زمان بصورت عینی و مشهود ثابت می سازد می پذیرد و آن را مدار اعتبار می داند مگر در صورتیکه دلایل مخالف آن موجود نشود. 

در محتوای هدایت مادهٔ ارائه شده اصل گذشت و مرور زمان در ارتباط به تصرفِ جایداد و عقار (اموال غیر منقول) توسط اشخاص غیر که مالک اصلی نیستند ولی در ظاهر به طور ذوالید جایداد و عقار مالکین اصلی را در تصرف خود دارند هدایت و احکامی صادرشده است که به نکات عمده و اساسی آن مکثی می نماییم : 

۱ ـ- حکم قانون درحالیکه طور مطلق مرعی الاجرا و قابل تطبیق است، ولی متکی به تجویزمندرج   همین ماده متذکره در صورت تحقق وتثبیت گذشت زمان ــ که حقیقتِ زمان آن را تحقق بخشیده و به اثبات  رَساند «متصرف» و تصاحب کننده مالک اصلی شناخته میشود، زیرا «زمان آن را ثابت ساخته است در حالیکه دلایل مخالف آن وجود ندارد».

***

۲ ــ موجودیت دلیل مخالف ( براثبات زمان) که اعذار و دلایل معقول و قابل قبول باشد و طرف پذیرش محکمه واقع شود تصرف و ذوالیدی  شخص «متصرف» زایل و مال به مالک حقیقی آن مسترد میگیردد.

*** 

۳ ــ درحقیقت «اثبات زمان مطابق شرایط پذیرفته شدهٔ قانون» مدتِ مرورِ زمان را ایجاد میکند و مدت در گذشت زمان « متصرف» و تصاحب کننده را مالک اصل می سازد. 

***  

به همه حال لازم است: برای روشنی بهتر و درک و فهم حکم مادهٔ متذکره ومتن ارائه شده با توجه به رویکرد های عینی و تجارب افراد جامعهٔ ما که از مواد و احکام همین قانون در روابط و تعاملات مدنی و حقوقی استفادهٔ اعظمی می نمایند مثالی زنیم که از هدایت مادهٔ  فوق الذکر به اندازهٔ یاری ذهن خوبتر آگاه و دید روشنی حاصل شود: من درین زمینه مثالی را بر گزیدم از « شرح قانون مدنی» که در ارتباط به حکم مادهٔ تحت بحث ما دران وضاحت خوبی انعکاس یافته است لطفن ملاحظه فرمائید: 

مادهٔ سوم قانون مدنی:

فقرهٔ اول: آنچه به زمان ثابت میگردد تاوقتیکه دلیل مخالف آن موجود نشود، مدار اعتبار شناخته می شود.

شرح: (به اساس همین قانون در صورتیکه شخص به مدت «۱۵» سال عقاری را تصاحب نماید و در همین مدت هیچ گونه اعتراض به شخص تصاحب کننده صورت نگیرد مالک عقار شناخته شده و مالک اصلی نمی تواند بعد از مرور ۱۵ سال دعوا کند، که این به اساس زمان ثابت است. اما اگر مالک اصلی عذر موجه در محضر قضاء پیش نماید این حالت دلیل مخالف است که بوجود می آید

مثال: احمد در کابل یک منزل رهایشی دارد،  امّا خودش در جرمنی زندگی می کند محمود این خانه را تصاحب می نماید و احمد به مدت  ۱۵ سال هیجگونه اعتراضی مبنی بر تصاحب محمود نمی نماید که درین صورت چون در قانون آمده که بعد از مرور ۱۵ سال تصاحب کننده مالک می شود که این حق به اساس مدت مرور زمان ثابت میگردد. 

امّا احمد بعد از مدت ۱۵ سال داخل افغانستان می شود و اعتراض می نماید ودر نزد محکمه عذر مبنی بر جنگ در افغانستان را پیش می نماید که موّجه است درین صورت چون دلیل مخالف بر زمان پدیدار گردید پس درین حالت مرور زمان مصداق پیدا نمی کند. 

فقرهٔ دوم: الغای حکم قانون جز توسط قانون بعدی که صراحتاً به الغا یا تعدیل آن حکم نماید صورت گرفته نمی تواند. 

شرح:  در قوانین متنی ( قانون جزاء ، قانون مدنی و..) اصل عدم رجعت قانون به ماقبل می باشد، استثنا «رجعت» است. پس مطابق این اصل حکم قانون وقتی ملغا شده می تواند که قانون بعدی آشکارا در یکی از مواد خود الغای آن را تذکار داده باشد ، در غیر آن ممکن نیست). 

*** 

یاد آوری: چون در فقرهٔ دوم مادهٔ متذکره صراحت کامل وجود دارد بر توضیح اخیریکه ارائه گردید، بسنده شد. 

ویاد آوری می نمایم که: در ارتباط به مرور زمان درج  کُد مدنی افغانستان احکام خاص دیگری نیز موجود است:

*** 

یاد داشت :متن و داشته های کُد مدنی افغانستان مُتکای نبشتهٔ فعلی و بعدی من است و تطبیق وعدم تطبیق قانون به من ارتباطی ندارد. ولی  نبشته های من با الهام از کُد مدنی یا (نظام حقوقی) کشور تا زمانیکه صلاح دیده شود ادامه خواهد داشت. 

***

با حرمت و ارادت «سخی صمیم»