کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

آشتی دوباره میان ریاض و تهران

                نوشته ی : اسماعیل فروغی

       برقراری دوباره ی مناسبات دوستانه و دیپلوماتیک میان عربستان سعودی و ایران که از دهه ها دچارآشفته گی ها و کش و قوس های تنش زا بود ، حادثه ی بسیار بااهمیتی است در جهان که بی تردید تأثیرشگرفی برروابط سیاسی ــ امنیتی و اقتصادی درسطح شرقمیانه و جهان خواهد داشت .

      این آشتی بزرگ که کم اهمیت تر ازآشتی میان اعراب و اسراییل نیست ، سعودی سنی را که سالهای طولانی توسط امریکا و اسراییل ، منحیث ابزارِسخت سیاسی ــ امنیتی علیه ایران شیعی ، سوء استفاده شده بود ، نه دربرابر ایران شیعه ؛ بلکه در پهلوی آن قرار داده است . از برکت این آشتی بزرگ  ، دیگر هردوکشور قدرتمند منطقه ، توان و نیروی بزرگ و سازنده ی شان را نه درتخریب و تضعیف همدگر ، نه در جنگهای ویرانگر نیابتی در یمن ، سوریه ، لبنان و افغانستان ؛ بلکه برای توسعه و ترقی سرزمین های شان و برای برقراری امنیت و صلح درمنطقه وجهان ، به خرچ خواهند داد.

    این آشتی با اهمیت و بزرگ که به کوشش مستقیم جمهوری خلق چین صورت گرفته است ، پس از رفت و آمد ها و دیدارهای با اهمیتی میان رهبران سه کشور سعودی ، ایران و چین بدست آمده است . بخصوص پس ازسفراخیررییس جمهورچین  شی جین پینگ به ریاض و سفر ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به چین بود که آخرین ماده های این توافق بزرگ میان ریاض و تهران محک خورد و روابط دوستانه و دیپلوماتیک میان دوکشور بزرگ اسلامی از سر گرفته شد . 

     اعلام توافق سعودی و ایران که همزمان با آغاز سومین دوره ی ریاست جمهوری شی جین پینگ بود ، تهدید و چالش بزرگیست در برابر نفوذ نیم قرنه ی امریکا درشرقمیانه و کشورهای اطراف آن . قراردادهای دهها میلیاردی میان چین و ایران ؛ چین و کشورهای عربی ، علاقمندی روزافزون سعودی ها به پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای و بالاخره این میانجیگری تاریخی ، کشورچین را در جایگاه بلند و پرقدرتِ یک بازیگر تازه ی قدرت در شرقمیانه قرارداده و منافع زورگویانه ی امریکا را بیشتر به چالش خواهد کشید .                 

     ارچند چین اذعان داشته است که  با این کوشش های صلحجویانه و تلاشهای سیاسی دومدار درشرقمیانه ، به دنبال هیچگونه نفوذ سیاسی درمنطقه نمی باشد ؛ اما حقیقت مسأله این است که چین از گسترش روابط مستحکم و گسترده ی اقتصادی با کشورهای عربی و ایران ، آرزو دارد تا دیگر نه حرف آخررا بلکه حرف اول را در شرقمیانه ثروتمند و قوی هم بزند . چین می خواهد سیاست خارجی موفق تراز امریکا درتمام نقاط جهان ازجمله در شرق میانه داشته باشد.

    توافق ریاض و تهران بی تردید برای هردوکشورِ سعودی و ایران سالانه دهها میلیارد دالر سود به بار خواهد آورد . هرگاه دوکشورِسعودی و ایران ، اختلافات و نگرانی های امنیتی نداشته و درعرصه ی اقتصادی ــ تجاری ــ بخصوص بازار نفت و پتروشیمی ، نه رقیب هم بلکه همکار و دوست هم باشند ، بدون شک به پیشرفتهای بزرگ اقتصادی ــ فنی و اعتلا و ترقی بیشتر دست خواهند یافت . 

     نکته ی اصلی و آخراین که ،  احیای دوباره ی روابط دوستانه میان ایران و سعودی با مینجیگری چین ، نشانه ی دیگری از سرخورده گی و ناکامی سیاست خارجی امریکا بوده ،  بالاخره امریکا را ازجایگاه قلدرمآبانه اش در شرقمیانه هم به زیرخواهدکشید . دیگر آن سیاست و استراتژی ایجاد اختلاف و شگاف درمنطقه که توسط امریکا به کارگرفته می شد ، بیشتراز پیش رنگ خواهد باخت و دیگر امریکا و اسراییل قادرنخواهند شد تا بازهم سعودی و ایران را در برابر هم قرارداده ، آنان را درکشورهای خودی در میان مسلمانان  به جنگ و مسلمان کشی واداربسازند .