به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

آیا زوال اسرائیل اغاز شده است؟

نوشته: شارل ابی نادر ، سرگرد بازنشسته واستاد دانشگاه لبنان 

مترجم : احمد مزارعی ، ۲۴ ، اردیبهشت ۱۴۰۰ 

این سوال براساس فرض ویا تبلیغات ویا روانی، نیست که پس از حوادثی که در فلسطین اتفاق افتاده وهم اکنون در فلسطین اشغالی ازحوادث دراماتیک گوناگونی یومیه درحال انجام است، به وجود امده باشد؛ همچنین این سئوال از تعبیری موقت درنتیجه واقعیت موجودی که پیش امده وطولی نخواهد کشید که متلاشی شود واثراتش از میان برود هم نیست. درعین حال این سئوال درنتیجه یک تحلیل عجولانه، اولیه وسریعی نیست که به مجرد پایان یافتن حوادث توفانی موجود درقدس اشغالی ویا داخل مسجد اقصی ویا درغزه وشهرکهای اطرافش وتا رسیدن به عسقلان وتل ابیب وغیرازانها پایان یابد: 

ایا زوال رژیم اسرائیل اغاز شده است؟ 

این سئوالی منطقی است که هرفرد اصولی که فعل وانفعالات موجود را بطور جدی دنبال میکند ، مطرح مینماید . زیرا همه نتایج مرتبط به انچه که هم اکنون بشکل خاصی درمیدانهای شهر قدس وحومه ان ویا در همه مناطقی ومیدانهای فلسطین اشغالی میگذرد ویا به ان اوضاعی که مبارزه  و درگیری مردم با رژیم صهیونیستی علی العموم به ان دچار شده اند، زمینه منطقی چنین سئوال و استنتاجی را فراهم میکند، استنتاجات را میتوان درشکل زیر مشخص نمود: 

درمورد وضعیت کیان رژیم اسرائیل 

شکست فاحش وغیر قابل انکارنیرو های اسرائیل دراین درگیریها از قبل مقدر وقابل حصول بود، نیروهائی که بر دروازه های مسجد اقصی ومیدانها و رواقهای اطراف ان به مبارزه مشغول بودند جای شکی باقی نمیگذاشت که شکست فاحش و رسواکننده ای برای فرماندهان دشمن تدارک دیده اند، زیرا فرزندان قدس اشغالی همچون صاعقه عمل میکردند، بویژه فرزندان محله شیخ جراح که با بیشترین توان خود وارد میدان شده بودند. واین درهنگامی بود که مانور نیرو های مقاوم ونماز گزار خود را برای رو در رویی سختی اماده کرده بودند، زیرا دشمن قصد داشت که از ورود انها به مسجد از دروازه های مشخصی که برای برگزاری نمازمعین شده بود ، جلوگیری کند. این منطقه برای نمازگزاری از نظر دینی و تاریخی با صحن اصلی مسجد اقصی فرقی نداشت. 

عکس العمل فرماندهی سیاسی ویا نظامی و امنیتی دشمن اسرائیل از اتخاذ هرگونه تصمیمی که بتواند مانع از اعمال اراده نیرو های مقاومت فلسطینی شده، همچون اینکه انهاهمیشه خود شان تصمیم میگرفتند وعمل میکردند، کاملا عاجز مانده بودند؛ نیروها ی مقاومت به اینگونه عمل کردن عادت کرده بودند و این علیرغم این بود که چه اقداماتی باید اتخاذ میشد و‌ یا دراینده باید اتخاذ شود، صرف نظر از این بود که به چه فداکاری ها دراین راه نیاز می افتاد. 

صهیونیستها دراینمورد که یهودی کردن سرزمینهای فلسطینیها را میتوان بوسیله اقدامات گام به گام به انجام رسانید، اشتباه کردند؛ زیرا فلسطینی ها علیرغم اینکه در زیر سلطه وفشار صهیونیست ها بسر میبردند، ولی موفق شدند این طرح صهیونیست ها را با شکست روبرو سازند. دراین زمینه نشان داده شد که همه ارکان وسازمانهای گوناگون اسرائیل از فهم و اصرار ثابت فلسطینی ها درمقابله با تجهیزات و امکانات نظامی و امنیتی که هر چقدر خشونت بکارببرد، عاجز است. 

درادامه این اقدامات اسرائیلی‌ ها به مرحله ای از خشونت ، تجاوز و تعذیب رسید که از گلوله زنده ویا نوع پلاستیکی که عملکردش کمتر از گلوله زنده نبود، استفاده کردند. 

فرماندهی دشمن برای اتخاذ هر تصمیم مناسبی درمقابله با مقاومتی که می دانستند با چه توانائیهای وجود دارد، عاجز ماندند. انها به درجه ای از عجز رسیدند که مجبور شدند مانور نظامی گسترده ای که برای مقابله با دشمن ، استراتژیک واساسی بود و از زمانی طولانی برایش برنامه ریزی کرده بودند تا درصورت وقوع جنگ بر ضد لبنان ویا سوریه امادگی کامل داشته باشند، لغو نمودند. دشمن ابتدا کوشید از لغو این مانور منصرف شود، اما برای اماده شدن دربرابر حوادث نظامی وامنیتی تازه ای که پیش امده بود مجبور به لغو ان گردید؛ درحقیقت موشک های مقاومت فلسطین و مانور های ضربتی ان، شرایط تازه ای را بر دشمن تحمیل نمود. 

تا هم اکنون با همه تجاوزات جنایتکارانه ای که برضد شهروندان درغزه وشهرهای غرب رود اردن که درانتفاضه شرکت کرده اند، انجام گرفته، این نتیجه را بدست میدهد که حاکمان اسرائیل و فرماندهان نظامی وامنیتی ان با عجز گسترده ای روبرو شده اند. عجز در میدانهای شهر قدس و همچنین بر دروازه های مسجد مبارک اقصی؛ عجز در محله شیخ جراح ومحیط ان و‌ درمقابله با مبارزه فلسطینیها در میدانهای گسترده درگیری. از طرفی دیگر سیستمهای دفاع ضد هوائی و یا سیستم ضد هوائی قبه اهنین دشمن نیز تاحد زیادی از مقابله با موشکهای غزه عاجز مانده است، میتوان گفت که موشک های غزه چه درجنگ های دیروز وماقبلش وامروز، این نتیجه بدست میدهد که ادامه درگیری ها در این جنگ، به نفع مقاومت فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد. 

درمورد وضعیت مقاومت فلسطین 

وحدت فلسطینی ها از نظر دشمن، اسلحه ای کیفی واستراتژیک بود که میتوانست برایشان فاجعه بیافریند. دشمن وهمه نیروهای سازشکار عرب منطقه، مستقیم ویا غیر مستقیم کوشش زیادی بکار بردند تا این نیرو بیطرف بماند وتفرقه میان انها حفظ شود واجازه ندهند تا انها با یکدیگر متحد شوند؛ وهر امکانی که دراین مسیر باشد از میان بردارند.اما ملت فلسطین دراین درگیریهای اخیرثابت کردکه انان در رو درروئی با دشمن ویا در هرجنگی سرنوشت ساز، تبدیل به جسمی واحد وموضعگیری واحدی میشوند. درجریان حرکت توفانی اخیرماه رمضان که امادگی قبلی هم وجود نداشت، بیکباره ملت فلسطین بطور ناخودآگاه، همه مسیری را که سیاست عادی سازی رابطه با اسرائیل درگذشته طی کرده واتفاقیه هائی هم با کشور های عربی دراین مورد امضا شده بود لغو نمود ه وانهارا تبدیل به موضوعی بی معنی وبی تاثیر در مبارزه تبدیل کرد. 

امروز اگر چه نامعلوم است که رو درروئی موجود گسترش بیشتری پیدا کند ویا اینکه به ارامش تبدیل شود ، اما امور ثابتی پدید امده که به هیچوجه نمیتوان از مرز انها تجاوز کرد. این ثوابت عبارت اند از معادلات جدیدی که از خونهای شهدا ی واحد های موشکی فلسطینی و از خونهای شهدای شهروندان بیگناه ومسالمت جو، پدید امده و یا از پایگاههای موشکی و اماکن انفجاری حساسی که درعمق مواضع دشمن ، شهرهایش و ساکنان ان؛ این معادلات را میتوان با دوعنوان رئیسی و‌ اساسی خلاصه کرد که عبارتند از : 

یکم  – مقاومت فلسطین با قدرت ، معادله تازه ای را درعرصه نظامی وامنیتی بر مناطق و شهر های اسرائیل در مقابله با هر نجاوز دشمن بر شهر ها و مناطق فلسطینی درغزه وغیر غزه بر قرارکرده است. 

دوم – نیروهای مقاومت فلسطینی ثابت کردند که انها تحت نام عملیات «سیف القدس»، مقاومتی هستند برای همه فلسطین اشغالی و برای همه فرزندان آن. و انها، یعنی نیروی های مقاومت، بمثابه سنگر و مامنی قوی و ثابت برای کل قضیه فلسطین میباشند. 

مقاومت فلسطینی امروز با خط و بیانی روشن که دران هیچگونه شک وشبهه ویا امر پنهانی وجود ندارد، اعلام میدارد که وجود رژیم اسرائیل درمنطقه بویژه در فلسطین اشغالی، رو به زوال است و منطق امور و همچنین طبیعت تاریخ  و جغرافیا و معادله میان حق و باطل سماوی، نیز بجز این حکم دیگری را ندارد.    

پایان